نازبو
آنچه در مورد گل حنا نمی دانید
  • آموزش و مقالات
  • گلها

آنچه در مورد گل حنا نمی دانید

گل حنا یا امپیشن گیاه زیبای یک ساله ای است که می‌تواند به عنوان یک گیاه فوق العاده در گلخانه شما یا در تابستان و پاییز زیر سایه درختان‌تان باشد. گل‌های بزرگ در رنگ‌های نارنجی، صورتی، بنفش، قرمز، زرد و سفید در کنار برگ‌های سبز فراوان منظره‌ای خیره کننده را به وجود می‌آورند. این گیاه نام لاتین خود را از کلمه impatiens به معنی ناشکیبا یا بی‌حوصله گرفته و دلیل آن این است که با کوچکترین لمس کپسول حاوی دانه‌های گیاه ترکیده و دانه‌ها پراکنده می‌شوند. امپیشن عاشق سایه و رطوبت است.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گل حنا بومی شرق آفریقا از کنیا تا موزامبیک است که در حدود‌ چهارصد‌ گونه دارد‌ و در مناطق مرطوب به خوبی رشد‌ می‌کند‌. این یک گیاه 15 تا 60 سانتی متر بلند می‌شود و دارای برگ‌هایی با طول 3-12 سانتی متر و عرض 2-5 سانتیمتر می‌باشد.

جهت خرید بذر گل حنا به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

باغبانان گیاه گل حنا را به دلیل شاخ و برگ زیبا و براق آن و همچنین شکوفه‌های انبوهش (در زمان شکوفه دهی) پرورش می‌دهند. این گیاه جذاب با ساقه ضخیم و برگ‌های سبز روشن، فضای داخل خانه را نیز بسیار زیبا می‌کند.

از این گیاه در فضای سبز برای نقشه‌های گلکاری، کاشت در جعبه‌ها و گل جاها استفاده می‌گردد.

گل حنا رنگ‌های زیادی دارد؛ از جمله سفید، صورتی، قرمز، بنفش یاسی، و رنگ گلبهی. این گیاه که به نام «مرا لمس نکنید» هم شناخته می‌شود، گیاه آپارتمانی بسیار محبوبی است. آن‌ها همچنین جهت کاشت در سبدهای آویز نیز بسیار محبوب هستند. برای آنکه بوته پر پشت و انبوه شود‌، لازم است به طور مرتب نوک شاخه‌‌های جوان را ببندیم تا شاخه انبوه شود‌. شاخه ‌های این گیاه آب دار و ترد‌ است و چنانچه برگ‌ها کم رنگ شده و شاخه‌ها تردی خود‌ را از دست بدهند‌، گیاه احتیاج به تقویت دارد‌. در تمام طول دوره رشد‌ باید‌ با کود‌های تقویتی مایع، آن را تغذیه کرد‌ و چنانچه هوای محیط‌ گرم شود‌، باید‌ آن را به محل خنکی منتقل کرد‌ و در تمام فصل تابستان باید‌ خاک گلدان مرطوب باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه چیدمان گیاهان در اتاق

نیازهای گل حنا

آبیاری گل حنا: هرگز خاک این گیاه نباید خشک شود، بنابراین آبیاری این گیاه به طور مکرر و به مقدار کم باشد. بهتر است با خشکی روی خاک آبیاری انجام شود. هر چه قدر بوته‌های درون گلدان بیشتر باشد، مقدار بیشتری آب لازم دارد. استفاده از خزه و کود دامی در خاک احتمال خشک شدن را کاهش می‌دهد.

خاک مناسب گل حنا: خاک توصیه شده برای این گیاه خاک لوم (اِبلیز) است. مخلوط خاک باغچه با کود دامی و زهکشی خوب برای رشد این گیاه مناسب می باشد.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نور مناسب گل حنا : یکی از شرایط نگهداری گل حنا فراهم کردن نور برای گل دهی و رشد می‌باشد سعی کنید گیاه را در محلی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، ولی در زمستان، نگهداری آن برای چند‌ ساعت در آفتاب برای ادامه گل‌ دهی مفید‌ خواهد‌ بود‌. اگر گیاه را در حیاط و باغچه می‌کارید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که حداقل در زمان ظهر تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

 

دمای مناسب گل حنا: دمای مناسب برای نگهداری این گل ، ۱۶ تا ۲۳ درجه سانتیگراد است، همچنین حداقل درجه حرارت مناسب برای گل حنا در زمستان ۱۲ـ۱۳ درجه سانتیگراد است و چنانچه در محیط گرم تری قرار گیرد‌، به گل‌‌دهی خود‌ ادامه می‌‌دهد‌، ولی در هر صورت گیاه احتیاج به استراحت زمستانه دارد‌. دمای زیاد محیط باعث کاهش گل‌دهی و ریزش گل‌های گیاه می‌شود. 

کلیک کنید تا با گیاهان مناسب بالکن آشنا شوید. گیاهان مناسب بالکن

کوددهی: از کود دامی و کود‌های شیمیایی (K,P,N) در تمام طول رشد استفاده کنید. کود شیمیایی را همراه با آب آبیاری به گیاه بدهید. مخلوط کود شیمیایی باید خیلی رقیق باشد تا به راحتی جذب خاک و گیاه شود و هرگز به گیاه پر رشد و سن دار کود شیمیایی زیادی ندهید. به علاوه، کود دامی از هدر رفتن آب جلوگیری کرده و باعث رشد بهتر گیاه می‌شود.

جهت خرید کود مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تعویض گلدان: تا زمانی که حجم گلدان از ریشه پر نشود‌، بوته، گل نخواهد‌ داد‌. بنابراین هر چند‌ سال یک مرتبه در صورت لزوم، گلدان تعویض می‌شود‌.

هرس: گاهی ساقه‌های این گیاه بسیار بلند می‌شود که در این حالت می‌توان نیمی از طول ساقه را کوتاه کرد تا علاوه بر تحریک رشد. ساقه‌های جانبی گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود، البته توجه داشته باشید که ساقه‌‌ها نباید به کمتر از ۱۰-۱۵ سانت کوتاه شوند.

تکثیر گل حنا: تکثير اين گياه به دو روش قلمه گيري و کاشت بذر امکان پذير است. ما توصیه می‌کنیم بذر را در مخلوط خاک مخصوص جوانه‌زنی بذر، در محیطی گرم رشد دهید. قبل از اینکه این گیاه را به بیرون منتقل کنید یا در گلدان یا سبدهای آویز بکارید، اجازه دهید تا چند هفته در همان جا به رشدش ادامه دهد. تکثیر می‌تواند با قلمه زدن نیز صورت بگیرد. ساقه‌های 10 تا 15 سانتی‌متری را از گیاه ببرید و آن‌ها را در آب و یا بستری از ماسه مرطوب قرار دهید. این خاک را همواره مرطوب نگه دارید تا گیاه‌تان ریشه بدهد. زمان گلدهی از خرداد تا اوایل پائیز است.انواع هیبرید شده در طول سال گل دارند.

همچنین بخوانید: روش کاشت بذر گل حسن یوسف به چه صورت است؟

نحوه کاشت گل حنا: 

  • پس از گذار آخرین سرما گل حنا خود را پیوند بزنید.
  • امپیشن ها ترجیح میدهند که در خاک مملو از کود گیاهی، مرطوب و دارای قابلیت زهکشی خوب رشد کنند. مطمئن شوید که در مقابل باد نیز گیاه مراقبت می‌شود.
  • هرچه امپیشن‌ها نزدیکتر به یکدیگر کاشته شوند، بلندتر خواهند شد. پس بر این اساس فاصله بندی کنید (این گیاه می‌تواند بین 15 تا 75 سانتیمتر رشد کند) . برای اینکه در ارتفاع کم بمانند رعایت فاصله 20 تا 30 سانتی متری الزامی است.
  • اگر امپیشن شما در گلدان است از مخلوط کودی سبک و بدون خاک استفاده کنید تا از زهکشی مناسب آن اطمینان یابید.

خرید بذر گل حنا

گل حنا یکی از گل‌های زیبایی است که اگر شرایط نگهداری آن را بدانید تمام سال گل‌های سفید، قرمز، ارغوانی، صورتی می‌دهد.

جهت خرید بذر گل حنا کلیک کنید. خرید بذر گل حنا

 

 آفات و بیماری‌های گل حنا

1. پژمرده شدن گل حنا

آویزان و پلاسیده شدن برگ‌ها می‌تواند به علت آبیاری کم و یا زیاد، بسته بودن سوراخ زهكش، تعویض خاک نادرست و آسیب دیدن ریشه، دمای کم و یا زیاد، زیاده روی در مصرف کود و سم .... اتفاق افتاده باشد. اگر بعد از مصرف کود این مشکلات ایجاد شده است احتمالا در مصرف کود زیاده روی کرده اید. مقدار صحیح مصرف تقریباً حدود یک قاشق چایخوری برای هر لیتر آب است در مصرف مواد شیمیایی نباید زیاده روی کنید و بهترین روش مصرف طبق دستور شرکت تولید کننده است. در صورت زیاده روی باعث مسمومیت در گیاه می‌شوید.

علایم آن پژمردگی سریع و ریزش برگ‌ها است. در صورت زیاده روی باید با شستشوی شاخ و برگ و غوطه ور کردن گلدان در آب به مدت 15 دقیقه و خروج آب اضافی از گلدان اثرات مسمومیت رو کاهش دهید. با این کار فقط جلوی گسترش عارضه رو می‌گیرید.

بیشتر بخوانید: مرگ گیاهان آپارتمانی و علت پژمرده شدن گیاهان

2.خشک شدن برگ‌های گل حنا

مهمترین نکته در مورد گل حنا آبیاری منظم آن است. همیشه خاک آن را مرطوب نگاه دارید . این گیاه اگر خشکی و بی آبی بکشد شروع به از دست دادن برگهایش میکند. همچنین اگر زیادی به آن آب بدهید ممکن است سبب بیماری های قارچی شود. بخاطر داشته باشید که گیاهی که در گلدان قرار دارد به آب بیشتری نیاز دارد.

3. دوکی شدن ساقههای گل حنا

د‌ر این حالت شاخه‌ها نازک شد‌ه و فاصله برگ‌ها از هم زیاد‌ می‌شود‌. علت آن نور کم همراه با گرمای زیاد‌ است. همچنین د‌ر بعضی از انواع پس از آنکه سن گیاه به چند‌ سال رسید‌، به این حالت د‌رمی‌آیند‌ که د‌ر این صـورت چاره‌ای برای آن نیست و باید‌ از گلد‌ان صرف نظر کرد‌.


4. گل ندادن، کمبود گل و ریختن گل‌های حنا

بوته به گل نمی‌نشیند‌: علت آن تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است، زیرا تا موقعی که تمام حجم گلد‌ان از ریشه پر نشود‌، گیاه به گل نمی‌نشیند‌.

کمبود‌ گل: علت آن نور کم، تغذیه کم، تغذیه بیش از اند‌ازه، سرمای محیط و بالاخره تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است.

ریختن گل‌ها: علت آن نور کم، هوای خشک، خشک شد‌ن خاک گلد‌ان و حمله کنه قرمز است.

همچنین بخوانید: رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

5. آفات گل حنا

  • کنه‌های عنکبوتی
  • کپک پرز دار
  • آفت گل
  • مگس سفید
  • شته‌ها
  • کرم
  • کپک خاکستری
  • قارچ برگ

*شما می‌توانید سوالات خود را از طریق فرم نظرات با ما در میان بگذارید، تا در اسرع وقت توسط کارشناسان ما بررسی شده و پاسخ داده شوند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    آتوسا
    04 آبان 1402
    آتوسا

    سلام.گل حنا من توی گلخونه خیلی سرحال بود.از وقتی اوردمش خونه بی حال شده برگاش ریختن غنچه هاش خشک شدن😭😭

  • پاسخ
    مریم
    02 آبان 1402
    مریم

    ممنون از نکات جالب تون

  • پاسخ
    ارجمند
    16 خرداد 1401
    ارجمند

    سلام وقتتون بخیر من گل حنای بنفش دارم دوسه هفته هستش که خریدم کم کم برگاش ریخت کلا بعضی ستقه هاش بی برگ شدن و شاخه هاش از هم فاصله دارو خمیده شده و وسط ساقه اصلی که چند شاقه وصله حالت زخمی شده وداره خشک میشه ..ابدهی هر روز دارم به طوری که زیر گلدانیش پر ابه نورشم پشت پنجره که آفتاب نیست مستقیم روش .چکار کنم گلم داره میمیره حالم بدشده ممنونم جواب بدین

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    11 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر آبیاری بیش از اندازه هم باعث از بین رفتن گیاه میشه بین دو آبیاری اجازه بدین سطح خاک تا 4-5 سانت خشک بشه و حتما آب زیر گلدون رو خالی کنید وگرنه ریشه میپوسه. نور هم زیاد احتیاج داره ولی غیر مستقیم اگه نور خیلی کم باشه باعث ریزش گلها میشه

  • پاسخ
    عبدالملکی
    05 اردیبهشت 1401
    عبدالملکی

    سلام من یک گل حنا خریدم حدود ٤ روز از اول خیلی قشنگ و زیبا بود و گل های خوبی داشت اما بعد از یک روز پژمرده شد و الانم تمام برگ و گل هاش خشک شدن باید چه کاری کنم لطفا راهنمایی کنید?

  • پاسخ
    فهیمه زلفی پور
    22 اردیبهشت 1401
    فهیمه زلفی پور

    سلام معمولا جابجایی و تغییر محیط باعث شوک شدن گیاه میشه و تا به محیط جدید عادت کنه کمی زمان میبره باید جای ثابت نگهداری بشه و آبیاری به صورت منظم انجام بشه و با اسید هیومیک کوددهی کنید تا حدودی به کم شدن عوارض شوکه شدن گیاه کمک میکنه. برای خرید اسید هیومیک به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    رستمی
    11 فروردین 1401
    رستمی

    سلام ببخشین من یه گل حنا دارم ولی انگار مریضه روی برگ هاش لکه های سفید دیده میشه اسم مریضی چیه میشه کمکم کنید؟؟

  • پاسخ
    فهیمه زلفی پور
    22 اردیبهشت 1401
    فهیمه زلفی پور

    سلام سفیدک پودری یه نوع بیماری قارچیه که معمولا در اثر رطوبت زیاد و تهویه نامناسب پیش میاد تهویه هوا و کنترل رطوبت خاک به بهبود گیاه کمک میکنه برگها نباید به مدت طولانی خیس بمونن و خاک باید زهکشی مناسب داشته باشه و برای درمان گیاه باید از سم قارچ کش در دو تا سه نوبت با فاصله ده روز استفاده کنید برای خرید سم قارچ کش به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    آلاله
    07 بهمن 1400
    آلاله

    سلام ببخشید گل حنا باید هرروز غبار پاشی یاهمون اسپری با آب روی برگهاش وگلهاش انجام بشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه رطوبت محیط پایینه بله، ولی مراقب باشید گیاه قارچی نشه

  • پاسخ
    ...
    10 آبان 1400
    ...

    من یه گل حنادارم وگلدانش روعوض کردم والان پژمرده شده شاید ریشه اش آسیب دیده کاریش میتونم بکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو از انتها آبیاری و کاور کنید

  • پاسخ
    طیبه
    03 آبان 1400
    طیبه

    سلام من یه ماه میشه دیفن باخیا خریدم برگای پاینش مرتب زرد میشن دلیلش چ مبتونه باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام آبیاری زیاد و زهکشی نامناسب خاک میتونه دلیلش باشه

  • پاسخ
    M
    30 اردیبهشت 1400
    M

    سلام من حدود دو هفته پیش گل حنا خریدم تو اون دو هفته کاملا سالم بود و رشد می‌کرد تا اینکه به گلها کود دادم. به نظر من کودش زیاد بوده به خاطره اون اینطوری شدن گلهام. گل حنام پژمرده شده و برگ هاش میریزه ??? به من بگید چیکار بکنم تا درست بشه? ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه مشکل از کود باشه، گیاه رو داخل ظرف آب فرو ببرید و غرقاب کنید میتونه کمک کنه

  • پاسخ
    اریانا
    05 فروردین 1400
    اریانا

    سلام اریانا هستم من گل امپیشن یا همون حنا رو تهیه کردم بد از جند روز و الان برگ هاش پژ مرده شد میشع بهم پاسخ بدین که ب چه دلیلی هست?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام آریانای عزیز گیاه رو کاور کنید و رطوبت محیطی رو بالا ببرید، همچنین دما رو متعادل کنید

  • پاسخ
    مهدی
    27 خرداد 1401
    مهدی

    سلام من یک گل حنا دارم سرحال بود ولی امروز کل ساقه هاش نرم شده و حالت پژمردگی پیدا کرده چیکار میتونم کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    28 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام آبیاریش به چه صورته؟ معمولا آبیاری زیاد باعث پوسده شدن ریشه و در نتیجه نرم شدن ساقه میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    15 اسفند 1399
    ناشناس

    سلام من تازه چن تا قلمه گل حنا گرفتم.گذاشتم تو اب تا ریشه بزنم بعد از اینک کاشتم تو خاک کلا بیحال شده افتاد ی چوب کنارش تکیه دادم تا خودشو بگیره ایا دوباره جون میگیره؟؟ چرا تو اب برگاش سرحال هستن همینک کاشته میشن پژمرده میشن؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بستر سبک باید انتخاب کنید، بعد از کشت گیاه رو کاور کنید، البته بصورت کلی خیلی گیاه حساسیه

  • پاسخ
    مریم
    17 مهر 1399
    مریم

    سلام من تقریبا ۲۰ روز هست ک گل حنا خریدم اولش خوب بود بعد از ۱۰ روز تقریبا شروع کرد گلاش خشک شد بعد برگاش از پایین داره خشک میشه و غنچه هاش کاملا خشک شد روزی یبار آبش میدم و روزی یبارم اسپری میکنم ی قسمتشم تازگی بجز خشک شدن برگاش داره زردم میشه چکار کنم لصف کنید جواب بدید خیلی ناراحتم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز گیاه حساس و سختیه برای نگه داری، گیاه رو کاور کنید و آبیاری رو کمتر کنید.

  • پاسخ
    لیلی
    29 مرداد 1399
    لیلی

    سلام.من دوروز پیش دوتا گلدون حنا خریدم.درمعرض باد کولر ازفاصله دور ونور مناسب داره.یه مقدار خیلی کم بهش کود هربان دادم دیروز.امروز صبح که بیدارشدم یکی از شاخه های یکی از گلدونا شل وپژمرده شده وافتاده علتش ودرمانش چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لیلی عزیز گیاه خیلی حساسیه، به خیلی از دلایل بستگی داره، فعلا کود رو قطع کنید، گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیطی براش تامین بشه و مطمئن بشید خاک زهکشی خوبی داره و آب داخل زیرگلدونی حتما بعد از آبیاری تخلیه میشه

  • پاسخ
    لیلا
    29 مرداد 1399
    لیلا

    سلام روزتون بخیر من یه گل حنا دارم مجبور شدم دوبار پشت سر هم گلدونشو عوض کنم با فاصله یک هفته اخه دفعه اول خاکش خیلی بد بود سفت شده بود و گل حنام داشت پژمرده میشد ولی اصلا خراب نشد دفعه دوم بعداز تعویض گلدان زیر نور مستقیم موند وبرگاش سوخت و الانم یه چیزایی مثل تار عنکبوت روشه ایا امکانش هست دوباره درست بشه؟ باید چکارش کنم ؟ شرایطشم داخل پذیرایی جلو در وردی نور عالی داره ولی مستقیم نیست ابدهی هم تقریبا یه روز درمیون باد کولر هم مستقیم بهش نمیخوره ولی جاش خنکه ممنون میشم راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لیلای عزیز لطفا مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال رو مطالعه کنید، آفتش احتمالا شپشک آردآلوده، میتونین با پنبه آغشته به الکل طبی تمیزش کنید یا از سم مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    لیلا علیزاده
    27 مرداد 1399
    لیلا علیزاده

    سلام من گل حنا دارم که تمامی برگ هاش ریخته و فقط تنه اش مونده چیکار کنم که برگ بده دوباره البته تنش یکم شل شده این علتش چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لیلای عزیز گیاه بسیار حساسیه، کاور کنید گیاه رو و از قطره محرک رشد استفاده کنید، روی شرایط محیطی و آفت بسیار حساسه

  • پاسخ
    1111
    03 اسفند 1400
    1111

    سلام خسته نباشید من کل حنا را یک روز درمیان آبیاری میکنم حالا برگ ها افتاده پژمرده شدند مشکلم چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه حساسیه، ریشه رو جهت پوسیدگی احتمالی بررسی کنی

  • پاسخ
    زهرا
    10 مرداد 1399
    زهرا

    گل امپیشن من پژمرده شد و الانم خشک شده برگاش ولی ریشه اش سالمه چکار کنم که باز جوانه بزنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زهرای عزیز گیاه رو کاور کنید و از قطره محرک رشد استفاده کنید.

  • پاسخ
    عاطفه
    08 مرداد 1399
    عاطفه

    سلام خسته نباشین من گل حنا دارم الان یه مدتیه برگاش خشک میشه و گلهاش ریخته میشه راهنماییم کنید .

  • پاسخ
    Fatemeh
    03 اسفند 1400
    Fatemeh

    سلام ما دوروزی خونه نبودیم وقتی اومدیم دیدم برگ هاش خشک و پژمرده شده الان هرچقد آب میدم و تو نور قرار میدم درست نمیشه علتش چیه یه ساقش هم خم شده ساقه های دیگشم یکم زرد و اینکه غنچه هم خیلی داره که باز نمیشن میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه حساسیه و احتمالا از بین رفته

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عاطفه عزیز دمای بالا و رطوبت محیطی کم از دلایل خشک شدن برگ های گل حنا میتونه باشه.

  • پاسخ
    سارا
    08 مرداد 1399
    سارا

    سلام من گل حنا دارم بعد غنچه هاش داخلش سیاه شده و خشک شده یکم میشه علتش رو بهم بگید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سارای عزیز خشک شدن غنچه های گل حنا میتونه به دلایل زیر باشه : رطوبت محیطی پایین دمای بالا پوسیدگی ریشه بر اثر غرقاب شدن بیش از حد درمان خشک شدن غنچه های گل حنا : رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید دما رو کنترل کنید آبیاری رو منظم کنید زهکشی خاک رو بررسی کنید و حتما بعد از آبیاری آب داخل زیرگلدانی رو خالی کنید

  • پاسخ
    الهام
    31 تیر 1399
    الهام

    سلام من یه گل حنا خریدم هم گل داشت هم برگاش قشنگ بود همین امروز که خریدم بعد ظهرش گلدونش رو خودم عوض کردم بعد از اون از فرداش تمام تلاش خراب شد برگاشم خراب شد وریخت حالا میتونم کاری کنم درست بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الهام عزیز زود اقدام به تعویض گلدون کردید، مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال رو مطالعه کنید، کلا گل حنا گل حساسیه و در صورتی که تجربه کافی ندارید خرید و نگه‌ داری از گل حنا رو پیشنهاد نمیکنم، در هر حال گیاه رو کاور کنید و منتظر بمونید امیدوارم که بتونین دوباره گیاه رو برگردونید.

  • پاسخ
    ناشناس
    07 مهر 1399
    ناشناس

    سلام من گل حنام غنچه هاش ریخته و برگاشم ریخته طوری که فقط چندتا برگ داره و ساقش مونده یدفعه شد چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنماییم کنید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو گیاه حساسیه، گیاه رو کاور کنید و جای پرنورتری قرار بدید، امیدوارم مشکلش حل بشه.

  • پاسخ
    ♡Y ASNA♡
    29 تیر 1399
    ♡Y ASNA♡

    سلام من یک گل حنا خریدم و هفته پیش گل هاش خشک شدن و این هفته ای برگ هاش پژمرده شدند?و تا حالا پنج شیش تا جانور های سفید زده و یک روز اومدم بهش اب بدم دیدم یکی از همونا رفتش داخل خاک گل?لطفا بهم بگین چه کاری بکنم تا مثل روز اولش بشه?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام یسناس عزیز یکی دو سانتی متر از بالای خاک گلدان رو با سنگ ریزه پر کنید، گیاه رو کاور کنید و اگه آثار سفیدی روی برگ و ساقه گیاه هست با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید، اسپری آب و مایع ظرفشویی(یک تا دو قطره در نیم لیتر آب)، هفته‌ای دوبار و در هوای خنک میتونه به از بین بردن آفت کمک کنه، پیشنهاد میکنم مطلب ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک رو مطالعه کنید.

  • پاسخ
    پونه
    15 تیر 1399
    پونه

    سلام من دو روز پیش یه گل حنا خریدم داخل خونه نگهداشتم دیروز سالم بود امروز وقتی ظهر از سرکار رسیدم خونه دیدم کلا پژمرده شده از طرفیم دیشب تا صب استباها تو سرمای خیلی زیاد مونده الان راه حلش چیه که به حالت اول برگرده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پونه عزیز این موقع سال؟ سرمای زیاد؟، با این حال کلا گل حساسیه، شاید از بین بره ولی احتمالا بتونین با کاور کردن و رعایت وسواسی شرایط محیطی حفظش کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    25 خرداد 1399
    ناشناس

    سلام من یه گل حنا دارم که خوب بود همه چیش الان دوسه روزه یه جوری شده انگار روی برگاش یه چیزی ریخته از دور نگاهش میکنی انگار گرد و غبار روشه . یه چیزایی شبیه تار عنکبوت هم دیدم روش البته کم . مشکلش چیه و چجوری میشه درستش کرد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو احتمالا سفیدک آردآلوده، از پنبه آغشته به الکل برای تمیز کردنشون استفاده کنید، پیشنهاد میکنم مطالب زیر رو مطالعه کنید : معرفی آفت گیاهی شپشک آرد آلود ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات

  • پاسخ
    Smak
    05 خرداد 1399
    Smak

    سلام خسته نباشید من گلدان حنام رو داخل بالکن که جلوش حصیر هست گذاشتم.یکی از گلدان حنام،ساقه اش پژمرده شده و افتاده میتونه به علت جای گیاهم باشه؟ گل حنا باید تو آپارتمان باشه حتما؟

  • پاسخ
    Dani
    20 تیر 1401
    Dani

    سلام من گل حنا دارم و دیروز خریدمش بعد دیروز دما خونه هم خوب بود اصفهانم من بعد امروز یه نقطه های سفیدی از دیروز روش بود و الان گل هایش داره پژمرده میشه چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    20 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام نقطه های سفیدی که فرمودین مال خود برگه یا جدا میشه؟ اگه جدا میشه به احتمال زیاد شپشک آرد آلود باشه ولی بهتره عکسشو توی واتساپ بفرستید که بررسی بشه شماره واتساپ: 09192145297

  • پاسخ
    Dani
    23 تیر 1401
    Dani

    سلام نقاط سفید روی گل هایش هست و پاک نمیشه گل هایش هم پژمرده شدن ولی کلی غنچه داره سالم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 مرداد 1401
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا شپشک آرد آلوده، از سم مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سیامک عزیز لزوما نه، ولی باید رطوبت زیاد و دمای متعدل رو برای گیاه ایجاد کنید

  • پاسخ
    آناهیتا
    04 خرداد 1399
    آناهیتا

    من دو روز پیش یک گل حنا خریدم و گلدانشم توسط فروشنده عوض شد . بعد از تعویض گلدان هم بهش آب دادم . دیروز گل هاش شروع به خشک شدن کردن و امروز دیدم که ساقه هاش افتادن و برگاشم دارن زرد میشن . گیاه رو الان کنار پنجره گذاشتم تا نور بیشتری دریافت کنه البته نور آفتاب مستقیم بهش نمیخوره. چی کار کنم تا گلم از پژمردگی دربیاد ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آناهیتای عزیز نباید زود گلدان رو تعویض میکردید، گلدون به باید به محل خودش منتقل کنید، بعد از ثبات نسبی اقدام به تعویض گلدان کنید، استفاده از خاک استاندارد هم مهمه، البته در نظر بگیرید که این گل نسبتا حساسه، پیشنهاد میکنم مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال رو مطالعه کنید، گیاه رو کاور کنید، همچنین جهت خرید گلدان و خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    رضوی
    23 اردیبهشت 1399
    رضوی

    سلام من دو هفته پیش یه گل حنا خریدم ، دیروز گلدونشو عوض کردم ، گلم کاملا پژمرده شد ، آیا راهی هست که دوباره سرحال بشه لطفا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز استفاده از خاک استانداردمهمه، البته در نظر بگیرید که این گل نسبتا حساسه، پیشنهاد میکنم مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال رو مطالعه کنید، گیاه رو کاور کنید، همچنین جهت خرید گلدان و خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    14 بهمن 1400
    ناشناس

    سلام ببخشید من گل حنای من خب داره خراب میشه چیکارکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بیشتر درمورد نحوه نگه داری توضیح بدین لطفا

  • پاسخ
    الياس
    10 اردیبهشت 1399
    الياس

    سلام گل حناديروزخريدم الان گلاش پژمرده شده چکاکنم ک گلاش ازپژمردگي دربياد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الیاس عزیز گیاه حساسیه، رطوبت بالا و دمای متعدل، همچنین نور کافی و غیر مستقیم نیاز داره، گیاه رو کاور کنید و از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    پریناز
    03 اردیبهشت 1399
    پریناز

    گیاه خوبیه ولی خیلی حساسه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پریناز عزیز، درسته ولی زیبایی خیره کننده ای داره، از قدیم میگن هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد، جهت خرید بذر گل حنا میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    یاسر
    17 فروردین 1399
    یاسر

    شما هیچ کدومتون کارشناس نیستید فقط کپی.پیست میکنید.وقتی یه سوال می پرسیم و درحوابش میگید : این عارضه ممکنه از نور.کم نور زیاد اب کم اب زیاد خاک خوب خاک بد باشد...یعنی خودتونم نمیدونید چیه جریان و.همه دلایلی اصلی رو میگید رندوم یکی در بیاد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب ممنون از شما که انتقاد خودتون رو به ما انتقال دادید، سعی ما همیشه بر این بوده که نزدیکترین پاسخ رو به سوال همراهان عزیزمون بدیم، بصورت کلی نگه داری از گیاهان اصولی داره که اگر مبتنی بر نیاز اون اصول رعایت بشه مشکلی پیش نمیاد، گاها سوالات دوستان همراه فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو خیلی کلی مطرح میشه و ما ناگریزیم تمام عارضه ها و شرایط ممکن رو توضیح بدیم تا با توجه به شرایط گیاه خودشون نزدیکترین راه حل به مشکل خودشون رو پیدا کنن، با این حال سعی ما این خواهد بود که پاسخ های کوتاهتر و نزدیکتری ارائه کنیم سپاس از شما همراه گرامی

  • پاسخ
    مائده
    04 فروردین 1399
    مائده

    اول از همه ممنون از پیج خوبتون و بریم سراغ گلهای حنای من من اولی تجربه نگهداری گل هام هست چندتا گل حنا و زعفران و شمعدانی و بنت القنسول دارم همهی گل هام حالشون خوبه و زعفرانم با اینکه فصلش نیست سبز سبز شده اما یکی از گلهای حنام حالش خوب نیست گلاش خشک میشه تا اب میدم جون میگیرن الانم یه کرم شاخک دار مثل حلزون از توش پیدا کردم ..چیکار کنم ک بطور کامل همه ی این مشکلات رفع بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام میتونه از رطوبت بالا باشه بوجود اومدن این حشره، آب زیرگلدونی رو حتما خالی کنید و رطوبت محیطی رو بالا ببرید، میتونین برای اطلاعات بیشتر مطالب زیر رو هم مطالعه کنید : مرگ گیاهان آپارتمانی و علت پژمرده شدن گیاهان نگهداری گلهای آپارتمانی و ۲۰ نکته طلایی

  • پاسخ
    ما
    04 فروردین 1399
    ما

    سلام من اولین تجربه ی نگهداری گلدون هام هست و چندتا گل حنا و بنت القنسول و شمعدونی خریدم ... همه ی گلهام حالشون خوبه به جز گل های حنام برگاش خشک میشه تا اب میدم جون میگیرن اصلام غنچه نداره الان هم از توش یه کرم شاخک دار شبیه به حلزون پیدا کردم اسیبی ب گلدونم نمیرنه ک ؟

  • پاسخ
    بردیا
    02 فروردین 1399
    بردیا

    سلام من گل حنا تازه خریدم برگهاش خشک شده چکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دمای محیط رو کنترل کنید و رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید : کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری رو ببینید : معرفی گل حنا و شیوه نگهداری و پرورش آن خرید بذر گل حنا پاکوتاه گلدانی

  • پاسخ
    آیه
    11 اسفند 1398
    آیه

    سلام گل من سرما خورده داره همش بذار میشه نهال فروشیم بردم نشون دادم ولی فایده ای نداشت چیکار کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام میشه بیشتر توضیح بدین ؟

  • پاسخ
    ناشناس
    10 آذر 1398
    ناشناس

    سلام ، من گل حنا خریدم، اول جاش گرم بود پژمرده شد حالا ک جاش و سرد کردم برگاش داره میریزه همه گلهاشم ریخته چکار کنم??

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    11 آذر 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام ریزش گل هاش طبیعیه، مقداری هم از ریزش برگ میتونه به دلیل شک وارد شده به گیاه باشه، از قطره محرک رشد استفاده کنید، آبیاری رو منظم و دمای نرمال براش فراهم کنید، گیاه به نور نیاز داره، همچنین از تغییر زیاد مخل گیه خود داری کنید، رطوبت محیطی رو هم بالا ببیرید، با دستگاه بخور سرد یا ساخت جزیره اطراف گیاه جهت خرید ابزار باغبانی مورد نیازتون می تونین از لینک های زیر اسنفاده کنید :
    خرید کود
    خرید خاک و بستر کشت
    خرید قطره رشد
    خرید قارچ کش کاپتان

  • پاسخ
    بنفشه
    15 تیر 1398
    بنفشه

    سلام گل حنام روی برگاش نقطه های ریز سفید افتاده واینکه برگاش داره خشک‌میشه و میریزه باید چیکار کنم ممنون میشم اگه زود جواب بدین

  • پاسخ
    بنفشه
    15 تیر 1398
    بنفشه

    سلام گل حنام روی برگاش نقطه های ریز سفید افتاده واینکه برگاش داره خشک‌میشه و میریزه باید چیکار کنم

  • پاسخ
    نهال
    08 تیر 1398
    نهال

    سلام چه کودی برای گل حنا خوبه؟

  • پاسخ
    دیانا
    04 تیر 1398
    دیانا

    سلام من دیروز دو تا گل حنا قرمز خریدم و یکی از آن ها به طور کلی پژمرده شده و دیگری سالم است و هر دو در یک مکان هستند ( اشپز خانه دور از پنجره با نور ملایم )و مطمئنم که ریشه آنها آسیبی ندیده لطفا کمک کنید که چه کاری انجام بدهم

  • پاسخ
    محسن
    01 تیر 1398
    محسن

    سلام من دیگه از نگهداری گل حنا خسته شدم هر کاری رو که دوستان کارشناس و با تجربه گفتن رو انجام دادم و تا الان نزدیک به چندین گل حنا رو از دست دادم اخیرا نیز دوتا دیگه گل خریداری کردم و چندتا هم خودم قلمه زدم همشون دچار برگ ریزی و خشک شدن غنچه ها میشن .....فقط باید شرایط گلخونه رو براش فراهم کرد که تو خونه این امر محاله .... من دیگه گل حنا نخواهم خرید.والا بخدا

  • پاسخ
    نازنین
    14 خرداد 1398
    نازنین

    سلام ببخشید گل حنای من سفیدک پودری نیست ی جور سفیدشده ک عین لک میمونه لک سفید هیچ موجودی هم ب قول دوستمون روش رد نمیشه ی نوع لک سفید هست ک برگای جوان رو گرفته توروخدا بگید چیکار کنم گلم خوب شه اخه خیلی دوسش دارم?

  • پاسخ
    مهدی
    05 خرداد 1398
    مهدی

    سلام برای رفع تمام مشکلاتی که گفتین متوجه حناهای زیباتون شده باید چندتا نکته ریز اما حیاتی رو رعایت کنید. 1_آبدهی رو هر یروز درمیون و اونقدر دقیق بدید.یعنی حتما اگه 8 شب آبش دادین نوبت بعدی فقط 8 شب. 2_رطوبت رو باید حتما بین 29 تا 37 درجه نگه دارید.شنیدین میگن فلان گل شرایط نگهداریش سخته و خرج داره و از این جور چیزها؟ این گل اولین خرجو رو دستتون میذاره و اون خرید یک دستگاه بخور سرد هستش. 3 _بعد از مدت 10 روز اگه دوتا شرط بالا رو انجام دادید میتونید از یه کود تقویتی ریز از مشکلات احتمالیش جلوگیری کنید. مرسی

  • پاسخ
    سعیده
    25 اسفند 1397
    سعیده

    من یه گل حنا سه روز پیش خریدم. تو آشپزخونه جلو پنجره گذاشتم و یه بار هم از زمان خریدن آب دادم بهش و یه روزه گلاش پژمرده شده کاملاً. خواهش میکنم راهنمایی کنید

  • پاسخ
    فاطمه
    09 اسفند 1397
    فاطمه

    سلام من یه گل حنا دارم در روز باید ۲ بار بهش آب بدیم به کل پژمرده میشه گل هاش خشک میشه آب میدیم دوباره شاداب میشه گل هاشم درست میشه بعد چند ساعت دوباره پژمرده میشه و باید باز بهش آب بدیم تا درست بشه مشکلش چیه؟

  • پاسخ
    پریسا حیدری
    01 بهمن 1397
    پریسا حیدری

    سلام من گل حنا دارم یک روز درمیان اب میدم بهش چند روزه گلاش ریخته و داده برگاش خشک میشه چکار کنم؟

  • پاسخ
    مجتبی فلاح
    13 بهمن 1397
    مجتبی فلاح

    سلام. گل حنا نور زیاد و آب بدون کلر و فلوراید میخواد.

  • پاسخ
    سمیه
    02 آبان 1397
    سمیه

    بله

  • پاسخ
    نفیسه نظری
    10 مهر 1397
    نفیسه نظری

    سلام من یه گل امپیشن سه روز پیش خریدم فروشنده گلدون گل رو تعویض کرد امروز صبح دیدم یکی از ساقه گلها به طرف پایین خم شده و برگها پژمرده شدن میشه راهنماییم کنید تا کلا گلم خراب نشده

  • پاسخ
    مهدی فلاح
    25 آذر 1397
    مهدی فلاح

    سعی کن یک روز درمیان بهش آب بده

  • پاسخ
    محدثه
    24 شهریور 1397
    محدثه

    سلام گل حنا از آبپاشی متنفرره ... اگر میخواید گل شادابی داشته باشید از طریق زیر گلدونی بهش آب بدید به هیچ وجه آب اسپری نکیند که در این صورت سریعا گلاش خشک میشه و گیاه میمیره

  • پاسخ
    امیر
    03 مهر 1397
    امیر

    چطوری از زیرش آب بدیم. لطفا توضیح دهید ممنون

  • پاسخ
    صفیه
    23 اسفند 1399
    صفیه

    طریقه آبدهی اززیر گلدان: گلدان راتوی تشت قرارمیدیم وتا کمر ان را آب میریزیم تا موقعی ک خک رو گلدان خیس شود(این آب زیر گلدان یواش یواش خاک روخیس میکنه تا برسه ب روی خاک)

  • پاسخ
    صفیه
    23 اسفند 1399
    صفیه

    سلام طریقه ابدهی اززیر گلدان:گلدان را میگذاریم داخل یک تشت تاموقعی ک روی خاک کاملا خیس بشه

  • پاسخ
    مونا
    23 مرداد 1397
    مونا

    منم گل حنا یه هفته خریدم نمیدونم شبا شاخه هاش پژمرده میشه و میریزه و صبح کم کم دوباره جمع میشه جاش هم تو اتاق جابجا کردم فایده نداشت علتش چیه نورم غیرمستقیمه

  • پاسخ
    ستاره
    05 مرداد 1397
    ستاره

    کسی جواب نمیده گل حنام یه موجوداتی روش راه میرن چیکار کنم جمعه است درمان خونگی نیست ????

  • پاسخ
    مجید
    22 اردیبهشت 1400
    مجید

    این یک نوع کنه بسیار ریز که در صورت پیشرفت تارهایی هم روی برگها مخصوصا سرشاخه ها دیده میشود بهترین و کم خطر ترین راه اینه که در یک کاسه بزرگ مقداری کف صابون درست کنید و با احتیاط سرشاخه ها را با حوصله در اب و کف صابون غوطه ور و شستشو دهید و مقداری از کف روی برگها بماند مشکلی نیست و چند روز بعد دوباره تکرار کنید.

  • پاسخ
    nash
    31 شهریور 1397
    nash

    این موجودات ریز آفت شته است . بایستی سم پاشی شود . یکبار که همه جا تعطیل بود تاچارا از حشره کش استفاه کردم و جواب داد البته روی گلهای دیگری امتحان کردم نمیدانم که روی گل حنا هم جواب دهد یا خیر .

  • پاسخ
    جلیل
    11 تیر 1397
    جلیل

    سلام من سه عدد گلدان حنا دارم در اطاقم نور غیر مستقیم دارد هوای معتدل و اب یاری مناسب ولی روی برگ ها سفیدک زده علت را لطفا توضیح دهید متشکرم

  • پاسخ
    nash
    31 شهریور 1397
    nash

    این بیماری سفیدک پودری است که نوعی قارچ است . در ادامه درمان خانگی را برایتان ارسال میکنم شیر جدیدترین ماده ای است که اثرات آن بر روی برخی از عوامل قارچی ایجاد کننده بیماری سفیدک پودری (همانند قارچهایی که بر روی گلهای رز و یا برخی از ارقام انگور سفیدک پودری ایجاد می کنند ) مطرح شده است. محققان استرالیایی دریافته اند که محلول شیر با غلظت 10% می تواند به خوبی برخی از قارچکشهای شیمیایی و همچنین گوگرد در کنترل این بیماری بر روی رز و برخی ارقام انگور عملکرد داشته باشد. البته احتمال ایجاد مقاومت عامل قارچ در برابر این روش و بی اثر شدن این ماده وجود دارد. به هر حال برای بیشترین اثربخشی، مصرف این محلول هفته ای یک مرتبه به شکل اسپری و غبارپاشی بر روی برگسار گیاهان توصیه شده است. اما برای جلوگیری از ایجاد مقاومت هر چند وقت یکبار باید از موادی دیگر جهت مبارزه با قارچها استفاده شود(مثلا دیگر مواد ارگانیک و یا قارچکشهای شیمیایی مناسب). جوش شیرین بی کربنات سیدم یا جوش شیرین در واقع در کیک پزی کاربرد دارد اما علیه سفیدک پودری نیز می توان آنرا بکاربرد . به نظر می رسد که این ماده به گیاه کمک می کند تا موادی ترشح کند که بر ضد عاملین بیماری سفیدک پودری است. البته این ماده زمانی موثر است که با نوعی روغن باغبانی مخلوط و استفاده شود. اگر بخواهید این مخلوط را خودتان تهیه کنید روش بدین صورت است که برای هر گالن (برابر با 3.7 لیتر آب) حدود یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2.5 قاشق غذاخوری روغن باغبانی سافتده شود. بدین ترتیب محلولی با غلظت 0.5٪ بی کربنات ساخته می شود. این محلول بر روی عامل قارچی سفید پودری گلهای رز تا کنون موثر تشخیص داده شده است. شاید برای گیاهان دیگر باید غلظت را افزایش داد. اما از یاد نبرید که اگر این کار را می خواهید انجام دهید اول بر روی تعدادی گیاه محدود امتحان و بعد از بدست آوردن نتیجه آن را بر روی سایر گیاهان استفاده کنید. اصولا اسپری کردن این مخلول هر هفته باید انجام شود همچنین اگرچه این محلول بر روی برگسار گیاه اسپری می شود اما به هر حال مقداری از آن بر روی خاک نیز ریخته شده و به درون خاک نفوذ می کند. وجود این ماده بخصوص در خاکهایی که از مقدار آبیاری کمتری برخوردار هستند می تواند موجب عدم جذب و کمبود عناصری مانند کلسیم، منیزیم و آهن در گیاه شود. سیر برای تهیه محلول سیر باید دو عدد سیر تازه (بوته سیر که سبزی فروشیها به فروش می رسانند) تهیه کرد و آنرا با حدود یک لیتر آب و چند قطره صابون مایع در مخلوط کن ، مخلوط نمود تا به خوبی له شود. این مخلوط از صافی رد می شود تا مایعی یکدست بدست آید و بعد با ده برابر حجمش با آب رقیق می شود. یعنی محلولی با نسبت 1:10 بدست می آید. چنین محلولی در واقع حاوی 50-25 قسمت در میلیون ماده موثر آلیسین allicine است که به منجر ب کاهش جوانه زنی هاگهای عامل سفیدک پودری می شود. البته در شرایطی که این بیماری بسیار فعال است ppm500-300 از این ماده مورد نیاز است. دارچین دارچین تا حدود 70-50٪ بر روی بیماری سفیدک پودری میتواند موثر باشد. بنابراین می توان آنرا در بین سایر مواد ارگانیک بکار برد یعنی هر چند وقت یکبار از آن استفاده کرد تا علاوه بر تاثیری که در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد، در برنامه مبارزه ارگانیک علیه بیماری سفید پودری نیز تنوعی ایجاد شود زیرا اگر برای مدت زمان طولانی فقط از یک ماده استفاده کنیم، احتمال ایجاد مقاومت عامل قارچی بیماری سفید پودری در برابر ماده مصرف شده وجود دارد بنابراین بهتر است که هر چند وقت یکبار از ماده ای متفاوت استفاده شود. برای آماده سازی محلول دارچین ابتدا باید آب را جوش آورد سپس آب را از روی حرارت برداشت و حدود 30 گرم دارچین(چوب دارچین بهتر است) را در 0.75 لیتر (سه چهارم لیتر) آب ریخت. اجازه دهید که این مایع در دمای اتاق خنک شود. سپس به میزان یک چهارم لیتر الکل طبی(الکل 70٪ به بالا) به محلول اضافه کنید. محلول را صاف کنید و این محلول اکنون برای اسپری کردن آماده است. روغن های گیاهی برخی از روغنهای گیاهی همانند روغن کانولا را می توان بر ضد این بیماری استفاده کرد. برای این کار باید 3-2.5 قاشق از روغن را در یک گالن(3.7 لیتر )آب به همراه یک چهارم قاشق صابون مایع حل کرد و بر روی برگها اسپری کرد البته روغن در آب دو فاز جداگانه را شکل می دهند بنابراین قبل از مصرف باید به خوبی محلول تکان داده شود و بعد به سرعت بر روی برگها اسپری شود. روغن تهیه شده از درخت چریش Azadirachta indica که با نام Neem oil شناخته می شود نیز بر روی این بیماری موثر است . برای تهیه مخلوط مناسب می توان به میزان 2.5 قاشق از این روغن را در یک گالن(3.7 لیتر) آب ریخت و آنرا تکان داد و بلافاصله بر روی برگسار گیاه اسپری کرد البته تکرار این عمل هر 14-7 روز یکبار می تواند در کاهش فعالیت بیماری سفیدک پودری موثر باشد

  • پاسخ
    فرناز
    11 تیر 1397
    فرناز

    سلام .روي برگهاي گل حناي من لكه هاي سفيد زده .برگهاشم داره خشك ميشه .چكارش كنم؟

  • پاسخ
    سعيد ديگه
    29 بهمن 1397
    سعيد ديگه

    سلام واس گلدون منم همين اتفاق افتاده،؛.،؛. كلا گل حنا زود قارچ ميگيره و لكه هاي سفيد قارچه ك راه حلشو نميدونم

  • پاسخ
    آزین
    05 خرداد 1397
    آزین

    سلام.من یه گل حنا چند روز پیش خریدم.اشتباه کردم گلدونشو عوض کردم.خاکشم ترکیب خاک برگ و پیت ماس ریختم.الان هم گلاش ریخته هم برگاش داره خشک میشه.چیکاار کنم بکنم؟؟

  • پاسخ
    مظاهری
    02 خرداد 1400
    مظاهری

    سلام یک گل حنادارم که یک هفتس خریدم فروشنده گفت بایدسایه باشه وهرروزآب میخواد این چندروزخوب بوداماازدیروزبرگاش افتاده پژمرده شده البته برگای قسمت پایین گل اینطورشده امابالای گل برگا سالم وشاداب هستند لطفاراهنمایی کنید چکارکنم ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه سختیه، گیاه رو کاور کنید، آبیاری رو مقداری کمتر کنید، رطوبت محیطی بالا میخواد

  • پاسخ
    ali
    28 اردیبهشت 1397
    ali

    من یک گل حنا دارم آبیاری مرتب انجام میشه ولی کنه گرفته بود سمپاشی کردم برگها افتاده شده گل ها بازنمیشه لطفا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    متین
    14 اردیبهشت 1397
    متین

    سلام وقت به خیر من یه گلدون گل حنا دارم غنچه داره ولی میریزه برگاش میریزه. هر روز باید اب بدم یا از کود مایع استفاده کنم؟ بعد در مورد دما باید بزارم تو بالکن افتاب بهش بخوره؟ ممنونم اگر راهنمایی کنید غنچه هاش میریزن خیلی ناراحتم . سپاسگزارم

  • پاسخ
    ناشناس
    09 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    ببخشید من حدود سه روزه گل‌حنا رو خرداری کردم نور زیادی تخورده بش که باعث خرابیش بشه و اینکه بگهاش پژمرده شدن گهاش ریختن انگار داره خشک میشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت محیطی بالا نیاز داره

  • پاسخ
    محمدحسین
    11 اردیبهشت 1397
    محمدحسین

    سلام .من تو بیرجند زندگی میکنم .یه گل حنا خریدم آیا با اب و هوای این منطقه سازگاری داره؟واینکه زمانی که این گل رو خریدم غنچه زیاد داشت اما الان همه ی غنچه های خودشو از دست داده یعنی خشک شدن !باید چیکار کنم؟دیگه تا سال بعد گل نمیده؟

  • پاسخ
    سعید
    29 بهمن 1396
    سعید

    سلام من یه گل حنا دارم گل داشت گلهاش پژمرده شد الانم چندتا غنچه داد اما غنچهاش خشک میشه برگاش میریزه دلیل چیه راهنمایم کنید لطفا

  • پاسخ
    سعید برهانی
    02 اسفند 1396
    سعید برهانی

    افتاد‌ن برگ‌ها؛ علت آن نگهد‌اری گلد‌ان د‌ر محیط سرد‌، برای مد‌ت طولانی است. همچنین آبیاری نامرتب و یا حمله کنه قرمز یا شته از علل د‌یگر آن است. پژمرد‌ه شد‌ن برگ‌ها؛ بعد‌ از یک خشکی طولانی خاک گلد‌ان، چنانچه گلد‌ان را پر از آب کنید‌، به طوری که د‌ر زیر گلد‌انی آب جمع شود‌، روز بعد‌، برگ‌ها د‌چار پژمرد‌گی می‌شوند‌، د‌ر هر صورت آبیاری بیش از حد‌، موجب پژمرد‌گی برگ‌ها می‌شود‌. کمبود‌ گل؛ علت آن نور کم، تغذیه کم، تغذیه بیش از اند‌ازه، سرمای محیط و بالاخره تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است. ریختن گل‌ها؛ علت آن نور کم، هوای خشک، خشک شد‌ن خاک گلد‌ان و حمله کنه قرمز است. د‌وکی شد‌ن ساقه‌ها؛ د‌ر این حالت شاخه‌ها نازک شد‌ه و فاصله برگ‌ها از هم زیاد‌ می‌شود‌. علت آن نور کم همراه با گرمای زیاد‌ است. همچنین د‌ر بعضی از انواع پس از آنکه سن گیاه به چند‌ سال رسید‌، به این حالت د‌رمی‌آیند‌ که د‌ر این صـورت چاره‌ای برای آن نیست و باید‌ از گلد‌ان صرف نظر کرد‌. بوته به گل نمی‌نشیند‌؛ علت آن تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است، زیرا تا موقعی که تمام حجم گلد‌ان از ریشه پر نشود‌، گیاه به گل نمی‌نشیند‌.

گزارش اشکال در سایت