نازبو
معرفی نخل کنتیا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی نخل کنتیا

نخل کنتیا ازجمله گیاهان لوکس، گران قیمت و بسیار زیبایی است که مناسب اتاق مدیران، دفاتر و بانک‌ها بوده و همچنین به دلیل تصفیه کننده هوا انتخاب خوبی نیز برای منازل می‌‌باشد. دوام و پایداری آنها در برابر شرایط نامطلوب آپارتمان‌ها از یک سو و عمر طولانی آنها از سوی دیگر نخل کنتیا را در زمره عالیترین گیاهان تزیینی منازل در آورده است.

جهت خرید بذر نخل کنتیا به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

دمای تا منفی پنج درجه رو تحمل می‌کنه اما نه در طولانی مدت و دمای عادی آن بین ده درجه تا ٢۵ درجه می‌باشد. شباهت‌های زیادی به نخل نارگیل و شامادورا و اریکا دارد، ولی معمولا از گرانترین گونه‌های نخل به شمار می‌رود.

این گیاه دارای رشدی نسبتاً کم است و معمولاً به همراه ۲ یا ۳ گیاه دیگر به صورت گروهی کاشته می‌‌شود. این گیاه تک پایه بوده  و نگهداری آن آسان است، همچنین از نظر طراحی دکوراسیون داخلی بسیار دکوراتیو و حائز اهمیت می‌باشد.

شرایط نگهداری از نخل کنتیا

نحوه آبیاری نخل کنتیا : نخل کنتیا به آبیاری منظم بخصوص در فصل رشد احتیاج دارد. حتماً توجه داشته باشید کف گلدان دارای منافذی برای خروج آب اضافی باشد تا از پوسیدگی ریشه در اثر رطوبت بیش از حد جلوگیری شود. همچنین در بین هر دو نوبت آبیاری صبر کنید تا سطح خاک گلدان تا عمق ۵-۲٫۵ سانتیمتری خاک خشک شود و سپس گیاه را مجددا آبیاری کنید. آبدهی بیش از اندازه و خیس ماندن خاک منجر به زرد و سپس قهوه‌ ای شدن نوک برگ می‌‌شود در نهایت ریشه‌‌ها و ساقه گیاه می‌‌پوسد و گیاه از بین می‌‌رود.

در زمستان به دلیل کاهش نیاز گیاه به آب، شما نیز باید میزان آبیاری را کاهش دهید. خشکی کشیدن گیاه منجر به لوله شدن برگ‌‌ها و افتادگی آنان و خشک شدن نوک و حاشیه برگ‌‌ها خواهد شد. همچنین گیاهانی که خشکی می‌کشند در برابر کوددهی عکس‌ العمل منفی همانند سوختن نوک و حاشیه برگ‌‌ها و همچنین سوختن و از بین رفتن ریشه‌‌ها را نشان می‌‌دهند. همچنین خشکی هوا نیز می‌‌تواند گاهی برای ظاهر گیاه مشکلاتی را ایجاد کند، غبار پاشی با آب‌‌های بدون املاح و همچنین استفاده از روش زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه و آب روش‌‌های مناسبی برای افزایش رطوبت هوا در اطراف برگسار این گیاه است.

در روش زیر گلدانی، یک عدد زیر گلدانی را از سنگ ریزه پر می‌کنیم و سپس تا نیمه دیواره درون آن آب می‌‌ریزیم. گلدان گیاه را بر روی سنگ ریزه‌ ها می‌‌گذاریم اما مراقب باشید که کف گلدان با آب در تماس نباشد. آب موجود در زیر گلدانی به تدریج تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز برگسار را تأمین می‌کند.

همچنین بخوانید : مهمترین نکات در آبیاری گیاهان

نور مورد نیاز گیاه نخل کنتیا : نخل کنتیا به نور ملایم نیاز دارد، از قرار دادن در نور مستقیم آفتاب و اتاق‌‌های تاریک خودداری کنید. البته همواره سعی کنید که نور آفتاب به شکل مستقیم بر روی این گیاه نتابد، زیرا ممکن است منجر به بروز لکه‌‌های خشک بر روی پهنک برگ و یا نوک و حاشیه برگ‌‌ها شود. این مسئله بخصوص برای گیاهان جوان مهم است و تنها گیاهان بالغ که بیش از ۵ سال سن دارند تا حدودی می‌ توانند نور مستقیم آفتاب را تحمل کنند. نور فیلتر شده (یعنی نوری که از پشت وسایلی همانند پرده به گیاه بتابد) نیز برای این گیاه مناسب است.

در محیط سایه برگ‌های این گیاه سبز زیتونی است، اما هر مقدار که میزان نور بیشتر شود رنگ برگ‌‌ها نیز روشن‌‌تر خواهد شد. کمبود نور منجر به بلند شدن بیش از اندازه و عدم استحکام برگسار خواهد شد. بهتر است به شکل ماهانه گلدان را در همان مکانی که قرار دارد ۹۰ درجه بچرخانید، این مسئله کمک می‌کند که تمامی قسمت‌‌های گیاه به شکل یکنواخت از نور برخوردار شوند و تاج گیاه به طرف نور خم نشود.

بیشتر بخوانید : پرورش نخل در گلدان

دمای لازم برای نخل کنتیا : اگر چه به مناطق گرمسیری تعلق دارد، اما می‌تواند در مناطق معتدل نیز به خوبی رشد کند. این گیاه دمای ۵- درجه سانتیگراد را برای چند ساعت می‌‌تواند تحمل کند اما اصولا دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب نیست. هوای سرد موجب سیاه شدن و همچنین ریزش برگ‌‌های این گیاه می‌‌شود. پس بنابراین بهتر است که دما به زیر ۱۵ درجه سانتیگراد نزول نکند تا هیچ‌ گاه از این نظر مشکلی برای این گیاه ایجاد نشود. طی فصول سرد دمای ۲۰-۱۷ درجه سانتیگراد و در طی فصول گرم دمای ۲۷-۲۴ درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است. کنتیا می‌تواند دما را تا ۳۷ درجه نیز تحمل کند، البته به شرطی که کاملاً در مکانی به دور از تابش نور مستقیم آفتاب باشد.

خاک مناسب برای گیاه نخل کنتیا :

برای کاشت کنتیا از خاکی سبک، غنی و با زهکشی بالا استفاده کنید. خاک‌های سنگین باعث نگه داشتن آب درون خود شده و مشکلات فراوانی برای گیاه به بار می‌آورد. اگر چه کنتیا به خاکی سبک نیاز دارد اما توصیه می‌شود برای این کار از پرلیت و ورمی‌ کولیت استفاده نکنید و از شن یا پیت ماس به همراه خاک معمولی استفاده نمایید. دقت کنید که خاک برگ برای کنتیا مناسب نبوده و حتی ممکن است بسیار مضر باشد، خاک برگ سریع می‌پوسد و اگر آبیاری مناسب نباشد باعث ایجاد کرم‌هایی ریز در اطراف ریشه می‌گردد و از آنجایی که ریشه‌های کنتیا بسیار ظریف و‌ نازک است، به آسانی تخریب شده و کل گیاه نابود می‌شود. در رابطه با pH خاک کنتیا باید گفت که این گیاه می‌تواند طیف گسترده ای از pH از قبیل اسیدی، خنثی و قلیایی را تحمل کرده و خود را با خواص آن منطبق‌ کند.

کوددهی و تغذیه نخل کنتیا : برای کوددهی این گیاه می‌توان از کودهایی استفاده کرد که در فرمول آنان میزان نیتروژن و پتاسیم بیش از فسفر باشد، به عنوان مثال نسبت ۳-۱-۳ و ۲-۱-۳ برای این گیاه مناسب است بنابراین می‌توان از کودهایی با فرمول ۱۲-۴-۱۲ و یا ۱۰-۵-۱۵ استفاده کرد. اگر تهیه چنین فرمول‌هایی برای شما سخت است، می‌توانید از کودی با فرمول ۱۸-۱۸-۱۸ نیز که خصوصیت آهسته رهش بودن را دارد نیز استفاده کنید.

جهت خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بر روی بسته این کودها عبارت Slow-release درج شده است. نباید به گیاهی که خاک نسبتاً خشک دارد و از خشکی در رنج است کود داد، بلکه ابتدا بهتر است خاک را به خوبی مرطوب کنید و دفعه بعد که می‌خواهید گیاه را آب دهید از کود استفاده کرد. به کارگیری کود برای گیاهی که مدتی خشکی کشیده است و خاک خشکی دارد می‌تواند منجر به سوختن ریشه‌های گیاه شود. همچنین در کوددهی این گیاه زیاده‌ روی نکنید. باقی ماندن املاح و عناصر موجود در کودها منجر به شور شدن خاک شود. شوری خاک از جمله مواردی است که ابتدا باعث سوختگی نوک برگ‌ها و سپس تمامی برگ و حتی از بین رفتن تمامی گیاه می‌شود.

برای چنین گیاهی می‌توان مدتی از آب بدون املاح (همانند آب مقطر) استفاده کرد. اگر هم امکان استفاده از آب بدون املاح را ندارید می‌توانید گلدان را به حیاط یا حمام خانه ببرید و به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه به شکل مداوم به خاک آب دهید تا با خروج مداوم آب از منافذ انتهای گلدان، عناصر و املاح اضافی شسته شوند و بیرون بیایند. البته در چنین شرایطی هر مقدار که بافت خاک از زهكش بهتری برخوردار باشد و آب را راحت‌تر عبور دهد، نتیجه بهتری نیز به دست می‌آید. همان‌ طور که قبلاً نیز اشاره شد این گیاه رشدی کند و آهسته دارد به همین دلیل تعویض گلدان آن هر ۳ الی ۵ سال امکان‌ پذیر است.

برای  خرید بذر درخت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه هرس کردن نخل کنتیا: برگ‌های قسمت پایین گیاه به تدریج حالتی افقی پیدا می‌کنند که ممکن است از زیبایی گیاه کم کنند، بنابراین می‌توان آنان را از گیاه قطع کرد. ناحیه برش را تا جایی که امکان دارد نزدیک تنه اصلی بگیرید تا از دم برگ مقدار کمتری بر روی تنه باقی بماند.

رطوبت مورد نیاز نخل کنتیا :

نسبتاً متحمل به خشکی است و باید آبیاری قبل از خاک به طور کامل خشک می‌شود. ریشه‌های باریک، کنتیاهای گلدانی نباید بیش از حد سیراب بشوند ، آنها ممکن است با آب زیاد بیماری قارچی Phytophthora مبتلا شوند، اگر بیش از حد سیراب شوند در واقع باعث تضعیف می‌شود، در واقع دشمن شماره یک این گیاه آب زیاد هست.

خاک برگ برای کنتیا بسیار مضر هست چون در مدت کوتاهی پوسیده و باعث کرم گذاشتن که کرم‌های به وجود آمده از خاک برگ عاشق تغذیه از ریشه‌های نازک کنتیا و در نتیجه افتادگی برگ‌ها و بیماری قارچی خواهد شد. بهترین بستر همراه با کودهای ذکر شده استفاده از کوکوچیپس می‌باشد که امروزه تمام گلخانه‌های مدرن اروپا از این شیوه استفاده می‌‌کنند.

همچنین بخوانید : چگونه رطوبت مناسب را برای گیاهان فراهم کنیم؟

نحوه تکثیر نخل کنتیا

تکثیر نخل کنتیا از طریق بذر نخل‌های ۳ و یا ۴ سال به بالا است و آن هم زمانی که رنگ این بذرها از نارنجی به قرمز تیره تغییر رنگ دهد. بذرهای سبز رنگ به هیچ عنوان مناسب نیستند. البته بذر گیری از کنتیا بسیار مشکل است.

آنچه باید درباره نخل کنتیا بدانید:

در صورتی که نوک برگ‌ها قهوه‌ ای و سپس خشک شوند، علت آن کمبود رطوبت، آبیاری نامنظم یا کمبود پتاس خاک است.

چنانچه هوای محیط خیلی سرد باشد، رنگ برگ‌ها قهوه‌ ای کم‌ رنگ شده و خشک می‌شوند.

اگر گیاه را بیش از اندازه آبیاری کنید، ریشه گیاه گندیده و در نهایت پوسیده می‌شود.

در هوای خشک رنگ برگ‌ ها کم‌ رنگ شده و آب برگ گرفته می‌ شود.

سوز سرما از شکاف پنجره‌ها در زمستان به گیاه آسیب جدی می‌رساند. سعی کنید گیاه در نزدیکی پنجره با شرایط فوق نباشد.

هنگام جابجایی گیاه بدون پوشش، در خودرو بدون سقف خودداری کنید.

گیاه را به مدت طولانی در نور زیاد و آفتاب قرار ندهید.

زمان تغییر گلدان آن در اواخر زمستان است اما باید دقت نمود که خاک اطراف ریشه ها دست نخورده باقی بماند.

هنگام تعویض گلدان ابتدا خاک را مرطوب و بدون آنکه خاک گلدان تکان بخورد و ریشه دیده شود، اقدام به تعویض کنید.

بیشتر بخوانید : روش صحیح تعویض گلدان

وقتی این گیاه را تکثیر می‌کنید خاک گلدان باید به نسبت مرطوب باشد. جوانه‌ها بسیار ضعیف هستند و باید در جابجایی آن‌‌ها دقت لازم را داشته باشید، البته حواستان باشد از آبیاری بیش از اندازه اجتناب کنید.

زرد شدن برگ‌ها می‌‌تواند به خاطر پیر شدن باشد که طبیعی هست ولی ممکن است از شوری خاک نیز باشد، خاک را بررسی کنید. همچنین ممکن است از آفت یا کمبود عناصر میکرو باشد

وجود تار عنکبوت روی برگها مربوط به کنه می‌‌باشد که از سم کونفیدور استفاده کنید و برای پیشگیری رطوبت گیاه تامین باشد.

چون حشرات گیاهی مرتبا به آن حمله می‌کنند باید برگ‌هایش به طور مرتب با اسفنج نرم مرطوبی تمیز گردد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    رضا سلیمانی
    04 اسفند 1402
    رضا سلیمانی

    سلام و ارض ادب درختچه کنتیا دارم برگها از نوک شروع به زرد شدن کرده تا انتهای برگ ادمه پیدا میکنه هفته پیش خیلی کم هیومیک اسید دادم بهش لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • پاسخ
    سمانه
    22 مرداد 1401
    سمانه

    سلام ممنون بابت توضیحات کاملتون من چند سال هست این گیاه رو دارم ولی متاسفانه پرنده ی من زمانی که منزل نبودم تمام برگ های اون رو کنده و دیگه برگ نداره و فقط ساقه مونده آیا امیدی به دوباره برگ دادن داره؟ممنون میشم پاسخ بدید

  • پاسخ
    محمد رضا
    18 مرداد 1401
    محمد رضا

    سلام و عرض ادب ممنون از مطالب مفید ، جسارتا ۱-اب مورد نیاز گیاه کنتیا، اب تصفیه باشد یا اب لوله کشی شهری؟ ۲- ایا تمام ابی که به گیاه داده می شود می بایست از گلدان خارج گردد؟ ۳- میزان اکسیژن مورد نیاز گیاه در روز چقدر باید باشد؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    18 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خواهش می کنم دوست عزیز بهتره که از آب تصفیه شده یا آبی که یک شب مونده و کلر و املاح نداره استفاده کنید چون املاح آب شهری برای کنتیا مناسب نیست نه جوری باید آبیاری کنید که آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه و حتما آب زیرگلدونی را خالی کنید. بابت اکسیژن اندازه دقیقی نیست ولی همه گیاهان به تهویه نیاز دارن و بهتره در روز چند ساعتی پنجره رو باز کنید که تهویه داشته باشن

  • پاسخ
    فریدون
    21 اسفند 1400
    فریدون

    عرض ادب و احترام من از شما تشکر میکنم بابت توضیحات کامل و جامع مهرتان را سپاس

  • پاسخ
    سعید
    30 مهر 1400
    سعید

    در ادامه سوال قبلی.۱_میتونم گیاه رو از داخل گلدان خارج کرده و خاک اون رو بررسی کنم؟ ۲_ کف گلدان پوکه صنعتی بریزم وبعدش گیاه رو مجدد داخل سطل قرار بدم؟ ۳_برای زهکش بهتر خاک گلدان رو با دانه های سفید اسفنجی که اسمش رو نمیدونم مخلوط کنم. ۴_برای قارچ کشی وکلا جهت احتیاط میتونم یک نوبت با محلول آب و دارچین خاک و ریشه ها رو تغذیه کنم. ۵_امکان ارسال تصویر گلدان و گیاه وجود داره؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. ۶_ممنونم برای صبر و شکیبایی شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    ۱- خیر چون ریشه آسیب میبینه ۲- بله ۳- پرلیت، به شرط دونه درشت بودن بله ۴- به نظرم اگه گیاه داخل منزل نیست از قارچکش شیمیایی استفاده کنید ۵- از طریق واتزاپ یا دایرکت اینستا با همکاران ما در ارتباط باشید

  • پاسخ
    سعید
    30 مهر 1400
    سعید

    سلام.ممنونم از توضیحاتتون.حدود ۲ساله که یکدونه از این گیاه خریداری کردم.چابهار هستم تمام ایام گلدان رو در سایه ودر حیاط قرار دادم. رنگ برگ ها خیلی روشنه. الان مدتی هست که برگها از نوک شروع به سوختن کرده.همه شاخه ها. از روی خاک ولی از بدنه ۲ جوانه بیرون زده متاسفانه اون ها هم زرد شدن. بجای گلدان از سال بزرگ که سوراخ نموده ام استفاده کردم. خاک گلدان شامل خاک برک بازاری ومقدار خاک باغچه . فکر کنم زهکش گلدان مناسب نیست و خاک غالبا مرطوبه.چند ماهی هست که تغذیه نکردم.ولی در گذشته ماهی یکبار کود آهن به گلدان میدادم.مدت زمان زیادی طول میکشه تا شاخه وسط از حالت فشردگی و چوبی به حالت معمولی تبدیل بشه وبرگ ها باز بشن. خوشحال میشم پیشنهاد شما رو برای درمان سوختگی برگ ها و نگهداری جوانه های گیاه رو بشنوم.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام سوختگ نوک برگ ها به دلیل دمای بالای هوا میتونه باشه، نور رو مقداری فیلتر کنید، زهکشی خاک خیلی مهمه و تغذیه رو علاوه بر کود آهن با کود کامل هم انجام بدین، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Z.h.g
    31 مرداد 1401
    Z.h.g

    سلام برای این گیاه کود حیوانی بهتره یا همین خاک های اماده؟؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه برای نگهداری داخل منزل میخواین بهتره از خاک های آماده کشت استفاده کنید از نظر بهداشتی مطمئن تر هستن

  • پاسخ
    نغمه
    22 مرداد 1400
    نغمه

    سلام و خسته نباشید یکسالی هست من این گل خریدم برگهاش به مرور ریخته ولی برگ جدیدی تو این مدت نداده اصلا مشکل چیه ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت محیطی بالا یا کاور کردن گیاه و کوددهی کمک میکنه

  • پاسخ
    سانا
    19 دی 1399
    سانا

    سلام من یه مدل کنتیا خریدم اول اینکه اصلا با اون مدلایی که شما میگید متفاوته دوم هم اینکه برگ پایینی و ریزی گیاه که کوچیکه کاملا قهوه ایی شده میشهلطفا دلیلشو بهم بگید درضمن ممنون بابت راهنمایی خوبتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سانای عزیز قارچ، رطوبت کم محیطی و زهکشی نامناسب خاک میتونه از دلایلش باشه

  • پاسخ
    ناشناس
    11 خرداد 1399
    ناشناس

    خسته نباشید، و ممنون از توضیحات کاملتون.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    علیرضا
    19 اردیبهشت 1399
    علیرضا

    سلام ممنون از توضیح کا مل و جامع تان من گل کنترل دارم چند ساله دارمش چند وقته بردم سمت پنجره جنوبی ولی نور مستقیم بهش نمی خوره پشت پرده است باهاش همین جور داره زرد میشه می تونید راهنمایی بکنید ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علیرضای عزیز عوامل زیادی موجب زردی برگ گیاه میشه، مسمومیت کودی، مشکلات ریشه ای و آبیاری بیش از اندازه، لطفا عوامل نگه داری گیاه رو بررسی کنید، در صورت عدم وجود مشکل و مغایرتی، ریشه گیاه رو از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید، اگر موردی بود از قارچ کش مناسب استفاده کنید و خاک رو تعویض کتید، جهت خرید خاک و خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گزارش اشکال در سایت