نازبو
معرفی نیلوفر پیچ یا رونده Morning glory
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی نیلوفر پیچ یا رونده Morning glory

گل نیلوفر یکی از گیاهان زیبا و فوق العاده جذاب است. نیلوفر گلی پیچنده بوده و اغلب به عنوان یک گیاه رونده روی دیوار منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به نام‌های مختلفی مانند: گل نیلوفر و پیچک نیلوفر نیز نامیده می‌شود. این گل زیبا در دنیا به نام گل مورنینگ گلوری شهره است. این گیاه را می‌توان به شکل درختچه‌های دائمی یا یکساله، پیچنده و بالا رونده و همیشه سبز مشاهده کرد. این گیاه دارای گل‌های شیپوری مانند بسیار زیبا با رنگبندی‌های متنوع است و از نیمه دوم فصل تابستان و اوایل پاییز و تا احساس اولین سرمای پاییزی به دلبری خود با گل‌های زیبایش ادامه می‌دهد.

جهت خرید بذر گل نیلوفر پیچ رونده به فروشگاه بذر گل و گیاه مراجعه کنید.

گل نیلوفر پیچ با نام علمی "IPOMOEA TRICOLOR" یک گیاه چندساله و بالارونده است. این گیاه گل‌های بسیار زیبایی تولید می‌کند و مورد توجه افراد زیادی می‌باشند. این واریته از نیلوفر پیچ، گل‌هایی به رنگ آبی آسمانی به وجود می‌آورد که نمای بسیار زیبایی دارند. برگ‌ها قلبی شکل هستند و گل‌ها شبیه شیپور می‌باشند. گیاهی بسیار پرطرفدار بین ایرانیان است. این گیاه دارای رشد بسیار سریعی بوده طوری که در عرض یک سال کل حصار شما را می‌پوشاند. گل‌های این گیاه در صبح باز شده و به همین دلیل نام Morning glory قرار داده شده. گل‌های با تلفیقی از رنگ‌های منحصر بفرد بنفش و صورتی و ترکیب هر دو که حالت ارغوانی داشته می‌باشد که منظره بسیار جذابی را به باغچه و منزل شما می‌بخشد.

جهت خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی  نازبو مراجعه کنید.

گل نیلوفر پیچ رشد سریعی دارد و در یک فصل می‌تواند تا 4/5 متر رشد کند. گل دهی از اوایل تابستان شروع می‌شود و تا اولین سرمای پاییز ادامه پیدا می‌کند. پیچک‌ها زیبایی این گل را چند برابر می‌کنند. کاشت این گل در کنار آلاچیق‌ها، سایبان‌ها، بالکن یا به عنوان زمین پوش و ... چشم انداز بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. گل نیلوفر پیچ یک گیاه مقاوم است و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. گل‌های بزرگ و معطر نیلوفر پیچ صبح‌ها باز می‌شوند تا به خورشید زیبا خوشامد بگویند و سپس در حوالی غروب بسته می‌شوند. به نیلوفر پیچ وسیله‌ای بدهید تا بتواند از آن بالا برود. این گیاه رونده موانع اطراف خود را در آغوش می‌گیرد. آن‌ها ترجیح می‌دهند روی نرده‌ها، میله لامپ‌ها و داربست‌ها رشد کنند.

نیازهای نیلوفر پیچ

آبیاری: هر چند که این گیاه به خشکی مقاوم است، ولی از آنجایی که یک گیاه علفی است، بنابراین برای شاداب ماندن خود نیاز به رطوبت متوسط و همیشگی خاک دارد و تا زمانی که به رشد کامل نرسیده است، باید مرتب آبیاری شود. این گیاه را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق 3-2 سانیتمتری خشک شده باشد و آبیاری را در صبح هنگام انجام دهید. پیچ نیلوفری خاک‌های خیس را دوست ندارد و چنین شرایطی موجب کاهش رشد گیاه و کوچک ماندن آن، زرد شدن تدریجی برگ‌ها بخصوص از قسمت پایین گیاه و پژمردگی ساقه ها و حتی از بین رفتن گیاه می‌شود. کمبود آبیاری و خشکی کشیدن نیز در رشد گیاه اثر منفی دارد. چنین گیاهانی گل تولید نمی‌کنند و برگ‌هایی کوچکتر با بافتی ضخیم‌تر نسبت به گیاهان موجود در شرایط مساعد آبیاری دارند.

دما: این گیاه بومی مناطق گرمسیر است ولی در مناطق معتدل در فصل بهار و تابستان می‌تواند به خوبی رشد کند. اگر چه این گیاهان بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند، اما در مناطق معتدل نیز در طی بهار و تابستان به خوبی رشد می‌کنند. رشد این گیاهان زمانی در بهترین شرایط است که دمای خاک بالای 18 درجه سانتیگراد باشد. در مناطقی که تابستان گرم دارند بهتر است گیاه در مکانی کاشته شود تا در عصر هنگام از سایه برخوردار باشد این شرایط به گلدهی بهتر گیاه کمک می‌کند. زیرا گرمای هوا با وجود نور مستقیم آفتاب یکی از دلایل کاهش گلدهی این گیاه است. گیاهان نیلوفر پیچ معمولاً با اولین سرما و یخبندان از بین می‌روند.

نور: این گیاه به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد و اگر نور کم باشد باعث کم رنگ شدن برگ‌ها و کاهش گلدهی می‌شود. ولی باید توجه داشت که نور شدید به خصوص اگر آبیاری منظم نباشد، به گیاه آسیب می‌زند. این گیاه به مکانی با نور مستقیم آفتاب حداقل به میزان 8-6 ساعت در طی روز نیاز دارد و نور صبحگاه نسبت به نور عصر ارجحیت دارد. کمبود نور موجب عدم گلدهی گیاه می‌شود و گیاه برگساری کم رنگ تولید می‌کند. فاصله برگ‌ها روی ساقه‌ها از هم زیاد می‌شود و گیاه از تراکم مناسبی برخوردار نخواهد بود. نور شدید معمولاً و بخصوص اگر آبیاری گیاه مناسب باشد، مشکلی برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما اگر در منطقه‌ای با تابستان بسیار گرم زندگی می‌کنید بهتر است که گیاه در عصر هنگام از سایه برخوردار باشد.

همچنین بخوانید: چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی

خاک: این گیاه در هر نوع خاکی به خوبی رشد می‌کند به شرطی که زهکش خاک مناسب باشد. بنابراین اگر خاک سنگین باشد، با اضافه کردن پیت می‌توان زهکش آن را مناسب کرده تا گیاه به خوبی رشد کند. به طور کلی خاک مناسب آن ترکیبی از خاک برگ و خاک معمولی باغچه است. جهت خرید خاک به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هرس: این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد مگر نمونه‌هایی که در گلدان نگهداری می‌شوند که در مورد این گیاهان نیز ساقه‌هایی هرس می‌شوند که خارج از شکل و فرم مورد نظر رشد کرده اند. در مورد تربیت این گیاه نیز حتما باید از قیم مناسب استفاده کرد تا ساقه‌ها مکان و فضایی برای پیچیدن و بالا رفتن داشته باشند. به دلیل ازدحام و سنگینی ساقه‌های این گیاه بهتر است که پایه‌های قیم تا حداقل 30 سانتیمتر در بستر خاک فرو برود و حدود 3.5 متر نیز ارتفاع داشته باشد.

نحوه تکثیر نیلوفر پیچ:

کشت از طریق بذر: این روش، روش اصلی کشت نیلوفر است که در این روش ابتدا بذر را ۲۴ ساعت قبل از کاشت در دستمال خیس قرار می‌دهند و بعد بذر کشت می‌شود. پوسته بذر ضخیم است. بنابراین بذر را خراش دهید یا به مدت چند ساعت در آب گرم خیس کنید تا نرم شود. این کار نرخ جوانه‌زنی را افزایش داده و سرعت جوانه‌زنی را نیز بالا می‌برد. بذرهای گیاه نیلوفر پیچ را در اوایل فصل بکارید و آن‌ها را با قطر کمی از خاک (حدود 0.6 سانتی‌متر)، بپوشانید. سپس آن‌ها را به‌طور کامل آبیاری کنید. جوانه‌های متراکم را از خاک بیرون بکشید، به‌طوری که فاصله نهایی جوانه‌ها از هم 15 سانتی‌متر باشد. این جوانه‌ها می‌تواند تراکم را به میزان کم نیز تحمل کند، البته به شرط آن‌ که نرده یا حفاظ کافی در اطراف‌شان باشد تا ساقه‌ها بتوانند دور آن بپیچند و پخش شوند.

یکی از ویژگی‌های این گیاه زیبا این است که دوست دارد به سمت بالا حرکت و رشد کند و در این حین به دور چیزهایی که بر سر راه رشدش است بپیچد، پس وقتی که ارتفاع آن در گلدان به بیست سانتیمتر رسید، گیاه را از گلدان خارج کنید و به محلی که دوست دارید آن را بکارید ببرید.

کشت قلمه: این روش در فصل تابستان اماکن پذیر است که از گیاه قلمه نرم تهیه کرده و بعد کشت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش قلمه زدن گیاهان

آفات و بیماری های گل نیلوفر پیچ:

از جمله آفات مهم این گیاهان می‌توان به کنه قرمز عنکبوتی، شته، معندچی برگ و مگس سفید اشاره کرد. بیماری بخصوصی این گیاه را تهدید نمی‌کند و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی عامل اصلی مشکلات ایجاد شده هستند.

اما به هر حال اگر مکان کاشت این گیاه بیش از اندازه سایه باشد و این شرایط با خیس و مرطوب شدن برگسار در طی آبیاری همراه شوند، نتیجه آن شیوع بیماری‌های قارچی خواهد بود که در این صورت می‌توان از سموم قارچکش استفاده کرد.

سایر بیماری‌های احتمالی نیز عبارتند از :
زنگ که نوعی بیماری قارچی است و می‌تواند لکه‌هایی نارنجی–قهوه‌ای را در برگ‌ها بخصوص سطح زیرین برگ‌ها ایجاد کند و سایر بیماری‌های لکه برگی که موجب بروز لکه‌هایی با مراکز زرد و کرم با بافتی خشکیده و مرده و حاشیه‌ای قهوه ای قرمز خواهد شد.

همچنین بخوانید: روش‌های طبیعی برای مبارزه با آفات

نکات مهم در پرورش گل نیلوفر پیچ

• این گیاه سریع الرشد است پس در سال بذر زیادی تولید کرده که در محیط اطراف خود می‌ریزد، اگر این بذرهای اضافی جمع نشوند، گیاهان زیادی تولید می شوند و مزاحمت ایجاد می کنند.
• برای گلدهی ایده آل، بهتر است به جای کود دادن، از خاک برگ استفاده شود.
• اگر هوا بسیار گرم باشد و یا گیاه در نور مستقیم قرار بگیرد، گیاه پلاسیده شده و گلدهی کاهش می‌یابد. پس باید در تابستان در محل نیم سایه قرار بگیرد.
• باید توجه داشت که هیچ قسمت گیاه خورده نشود، بخصوص بذرهای آن که ماده توهم زا دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    رامان
    28 خرداد 1402
    رامان

    سلام من دریک گلدان متوسط کاشتم گل داده آیا خشک نمیشه درگلدان

  • پاسخ
    سارا
    29 فروردین 1402
    سارا

    سلام من پیچ رو بهمن ماه کاشتم الان حدود دو متر ارتفاع داره ولی فقط یه رشته اس چطور پر تر کنم گلدون رو ؟

  • پاسخ
    فاطمه
    02 فروردین 1402
    فاطمه

    اگر بخوام که برای همیشه در گلدان باشد ،گلدانی که تهیه میکنم بهتره که چه سایزی داشته باشه

  • پاسخ
    aksvare
    23 شهریور 1401
    aksvare

    درود سپاس از آموزش من هر سال این گیاه زیبا رو درون حیاط پرورش میدم و مشکلی هم نداشتم تا امسال! متأسفانه دو آفت آشکار در حال نابود کردنشون هستند. ١. کرم سبزرنگ ٢. کنه قرمزرنگ کنه قرمز بصورت پراکنده است و اون اندازه نیست که به سادگی دیده بشه و تک و توک در بخشهای گوناگون گیاه یافت می‌شوند، اما کرم سبزرنگ با اندازه هایی میان دو تا چهار سانتیمتر به ازای هر پنج برگ یکی در گیاه پخش شدند! تا جایی که تونستم کرمهارو از گیاه جدا کردم و بردم تپ طبیعت رهاشون کردم اما همچنان دیده میشن و دوسه رپزی هم هست که کنه های قرمز گویی رو به افزایش هستند. من با استفاد. از سم مخالف هستم و تا زمانی که همه راه ها رو نیازمودن سراغ سم برای گیاهام نرفته و نخواهم رفت. ناگفته نماند پس از شش هفت سال که از کشت و پروش گیاه در حیاط میگذره، این نخستین باری هست ک. با مشکلی اینچنینی روبرو شدن. لگر در روند بهبودی این جاندار زبان بسته همراهی ام کنید بسیار سپاسگذارتان خواهم شد

  • پاسخ
    پروانه
    22 فروردین 1401
    پروانه

    من اول بهمن بذرش رو کاشتم توحیاط جایی که دایم ساده روشه،، بعد از دوماه و نیم الان قدش به یک متر و ۷۰ رسیده اما یه شاخه ی نازک مویی هست و همش میترسم بواسطه ی باد کنده بشه.هدایتش کردم رو دیوار که با رشددبیشترروی منبع آب رو بپوشونه..

  • پاسخ
    امیر
    03 بهمن 1402
    امیر

    سلام دوست گرامی تقریبا هم عقیده هستیم منم مخالف کود یاری و سمپاشی هستم بالأخره اینا هم با اینکه مزاحمن ولی مخلوق خدا هستن آب شهری به دلیل داشتن درصدی کلر موجوداتی مثل شته و... فراری میده هروقت دچار این مشکل میشم عصر ها وقت هایی که آفتاب رو گیاه نباشه رو گیاه آبپاشی میکنم روزی یک بار نهایتا تا آخر هفته گیاه از آفت پاک شده

  • پاسخ
    پروانه
    21 اسفند 1400
    پروانه

    من هر سال نیمه دوم اسفند میکارم و تقریبا تا آخر مهر ماه دارمشون تمام نرده های تراس و دیوار ها را گلباران میکنه

  • پاسخ
    مهدی
    07 آذر 1400
    مهدی

    سلام این گیاه در زمستان از بین میره یا بهار دوباره پر برگ میشه

  • پاسخ
    زینب
    25 شهریور 1400
    زینب

    سلام خسته نباشید .ببخشید من این گل نیلوفر رو خیلی دوست دارم .ولی بالکن خونمون سایه هستش .به نظر شما اگه بکارم تو گلدان رشد میکنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه نور کافی (غیرمستقیم) هم داشته باشه احتمالا مشکلی نداره، میتونید از لامپ های رشد هم استفاده کنید

  • پاسخ
    علی
    21 تیر 1400
    علی

    برای کاشت بهتر است از چند عدد بذر استفاده کرد مثلاً اگر من چهار عدد گل نیلوفر بخوام باید چهار دانه کاشت یا بیشتر؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بهتره تعداد بیشتری بکارید و اگه همه سبز شدن به تعداد مدنظر نگه داری کنید و مابقی رو تنک کنید

  • پاسخ
    مرتضوی
    23 خرداد 1400
    مرتضوی

    سلام من بذر این گیاهو گرفتم از شما و کاشتمش اولش رشدش خوب بود و سرحال بودن برگها اما الان رشدشون کم شده و کلا پژمردن و توی تقریبا ۱۵ سانت موندن علت چی هستش؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام کوددهی کنید

  • پاسخ
    مریم
    17 خرداد 1400
    مریم

    سلام اباگل نیلوفررامی توانیم دردمای اتاق نگهداری کرد،چون داخل گلدان کاشته ام،رشدکرده،ولی افتاب است،مداوم نمیشه که جابجاکرد،لطفا راهنمایی کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مابقی شرایط اوکی باشه مشکلی نداره

  • پاسخ
    زینب
    27 اردیبهشت 1400
    زینب

    سلام خسته نباشید میشه گل نیلوفری رو تو راه پله بزارم از صبح تا غروب هم افتاب میگیره اما از پشت شیشه ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام زینب عزیز بهتره آفتاب مستقیم داشته باشه ولی احتمالا موردی پیش نمیاد

  • پاسخ
    عمران هستم
    29 فروردین 1400
    عمران هستم

    سلام به دوستان و کارشناسان محترم ببخشید من اوخر اسفند ۹۹ بذر گل نیلوفر رو درون گلدان کاشتم البته قبلش تو آب نگذاشته بودم ولی بعد چند مدت از جوانه بیرون اومد البته این رو بگم موقعی که کاشتم دو سه روز مرتب بهش آب میدادم بعدش روی گلدان رو پوشوندم بعد از جوانه زدن پلاستیک روی گلدان رو عوض کردم حالت گلخانه ای کردم الان به ۳ الی ۴ سانتی متر میرسه الان موندم در همون فضایی گلخانه ای بمونه یا بیارمش بیرون داخل خونه پشت پنجره بذارمش تا خوب بزرگتر بشه لطفا راهنمایی ام کنید با تشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام عمران عزیز اگه شرایط خیلی غیر ثابت نیست مشکلی نداره

  • پاسخ
    مهرنوش
    09 شهریور 1399
    مهرنوش

    سلام آیا گیاه نیلوفر در فصل پاییز خزان دارد؟ یعنی برگهای آن زرد و نارنجی میشود یا به همین شکل که هست میریزد ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مهرنوش عزیز خیر، فقط با اولین سرما بدون گل میشه گیاه ولی گیاه همیشه سبزه

  • پاسخ
    فاطیما
    24 مرداد 1399
    فاطیما

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میدید? من 12 اردیبهشت بذر نیلوفر و توی باغچه کاشتم وخدا وشکر الان به گلدهی رسیده اما متاسفانه برگ های پایینی اکثرا در حال زرد شدنه، از لحاظ نور تقریبا عصرها که فرمودین توی سایه هست بقیه شرایط هم با توجه به اطلاعات کامل شما مساعد هست، فقط نمیدونم چرا برگهای پایینی زرد شدن، ممنون میشم راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فاطیمای عزیز زرد شدن برگ های پایینی به دو دلیل میتونه باشه، آبیاری زیاد همچنین بیشبود یا کمبود مواد غذایی خاک، اگر کوددهی نکردید کود بدید بهش و آبیاری رو هم کمتر کنید.

  • پاسخ
    مریم
    21 مرداد 1399
    مریم

    سلام خدمت کارشناس محترم من گیاه نیلوفردرگلدان گاشتم ورشدخیلی خوبی هم دارد فقط گل نمیدهدعلتش چیست

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز میتونین از کود مخصوص گلدهی استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فاطمه
    03 مرداد 1399
    فاطمه

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فاطمه عزیز خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    اسماعیل سابقی
    15 تیر 1399
    اسماعیل سابقی

    سلام نیلوفر کاشتم خیلی خوب رشد کرده سرحاله ولی گل نمیده 15تیرماه 99لطفا راهنمایی کنید سالهای قبل این موقع پرگل بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام اسماعیل عزیز از کود مخصوص گلدهی استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مخاطب خاص
    06 تیر 1399
    مخاطب خاص

    سلام آیا گیاه می تواند برای همیشه در گلدان بماند؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بسته به سایز گلدان داره، در ضمن تامین رطوبت و رعایت اصول تغذیه گیاه برای ادامه زندگی گیاه در این شرایط الزامیه، کوددهی کنید و رطوبت خاک رو در سطح مناسب گیاه نگه دارید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    30 خرداد 1399
    ناشناس

    سلام نرده های خونه ما فلزیه توی تابستون داغ می شه اگه دورش بپیچه خرابش نمی کنه ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بسته به میزان دما داره، ولی در کل احتمال از بین رفتن گیاه زیاده

  • پاسخ
    الیاس
    24 اردیبهشت 1399
    الیاس

    سلام گل های من یکبار باز بشه دیگه باز نمیشه لطفا جواب رو بگین

  • پاسخ
    شاپور
    25 مرداد 1400
    شاپور

    سلام معمولا همینطوره گلهای نیلوفر عمر زیادی ندارند غنچه‌ها فقط یکبار باز میشوند و دوباره غنچه‌های جدید باز میشوند دوستان گرامی و کارشناس محترم نازبو، لطفا اگر نظر و تجربه متفاوتی دارید بفرمایید

  • پاسخ
    الیاس
    24 اردیبهشت 1399
    الیاس

    می خواستم بفهمم گلهای من یک بار باز میشن و بعدش پژ مرده میشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الیاس عزیز دما و نور رو کمی متعادل تر کنید و از کود مخصوص گلدهی استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    سانیا
    24 اردیبهشت 1399
    سانیا

    خریدم عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سانیای عزیز اگه عکس های گیاه یا توصیه هاتون رو با همراهان عزیز و دوست داشتنی فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو به اشتراک بزارین ممنون میشیم

  • پاسخ
    افشان
    13 اردیبهشت 1399
    افشان

    سلام وقت بخیر من مدتی هست که بذر گل رو کاشتم خیلی زود رشد کردن واز خاک بیرون اومدن ولی الان دیگهرشد نمیکنن ،این عادی هست؟ در ضمن جوانه ها نزدیک به هم هستن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام افشان عزیز گیاه از نظر تغذیه مشکل داره، هرس کنید و مقداری فاصله بین گیاهان رو بیشتر کنید، همچنین تغذیه خاک رو انجام بدید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    سهیلا
    26 فروردین 1399
    سهیلا

    سلام خسته نباشید ببخشید من اهواز هستم خواستم از پیچک نیلوف قلمه تهیه کنم از کدام قسمت باید قلمه تهیه کنم و ایا به نظر شما زمان مناسبی است ؟ سپاسگزارم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام روش معمول تکثیر این گیاه بذر هست ولی از قسمت های نرم گیاه میتونید قلمه بگیرید، جهت خرید بذر گل به فروشگاه نازبو مراجعه کنید، مطالعه آموزش قلمه زدن گیاهان میتونه بهتون کمک کنه

  • پاسخ
    Nastaran.k
    17 آذر 1398
    Nastaran.k

    ببخشید من قلمه زدم بعد گذاشتمش تو آب الان‌کلی ریشه زده و ۱۰/۱۵سانتم رشد کرده،خواستم ببینم میشه الان که هوا سرده منتقلش کنم به گلدون؟؟میترسم‌خراب شه

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    19 آذر 1398
    ابوالفضل یاوری

    الان فصلش نیست ولی نگه داری داخل آب هم باعث میشه به این محیط عادت کنه و بعد از انتقال از بین بره، به نظرم به گلدون مناسب با خاک زهکشی خوب منتقلش کنین، یه مدت کاور باشه و توی محیط داخل ازش نگه داری کنین، ایشالله که مشکلی پیش نمیاد براش

  • پاسخ
    نیلوفر
    01 آبان 1398
    نیلوفر

    گل نیلوفر به هر حال زیباست چه تو آب چه تو خشکی به هر حال به به نظر من یکی از معجزات خداست گل در لجن؟؟؟؟ و اقا معجزه می باشد دوست دارم خدا

  • پاسخ
    ناشناس
    01 آبان 1398
    ناشناس

    زیبا شود در خانه چو اسمم نیلوفر است

  • پاسخ
    مهدی رسولی راد
    06 خرداد 1398
    مهدی رسولی راد

    سلام من امسال در شهر تبریز گل نیلوفر خیلی زیاد کاشتم اگه بذر ازش جمع کنم از من میخرین؟کیلوئی چند؟ در صورت نیاز موقع بازکردن گل ازشون عکس بگیرم براتون بفرستم

  • پاسخ
    صادقی
    01 دی 1399
    صادقی

    اگه بذرش رو داری یه کم برا من بده محوطه ی دانشگاه بکارم ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو میتونین جهت خرید بذر گل نیلوفر به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    رهگذر
    20 تیر 1398
    رهگذر

    ممنون از زحمات شما بذر نیلوفر همه جا فراوان یافت میشه.

  • پاسخ
    دلسا
    14 اردیبهشت 1398
    دلسا

    سلام مقیم بندر عباس هستم می تونم این گیاه راروی بالکن خانه پروش بدهم ؟

  • پاسخ
    مبین
    12 فروردین 1400
    مبین

    سلام،فکر کنم اگه‌از آفتاب شدید محافظتش کنی،می تونی توی بندرعباس هم پرورشش بدی،چون نیلفور پیچ،تا دمای ۴۰ درجه رو هم تحمل می کنه.

  • پاسخ
    ناشناس
    22 شهریور 1399
    ناشناس

    آیا در زمستان هم رشد می کند

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    24 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بسته به شرایط محیطی هرچند فاقد گل میشه ولی میتونه بمونه برای سال بعد برای رشد و گلدهی مجدد

  • پاسخ
    ایوب
    20 اردیبهشت 1398
    ایوب

    خشک میشه به نظرم نکار من کاشتم با این که هوا زیاد گرم نیست ولی ظهر ها گل هاش پژمرده میشن به خاطر گرمی هوا

  • پاسخ
    شاهین
    25 بهمن 1397
    شاهین

    سلام من بذر نیلوفر کاشتم حدود ۱۵سانت شد منتقل کردم توی گلدان الان بعضی از برگهاش جمع شده حالت خشک شده وبعضی ساقه ها افتادن ‌میفرمایین چکار باید بکنم.با تشکر

  • پاسخ
    فرامرز
    27 اسفند 1400
    فرامرز

    من دارم ولی با نخ پارچه ای به درخت مهارشون کردم .اگه براش یا گلها به آب بخوره خشک میشن ...سعی کنید برگها وگلها رو زمین نباشن ..تجربه

  • پاسخ
    ناشناس
    21 اسفند 1399
    ناشناس

    این اول که گلدان بود بعر رشتش باید بزاریش تو باغچه

  • پاسخ
    Hossein
    31 اردیبهشت 1398
    Hossein

    منم دقیقا همین مشکل رو دارم همشون دارن خشک میشن گفتم شاید از گرما باشه اوردم تو خونه ولی بازم همونجوریه

  • پاسخ
    حمیدرضامنصوری
    10 مرداد 1397
    حمیدرضامنصوری

    سلام. ازکجا این گیاه را تهیه کنم و قیمت گلدان این گیاه چند است؟

گزارش اشکال در سایت