نازبو
معرفی گل مرجان یا مرجان مینیاتوری
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل مرجان یا مرجان مینیاتوری

گل مرجان گیاهی سرسخت است که نگهداری نسبتا آسانی دارد و می‌توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد. گل مرجان با نام علمی "Euphorbia milii" بومی ماداگاسکار است و نوعی گیاه گوشتی (آبدار) است. این گیاه در سراسر سال می‌تواند گل دهد و اگر نیازهای این گیاه بر آورده شود در مقاطعی از سال گل‌دهی بیش از سایر زمان‌ها خواهد بود. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید. گیاه مرجان زمانی که به قدر کافی نور دریافت کند گل خواهد داد. مرجان مینیاتوری نسبت به خشکی مقاوم است و خاک شنی و کمی خشک را ترجیح می‌دهد. مرجان مینیاتوری نیز مانند کاکتوس آب را داخل ساقه‌های ضخیم خود ذخیره می‌کند، بنابراین نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی باید به دفعات کمتری آبیاری شود. بر اساس برخی از روایت‌ها این گیاه همان گیاهی است که به عنوان تاجی از خار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد انواع گل مرجان گل مرجان دارای 2000 گونه از واریته‌های مختلف از سراسر جهان است. که در ذیل برخی از آنها را نام می‌بریم: 

  • Golden Gem
  • Paradise Lady
  • Red Bouquet
  • Dreamland
  • Golden Gem
نام  فارسی: گل مرجان
خاستگاه: جزیره ماداگاسکار
نام انگلیسی:
Milk weed - Crown of thorns
نام علمی: Euphorbia milii
خانواده:   Euphorbiaceae - فرفیون - افوربیاسه
نامهای دیگر: Christ Thorn - شیرسگ
 

فیلم تکثیر گل مرجان:

[aparat id="vIieC"]

نگهداری گل مرجان و نیازها

نحوه آبیاری گل مرجان : زمانی آبیاری گل مرجان را انجام دهید که سطح خاک تا عمق 5-2.5 سانتیمتر خشک شده باشد. در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد، آبیاری هر 3-2 هفته یکبار انجام می‌شود. زمانی که به گیاه آب می‌دهید مقدار آب باید به اندازه ای باشد که حتماً آب از منافذ زیر گلدان خارج شود، زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه‌ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه‌ها خواهد شد. در زمان آبیاری گیاه از آب ولرم با دمای حدود 20 درجه استفاده کنید.  همچنین آب را روی ساقه و برگ‌های گیاه نپاشید، زیرا اگر آب برگ‌ها و ساقه‌ها را بیش از اندازه خیس کند می‌پوسند.


اگر از طرفداران گیاهان آپارتمانی هستید از مقاله فیکوس الاستیکا و نحوه مراقبت از آن نیز دیدن فرمایید.

نور مورد نیاز گل مرجان : این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد، بیشتر می‌توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد  اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد. کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گل‌ها و می‌تواند علت زرد شدن گل مرجان باشد و همچنین باعث عدم شکل‌گیری گل‌ها و ریزش برگ‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب (وجود لامپ‌های با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می‌توان منجر به شکل‌گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گل‌دهی مناسب این گیاه شود.
رطوبت: اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت این گیاه کمک می‌کند، اما غبار پاشی و ماندگاری آب بر روی برگ‌های گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی را افزایش می‌دهد و لزومی به انجام این کار نیست، اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می‌توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. یک زیرگلدانی را از سنگ ریزه (قلوه سنگهای کوچک ) پر کنید و سپس تا نیمه آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید اما توجه کنید که هرگز کف گلدان با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج  تبخیر شده و موجب افزایش رطوبت هوا می‌شود.
دما مناسب گل مرجان : به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگ‌ها و گلدهی صورت می‌گیرد. دمای نگهداری گل مرجان در حالت ایده آل 32-24 درجه سانتیگراد است. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گل‌دهی گیاه کاسته می‌شود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگ‌های گیاه شدت می‌یابد.
خاک مناسب گل مرجان مینیاتوری : در مورد خاک سخت گیر نیست اما بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه‌های گیاه شود، مثلاً مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی می تواند خاک مخصوص گل مرجان باشد. همچنین می توان از یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست برای ترکیب خاک گل مرجان استفاده کرد.
کوددهی : این گیاه را با تقویت کننده مایع که آن ‎را به نصف غلظت رقیق کرده‌اید، هر دو هفته یکبار از بهار تا تابستان، تقویت کنید.
تعویض گلدان گل مرجان : زمانی که رشد رویشی گیاه در وضعیت خوبی است. بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود 2 روز آب ندهید.
زمان هرس گل مرجان : برای هرس آن می‌توان شاخه‌هایی که نزدیک سطح خاک می‌باشند را قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر 3-2 سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

 قیمت گل مرجان

طرز تكثير گل مرجان

تکثیر گل مرجان به دو روش امکان پذیر است:
1- قلمه زدن گل مرجان : استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه‌های تکثیر آن است . در طی فصول بهار و تابستان می‌توانید از قسمت انتهایی ساقه‌های جوان قطعاتی به طول 10-7 سانتیمتر جدا کنید و انتهای قلمه‌ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه‌ها متوقف شود، سپس قلمه‌ها را برای 4-3 روز در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهمی تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آن را در بستر ریشه زایی بکاریم. سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلایت که کمی مرطوب است بکارید  و گلدان محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود 20 درجه قرار دهید.
2- کاشت بذر گل مرجان : کاشت بذرها روش دیگر تکثیر این گیاه است البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گیاه احتیاج دارید. چرا که گل‌های این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند و قسمت‌های ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می‌شود قسمتهای نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می‌شوند. بنابراین برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گل‌های مسن تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گل‌هایشان از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است در این روش تکثیر گل مرجان گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد.
نحوه تکثیر گل مرجان بدین صورت است که بذر را باید در شن مرطوب در بهار کاشت. حرارت خاک باید ۱۶-۱۳ درجه سانتیگراد باشد. از زمان کاشت بذر تا گل‌دهی گیاه ۸-۵ ماه طول می‌کشد.  

آفات گل مرجان و بیماری‌ها

آفات زیادی به این گیاه حمله نمی‌کنند و گاهی شته، شپشک و یا کنه های تارعنکوبتی و تریپس مشاهده می‌شوند که امکان فعالیت دو مورد آخر بیش از سایرین است. در مورد این گیاه بیماری‌ها بیش از آفات مشکل ساز هستند و زمانی شیوع می‌یابند که شرایط نگهداری گیاه مناسب نباشد.
علت ریزش برگ مرجان مینیاتوری : اگر برگ‌های پایینی و قدیمی زرد شده و می‌ریزند کاملاً طبیعی است، چون به مرور زمان و با رشد گیاه مواد غذایی به صورت مرتبط به گیاه نرسد مواد از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل می‌شود و برگ‌های قدیمی زرد شده و می‌ریزند. برای اینکه این روند ریزش برگ‌ها را به تاخیر بیندازید باید گیاهتان رو خوب تغذیه کنید.
علت زرد شدن گل مرجان مینیاتوری : اگر برگ‌های باهم زرد شده و می‌ریزند به احتمال خیلی زیاد یا آبیاری زیاد بوده و یا آبیاری خیلی کم بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فریده پزشکان
    02 مهر 1402
    فریده پزشکان

    سپاس ازاطلاعات اساسی شما🙏 سپاس از زحمات اساسی شما 🌻 🌞سلامت و سربلند باشید🥇 🍃دوستدار شما 💜

  • پاسخ
    ناشناس
    27 مرداد 1401
    ناشناس

    سلام. مرجانی که گرفتم الان چند ماهه اصلا رشد نمیکنه فقط گل میده. چیکارش کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اینکه گیاهتون گل میده و ریزش برگ نداره سالمه فقط توی فصل رشدش ماهی یکبار با کود 36 12 12 کوددهی کنید و نور کافی هم داشته باشه

  • پاسخ
    مجتبی
    03 دی 1400
    مجتبی

    سلام من تابستان مرجان خریدم اوردم خونه همه گل هاش ریخت بعد کم کم برگ هاشم زرد شد همش ریخت فکر کردم از گلدونش باشه گلدون رو با یه گلدون بزرگ تر عوض کردم ولی فکر میکنم ریشش کنده شد میشه بگید چیکار باید بکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فکر نمیکنم بشه براش کاری کرد

  • پاسخ
    ناشناس
    12 اسفند 1399
    ناشناس

    سلام گل مرجان من اول گل های قرمز داشت الان گل هاش کمرنگ شده

  • پاسخ
    شیلا
    24 بهمن 1399
    شیلا

    سلام ببخشید من مرجانم پشت پنجره هست نور هم میبینه ولی از زمانی که هوا یکم سرد شد رشد نمیکنه دیگه برگاش هم سبز کمرنگ شده میشه بگید باید چی کار کنم؟ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شیلای عزیز طبیعیه، فصل خزانه، صبوری کنید.

  • پاسخ
    ابراهیم
    15 مرداد 1399
    ابراهیم

    سلام من گل مرجان دارم برگهایش دون دون مشکی زده باید چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ابراهیم عزیز از قارچ کش مناسب استفاده کنید، جهت خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فهیمه
    26 اردیبهشت 1399
    فهیمه

    سلام و درود . میخواستم خاک گلدان مرجان مو عوض کنم . خاک مخصوص کاکتوس گرفتم . آیا مناسبه؟ و چجوری باید خاک شو عوض کنم ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فهیمه عزیز خیلی نسبت به خاک سختگیر نیست، مشکلی نداره میتونین استفاده کنید، پیشنهاد میکنم مطالب زیر رو مطالعه کنید : روش صحیح تعویض گلدان چند نکته برای تعویض گلدان ها چگونه بفهمیم گلدان برای گیاه تنگ است

  • پاسخ
    مسعود.مسعود
    21 اسفند 1398
    مسعود.مسعود

    بسیارراهنمائی های ارزنده مکفی واطلاعات جالب وخوبی بود.صمیمانه متشکرم

  • پاسخ
    روژان
    16 اسفند 1398
    روژان

    سلام وقت بخیر من این گل رو دارم قسمت پایین یه ساقه بلند بدون برگ خادار باقی مونده که ظاهر جالبی نداره لطفا راهنمایی کنین چکار کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    باسلام و عرض ادب، معمولا رشد علفی و ساقه ایه گیاه به دلیل کم نوری ایجاد میشه، ولی رطوبت محیطی رو بالا ببرید، نور مناسب ایجاد کنید و گیاه رو تغذیه مناسب کنید

  • پاسخ
    اسلامی
    16 مهر 1398
    اسلامی

    وای چه سخت

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 مهر 1398
    ابوالفضل یاوری

    هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد

  • پاسخ
    سوسن طلایی
    19 خرداد 1398
    سوسن طلایی

    روز بخیر گیاه مرجان من یک گل کوچیکداد 3 روز بعد گلش افتاد خیلی بی جون بود چکارش کنم ؟ سپاس

  • پاسخ
    حسین
    06 شهریور 1399
    حسین

    توی جای پرنور بذارش. خاک رو هم تقویت بکن. اول نور خوب براش فراهم کنید اگه دیدید که هنوز بی جون هستش حتما خاک گلدان رو عوض کنید

  • پاسخ
    سولماز
    18 فروردین 1398
    سولماز

    سلام من اين گل رو دارم ولي الان يك ساله ديگه گل نميده و برگاش خيلي خيلي كم شده علت چيه

  • پاسخ
    محمد
    07 اردیبهشت 1398
    محمد

    به خاطر اینکه خاکش مناسب نیست

گزارش اشکال در سایت