نازبو
آموزش نحوه ساخت سبزه آبشاری
  • آموزش و مقالات
  • خودتان انجام دهید
  • دکوراسیون گلدان

آموزش نحوه ساخت سبزه آبشاری

ایرانیان برای جشن گرفتن نوروز با چیدن سفره هفت‌سین به استقبال سال نو می‌روند. خلاقیت در تزیین سبزه عید زیبایی دو چندانی به سفره هفت‌سین شما می‌بخشد. برای داشتن سبزه‌ متفاوت و کاشت سبزه آبشاری باید از بذرهای لعاب‌دار مثل بذر شاهی یا بذر منداب (بذر آروگولا)، خرفه و خاکشیر استفاده کنید. ویژگی این بذرها اینست که بعد از خیس شدن حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به همین دلیل قابلیت چسبندگی روی سطوح مختلف (حتی سطوح عمودی) را دارند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

rahle-ghoran

اصول کلی سبز کردن بذرهای لعابدار 

-خیس کردن: مقدار مناسب بذر منداب (بذر آروگولا)  را پس از یک بار شستن به مدت چهار ساعت با مقدار آب لازم خیس کنید (میزان آب لازم برای بذر شاهی پنج برابر و بذر منداب (بذر آروگولا) دو و نیم برابر مقدار بذر است).

-آماده کردن ماکت: سطحی که می‌خواهید سبزه را روی آن سبز کنید اول با آب افشان خیس کرده سپس یک لایه پنبه به ضخامت یک سانتیمتر روی سطح ماکت قرار دهید به طوری که همه جای ماکت را پوشش دهد سپس روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف بکشید برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه در جای خود می‌توانید با یک تکه کاموا آن را ببندید سپس سطح ماکت را با آب افشان کاملاً خیس کرده و بذرهای خیس خورده را روی ماکت بمالید دقت کنید بذر را فقط یک لایه روی تنظیف بمالید (پس از اتمام کار با آب افشان سطح ماکت را کاملاً خیس کنید)

- قرار دادن روکش نایلونی: در این مرحله که بسیار مهم است یک کیسه نایلونی شفاف که دو نقطه آن را سوراخ‌هایی به اندازه 3X3 ایجاد کرده اید قرار داده و اضافه‌های نایلون را زیر ماکت جمع کنید دقت کنید نایلون به سطح ماکت نچسبد.

بیشتر بخوانید : کاشت گل‌های پیازی

شرایط آب‌دهی: روز اول و دوم سبزه شما به روزی سه بارآبدهی با آب افشان نیاز دارد از روز سوم که بذرها ریشه و جوانه کرد و سبزه شما به رنگ سبز کم رنگ در آمد دیگر احتیاج به روکش نایلونی ندارد در این مرحله سبزه را باید روزی دو مرتبه کاملاً سیراب نموده و دیگر احتیاج به آب افشان کردن ندارد.

شرایط محل نگهداری: در دو سه روزی که نایلون روی کار قرار دارد به محیط خاصی احتیاج نداشته و می‌توانید سبزه را در یک محیط معمولی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

وقتی نایلون را برداشتید یک روز دیگر هم سبزه را در محیط قبلی قرار داده، ولی در روزهای بعد باید سبزه را روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید. البته در معرض وزش باد نباشد در این مرحله سبزه به روزی یکبار آبدهی نیاز دارد.

تذکر چند نکته:
بذر منداب (بذر آروگولا ) در شش روز و شاهی در هشت روز آماده می‌شود. سعی کنید سبزه را در سبدهای حصیری قرار دهید تا آب از آن کاملاً تخلیه شود. اگر ماکت شما لبه دارد حتماً لبه سبد را ببرید تا آب در آن جمع نشود و ایجاد بوی نامطبوع نکند.

همچنین بخوانید: معرفی گل سینرر یا سینره

مدل لبریز داخل سبد
برای این مدل به یک سبد و یک تکه پارچه نوع آن مهم نیست و یک تکه پنبه به ضخامت دو الی سه سانت احتیاج داریم. داخل سبد را مقدار یک لیوان سنگریزه می‌ریزیم تا واژگون نشود بعد آن را با پوشال کولر یا شلتوک یا چیزی که بتوانید جایگزین آن کنید پر کرده و تکه پارچه را به اندازه روی سبد بریده و ادامه آن را کمی باریک‌تر می‌بریم.

بعد پنبه را روی آن گذاشته و به پارچه کوک می‌زنیم، بعد از اتمام کار آن را کاملاً خیس کرده و با دست آب اضافه آن را می‌گیریم تا حالت کوبیده پیدا کند و بذر را روی آن یک لایه می‌کشیم و طبق آموزش قبل آن را سبز می‌کنیم قبلاً از تنظیف استفاده می‌کردیم ولی با این روش هم می‌توان سبزه را آماده کرد متوجه باشید ادامه سبزه روی زمین نیفتد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت