نازبو
استفاده از هورمون های ریشه زایی در قلمه زدن
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • بستر کشت

استفاده از هورمون های ریشه زایی در قلمه زدن

این روزها شاهد استقبال بی‌نظیری از گیاهان آپارتمانی هستیم. این گیاهان با قرار گرفتن در دکوراسیون خانه‌ها شگفتی‌هایی بسیاری با خود به ارمغان می‌آورند. به طوری که بسیاری از افراد به دنبال تکثیر آن‌ها هستند. یکی از راه‌های تکثیر گیاه و ایجاد یک گیاه جدید مشابه گیاه مادر، این است که یک قطعه از گیاه اصلی را جدا کنیم و بکاریم. قلمه زدن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تکثیر گیاهان است. اما گاهی اوقات بعضی گیاهان با قلمه زدن به سختی تکثیر می‌شوند و یا به دلیل کمبود وقت و سرعت بیشتر نیاز داریم تا فرآیند ریشه‌دهی گیاه را بهبود ببخشیم. در این مواقع برای تقویت ریشه‌دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده می‌شود.

جهت خرید هورمون ریشه زایی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

هورمون ریشه‌زایی هورمونی است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان وجود دارد که با عنوان هورمون‌های گیاهی یا تنظیم کننده شناخته می‌شوند که امروزه با ساخت مصنوعی مواد ریشه‌زا امکان موفقیت ریشه‌زنی در گیاه را بسیار زیاد کرده است. زمانی که از مواد ریشه زایی استفاده می‌کنیم ریشه‌ها به سرعت رشد پیدا می‌کنند و دارای کیفیت زیادی هم هستند. هنگامی که گیاه را با روش قلمه ساقه می‌خواهید تکثیر کنید، استفاده از این محصول بسیار مفید بوده و گاهی برای گیاهانی که سخت تکثیر می‌شوند، مانند گل رز یا برخی از گونه‌های خاص کاکتوس‌ها و گل بنفشه آفریقایی واجب است. 

هورمون ریشه زایی

اگر چه بسیاری از گیاهان خودشان به راحتی ریشه می‌دهند، اما استفاده از هورمون ریشه زایی کار تکثیر برخی از گیاهانی را که به سختی می‌توان آنها را با موفقیت قلمه زد، خیلی آسانتر می‌کند. برخی از گیاهان مانند پاپیتال حتی در آب هم به راحتی ریشه تولید می‌کنند اما این ریشه‌ها هرگز به قدرت ریشه‌هایی که با استفاده از این محصول و در خاک تولید شده اند، نمی‌رسند.
به این کار قلمه زدن یا قلمه گرفتن (cutting) گفته می‌شود. روش‌های متداول تکثیر گیاهان به روش قلمه زدن شامل قلمه ریشه (root cutting)، قلمه ساقه (stem cutting) و قلمه برگ (leaf cutting) است و گاهی اوقات برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده می‌شود. هورمون ریشه زا می‌تواند در روش‌های قلمه زنی بسیاری بکار رود. استفاده آن چه در گیاهان جوان، گیاهان تنه چوبی، چه با برگ‌ها و چه در ریشه‌ها به طور چشمگیری شانس تکثیر را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: آموزش قلمه زدن گل رز

کاربرد هورمون ریشه زایی در قلمه ساقه

برای این کار نیاز به یک قلمه سالم و تازه داریم. پیش از شروع فرایند ریشه زنی، برگ‌های قلمه را جدا کنید. مقدار بسیار کمی هورمون را در یک ظرف تمیز بریزید. حدود 2.5 سانتیمتر از قلمه ساقه را در آن قرار دهید، به زودی ریشه‌های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد. گلدانی با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه قلمه را در خاک گلدان قرار دهید.

جهت خرید خاک به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید (کاور کردن). این گلدان را در مکانی پرنور قرار دهید و از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد. در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدیدتان هستید، حتماً خاک قلمه را مرطوب نگه دارید (به جز برخی گیاهان مانند آلوئه ورا که دستورالعمل دیگری در مورد آن داده شده است) و به آن نظارت داشته باشید تا زمانی که برگ‌های جدید در آن رشد کنند. هنگامی که برگ‌های جدید پدیدار می ‌شوند، می‌توانید مطمئن باشید که گیاه ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان خارج کنید. هنگامی که جوانه بزرگ شد، می‌توانید مراقبت از آن به عنوان یک گیاه جدید را شروع کنید.

استفاده از هورمون ریشه زایی در قلمه برگ

همانطور که می‌دانید بسیاری از ساکولنت‌ها ساقه ندارند و بایستی از طریق قلمه برگ تکثیر گردند. بسته به ساختار برگ هورمون ریشه زایی را با قسمتی از برگ که به مرکز گیاه نزدیک تر است آغشته نمایید و آن را بر روی خاکی که حاضر کرده اید قرار دهید.  اگر برگ ساکولنت مربوط به ساکولنتی باشد که ساقه ای کوتاه دارد، مثل بنفشه آفریقایی، ساقه جدا شده را در هورمون فر و برده و آن را بکارید. در بعضی موارد لازم است که پشت برگ را کامل به هورمون آغشته نمایید و آن را روی بستر مرطوب بدون شن خوابانده و و کمی فشار دهید تا برگ روی بستر بنشیند.  تمامی قلمه‌ها بایستی از تابش مستقیم خورشید دور باشند تا زمانی که ریشه‌هایی قوی بدست بیاورند.

بیشتر بخوانید: تکثیر ساکولنت به روش قلمه برگ

کاربرد هورمون ریشه زایی در قلمه ریشه

همانطور که از نامش پیداست، قسمت‌هایی از ریشه والد است که در نهایت گیاه جدیدی را تولید می‌کند. برای قلمه ریشه خاک روی ریشه گیاه والد را کنار بزنید، قطعات 5 سانتیمتری از ریشه باریک آن را جدا نموده و مجدد خاک را بر روی ریشه‌های والد بریزید. قطعات ریشه را در هورمون ریشه زا غلتانده و در عمق کم در گلدان جدید بکارید. خام آن را مرطوب نگاه دارید ولی خیس نباشد. معمولاً قلمه ریشه‌ای در پاییز انجام می‌گیرد تا گیاه تمام زمستان را برای تولید ریشه جدید زمان داشته باشد.

چند نکته:

  • هورمون‌های ریشه زایی به دو شکل پودری و مایع وجود دارند که از هر دو می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر گیاه مورد نظر شما یک گیاه شکوفه دهنده است، تا زمانی که شکوفه‌ها تمام شوند صبر کنید.
  • تولید گیاه جدید از والد نیازمند صبر است و قلمه تا زمانی که سیستم ریشه ای قدرت بگیرد بسیار حساس است.
  • به صورت کلی خاک قلمه بایستی مرطوب و نه خیس باشد و از تابش مستقیم نور خورشید به دور باشد.

همچنین بخوانید : تکثیر بامبو در خانه

هورمون‌های ریشه زایی طبیعی

عسل: عسل حاوی آنزیمی است که ممکن است رشد ریشه در گیاهان را تحریک کند. با این حال عسل بیشترین کاربرد را به عنوان ماده ضد عفونی کننده دارد که باعث فراهم کردن پاکیزگی کافی برای رشد سالم در قلمه می ‌شود.
عسل دارای خواص ضدباکتریایی و ضد قارچ است و از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در قلمه جلوگیری می‌کند. برای استفاده از عسل به عنوان هورمون ریشه زایی، انتهای قلمه را به عسل آغشته کنید و سپس آن را بکارید.

آسپرین: آسپرین یک هورمون ریشه زایی موثر است. قرص آسپرین را خرد کنید و آن را در آب حل کنید.

برگ یا شاخه درخت بید: درختان بید دارای اسید ایندولبوتیریک طبیعی هستند، هورمونی که باعث ریشه زدن می‌شود. برای استفاده از درخت بید به عنوان هورمون ریشه زایی، به اندازه 2 فنجان از شاخه‌های جوان تهیه کنید. آن‌ها را به قطعات کوچک برش دهید و به مدت یک شب آن‌‌ها را در آب بخیسانید. شما می‌‌توانید از شاخه‌‌های قدیمی هم استفاده کنید، ولی در این صورت حداقل به سه فنجان از شاخه‌های قدیمی نیاز دارید. در صورتی که قصد دارید از برگ‌ها استفاده کنید، یک دسته برگ تهیه نمایید و آن‌ها را به مدت 2 شب بخیسانید و سپس از آن به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنید. هرگز از شاخه‌‌های مرده، آسیب دیده و یا شاخه ‌هایی که روی زمین افتاده ‌اند استفاده نکنید، زیرا ممکن است آلوده باشند.

سرکه سیب: سرکه یکی از پر کاربردترین مواد در خانه‌ها است و در ریشه زایی هم موثر می‌باشد. اما مراقب باشید بیش از حد از سرکه استفاده نکنید، زیرا اسیدی است و ممکن است قلمه را از بین ببرد. فقط کافی است یک قاشق چایخوری سرکه را با شش فنجان آب مخلوط کنید و از آن به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده نمایید.

مایع کلپ (Kelp) و آب: کلپ یک کود است. یک هشتم فنجان از این کود بریزید و سپس بقیه فنجان را با آب پر کنید. قلمه‌های خود را در این محلول بگذارید. این محلول همچنین به عنوان کود هم برای قلمه‌‌ها استفاده می‌شود.

دارچین: فرو کردن قلمه گیاهان در پودر دارچین از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. دارچین تاثیر زیادی در ریشه‌دار شدن قلمه‌ها ندارد، ولی رشد قارچ‌ها را مهار می‌کند. با جلوگیری از رشد قارچ، گیاه شانس بیشتری برای ریشه دار شدن دارد.

آلوئه ورا: از ژل آلوئه ورا می‌توان به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کرد. قلمه‌‌ها را در ژل آلوئه ورا فرو کنید و سپس آن‌ها را بکارید. تاثیر ژل آلوئه ورا در ریشه زایی قلمه‌ها، نسبت به سایر هورمون‌های ریشه زای طبیعی، بیشتر است.

اگرچه از هورمون‌های ریشه زایی طبیعی برای ریشه دار کردن قلمه‌ها می‌توان استفاده کرد، اما برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسید پیشنهاد می‌کنیم از هورمون‌های ریشه زایی موجود استفاده کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سارا
    08 فروردین 1403
    سارا

    سلام من یک گل مرجان داشتم چند قلمه ازش گرفتم و داخل هورمون ریشه زا زدم وبعد گذاشتم داخل خاک ولی بعداز چند روز ریشه که نزد هیچ قلمه هم در خاک خراب شد علت چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 فروردین 1403
    نازبو - یاوری

    سلام میتونه از آلودگی خاک یا قلمه باشه، زهکشی ناکافی خاک یا حتی زمان اقدام برای قلمه گیری هم میتونه تاثیر داشته باشه

  • پاسخ
    محمدی
    27 بهمن 1402
    محمدی

    سلام عالی تشکرفراوان

  • پاسخ
    برهان شکوریان
    14 بهمن 1402
    برهان شکوریان

    پودر ریشهزایی برای قلمه کیوی میخوا ستم باید چکار کنم

  • پاسخ
    طاهر
    10 آبان 1402
    طاهر

    مطالبتان جالبست اما بیش ازحد معمول توضیح داده میشود ومطلب اصلی را بحاشیه میبرید! مثلآ درمورد بید اصلآ متوجه نشدم چگونه از درخت بید هورمون ریشه زا تهیه میشود؟‌ منظور ازفنجان چیست؟ ایا قلمه های بید راداخل فنجان اگذاریم؟ بعد چگونه اینو بعنوان ریشه زا استفاده کنیم؟ یا شاید نظرتان درخت بید نباشد!

  • پاسخ
    پیمان
    10 شهریور 1402
    پیمان

    سلام .در مورد قلمه زدن چوبی و سبز شاه توت هم توضیح دهید .با تشکر

  • پاسخ
    نسرین رزمی
    04 اردیبهشت 1402
    نسرین رزمی

    سلام برای ریشه دار کردن نهال میتونیم از دارچین و عسل به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنیم ؟

  • پاسخ
    مریم
    07 بهمن 1401
    مریم

    سلام برای تکثیر زاموفیلیا و پتوس از کدوم هورمون ریشه زایی استفاده کنیم؟

  • پاسخ
    احمد
    06 دی 1401
    احمد

    سلام خسته نباشید میخاستم راجع به هورمون معلومات حاصل کنم هورمون های که باعث تولید و سرعت ریشه دهی در قلمه می شود کدام نوع آن ها را دارید؟

  • پاسخ
    مژده
    17 شهریور 1401
    مژده

    سلام بر گیاهان آپارتمانی قلمه چه مدت باید داخل ریشه زای باشه

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    20 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه از هورمون ریشه زایی مایع استفاده می کنید 24 ساعت توی محلول باشه بعد بکارید

  • پاسخ
    کاوه
    16 مرداد 1401
    کاوه

    سلام و خسته نباشی و ممنون از اطلاعات خوبتان برای ریشه زایی کاج لاوسون چه هورمون ریشه زایی رو پیشنهاد میکنید؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    18 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام ممنون سلامت باشید دوست عزیز فرق چندانی نداره دوست عزیز بیشتر از پودر هورمون ریشه زایی استفاده میشه

  • پاسخ
    کیوان حائری
    03 تیر 1401
    کیوان حائری

    ببخشید برای جای زخم گیاهان و اینکه بعد قلمه زدن و ... دچار قارچ و ... نشه ، چی استفاده کنم؟ یکی گفت انتی باکتریال ولی هرچی سرچ میکنم نیست!

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    04 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام از چسب باغبانی می تونید استفاده کنید

  • پاسخ
    کیوان حائری
    03 تیر 1401
    کیوان حائری

    سلام و عرض ادب ببخشید برای جای زخم گیاهان و اینکه بعد قلمه زدن و ... دچار قارچ و ... نشه ، چی استفاده کنم؟ یکی گفت انتی باکتریال ولی هرچی سرچ میکنم نیست!

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام می تونید از چسب باغبانی استفاده کنید .

  • پاسخ
    علاالدین آزادواری .کرج
    31 اردیبهشت 1401
    علاالدین آزادواری .کرج

    درودبرشما.پرسش و پاسخ ها کاربردی وعالی بود. بنده هم دو روز است دوبرگ فیکوس سبز و سیاه رو داخل خاک بستر قراردارم. ببینم نتیجه میگیرم یا خیر. باسپاس

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    31 اردیبهشت 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خوشحال میشیم تجربیاتتون رو با ما و همراهان نازبو به اشتراک بذارید . موفق باشید دوست عزیز

  • پاسخ
    فرزانه
    15 اسفند 1400
    فرزانه

    ممنونم از پاسخ های کاربردیتون من یک سوال داشتم. من هیومیک اسید گرفتم برای ریشه دارکردن قلمه دراب ....به صورت مایع هست وسیاه رنگ... ایا ریشه دارکردن قلمه در اب بامحلول هیومیک شدنی هست یابه قلمه اسیب میزنه؟؟ باتشکر از راهنمایی تون?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام بهتره از هورمون یا پودر ریشه زایی استفاده کنید

  • پاسخ
    عاطفه
    21 آذر 1400
    عاطفه

    سلام میشه روش تکثیر برگ خونی رو بفرمائید توی آب ریشه دار میشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام به این اسم نمیشناسم متاسفانه

  • پاسخ
    قاسمی
    07 آذر 1400
    قاسمی

    سلام شفرلارامن چندبارقلمه زدم توی آب گذاشتم اماگندیدمیتونین راهنماییم کنین ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 آذر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام داخل آب از ذغال استفاده کنید و آب رو زود به زود عوض کنید

  • پاسخ
    محمدرضا
    30 شهریور 1400
    محمدرضا

    آیا میشه بعد از استفاده از هورمون مایع قلمه را در آب پرورش داد یا حتما باید در خاک کاشته شود؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بصورت معمول باید داخل خاک کشت بشه

  • پاسخ
    مژده
    18 خرداد 1400
    مژده

    سلام از هرمون ریشه زای بر ریشه دار کردن اگلونما از طربق برگ امکان پذیر است

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام تکثیر آگلونما معمولا از طریق پاجوش انجام میشه

  • پاسخ
    رضا
    28 اردیبهشت 1400
    رضا

    با سلام و احترام، قلمه پدیلانتوس چه مدت باید در محلول ریشه زایی نگه داشته شود؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رضای عزیز بصورت عمومی بعد از آغشته شدن باید کاشته بشه

  • پاسخ
    الهه
    07 اردیبهشت 1400
    الهه

    سلام. من عاشق فیکوس لیراتا هستم و الان یه برگ ازش دارم. به برگ به اندازه کف دست و ساقه یک سانتیمتری در انتهاش. خیلی دوسش دارم و پودر هورمون ریشه زایی هم دوستم الان برام آورد. روش چیزی ننوشته. لطفا راهنمایی میکنین چطور از برگ قلمه بگیرم. تو نت خوندم تو خاک شن شسته شده( که من ندارم و فقط ورمی کمپوست و خاک برگ دارم و خاک معمولی) بکارم قبلش هم با پودر هپرمون ساقه رو آغشته کنم و یا تو آب بزارمش و روش پلاستیک بکشم.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام الهه عزیز داخل بستر سبک کشت کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    28 فروردین 1400
    ناشناس

    سلام لطفا در مورد قلمه زدن کاج مطبق هم توضبح بدین ممنون

  • پاسخ
    پیام
    06 شهریور 1399
    پیام

    سلام دوست گرامی،سوالی داشتم در مورد قلمه زدن درخت پالونیا پرنسس ،لطفا راهنمایی بفرمایید در چه فصلی میتونم از درخت قلمه جدا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر و سپاس فراوان،

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پیام عزیز لطفا دو مطلب زیر رو دنبال کنید : آشنایی با درخت پالونیا بذر پالونیا فورتونی

  • پاسخ
    علی
    21 تیر 1399
    علی

    برگ های اشوریا را جدا کردم چگونه از پودر ریشه زایی استفاده کنم .کجایه برگ بزنم هورمون رو از همون جایی که جداشون کردم .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز بله، انتهای ساقه جدا شده رو مرطوب کنید و داخل هورمون ریشه زایی فرو ببرید.

  • پاسخ
    معصومه
    09 خرداد 1399
    معصومه

    سلام . من زیپلین قلمه زدم و گذاشتم داخل خاک یادم رفت هورمون بزنم میشه بعدش توی اب هم بهش اضافه کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام معصومه عزیز پیشنهاد نمیکنم بعد از کاشت اینکار رو انجام بدین، میتونین صبر کنید و اگر قلمه موفق نبود برای بار بعدی این اقدام رو انجام بدید، الان جهت بالاتر بردن شانس قلمه زدن میتونین از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    لشکربلوکی
    02 اردیبهشت 1399
    لشکربلوکی

    با سلام نهال انار تو بهمن ماه قلمه زدیم تو گلدان برگ اورده برا ریشه زنی قلمه از شما راهنمایی مخوام با تشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لشکر بلوکی عزیز اگه برگ آورده همه چیز خوبه به نظر، برای تقویت ریشه میتونین از کود ریشه زایی یا قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید کود و قطره محرک رشد میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    محم
    28 فروردین 1399
    محم

    ایا با پودراکسین می‌شود محلول اکسین درست کرد؟ چند در هزار؟

  • پاسخ
    نیایش امین
    28 آبان 1399
    نیایش امین

    سلام وقت بخیر برای تکثیر زاموفولیا از طریق برگ چه درصد از هورمون ریشه زایی مناسبه ؟ ک زودتر ریشه بده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نیایش عزیز انواع هورمون اکسین مناسبه، جهت خرید هورمون ریشه زایی میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محم عزیز متاسفانه اطلاعات زیادی ندارم، با توجه به بررسی های انجام شده به عدد ۵ سی سی از محلول توی ۱۰ لیتر آب رسیدم، ولی ممنون میشم شما هم نتیجه بررسی های خودتونو با ما به اشتراک بزارین ؟ ممنونم

  • پاسخ
    زهرا
    12 فروردین 1399
    زهرا

    سلام مطالب جالبی بود ممنون.درمورد بنجامین هم توضیح بدین لطفا.چرا ساقه بنجامین در آب بعضی وقتا ریشه میده وبعضی وقتامیگنده.ویه سوالم ایتکع چرابعدازریشه دهی گیاه درآب وانتقالش به خاک،گیاه نابودمیشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام گیاه بنجامین بسیار حساسه، جهت اطلاعات بیشتر میتونین این مطالب رو دنبال کنید : قلمه زدن و آفات فیکوس بنجامین پرورش و نگهداری بنجامین جهت خرید بذر میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    29 بهمن 1398
    ناشناس

    هرمون ریشه زا برای خانواده سانسوریا چی بهتره؟

  • پاسخ
    مجتبی فلاح
    08 اسفند 1398
    مجتبی فلاح

    سلام، سانسوریا نیازی به هرمون ریشه زا ندارد و به راحتی تکثیر میشود و ریشه می دهد.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام نیازی به هورمون نداره، شرایط رو رعایت کنین درصد بالایی ریشه میده، میتونین هم از گرید اول(نرم) استفاده کنید

  • پاسخ
    علی
    10 دی 1398
    علی

    پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است. مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب 0.2 و 0.4 و 0.6 و 0.8 و 1 و 1.2 گرم پودر ریشه زایی را داخل 100 گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی 0.2 و 0.4 برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات 0.6 و 0.8 برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب 1 و 1.2 بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

  • پاسخ
    سی
    07 دی 1398
    سی

    روش ساخت پودر ریشه زایی پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود) اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر: 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصد مخلوط کردن iba با تالک شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!! میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید

  • پاسخ
    رضائی
    22 بهمن 1401
    رضائی

    سلام من میتونم جهت مشورت با شما ارتباط بگیرم با تشکر

  • پاسخ
    سخاوت
    13 آبان 1398
    سخاوت

    ایا میتوان اوکادو رو از طریق ساقه قلمه گرفت

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 آبان 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام مرسوم نیست این کار فکر نمیکنم امکانش باشه

  • پاسخ
    ناشناس
    13 آبان 1398
    ناشناس

    سلام ایا از طریق قلمه کرفتن رو ساقه درخت اوکادو میتوان ریشه گرفت یا قلمه بگیریم

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 آبان 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام مرسوم نیست این کار فکر نمیکنم امکانش باشه

  • پاسخ
    نازنین
    16 تیر 1398
    نازنین

    6000 بری اکثر گیاهان خوبه

  • پاسخ
    دوستدار گل و گیاه
    26 خرداد 1398
    دوستدار گل و گیاه

    سلام میشه در مورد تکثیرسانسوریا توضیح بدین که باید هورمن ریشه زایی زده بشه وبسترش چی باشه

  • پاسخ
    مجتبی فلاح
    27 خرداد 1398
    مجتبی فلاح

    سلام، سانسوریا به سادگی از طریق کاشت مستقیم برگ تکثیر میشه

  • پاسخ
    میلاد
    10 اردیبهشت 1398
    میلاد

    سلام تشکر میکنم از اطلاعات عالی که دادین . یک سوال دارم . من میخواستم هورمون ریشه زایی بخرم که دیدم بعضی مدل هاش 4000 ppm و بعضی دیگه 6000 ppm و یا 8000 یا 2000 ppm هست ، به نظر شما کدوم شماره رو باشد تهیه کنم ؟ با تشکر فراوان

  • پاسخ
    میلاد
    10 اردیبهشت 1398
    میلاد

    سلام تشکر میکنم از اطلاعات عالی که دادین . یک سوال دارم . من میخواستم هورمون ریشه زایی بخرم که دیدم بعضی مدل هاش 4000 ppm و بعضی دیگه 6000 ppm و یا 8000 یا 2000 ppm هست ، به نظر شما کدوم شماره رو باشد تهیه کنم ؟

  • پاسخ
    ابوالفضل
    19 فروردین 1398
    ابوالفضل

    سلام لطفا روش تکثیر گل امین الدوله رو بگید.ممنون

  • پاسخ
    علیرضا کارشناس گل وگیاه
    11 خرداد 1401
    علیرضا کارشناس گل وگیاه

    سلام بسیار اسون باقلمه ۱۵ سانتی تهیه کن و بزن توماسه یا بخوابونیددر ماسه

  • پاسخ
    رهگذر
    02 تیر 1397
    رهگذر

    سلام من امسال اگه اشتباه نکنم اواخر فروردين و در مدت باز هم اگه اشتباه نکنم 60 روز به روشي که براتون توضيح ميدم يک ساقه تقريبا يک متري درخت ليموشيرين رو تونستم فقط با خميري که با اب و خاک درست کردم رو تحريک به ريشه زايي کنم که تو مدتي که اشاره کردم پر از ريشه هاي طويل و بلند شده بود! من شاخه اي که انتخاب کردم رو از درخت قطعش نکردم, يک ساقه نسبتا ضخيم و جوان و حدود 1 متري رو از درختي که سنش به ميوه دهي رسيده رو انتخاب کردم, قسمتي که گياه ريشه ميزنه رو برگش رو کندم و خارش رو هم خوب برش زدم و لايه هاي روي ساقه رو هم با چاقو برش زدم و دور تا دورش رو کندم, تقريبا تا 10 سانتي اين کار رو روي ساقه ادامه دادم تا به خار و برگ بعدي هم برسه که مثلا اطمينان خاطرم بيشتر بشه که يکيشون از اين قسمتهايي که گياه ريشه ميزنه, ريشه بزنه! واسه محکم کاري و رفع قارچ و باکتري و غيره هم يک برگ آلوئه ورا کندم و با مايع داخلش به همه جاهايي که گياه پوستش رو کنده بودم ماليدم. با خاک معمولي و مقداري اب به اندازه کف دو دست خمير درست کردم و زدم به دور تا دور همون قسمتها و با يک پلاسيک عادي واسه اينکه خميرم کنده نشه دورش رو محکم پيچوندم و چسب نواري زدم. واسه اينکه گِل خشک نمونه هم يه سوراخ توي پلاستيک ايجاد کردم و با امپول توش اب تزريق ميکردم. اوايل گاهي بهش اب ميدادم ولي اين اواخر تا بيش از 2 هفته هم اب بهش نداده بودم! همونطور که گفتم تو اين روش ساقه از درخت هنوز جدا نشده بود و بجز خاک فرعي, ساقه همچنان منبع تغذيه اوليش رو هم داشته. بعد حدود 60 روز يعني اخرين روز خرداد رفتم پلاستيکش رو باز کردم و ساقه توي اين مدت پر از ريشه هاي پرپشت و ضخيم شده بود, دوباره دورش رو پيچوندم که تو موقع مناسب بچينمش و جابجاش کنم :) درطي اين مدت هم که توضيح دادم گياه همچنان به رشتش ادامه ميداده

  • پاسخ
    سجاد
    01 شهریور 1401
    سجاد

    ایول خیلی جالب بود.

  • پاسخ
    سیما
    14 شهریور 1400
    سیما

    سلام،از این روش برای پاجوش های بالای نخل هم استفاده میشه

  • پاسخ
    حسین هادی
    05 اردیبهشت 1401
    حسین هادی

    سلام وفت بخیر من استان گیلان ساکن هستم دو تا کاج لاوسون طلائی چهار ساله داخل حیاط داشتم ، روز ۱۵ اسفند تقریبا ۵۰ روز پیش آنها را از ریشه آوردم و در فاصله ده دقیقه بعد بیرون از حیاط کاشتم ، کاملا مراقب بودم و ریشه را با خاک درآوردم ، و هر دو سه روز یکمرتبه هم آب دادم ، اما جدیدا احساس میکنم قسمتهای پائین تا وسط تنه رو به زردی دارن میرن ، البته بعد از جابجائی تا حدود زیادی هم هرس کردم که خلوت بشه ، همانموقع مقدار متوسطی هم کود حیوانی با خاک مخلوط کردم و خاک هم کاملا مرغوب بوده ، الان چکار کنم که از خشک شدنشان جلوگیری بشه ؟ آیا اگر مقداری پودر ریشه زا را با آب مخلوط کنم و بریزم براشون مفیده ؟ خیلی ممنون میشم اگر زودتر به من جواب بدهبد تلفن من 09133316030

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    31 اردیبهشت 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر اگه تنه زرد شده احتمال پوسیدگی ریشه هست بهتره با یک باغبان منطقه خودتون مشورت کنید که شرایط رو از نزدیک بررسی کنه

  • پاسخ
    علی
    10 شهریور 1397
    علی

    بسیار عالی عمل کردید . در خرداد هم میتونستید پایه رو قطع کنید و نهال رو به یک گلدان منتقل کنید . البته تعدادی از شاخ و برگهایش رو باید کم میکردید . این روش air layering نامیده میشه

گزارش اشکال در سایت