نازبو
تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت3)
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری

تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت3)

در ادامه دو پست قبلی، در این پست به بررسی کمبود مواد مغذی در گیاهان و عناصر مورد نیاز آنها خواهیم پرداخت. با نازبو همراه باشید:

بور

تاثیرات بور روی گیاه: عنصر بور در ساخت دیواره سلولی ضروری است و در حرکت قند درون گیاه مهم می‌باشد و در تقسیم سلولی و ساخت بعضی از اسید آمینه‌ها نقش دارد. عملکرد بور شبیه کلسیم می‌باشد و نقش زیادی در رشد در راس گیاه دارد (کنترل میزان هرمون اکسین). بور یکی از مهمترین عناصری است که در جوانه زدن دانه گرده، تشکیل میوه و انتقال مواد فتوسنتزی به محل مصرف نقش اساسی دارد.

 

نقش عناصر

بیش بود بور: قهوه‌ای شدن نوک ریشه و برگ‌ها و در نهایت از بین رفتن آن‌ها از نشانه‌های سمیت بور می‌باشد و در صورت مسمومیت شدید کل گیاه تغییر رنگ داده و رشدش متوقف شده و از بین می‌رود.

مس

نقش عناصر

تاثیرات مس روی گیاه: مس در ساخت قند کافی برای رشد، در مراحل رشد رویشی گیاه بسیار مهم است. اکسین و جیبرلین و سیتوکینین در تنظیم قندها متقابلاً عمل می‌کنند.

 مس روی گلدهی، تشکیل دانه، بذر و میوه و نیز تمام فرآیندهای تنظیم شده به وسیله اکسین و جیبرلین، سیتوکینین تاثیرگذار می باشد.

مسموميت مس: به علت سمپاشي‌های مداوم در گلخانه‌ها غلظت مس معمولاً بالاست. در سيستم‌هاي هيدروپونيك استفاده از لوله‌هاي مسي در كف بستر باعث آلودگي مس مي‌گردد.

برای خرید خاک و بستر کشت  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

منگنز

تاثیرات منگنز روی گیاه: منگنز جزء کلیدی در تنظیم انرژی است که نقش حیاتی را در فتوسنتز ایفا نموده و همچنین آنزیم‌ها را فعال می‌نماید. کمبود منگنز به میزان زیادی سطح هرمون اکسین را پایین می‌آورد.

قندها نیز به طور زیادی با کمبود منگنز کاهش می‌یابند و گیاهان مستعد به آسیب سرمازدگی می‌گردد.

علایم کمبود: کمبود منگز مانند کمبود آهن با کلروز بین رگبرگی شروع می‌شود، اما یک علامت تمایز آن عدم رشد کامل جوانه‌ها و پژمردگی و زرد شدن آن‌ها و همچنین بروز حالت نکروتیک در بافت بین رگبرگ‌ها است.

مسمومیت منگنز: ایجاد لکه‌های زرد و سبز کم رنگ بین رگبرگ برگ‌های اولیه، ایجاد نقاط ارغوانی رنگ بر روی ساقه

برای خرید کود گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
 

کلر

نقش عناصر

تاثیرات کلر روی گیاه: کلر در تنظیم تورژسانس بعضی از گیاهان همراه با یون پتاسیم عمل می‌کند. این عنصر برای فتوسنتز ضروری است، نقش آن احتمالا در انتقال الکترون‌ها از آب به کلروفیل است.

مسمومیت كلر: به علت اینکه در خاک به مقدار کافی وجود دارد اغلب مشکل مسمومیت کلر مطرح است. زيادي کلر در خاک و اثرات سمي آن روي گياهان بيشتر از کمبود آن مورد توجه واقع شده است. تأثير اصلي غلظت بالاي کلر در محلول خاک افزايش فشار اسمزي آب خاک مي‌باشد که در نتيجه قابليت استفاده آب براي گياه را کاهش داده، باعث پژمردگي گياه مي‌شود (خشکي القاء شده توسط کلر)

اکثر درختان ميوه، انگور، پسته و گياهان زينتي به يون کلر حساس مي‌باشند و هنگامي که غلظت کلر برگ به نیم درصد ماده خشک برسد، علائم سوختگي برگ‌ها توسعه مي‌يابد. در تنباکو و گوجه فرنگي ضخيم و لوله‌اي شدن برگ‌ها ممکن است بروز نمايد.

آهن

نقش عناصر

تاثیرات آهن روی گیاه: آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد تمام گیاهان است. در صورت کمبود آن سبزینه (کلروفیل) به مقدار کافی در سلول‌ها ساخته نمی‌شود و گیاه نمی‌تواند، قند یا غذای کافی برای اندام مصرف کننده خود بسازد. در اثر مصرف آهن تاثیر مثبتی روی رنگ برگ‌ها و شادابی درختان گزارش شده است.

 علایم کمبود: کمبود آهن با کلروز بین رگ‌برگی شروع شده و به تدریج تمام پهنک برگ زرد می‌شود.

مسموميت آهن: بالا بودن غلظت آهن در خاك، خود را به شكل كمبود منگنز آشکار مي‌نمايد.

تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت۱)
تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت2)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت