نازبو
خواص بی نظیر رازک
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

خواص بی نظیر رازک

رازک با نام لاتین (hops) بيشتر در نواحي شمال ايران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهيجان و آستارا مي‌رويد. برگ‌هاي گياه متقابل، دندانه‌دار و مرکب از 5-3 لوب نامساوي است. کاربرد عمده رازک در توليد آب جو به دليل طعم تلخ آن است. گونه‌های دارویی رازک عبارتند از: دم کرده رازک، تنتور رازک و شربت آن.

عصاره رازک، به عنوان طعم دهنده در غذا و صنعت نوشابه سازي مصرف مي‌شود. در قديم، از خاصيت مدر آن استفاده مي‌شد. آسان‌ترین راه دسترسی به رازک، ماءالشعیر می‌باشد. مخروط‌های گل‌ ماده این گیاه به جهت ایجاد عطر و طعم تلخی که به ماءالشعیر می‌دهند، افزایش ماندگاری محصول و همچنین پایداری بهتر فوم یا کف روی سطح آبجو در فرایند تولید این نوشیدنی به کار می‌روند. ایزو-آلفا-اسیدهایی که از رازک در حین تولید آبجو به وجود می‌آیند، اصلی‌ترین عامل تلخ کننده ماءالشعیر کلاسیک هستند. همچنین مشخص شده است که اسیدهای بتا، اثرات اجتناب ناپذیر فساد باکتریایی را خنثی کرده و به تأخیر می‌اندازد، در نتیجه ماندگاری محصول بیشتر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای بهره بردن از خواص متنوع این گیاه بهتر است به عطاری‌ها سر بزنید و دمنوش این گیاه را تهیه و استفاده نمایید. نه اینکه به بهانه اینکه ماءالشعیر دارای رازک است، مصرف آن را افزایش دهید؛ زیرا ماءالشعیر علاوه بر رازک، حاوی مواد نگه‌دارنده، رنگ‌های مصنوعی و ... است که مصرف بیش از حد آن‌ها عوارضی را به همراه دارد.

رازک مزایای بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش التهاب، درمان بی‌خوابی و درمان افسردگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را کمی بیشتر با این گیاه ویژه آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

خواص دارویی رازک

رازک، به صورت دم کرده با مزه تلخ به عنوان مقوی معده، محرک اشتها و افزاینده ترشحات معده کاربرد دارد؛ اسیدهای تلخ آن شامل لوپولون و هومولون دارای خواص ضد میکروبی است.
 براي رفع بي خوابي بهتر است از گل‌هاي ماده تازه، خشک شده تازه و يا گل‌هاي فريز شده استفاده نمود. در اين صورت بر روي دو قاشق چايخوري از گل‌ها يک ليوان آب جوش ريخته و پس از 5 تا 10 دقيقه صاف نموده و ميل کنيد.
رازک تقویت کننده معده است.
برای تصفیه خون مقدار ۱۵ – ۱۰ گرم از میوه رازک را دم‌کرده یک فنجان قبل از غذا به مدت ۷ روز بنوشند.
بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت، روماتوئید، آرتروز، نقرس و ... فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار می‌کنند.
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد نارنجینین که ماده شیمیایی موجود در مرکبات و رازک می‌باشد، تخریب سلول‌های کبدی را محدود می‌کند. همچنین اسیدهای تلخ موجود در رازک اثرات ضد فیبروژنیک دارند و از فیبروزه و تجزیه شدن بافت‌های کبدی جلوگیری می‌کنند. در نتیجه می‌توان رازک را برای بهبود بیماری کبدی معرفی کرد.
عرق‌آور می‌باشد از دمکرده این گیاه یک فنجان صبح و عصر به مدت یک هفته بنوشند.
در  بهبود عفونت مثانه، درمان سل، کلسترول بالا و کاهش مقاومت انسولین موثر است.

نکات قابل توجه در مورد رازک

  • رازک، بايد دور از نور و در هواي سرد نگهداري شود. حداکثر مدت نگهداري يکسال است.

  • در صورتی که در دوران حاملگی یا شیردهی قرار دارید از مصرف رازک اجتناب کنید.

  • گل هاي ماده تحت عنوان Strobiles مشهور مي باشند که قسمت دارويي رازک، هستند.

  • حداقل از دو هفته پیش از جراحی مصرف رازک را متوقف کنید؛ زیرا رازک ممکن است احساس خواب‌آلودگی را (بالأخص زمانی که همراه با داروهای بی‌هوشی مصرف شده باشد) در شما افزایش دهد. با افزوده شدن اثر خواب‌آور رازک، به داروهای بی‌هوشی، حالت‌های خواب‌آلودگی و کسالت به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

  • زیاده‌روی در خوردن آن باعث یبوست می‌گردد.

  • خانم‌هایی که در دوران قاعدگی دچار تشنج و دردهای سخت می‌گردند ۳ گرم میوه خشک این گیاه را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۰ دقیقه دم‌کرده پس از صاف کردن با عسل شیرین سازند قبل از ناهار و شام یک فنجان بنوشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت