نازبو
درختچه‌های سایه نشین را بیشتر بشناسیم
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • دکوراسیون باغ و باغچه

درختچه‌های سایه نشین را بیشتر بشناسیم

درختچه‌های سایه نشین
گیاهانی هستید که برای رشد در نور غیرمستقیم خورشید سازگار شده اند. آن‌ها گیاهان ایده آل سایه دوست هستند که به طور طبیعی در نور غیر مستقیم آفتاب رشد می‌کنند. درختچه‌های سایه نشین خود را با نور کمتری به خوبی وفق می‌دهند و به طور معمول رشد می‌کنند.
 
هر درخت یا درختچه‌ای یه نقطه اشباع نوری داره که تو اون نقطه به حداکثر میزان فتوسنتزشون میرسن و حالشون خوبه حالا اگه درختچه ای بیشتر از اشباع نوریش نور ببینه باعث اکسیداسیون نوری در برگ میشه و برگ‌ها میسوزن و گیاه به مرور از بین میره. ما در ایران نزدیک استوا زندگی می‌کنیم و زاویه تابش آفتاب رو نمی‌تونید با آفریقا مقایسه کنید.
 
اینجا آفتاب عمودی‌تر میتابه! ما تو این مقاله یه سری درختچه‌های سایه دوست از سایه مطلق تا سایه ملایم که در بازار ایران موجود هستند رو معرفی کردیم که میشه زیر درخت کاشته بشن تا آفتاب مستقیم خرابشون نکنه تا با آشنایی باهاشون برای نقاط کور باغچه‌هاتون راه حلی مناسبی داشته باشید.
آبلیا
آبلیا درختچه ای خزان کننده هستش که دارای گل‌های زیبا و کرم رنگی هستش که واقعا استفاده از اون توی فضای سبز نشون دهنده آشنایی طراح با گیاهان زینتی داره و از همه مهمتر سلیقه اون رو داره. این گیاه از اون دسته درختچه‌های سایه پسند و گلدار فضای سبز هستش و همیشه راه حله مناسبی برای نقاط سایه دوست هستش.
 
آبلیا
 
افرا
درخت افرا دیگه معرفی نمی‌خواد ولی نکته‌ای که باید بدونید اینه که اصلاً برگ‌های ظریفش تاب و تحمل آفتاب مستقیم رو مخصوصاً در تابستون نداره و باعث میشه برگ‌ها بسوزن و از بین برن. پس نباید همینطوری زیر آفتاب قرار بگیرند، توی طراحی‌ها به خاطر رنگ قرمزش یه طراوت و انرژی خاصی به باغچه میده، ولی باید زیر سایه درخت دیگه کاشته بشن و هوای خنک رو به همه هوایی ترجیح میده مثلاً کاشتش توی جنوب کشور توصیه نمی‌شه!
 
افرا
برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
 
انواع آکوبا
گیاه آکوبا گیاه بسیار مقاوم و همیشه سبزی هستش که به خاطر نوع برگ‌های خال خالیش توی فضای چمن به صورت انفرادی یا توی طرح‌های ترکیبی نمای قشنگی به طرح میده، من همیشه توی طرحم ازین درختچه زیاد استفاده می‌کنم.
 
آکوبا
 
شمشاد توپی و نعنایی
شمشاد گیاهی هستش برای مسیرهای سایه یا باغچه های زیر درخت میشه از این گیاه به خوبی استفاده کرد هم به خاطر فرم توپیش باغچه رو بزرگتر نشون میشه و هم یه فرم مینیاتوری به باغچه میده. فقط یادتون باشه نباید روی برگ‍هاش آب ریخته بشه یا آفتاب مستقیم نباید بهش بخوره.
 
شمشاد توپی
برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
 
تاکسوس لوله ای و باکاتا
این دو برادر همیشه توی طرح‌های من سرقفلی هستند، چون واقعاً طرح رو شیک میکنن مخصوصاً لوله‌ای از همه مهمتر اینکه اینها همیشه سبز و سایه دوست هستند، نوع باکاتا بیشتر به سایه مقاوم‌تر هستش بافت این دو گیاه بافت خشن محسوب میشه و در ترکیب با افرای ظریف معرکه می‌کنه باغچه رو
 
سرخدار
 
سنجد زینتی
این گیاه همیشه سبز هستش و به خاطر اینکه فرم برگ‌ها دو رنگ است و زیرش هم نقره ای خیلی طرح رو قشنگ می‌کنه چون معدود درختچه‌ای زرد رنگ پیدا می‌شه، به جز لگستروم البته. به همین خاطر دستتون بازه برای بازی با رنگ‌ها در یه باغچه سایه دوست
 
سنجد زینتی
 
ماهونیا
این درختچه هم همیشه سبز و از خانواده زرشک‌ها هستش و به خاطر نوع برگاش بافت خشن داره و در ترکیب با ظریف‌ها کار رو قشنگ میکنه، اصلاً کاشتش انفرادی هم کار رو قشنگ میکنه.
 
ماهونیا
 برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
آبشار طلا
با کاشت این گیاه در بهار باغچه تون سراسر زرد رنگ و معطر میشه و واقعا توی بهار همش دوست دارید کنار باغچه باشید. فقط بدیش اینه که توی بهار گل میده، پس اگه ویلایی دارید که توی بهار خیلی ازش استفاده میشه من این درختچه رو بهتون توصیه می‌کنم
 
آبشار طلا
 
یاس زرد
این گیاه هم جز درختچه‌های سایه پسند گلدار هستش که مثل آبشار طلای بالا در بهار گل‌های زرد رنگ و معطر میده. من همیشه توی راهروها و باغچه کنار دیوار با زرشک زینتی و ترون این‌ها رو کار می‌کنم که میشه سه رنگ در کنار هم و خیلی قشنگ میشه!! شوهرش هم به ژاپنی هستش که توی بهار گل‌های قرمز میده زرد و قرمز در کنار هم مکمل میشن و کلا زوج خوبی هستند.
 
یاس زرد
 
بداغ
درختچه بداغ همیشه انرژی مثبت بهم میده این گیاه خوراکه کار کنار برکه و آبشار اونم توی طرح‌های شلوغ هستش، مخصوصاً اینکه توی بهار گل‌های سفید میده و زنبور و حشرات رو جمع میکنه
 
بداغ
 
لیریوپ
کاشت لیریوپ این گیاه بوته ای هم نشون دهنده سلیقه و آشنایی شما با گیاهان هستش، چون اصلا جز کلیشه‌ها حساب نمیشه!! جز درختچه‌ها نیست ولی من تو این مقاله میارمش. توی باغ‌های ژاپنی و صخره‌ای خیلی قشنگ میشه و خودشو نشون میده. تو چند تا از پروژه‌هام ازش استفاده کردم و خیلی ازش راضی هستم، حتما باید توی سایه باشه و گل‌های قشنگی هم میده.
 
لیریوپ
 
کاملیا
کاملیا گیاهی همیشه سبز با برگ‌های چرمی که دیدم، زیر دیوار یا طاق هم کار می‌کنن و به خوبی هم گل میده، یادتون باشه تحمل نور آفتاب رو داره ولی کیفیتش میاد پایین بهترین هوا براش هوای خنک و مرطوب با سایه هستش. بهترین گیاه برای باغ ژاپنی هستش می‌تونید توی گلدون بکارید و بزارید توی تراستون حتی!
 
کاملیا
 
هوستا
هوستا گیاه بسیار قشنگی هستش که میشه کنار برکه و آبشار بکارید تا کارتون رو خیلی چشمگیر کنه، یه بار کنار یه برکه ازش استفاده کردم، خیلی قشنگ شده مخصوصاً از اون سایه دوست‌های دو رنگ هستش و واقعا کار رو با سلیقه می‌کنه، می‌تونید توی باغچه‌های کنار دیوار یا پنجره که نور زیادی نمیخوره ازش استفاده کنید.
 
 
خاس یا آیلکس
گیاه گرون قیمتی هستش و همیشه سبز گونه‌هايی هم بومی جنگل‌های هیرکانی یا شمال خودمون داره. فرم برگ‌هاش خشن محسوب میشه و توی ترکیب‌ها خودشو خوب نشون میده.
 
خاس یا آیلکس
 
کاج نوئل
کاج کریسمس که همیشه ملت باهاش مشکل دارند! ولی باور کنید نگهداریش آنقدرها سخت نیست. فقط نیاز داره کمی درکش کنید. ببینید دوستانه من این گیاه به جابجایی خارج از فصل حساسه!! به ریزش آب روی برگ‌هاش حساسه (بخدا آب بارون با آب شیر فرق داره)!! به آفتاب مستقیم حساسه!! به گرمای زیاد و خشکی خاک حساسه!!
 
کاج نوئل
 
لگستروم برگ نو
اول‌ها وقتی این گیاه رو میدیدم مخصوصا گونه ابلقش رو فکر می‌کردم بنجامین هستش که توی باغچه کاشته میشه نیمه همیشه سبز هستش، یعنی برخی از برگ‌هاش میریزه توی سرما یه گونه معروفش همون ترون هستش که خزان کننده بوده و بعد از ممنوعیت کاشت شمشاد توی بلوارها (اگه گفتی چرا؟؟) کاشته میشه پر آب هستش و کمی به آفت حساس. ولی زیر سایه درخت به خوبی میشه کاشت و طرح رو از سر باز کرد.
 
لگستروم برگ نو
ناندینا
بامبوی مقدس گیاهی نیمه همیشه سبز هستش و به خاطر فرم برگ‌ها و رنگ قرمزش در کنار افرا و سنجد زینتی و دیگه برگ رنگی‌ها خیلی کار رو قشنگ می‌کنه، مخصوصا وقتی آخر فصل میوه‌هاش ظاهر میشه.
 
ناندینا
پیراکانتا
این گیاه هم همیشه سبز هستش و بافت خشنی داره به خاطر اون تیغه‌هاش کلا توی طرح‌های ترکیبی زیاد جال نمیشه، بیشتر باید انفرادی کاشتش چون خیلی بافتش جنگلی و خشنه و هم اینکه در بهار گلای معطر و قشنگی میده و همین که ازون دسته درختچه‌هایی هستش که اگه به پرنده‌ها علاقه دارید توی پاییز و زمستون میوه‌های قرمزی میده که پرنده‌ها رو به خودش جذب میکنه
 
پیراکانتا
 
مرواریدی
مرواریدی درختچه‌ای خزان کننده با برگ‌های گرد و میوه های سفید و صورتی رنگی هستش، که توی بهار میوه‌های قشنگی میده حتی اگه زیر درخت یا توی سایه کاشته بشه، بیشتر توی طرح‌های جنگلی و یا کنار آبشار و برکه‌ها به طور انفرادی قشنگتره تا توی ترکیب با گیاهان دیگر.

مرواریدی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    13 مهر 1400
    ناشناس

    پیراکانتا اصلا گیاه سایه دوستی نیست . در سایه برای رسیدن به آفتاب ساقه های دراز و بی قواره به سرعت قد میکشند و گیاه هرگز هجیم و پر تراکم نمیشود و هرگز نمیتوان گیاه را فرم دهی کرد .

  • پاسخ
    ناشناس
    11 مهر 1398
    ناشناس

    ممنون از اطلاعات مفیدی که دادید.

  • پاسخ
    جواد قنبري
    21 اردیبهشت 1398
    جواد قنبري

    سلام چگونه مي تونم ازين گل ها تهيه كنم

  • پاسخ
    نبی الله
    24 اسفند 1396
    نبی الله

    بسیار خوب چگونه میشود ازاین گلها بدست آورد

گزارش اشکال در سایت