نازبو
روش‌های مقابله با مشکلات آبیاری قطره ای
  • آموزش و مقالات
  • آبیاری

روش‌های مقابله با مشکلات آبیاری قطره ای

همه گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. آبیاری به خصوص در گیاهان گلدانی که فضای کوچکی دارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما امروزه علت مشکلات کم آبی و بحران آب، سیستم‌های آبیاری نوین به کمک آمدند تا آبیاری مؤثرتر و پربازده تر انجام شود. یکی از بهترین سیستم‌های آبیاری نوین آبیاری قطره‌ای است. با روش آبیاری قطره ای دیگر نیازی نیست پای درخت آب زیادی بریزید و آن را غرق آب کنید چرا که در این‌ صورت هدر رفت آب بسیار زیاد بوده و بخش عمده آب به اعماق زمین فرو می‌رود و نصیب گیاه نمی‌شود. از طرفی با آبیاری قطره‌ای دیگر لازم نیست مدت‌ها زمان صرف آبیاری گیاهان نمایید. با این حال آبیاری قطره‌ای نیز چالش‌های خود را دارد. افرادی که با این چالش‌ها آشنا نیستند ممکن است خیلی زود از آن صرف‌ نظر کند. در اینجا با مشکلات آبیاری قطره‌ای آشنا می‌شوید.
مشکلات آبیاری قطره‌ای آبیاری را خواه به صورت دستی انجام دهید و یا به صورت قطره‌ای، باید اطمینان حاصل کنید تک‌ تک گیاهان آب کافی را دریافت می‌کنند. در آبیاری دستی به ناچار مجبور هستید به گیاهان تان سر بزنید و از نزدیک وضعیت آنها را ببینید. بنابراین متوجه می‌شوید هر گیاه چقدر خشک‌ شده و چه میزان آب نیاز دارد. برای مثال هنگامی که یکی از گیاهان تان خشک و پژمرده شده است، آب بیشتری به آن می‌دهید یا در صورتی‌ که خاک پیرامون گیاه هنوز رطوبت دارد یا نوع گیاه کم آب است، از آب دادن به آن صرف‌ نظر می‌کنید. اگر چه معمولاً افرادی که آبیاری دستی انجام می‌دهند، فرصت کافی برای این ارزیابی را نداشته و ممکن است و بدون توجه به نیاز آبی گیاه آن را آبیاری نمایند.

بیشتر بخوانید : آبیاری گیاهان در هنگام مسافرت

سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی به شما امکان می‌دهد تا حد قابل توجهی در وقتتان صرفه‌ جویی شده و هم‌زمان به تمام گیاهان تان آب برسانید و مساحت بزرگی را آبیاری نمایید. با این حال سیستم آبیاری بارانی نیازهای آبی هر گیاه را به صورت جداگانه در نظر نمی‌گیرد، مثلاً اگر آبیاری آن به صورتی تنظیم شده است که چمن را سبز و شاداب نگه می‌دارد، احتمالاً برای درخت‌ها و درختچه‌ها که ریشه‌های عمیق و قوی دارند، مناسب نیست چرا که آبیاری سطحی انجام می‌دهد.

مشکلات آبیاری قطره ای

چمن ساختار ریشه متفاوت و در نتیجه نیاز آبی متفاوتی نسبت به گیاهان بزرگ دارد. همچنین سیستم آبیاری بارانی بیشتر آب را بر روی برگهای گیاه می‌ریزد نه ناحیه ریشه. مرطوب ماندن برگ‌های گیاه زمینه را برای بیماری‌های قارچی و آفت‌ زدگی مانند پوسیدگی سیاه و سفیدک پودری فراهم می‌کند. همچنین این شیوه آبیاری باعث هدر رفت آب می‌شود. مزیت بزرگ سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در این است که تنها پایین گیاه و ناحیه ریشه آبیاری می‌شود بنابراین تا حد قابل توجهی مشکل بیماری‌های  قارچی و هدر رفت آب برطرف می‌شود. با این حال سیستم آبیاری قطره‌ای به همه گیاهان به یک شکل آب‌رسانی می‌کند و نیازهای فردی آنها را در نظر نمی‌گیرد.
اگر چه سیستم‌های جدید به صورتی طراحی شده‌اند که می‌توان منفذ خروجی آب را برای هر گیاه جداگانه تنظیم کرد. به این صورت مشکل اصلی آن حل شده است. یکی دیگر از مسائل آبیاری قطره‌ای، ظاهر شلنگ کشی در بین درختان و ایجاد منظره نازیبا است. همچنین ممکن است سوراخ‌های سیستم با ذرات ریز شن، رسوب نمک و یا رشد جلبک مسدود شود. درصورتی‌که شلنگ‌ها در زیر خاک یا مالچ پنهان شده باشد، بررسی آنها دشوار بوده و مشخص می‌شود آیا جریان به خوبی برقرار است یا انسدادی در مسیر اتفاق ‌افتاده است. از طرفی در صورتی که روی شلنگ پوشانده نشود، ممکن است توسط حیوانات جونده مانند موش‌ها یا ابزار باغبانی آسیب ببیند. همچنین در صورتی‌ که شیلنگ‌های سیاه را در معرض نور خورشید رها کنید، در اثر تابش آفتاب آب داخل آن داغ شده و ممکن است به ریشه گیاه آسیب وارد کنند.

بیشتر بخوانید : آبیاری درختان در فصل زمستان

مشکلات آبیاری قطره ای

روش‌های برطرف کردن مشکلات سیستم آبیاری قطره‌ای برخی از شرکت‌های سازنده از تایمر برای سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند تا حتی در صورتی که خودتان در محل حضور نداشته باشید، بر اساس زمانی که تعیین کرده‌اید آبیاری انجام شود. برای کنترل میزان جریان آبی که به هر گیاه می‌دهید، می‌توانید از نازل‌های متفاوتی استفاده کنید. برای مثال قطره چکان یا نازلی که برای آبیاری گیاهان ساکولنت (گیاهان گوشتی) که به آب کمتری نیاز دارند استفاده می‌کنید، آب کمتری خارج می‌کند در حالی که نازل گیاهان با نیاز آبی بالاتر متفاوت بوده و جریان آب بیشتری خارج می‌کنند. می‌توانید از حسگرهایی استفاده کنید که به سیستم دستور می‌دهد چه زمانی آن جاری شود و چه زمانی آبیاری متوقف شود. همچنین حسگرهایی وجود دارد که در صورتی که آب اطراف نازل (قطره چکان) را بگیرد، آبیاری را قطع کرده یا به سیستم اطلاع می‌دهند. با این حال بیشتر افراد از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای ساده و ارزان تر استفاده می‌کنند.
توجه داشته باشید که این سیستم به شما امکان می‌دهد زمین‌های دشواری مانند سراشیبی‌ها را که که با روش‌های دیگر آبیاری‌ خطر فرسایش، رانش و فروریزش دارند، آبیاری نمایید. در این سیستم از آنجایی که خاک غرق در آب نمی‌شود، خطری ایجاد نمی‌کند. آبیاری قطره‌ای تا حد قابل توجهی مصرف آب را کاهش می‌دهد. بیشتر مشکلات این سیستم مرطوب به اشتباه در نصب یا عدم انتخاب نوع مناسب برای محل مورد نظر می‌باشد. بنابراین بهتر است، پیش از خریداری آن با افراد کارشناس در این زمینه مشورت نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت