نازبو
قلمه زدن و آفات فیکوس بنجامین
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

قلمه زدن و آفات فیکوس بنجامین

نحوه قلمه زدن فیکوس بنجامین :

از ساقه نیمه چوبی فیکوس بنجامین می‌توان قلمه‌هایی با میانگره‌های کوتاه که ۲۰-۱۵ سانتیمتر طول، به اندازه قطر یک مداد معمولی ضخامت دارند تهیه کرد. منظور از ساقه نیمه چوبی ساقه ای است که سبز و تازه نباشد، اما هنوز نیز انعطاف خود را حفظ کرده و چوبی نشده باشد. برش را برای جدا کردن قلمه از گیاه مادری در زیر یک گره بزنید (گره منطقه اتصال برگ به ساقه است). برگ‌های موجود در یک دوم قسمت پایینی قلمه را جدا کنید، اما باقی ماندن حداقل یک برگ بر روی قلمه ضروری است و حداکثر نیز تعداد ۴-۳ برگ قابل قبول است. توجه داشته باشید که هر مقدار تعداد برگ‌ها بیشتر باشد، خطر از داست دادن آب از قلمه نیز بیشتر است و این مسئله به پژمردن و خشک شدن قلمه‌ها کمک می‌کند. اما تمامی برگ‌ها را نیز نمی‌توان حذف کرد زیرا وجود برگ برای ریشه‌زایی قلمه‌ها ضروری است. بهترین زمان گرفتن قلمه در فصل تابستان است از مخلوط پیت موس+پرلایت (به مقدار مساوی) می‌توان برای کاشت قلمه‌ها استفاده کرد. ابتدا مخلوط کاشت را به خوبی آبیاری کنید تا خیس شود و سپس مدتی صبر کنید تا آب اضافه خارج شود و سپس برای کاشت قلمه‌ها استفاده کنید. بکارگیری هورمون‌های ریشه زا به ریشه زایی قلمه این گیاه کمک می‌کند.

برای خرید کود گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
 

گلدان حاوی قلمه را می‌توان با پلاستیکی شفاف پوشاند تا حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها بیشتر شود. البته بهتر است که روزانه به مدت یک تا دو ساعت پلاستیک را برداشت تا مانع از شیوع بیماری‌های قارچی به دلیل رطوبت بالای محیط شویم، اما مابقی روز بهتر است که پلاستیک بر روی قلمه‌ها باشد. گلدان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و در این مدت دمای ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتیگراد مناسب است. سعی کنید تا بستر کاشت هرگز خشک نشود و به شکل منظم به آن آب دهید. اگر شرایط مساعد باشد شکل‌گیری ریشه‌ها حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد و بعد از حدود ۸ هفته می‌توان نسبت به انتقال گیاهان جوان به گلدان‌های جدید اقدام کرد. عمل خوابانیدن هوایی و همچنین پیوند نمونه‌هایی که برگ‌های ابلق دارند بر روی نمونه‌هایی با برگ‌های سبز رنگ از دیگر روش‌های تکثیر این گیاه است. زیرا نمونه‌هایی که برگ معمولی و سبز رنگ دارند، سیستم ریشه‌ای نسبتاً قوی‌تری نیست به نمونه‌های با برگ ابلق دارند، بنابراین پیوندک را از انواعی که برگسار با رنگ مورد نظر دارند تهیه می‌کنند و بر روی پایه ای معمولی پیوند می‌زنند. با این عمل علاوه بر داشتن گیاهی با تاجی با رنگ ابلق می‌توان نسبت به تهیه گیاهانی کوتاه قامت نیز اقدام کرد. از روش‌های مختلف پیوندزنی در این مسئله استفاده می‌شود.

فیکوس بنجامین

بیشتر بخوانید : فیکوس الاستیکا و نحوه مراقبت از آن

آفت‌ها و بیماری‌ها و درمان بنجامین فیکوس

اگر مشاهده کردید برگ‌های فیکوس، رنگ پریده شدند و لکه‌های قهوه ای زیر برگ‌ها و روی ساقه وجود دارند، با یک حشره کش نفوذی لکه‌ها را خیس کنید و هر دو هفته یک بار، گیاه را سمپاشی نمائید تا علایم برطرف گردد. لکه‌های پهن و آبکی و سیاه روی برگ‌های بنجامین نشانه بیماری قارچی روی بنجامین فیکوس است. لکه‌های موجود را با آب و صابون خیس کنید.

برای خرید کود آهن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

زرد شدن برگ بنجامین

  • آبیاری زیاد از حد و باتلاقی شدن خاک، برگ‌ها را زرد کرده و می‌ریزاند. آبیاری را کمتر کنید اجازه دهید ما بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.
  • تار عنکبوتی شدن سطح زیر برگ‌ها هم حاصل فعالیت کنه قرمز می‌باشد. با سمپاشی توسط کنه کش و یا حشره کش نفوذی، علایم را برطرف کنید.
  •  هوای گرم و خشک محیط، می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی برگ‌ها شود.
  • اگر دیدید برگ‌های جدید ریز هستند، یا گلدان را بزرگتر کنید یا به تغذیه مصنوعی و کود دهی بپردازید.
  • اگر بخواهید برگ‌ها همیشه براق باشند، ماهی یک‌ مرتبه باید برگ‌ها را شست‌وشو داد و این‌کار به وسیله اسپری مخصوص براق کردن برگ‌ها انجام می‌شود.

فیکوس بنجامین

ریزش برگ بنجامین

اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولی سقوط می‌کنند احتمالا نور کم است، گلدان را به روشنایی ببرید. کم‌آبی هم موجب این عارضه می‌شود، پس آبیاری را منظم کنید. بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است. هرگونه شوک محیطی می‌تواند باعث ریزش برگ‌ها شود.

فیکوس بنجامین
 

نکته : برای اشخاصی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه کار هستند، نگهداری بنجامین توصیه نمی‌شود، زیرا گیاه خیلی حساسی است. بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ‌های آن ریزش می‌کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید. هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می‌آورید، برخی از برگ‌های آن زرد یا قهوه ای می‌شوند و یا برگ‌های بنجامین ریزش می‌کنند. با تغییر شرایط محیطی ریزش برگ بنجامین عادی هست. بهتر است بعد از ریزش برگ گیاه خود را هرس کنید و از آن به خوبی مراقبت کنید تا دوباره جوانه‌های جدید بزند.
بونسای بنجامین : بنجامین را می‌توان با هرس ریشه و ساقه به صورت بونسا نیز پرورش داد.

قسمت اول فیکوس بنجامین و نگهداری از آن را می‌توانید از اینجا بخوانید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    شریفی
    01 دی 1400
    شریفی

    سلام.از توضیحات مفید وسازنده شما بی نهایت سپاسگزارم.امیدوارم هماره این راهنمایی ها در زندگی دوستداران طبیعت تداوم داشته باشد.ممنون وسپاسگزارم.

  • پاسخ
    ناشناس
    08 آذر 1399
    ناشناس

    سلام بانو ، گیاه منم همین مشکل رو داشت با جابجا کردن و بردن به محل پر نور تر الان خیلی بهتر شده تا جایی که سفیدی برگهاش از قسمت سبز رنگش خیلی بیشتر شده

  • پاسخ
    حبیب ابراهیمی خویی
    01 آبان 1399
    حبیب ابراهیمی خویی

    باسلام چرا بی زحمت نحوه صحیح آبیاری و نحوه تعویض خاک بنجامین رو توضیح دهید همه میخرن اما از هرکی میمرسی میگن بعده مدتی خشک شد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام حبیب عزیز لطغا مقاله پرورش و نگهداری بنجامین رو مطالعه کنید، در کل البته گیاه حساسیه و به دوستان تازه کار پیشنهاد نمیشه.

  • پاسخ
    اکرم بانو
    07 مهر 1399
    اکرم بانو

    سلام وقتتون بخیر. مدتی است که بنجامین ابلقم، برگ های جدیدی که میدهد سبزپررنگ و کم رنگ میباشد وکناره هایش سفید نمیباشد. لطفا راهنماییم کنید . متشکرم

  • پاسخ
    ناشناس
    08 آذر 1399
    ناشناس

    سلام بانو ، گیاه منم همین مشکل رو داشت با جابجا کردن و بردن به محل پر نور تر الان خیلی بهتر شده تا جایی که سفیدی برگهاش از قسمت سبز رنگش خیلی بیشتر شده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام اکرم عزیز نور محیطی براش کمه، نور بیشتری براش فراهم کنید و در فصل رشد کوددهی کنید گیاه رو. جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گزارش اشکال در سایت