نازبو
معرفی بهترین و مناسب ترین گیاهان برای ساخت یک تراریوم زیبا
  • آموزش و مقالات
  • تراریوم

معرفی بهترین و مناسب ترین گیاهان برای ساخت یک تراریوم زیبا

تراریوم یکی از زیباترین روش‌ها برای نگهداری گل و گیاه در داخل آپارتمان است که به سبز نگه داشتن در فضای داخل منزل کمک می‌کنند اما برخی انواع گیاهان برای این کار مناسب‌تر هستند. در این پست چند گیاه مخصوص تراریوم معرفی می‌شوند تا شروع  کار با باغ مینیاتوری‌تان را برای شما آسان تر کند و بتوانید یک تراریوم زیبا برای خود بسازید.
 

 

1- کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی جز مناسبترین گیاهان برای مجموعه‌های تراریومی هستند. این گیاهان برای تراریوم‌های بسته توصیه نمی‌شود. انتخاب ظرف و خاکی که عملیات زه کشی را به خوبی انجام دهد، در نگهداری این نوع از گل‌ها مهم است. هاورتیاس، اچوریا و... انواع مختلف کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی مناسب برای تراریوم‌ها هستند.

 

2- پیله آ پیله آ طرحی ظریف با بافت عمیق دارد. برگ‌های آن دو رنگ قرمز و سبز دارند. گونه‌هایی که رشد سریعی دارند، نور کم را تحمل می‌کنند و در نهایت به 30 سانتی متر ارتفاع و عرض می‌رسند. گاهی گل‌های ظریف صورتی رنگی نیز می‌دهد.

گیاهی است که خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد. این گیاه اندازه بسیار خوبی برای قرار دادن در ظروف شیشه ای دارد و در نتیجه برای تراریوم مناسب است. به نور کمی نیاز دارد. به میزان متوسطی آب نیاز دارد، از آبیاری زیاد این گل اجتناب کنید.

 

3- فیتونیا بین 15 تا 30 سانتیمتر بلندی پیدا می‌کند و بین 15 تا 22 سانتیمتر هم از فضای اطرافش را اشغال خواهد کرد. این گیاه کوتاه، با برگ‌های طرحدار خاص است که به رنگ‌های سبز و کبود دیده می‌شود و از مشخصات بارزش، وجود رگه‌هایی سفید تا صورتی است که روی برگ‌هایش دیده می‌شود. این ویژگی آن می‌تواند به زیبایی ظاهری مجموعه تراریوم کمک کند. برای کاشتن یک فیتونیا داخل تراریوم ابتدا در حدود 5 سانتیمتر شن را با یک قاشق غذاخوری ذغال فعال مخلوط کرده و این مخلوط را کف ظرف بریزید، این لایه به عنوان صافی عمل کرده و هرچیز مغذی را که برای گیاه لازم است را درون تراریوم نگه می‌دارد. به نور کم تا متوسط نیاز دارد، از تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه خودداری کنید. همیشه خاک این گیاه را مرطوب نگه دارید ولی از آبیاری زیاد هم بپرهیزید.

4- کراسولای نقره ای کراسولای نقره ای یا گیاه یشم، گیاه زینتی بسیار زیبایی است که ارتفاعی بین 1.2 تا 1.8 متر دارد و بین 60 تا 90 سانتیمتر گستردگی آن می‌باشد. به طور کلی این گیاه تحمل خاک‌های فقیر و خشک را نیز دارد. بنابراین مناسب برای استفاده در تراریوم‌هاست.

 

5- چمن هلکسین چمن هلکسین گیاهی است که شاید آن را با اسم‌های متفاوتی بشناسید. اسم‌هایی مثل اشک نوزاد، چمن عروس و یا خزه ایرلندی

چمن هلکسین گیاهی بسیار لطیف و ظریف و رونده که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی تمام سطح خاک بسترش را بپوشاند. هلکسین همیشه زیبا و حساس در فصل خاصی از رشدش که معمولاً فصل تابستان هست به گل می‌شیند. گل‌هایی صورتی، سفید و بسیار زیبا. این گیاه عنوان زینتی دارد و برای نگهداری در منزل مورد بسیار خوبی است. هلکسین گیاهیست که می‌تواند در محیط‌های آپارتمانی هم رشد کند به شرطی که نور مناسب را داشته باشد. که این نور مناسبش شامل پنجره‌های شمالی هم می‌شود.

یکی از خوبی‌های هلکسین این است که می‌توانید از آن هم در ساخت تراریوم و هم روی سطح خاک گلدان بن سای استفاده کرد.
 

6- تیلاندسیا یا گیاه هوایی آیا در تراریوم خود یک گیاه هوایی هم می‌خواهید؟ تیلاندسیا یا گیاه هوایی یک گزینه جالب برای تراریوم است و به خاک نیازی ندارد و می‌توانید این گیاه را بطور سطحی یا بدون خاک در داخل یک تنگ شیشه ای قرار داده و اطراف آن را با شن‌های رنگی و سنگ‌های تزیینی تزیین کنید. این گیاه با گل‌های شیپوری مانندش به رنگ‌های آبی، ارغوانی ، صورتی و برگ‌های سبز رنگ پریده اش یک گزینه طبیعی با رنگ و بافت مناسب برای تراریوم است. این گیاه به نور ملایم نیاز دارد و نباید آن را در معرض تابش نور مستقیم قرار دهید.

این گیاه عملا به خاک نیازی ندارد و شما ابتدا بایستی این گیاه را داخل یک ظرف پر از آب غوطه ور سازید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه در داخل آب بماند. بعد گیاهان را از آب درآورده و روی حوله ای قرار دهید تا کاملاً خشک شود. سپس آنها را داخل ظرف تراریوم قرار دهید و به دلخواه تزیین کنید. هر 4 تا 5 روز گیاه را با استفاده از اسپری آب پاش مرطوب سازید. برای شیشه‌های تراریوم بزرگتر بایستی هر 2 تا 3 روز این کار را انجام دهید. هر چه ظرف تراریوم بزرگتر و دهانه آن بازتر باشد گردش هوا داخل آن بیشتر شده و گیاه زودتر خشک می‌شود. هرزمان که گیاهتان شادابی اش را از دست داد بایستی آن را از ظرف درآورده و به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت در یک ظرف آب غوطه ور سازید و بعد از خشک شدن کامل مجددا در ظرف تراریوم قرار دهید.

به دنبال هر آبیاری، این گیاه بایستی نور و گردش هوای کافی را دریافت کند تا در مدت 4 ساعت یا کمتر خشک شود. این گیاه نباید برای چندین ساعت مرطوب و خیس باقی بماند. و نباید اجازه دهید که خیلی سریع خشک شود. باید فرایند خشک شدن 1 تا 3 ساعت به طول انجامد.

 

7- سرخس عنکبوتی به نظر می‌رسد سرخس عنکبوتی بسیار مناسب تراریوم باشد با برگ‌های درخشان و براقی که دارد. یک نوار ظریف زرد رنگ میانی در هر برگ ظاهر این گیاه را زیباتر می‌کند. این گیاه نور کم را تحمل کرده و رطوبت بالای موجود در تراریوم را دوست دارد. اگر گیاهتان از ظرف تراریوم بزرگتر شد می‌توانید آن را در محیط سایه در باغ بکارید. نور کم را دوست دارد. خاک آن باید همیشه مرطوب باشد.

 

8- کریپتانتوس کریپتانتوس از خانواده آناناسیان می‌باشد. برگ‌های نوار مانند آن‌ها با نوارهای براق می‌درخشند که از سرخ تا خرمایی، سفید و سبز تیره متغیر است. این گیاه گل‌های ظریفی دارد. رنگ برگ‌های این گل با شدت نور تغییر می‌کند و با کندی طبیعی رشد نهایتا تا 15 سانتیمتر رشد خواهد کرد و به همین خاطر بسیار مناسب تراریوم می‌باشد. در هنگام پر کردن تراریومتان از 7.5 تا 20 سانتی متر شن، ذغال باغبانی و خاک گلدان استفاده کنید. به جز گیاهان آنها تنها چیزهایی هستند که برای یک تراریوم واقعا لازم است. به نور بیشتری نیاز دارد. آبیاری در تابستان هفته ای 2 تا 3 بار و در زمستان هر 10 روز یک بار لازم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سارا
    02 بهمن 1397
    سارا

    ایده هاتون عالی بود ممنونم

  • پاسخ
    fatemeh
    21 مهر 1397
    fatemeh

    اسم این گیاه لطفن بگید

گزارش اشکال در سایت