نازبو
معرفی کامل گیاه درمنه
  • دایره المعارف
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

معرفی کامل گیاه درمنه

گياه درمانگر 'درمنه' كه ارتفاعات كوه خضر در حوالي روستاي خضر، از توابع بخش بزمان شهرستان ايرانشهر رويشگاه آن است، به سبب درمان بسياري از بيماري‌ها از سوي روستاييان جمع آوري و براي درمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. گياه بوته‌اي درمنه بسيار معطر است و به عنوان يكي از عناصر اصلي و غالب اجتماعات گياهي در مناطق خشك و نيمه خشك كشور محسوب مي‌شود كه ارتفاع آن به 30 تا 50 سانتيمتر مي‌رسد و به شكل كپه‌اي مي‌رويد.

از ميان اين گونه‌ها، گونه درمنه دشتي (Artemisia sieberi) كه در مناطق رويشي استپي، نيمه بياباني و بياباني به صورت خودرو مي‌رويد، ضمن داشتن ارزش علوفه ‌اي، خواص ارزشمند دارويي بسياري نيز دارد.

بررسي‌ها و مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه درمنه به تدريج بر اثر تخريب، چراي مفرط و بوته كني در مناطق خشك و بياباني و حذف گونه‌‌هاي كم شونده و مرغوب به عنوان يك گونه گياهي جانشين در اين مناطق گسترش يافته است.

لازم به ذکر است اين گونه با فرم بوته ‌اي علاوه بر داشتن ارزش علوفه‌اي نسبي و توانايي و قابليت مقابله با شرايط نابهنجار طبيعي (مقاومت به خشكي محيط و شرايط سخت اقليمي به ويژه خشكسالي‌هاي دراز مدت و شوري خاك) و عوامل غير طبيعي از جمله چراي شديد و بي رويه اهميت دارويي فراواني دارد.


جهت خرید بذر گیاهان دارویی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کاربردهای گیاه درمنه در طب سنتی

از روغن اين گياه دارويي براي روياندن موي ريش، جلوگيري از ريزش مو و درمان كچلي استفاده مي‌شود و ضماد آن براي رفع نيش كژدم، رطيل، گزيدگي عقرب و سموم سرد مفيد است.

گياه درمنه داراي خواص ضد سرطان و ضد مالاري است و مردم براي بيماري‌هايي مختلف از جمله اسهال، دل درد، عفونت روده و بدن درد از آن استفاده مي‌كنند.

گياه درمنه مقوي، اشتها آور، بادشكن، رفع كننده دل پيچه و پاك كننده زخم‌هاي عفوني است و از آن براي پانسمان ورم سرمازدگي، تسكين دمل و درمان آكله استفاده مي‌شود.

دم كرده اين گياه دارويي براي رفع تورم معده و درمان انگل‌هاي دراز و روده‌اي مثل كرمك و آسكاريس مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
گونه ‌هاي مختلف گياه درمنه (Artemisia) از خانواده كاسني (Compositeae) از لحاظ داشتن خواص مختلف و موارد استفاده متفاوت در مقايسه با بسياري از گياهان ديگر شاخص بوده و ارزش‌هاي چند جانبه دارند

تحقيقات نشان مي‌‌دهد كه ماده سنتونين موجود به ميزان 5/2 درصد در سر شاخه‌‌هاي اين گياه داراي اثرات دارويي فراواني است و براي دفع انگل به كار مي‌‌رود.

جهت خرید گلدان‌های هوشمند به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید

طریقه مصرف گیاه درمنه

برگ‌هاي درمنه را پس از چيدن خشك مي‌كنند و سپس در آب نيمه گرم به هم مي‌زنند تا اينكه برگ‌ها سفت شود و بعد آن را به صورت حبه‌هاي كوچك به اندازه (حبه قند) در مي‌آورند و مي گذارند تا خشك شود.

مردم بزمان اين گياه را بسيار مفيد و شفابخش مي دانند و هر وقت كه دچار بيماري شوند، يك حبه از آن را مي خورند.

 

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فاطمه
    16 اسفند 1399
    فاطمه

    سلام، لطفاً عکس گیاه رو بذارید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فاطمه عزیز به همکاران محتوا ارجاع شد.

گزارش اشکال در سایت