نازبو
معرفی گل قهر و آشتی یا گل حساس
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل قهر و آشتی یا گل حساس

گل قهر و آشتی یکی از گل‌های محبوب در بین مردم است که معمولاً اوایل تابستان به بازار می‌آید. گل قهر و آشتی یا گل حساس گیاهی حساس بوده که به ” به من دست نزن” نیز شهرت یافته است. گل قهر و آشتی یا گیاه میموزا پودیکا یک گیاه حساس است که جزء عجایب طبیعت محسوب می‌شود. این گیاه گزینه خوبی برای مراقبت در محیط منزل است و برگ‌های آن بسیار جذاب می‌باشند. این برگ‌ها با یک لمس کوچک سریعاً خود را جمع می‍‌کنند که اصطلاحاً به آن قهر کردن گیاه می‌گویند و بعد از چند دقیقه لمس نشدن به حالت عادی برمی‌گردند.

جهت خرید بذر گل و گیاه به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مشخصات گل قهر و آشتی

گل قهر بوته ایست رونده با ساقه‌های چوبی به رنگ‌های قرمز- قهوه ای پوشیده از خارهای خمیده و انحنادار. دارای گل‌های صورتی رنگ و متشکل از گلبرگ‌های سوزنی شکلی هستند که در مجموع ساختاری کروی شکل را تشکیل می‌دهند. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و امروزه در بخش‌هایی از آسیا و افریقا و امریکا هم به عنوان گونه غیر بومی و مهاجم مشاهده می‌شود. دقیقا مشخص نیست دلیل بسته شدن برگ‌های گیاه قهر و آشتی چه چیزی است. این عمل می‌تواند به دلیل حفاظت در برابر شکارچیان بوده که آن را نخورند، یا می تواند به دلیل حفاظت از خود در برابر آب و هوای ناملایم و یا حشرات مخرب باغ و ... باشد. در ایران نیز بخاطر زیبایی و جذابیت خاص، به صورت گلخانه‌ای و آپارتمانی و در بعضی از مناطق که زمستان معتدلی دارند، بصورت بیرونی کشت و نگهداری می‌شود. از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگهای آن ماده ای شبیه به آدرنالین یافت می‌شود، به علاوه در گیاه آلکالوئید میموزین مشخص شده است.

جهت خرید بذر گل قهر و آشتی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

برگ‌های آن مرکب و هر گروه ۳ تا ۴ برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه اصلی وصل می‌شود. هر برگ مرکب دارای ۲۴ تا ۴۰ جفت برگچه باریک و دراز است و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پر طیور در می‌آورد و چون به محض تماس دست، برگ‌ها به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می‌شوند، آن را گیاه حساس می‌نامند. اگر به جایی که برگ‌ها به ساقه متصل می‌شوند دقیقاً نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در آن قسمت برآمدگی نسبتاً کلفتی وجود دارد. در واقع این برآمدگی شامل تعداد زیادی از سلول‌های دیواره ای نازک است که وقتی آب جذب می‌کنند متورم می‌شوند و به محض خروج آب از آن‌ها، چروک شده و در نتیجه برگ‌ها پیچ می‌خورند.

گل قهر و آشتی

بیشتر بخوانید : معرفی گل شمعدانی
 

برگ‌های گل قهر و آشتی نسبت به هر عامل محرکی، حتی یک قطره آب یا یک حشره کوچک حساس هستند و به محض برخورد هر شیء با آن و یا لمس برگ‌ها با دست، آب از سلول های دیواره ای نازک خارج شده و وارد ساقه می‌شود. در نتیجه سلول‌ها چروک شده و برگ‌ها شادابی خود را از دست می‌دهند و جمع می‌شوند، یا به عبارتی قهر می‌کنند. معمولاً چند لحظه طول می‌کشد تا گل قهر کند زیرا انتقال آب از سلول‌ها به ساقه ظرف چند دقیقه انجام می‌شود، اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه ۴-۵ دقیقه طول می‌کشد.

روش نگهداری گل قهر و آشتی 

اگر از گل قهر خوب مراقبت کنید، می‌توان از گل‌های زیبای صورتی رنگ آن در فصل تابستان بهره ببرید. اگر می‌خواهید این گل را در منزل نگهداری کنید باید آن را از دسترس بچه‌ها دور نگهدارید، زیرا درصورت تماس مداوم، عوامل محرک حساسیت را از دست می‌دهد و آسیب می بیند.


نیازهای گل قهری

آبیاری: این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس است، آبیاری باید منظم باشد و زهکشی خاک نیز مناسب باشد. هر زمان که سطح خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید. در صورت آبیاری زیاد برگ‌ها زرد یا سیاه می‌شود و یا قارچ می‌زند و اگر آبیاری کم باشد برگ‌ها روی هم جمع می‌شوند و به اصطلاح قهر می‌کند. در صورت امکان برای آبیاری گیاه قهر و آشتی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا اگر آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر داشته باشد، باعث ایجاد حساسیت در گیاه می‌شود.
نور: این گل نیاز به نور زیاد ولی غیرمستقیم دارد تا حداقل برگ‌هایش نسوزد. برای بسته و باز شدن برگ‌ها نیاز به انرژی دارد به همین دلیل باید با نور این انرژی را تأمین کند. به این ترتیب اگر یک بار دست زدید و دیگر باز نشد دلیل آن کمبود نور است. پنجره جنوبی بهترین مکان برای گل قهر می‌باشد. در صورت نور مستقیم تابستان برگهایش را روی هم جمع می‌کند.


همچنین بخوانید: کمبود و زیاد بودن نور در گیاهان

دما: دمای سرد از ظاهر شدن برگ‌ها جلوگیری می‌کند. گلدان را در یک مکان با دمای 21 تا 30 درجه قرار دهید. بهترین دما برای این گیاه 29 درجه سانتیگراد می‌باشد. اگر درجه حرارت بین 21 تا 30 درجه سانتیگراد باشد گیاه در کمتر از 7 روز جوانه می‌زند. اگر درجه حرارت پایین‌تر باشد جوانه زنی معمولا 21 تا 30 روز بعد از کاشت بذر انجام می‌شود. در صورت دمای بیشتر در زیر آن یک سینی آب قرار دهید. در صورت سرمای زیاد برگ‌هایش روی هم جمع می‌شوند که باید به داخل منتقل شود.
رطوبت: این گل نیاز به رطوبت متوسط دارد رطوبت کم برگ‌ها رو خشک می‌کند. جهت تامین رطوبت مورد نیاز آن باید یک سینی آب به صورت غیرمستقیم زیر آن قرار دهید تا رطوبتش را تامین کند و روی برگ‌ها آبپاشی نکنید، چون برگ‌هایش جمع می‌شود و کلا خرابش می‌کنید.
خاک: بهترین رشد این گیاه در خاکی صورت می‌گیرد که غنی از مواد آلی باشد و همچنین زهکش مناسب داشته باشد. خاک‌های پیت ماس به همراه پرلیت بهترین خاک برای آن می‌باشد.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.


بسترهای کشت مناسب: هر کدام از موارد زیر که برایتان قابل تهیه است:
 ۱- مخلوطی مساوی از کوکوپیت+پرلیت
۲- مخلوطی مساوی از کوکوپیت+پرلیت + پیت ماس
۳- مخلوطی مساوی از ماسه بادی +شن بنایی

تغذیه و کود گل قهر و آشتی : نیاز بالایی به تغذیه دارد، با کودهای سه ۲۰ حتما دو هفته یک بار تغذیه کنید. این گل برای باز و بسته شدن نیاز به عنصر پتاسیم دارد! هر یک بار درمیان به آن کود گل دهی دهید چون پتاسیم آن بالاتر است و باعث می شود که راحت تر باز و بسته شود

تکثیر و کاشت گل قهر

دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد:
کشت بذر: کاشت گیاه قهر و آشتی معمولاً از طریق بذر انجام می‌شود. قبل از کاشت بهتر است بذرها را چند ساعت در آب خیساند. گل‌های صورتی این گیاه دانه تولید می‌کنند. بذرها را در خاک و یا در مخلوط خزه تورب و پرلیت بکارید و آن‌ها را با 0/3 سانتیمتر خاک بپوشانید. خاک باید مرطوب باشد. بعد از کاشت بذرها یک پلاستیک تمیز روی گلدان بکشید، بذرها برای جوانه زنی به رطوبت زیادی نیاز دارند. جوانه زنی معمولاً 14 تا 21 روز طول می‌کشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 21 تا 30 درجه سانتی گراد می‌باشد. بذرها را ابتدا در یک گلدان 7 سانتیمتری بکارید و بعد از این که بذرها جوانه زدند و به خوبی تثبیت شدند، قوی‌ترین نهال‌ها را انتخاب کنید و آن‌ها را به گلدان‌های 13 سانتیمتری منتقل کنید. فراموش نکنید در گلدان سوراخ زهکشی قرار دهید.

قلمه ساقه: بهترین زمان قلمه گرفتن، در تابستان است که برای این منظور از شاخه‌های نرم گیاه و بدون گل استفاده می‌شود. یک شاخه که دارای یک گره برگی است را قطع کنید و آن را در خاک قرار دهید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا خاک مرطوب بماند. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داده شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از هورمون ریشه زایی در قلمه زدن


چند نکته در رابطه با نگهداری گل قهر و آشتی :
1- این گیاه در برابر گرمای زیاد و تاریکی هم عکس العمل نشان داده و برگ‌های خود را جمع می‌کند.
2- به جای سایه آفتاب نیاز دارد البته در نواحی گرم و خشک باید از گیاه در مقابل آفتاب ساعات گرم روز محافظت کرد.
3- این گیاه به آبیاری بیش از حد حساس می‌باشد.
4- برای نگهداری، از خاکی غنی از مواد آلی استفاده کنید. یکی از مهمترین مسایل در مورد بستر گل قهر، توجه به زهکش و در واقع تهویه مناسب خاک است
5- گیاه قهر و آشتی در شب به خواب می رود و به همین دلیل برگ‌های آن بسته می شوند.
6- اگر گلدان را با پلاستیک می‌پوشانید، تا زمان جوانه زنی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کرده و گلدان را در نور کامل قرار دهید.

همچنین بخوانید  : آموزش قلمه زدن گیاهان

مشکلات و آفات گل قهر

علت زرد شدن برگ گل قهر و آشتی : افراط در آبیاری یا خشکی بیش از حد گیاه باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه می‌شود. همچنین آفتاب مستقیم می‌تواند به گیاه صدمه زده و باعث سیاه شدن برگ‌های آن شود.
علت زرد و خشک شدن شدن برگهای گل قهری از پایین : یکی از دلایل می تواند تغذیه نامناسب و نرسیدن مواد عالی به گیاه باشد. (از کودهای فسفر بالا و پتاس بالا برای تغذیه هر ۲ هفته ۱ بار استفاده بشه). علت دیگر می‌تواند کوچک یا نامناسب بودن سایز گلدان باشد.
دلیل خشک شدن گل قهر : برای جلوگیری از خشک شدن گل باید توجه ویژه ای به دمای نگهداری گل در فصل گرما و سرما کرد. بهترین دما برای نگهداری این گل بین ۲۱ تا ۳۰ درجه است.

همچنین بخوانید: معرفی شپشک آرد آلود

آفات گل قهر : دوستان عزیز این گل به کنه حساس می‌باشد! به همین دلیل دمای بالا باید با رطوبت بالا باشد وگرنه باعث ایجاد کنه می شود، برگ‌های کمرنگ و تار عنکبوتی از نشانه‌های کنه است. همچنین به پوسیدگی ریشه در فصل زمستان حساس است که در فصل زمستان حتماً باید به داخل منزل منتقل شود و از آبیاری زیاد پرهیز کنید. آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود، شته‌ها و همچنین بیماری‌های ویروسی در این گیاه ایجاد بیماری می‌کنند. با تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از گیاهان سالم می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. یکی دیگر از مشکلات گیاه قهر آشتی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Mar
    11 مهر 1402
    Mar

    گل قهر و آشتی من در عرض دو روز کاملا خشک شده هم برگ ها هم ساقه قبل اون کاملا سالم و سر حال بود فقط برگ های یکی از ساقه ریخته بود ولی جوونه داشت بعد از اینکه ناگهانی خشک شد خاکش رو عوض کردم اما تغییری ایجاد نشد. چیکار میتونم بکنم ؟

  • پاسخ
    Mar
    11 مهر 1402
    Mar

    گل قهر و آشتی من در عرض دو روز کاملا خشک شده هم برگ ها هم ساقه قبل اون کاملا سالم و سر حال بود فقط برگ های یکی از ساقه ریخته بود ولی جوونه داشت بعد از اینکه ناگهانی خشک شد خاکش رو عوض کردم اما تغییری ایجاد نشد. چیکار میتونم بکنم ؟

  • پاسخ
    امیرحسین
    13 مرداد 1401
    امیرحسین

    سلام من گل قهر آشتیمو 2 سال میشه خریدم ، توی این دو سال خیلی خوب بود ولی یک دفعه بعد از خرداد همه برگ هاش ریخت و بعدش دیگه رشد نکرد ساق هاش خیلی رشد کرده بود ، منم فکر کردم شاید به خاطر اون باشه بعد از خشک شدنش یکم از ساق هاشو چیدم تا شاید درست بشه ولی درست نشد ، الان چیکار کنم؟

  • پاسخ
    فاطمه
    16 تیر 1401
    فاطمه

    سلام خسته نباشید چجوری این گل قهرو آشتی رو نگهداری کنم ک خراب نشه چندروزی ی دفعه بهش آب بدم آیا نیاز هست گلدانش عوض بشه یا ن چون پلاستیکی هست

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    16 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید نیازی به تعویض گلدون نیست آبیاری هر زمان که خاک تا عمق 5-6 سانت خشک شد آبیاری کنید

  • پاسخ
    ملینا
    07 اردیبهشت 1401
    ملینا

    سلام وقت بخیر من حدود ۲ هفته است که گل رو خراداری کردم گلدان گل را تعویض کریدور یک سایز بزرگتر کردم ، نوز کافی داره اما برگ ها بسیار بی حال هستند و رو به پایین افتاده اند ، بهش زیاد هم دست نزدم ، برگ های پایینی هم زمانیکه برکه‌ای جدید شروع به در امدن کردن خشک شد و ریخت

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام گیاهان بعد از تعویض گلدان و جابجایی شوکه میشن در حال حاضر باید جایی با نور ملایم نگهداری بشه و آبیاری منظم انجام بشه تا به شرایط جدید عادت کنه همچنین اسید هیومیک تا حدودی می تونه کمک کنه

  • پاسخ
    گیسو
    16 آبان 1400
    گیسو

    سلام وقتتون بخیر من گل قهر کنمو نزدیک 8 ماهه خریدم اوایلش پرپشت شد بعد باریک شد ساقه پایینش دیگه برگ نداره بالاش جونه زده ساقه داده ولی پایین گل لخته گل صورتیم میده ولی برگاش زود ب زود زرد میشه ب نظر شما منم باید جزیره بذارم و نور زیاد کنم و کاورش کنم ؟ قدشم خیلی بلند شدههههه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مشکل شما بیشتر از رطوبته احتمالا، با جزیره سازی مشکل حل میشه

  • پاسخ
    Masih
    07 آبان 1400
    Masih

    سلام عزیزم گیاه من داره زرد میشه و وقتی لمسش میکنم دونه دونه برگاش میریزه اب هم منظم میدم ولی تا یه مدت روشو اسپری میزدم یعنی اب میپاشیدم و گفتم شاید به علت اون باشه اما الان کلا میبینم دونه دونه داره زرد میشه و زیادم لمسش نکردم و کاور کردن بلد نیستم بهم میگین چه جوری کاور کنم ؟!

  • پاسخ
    کامی
    04 بهمن 1401
    کامی

    اصلا نبایدروی برگهت آببپاشید خراب میشه زردشدن برگها مربوط به ابیاری بیش ازحده هروقت سطح خاک کاملا خشک شد اب بدید ومنظم باشه ابیاریتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام میتونین با چندتا که چوب یه چارپایه طور درست کنید و کلش رو با نایلون بپوشونید و برعکس بزارین روی گلدون، خاک رو هم از دید زهکشی بررسی کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    19 مهر 1400
    ناشناس

    سلام. چند روزی گل من زرد شده و شاداب نیست. خیلی هم ساقه اش نازک باید چیکار کنم؟

  • پاسخ
    شروین
    04 مرداد 1401
    شروین

    سلام من یه گل قهر و آشتی دارم ۳ماه هست داشتمش تا خاکش کم شده بود گلدونش هم پلاستیکی یکبار مصرف بود بردمش گلفروشی گلدونش رو عوض کردن ولی الان ۳روزه که حالش خیلی بده داره انگار خشک میشه چون تمام برگهاش اویزون و خراب شده حتی ساقه اش هم آویزون شده همه میگن شاید شکه شده .باید چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    05 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله بعد از تعویض گلدون احتمال شوکه شدن گیاه هست اسید هیومیک تا حدودی می تونه عوارض ناشی از جابجایی رو کم کنه و باید مانند قبل مراقبت کنید تا به شرایط جدید عادت کنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از دست زدن زیاد بهش خودداری کنید، آبیاری رو منظم کنید

  • پاسخ
    امیررضا
    13 مهر 1400
    امیررضا

    سلام خسته نباشید من یک گل قهر و اشتی دارم که خداروشکر ور حال گرفتن گل هست و گیاه ۵ ماهه هستش ولی این چند روزه برگهای بالاییش پژمرده شدن و فقط گاهی اوقات بلند میشن . برگ ها باز هستن یعنب قهر نکردن ولی پژمرده شده انگار جون ندارن بهش کود هومیک اسید دادم و قبلا هم سه بیست میدادم . الان باید چیکار کنم ؟ آیا از ابیاریه ؟ دوباره الان بهس کمی اب دادم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو از نظر آفت و ریشه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    29 شهریور 1400
    ناشناس

    سلام ببخشید من گلم بعد دوروز امروز جمع شده برگهاش کج و کله شدن چشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دلایل مختلفی میتونه داشته باشه، اگه بهش زیاد دست بزنید گیاه آسیب میبینه

  • پاسخ
    شیرین
    24 شهریور 1400
    شیرین

    سلام و خسته نباشید.ببخشید قهر و آشتیه من دو روزه برگاش بسته شده و باز نمیشه ساقه های فرعی که برگ داده هم آویزون و خم شدن.چه اتفاقی براش افتاده؟؟ من دو روز در میون آبش میدم نورشم خوبه پشت پنجره جنوبیه کاسه آبم کنارشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دلایل مختلفی میتونه داشته باشه، اگه بهش زیاد دست بزنید گیاه آسیب میبینه

  • پاسخ
    Hadise
    12 شهریور 1400
    Hadise

    سلام من سه روزه گل قهر و آشتی گرفتم... امروز دیدم گل پژمرده شده با این که هم پشت پنجره گذاشتم هم منظم بهش آب میدم نمیدونم چرا اینجوری شده لطفا کمک کنین چون من پارسالم گرفتم خشک شد?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا زیاد بهش دست میزنید، این کار باعث کاهش انرژی گیاه و سپس مرگش میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    12 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام من ۳روز هست که گل قهر خریدم اما امروز دیدم که برگ هاش خشک شده علتش چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه، شرایط نگه داری رو بفرمایید

  • پاسخ
    ناشناس
    01 مرداد 1400
    ناشناس

    برای پرپشت شدن گیاه قهرواشتی چیکار باید کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 مرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت بالای محیطی، هرس و تغذیه مناسب گیاه

  • پاسخ
    آیدا
    29 تیر 1400
    آیدا

    سلام. گل قهر من چندوقته برگ هاش زرد و خشک می‌شود و قارچ گرفته باید چکار کنم قارچ از بین بره؟!

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 مرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از قارچکش باید استفاده کنید دیگه

  • پاسخ
    فاطمه
    31 خرداد 1400
    فاطمه

    من چند روزی میشه گل قهر و آشتی رو خریداری کردم ولی بیشتر اوقات بسته اس و برگ های پایینیش کاملا زرد شده امکانش هست منو راهنمایی کنید چطوری میتونیم گلمو سر زنده کنم. میخوام گلم حالش بهتر بشه تا گل بده ولی با این شرایط میترسم دووم نیاره. لطفا راهنماییم کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت بالا و زیاد حساس نکردن گیاه با لمسش کمک میکنه

  • پاسخ
    فرناز
    21 اردیبهشت 1400
    فرناز

    سلام وقت بخیر من دو روز این،گیاه رو خریدم امروز گیاه هم پژمرده بود هم دوتا برگ پایینش زرد شد و هم حساسیتشو نسبت به لمس از دست داد علتش چی میتونه باشه و چیکار باید بکنم ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فرناز عزیز احتمالا زیاد بهش دست زدید، گیاه با لمس زیاد بی انرژی میشه

  • پاسخ
    فاطمه
    03 تیر 1400
    فاطمه

    من سه هفته پیش یه گل قهر خریدم همون روز اول گلدونش رو عوض کردم همون موقع بسته شد تا فرداش باز نشد بعد چند روز چندتا از برگاش زرد شد و افتاد من فکر کردم برای عادت نداشتن به جاشه چون خیلی وقت بود دیدیه بودم توی اون گلخونه بود بعد جاشو عوض کردم گذاشتم جلو کولر هر وقت هم خاکش خشک میشه بهش اب میدم ولی چند روزه خیلی بی حاله اون قدر بیحاله که وقتی بهش دست میزنم جمع نمیشه میشه بگید علتش چیه گلدونش رو عوض کردم ابنجوری شد ؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نباید زیاد بهش دست بزنید، انرژی گیاه تموم میشه، از جلو کولر هم برش دارید، رطوبت محیطی بالا نیاز داره

  • پاسخ
    یاس
    30 فروردین 1400
    یاس

    سلام و خداقوت،گل من از پایین برگهاش در حال خشک شدن و زرد شدن و ریختنه،البته نقاط اتصال برگ ها به شاخه اصلی تجمع کوچیکی از سفیدک هست و روی چند تا برگها هم نقاط سفید رنگ هست،لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم که گلم از بین نره،سفیدک ها را چطور از بین ببرم؟متشکرم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام یاس عزیز از سم مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    27 فروردین 1400
    ناشناس

    سلام نماز و روزتان مقبول حق گل قهر آشتی من چند تا برگ اش زرد شده و بوته ی اصلی از بالا خشک شده دلیلش رو میتونین راهنمایی کنین؟ متشکرم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید و از دست زدن مداوم به گیاه خودداری کنید.

  • پاسخ
    الهه
    20 اسفند 1399
    الهه

    گل من بلند شده و از اطرافه ساقه نميده و گل هاي صورتي نميده ابياريش هم خيلي خوبه گلدون و خاكش هم عاليه ولي برگاش خيلي ميريزه و نورش هم خوبه من اصلا بهش دست نميزنم تا قهر نكنه من خيلي دوستش دارم لطفا بگير چيكار كنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الهه عزیز گیاه رو تغذیه کنید و رطوبت محیطی رو بالاببرید

  • پاسخ
    لیلا
    20 بهمن 1399
    لیلا

    مچکرم از اطلاعات خوبتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لیلای عزیز خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه یا مطلبی دارید با همراهان نازبو به اشتراک بگذارید

  • پاسخ
    ناشناس
    21 تیر 1400
    ناشناس

    سلام گل قهرم چهارروزخریدم خشک شده ولمسش میکنم ازخودش هیچ حرکتی نداره؟وبرگهاش هم زردومزمرده شده ممکنه که خراب شده باشه؟ابیاریش هرروزاسپرباشی می کنم چکارکنم تاگلهام جون بگیرند؟ممنونم کمکم کنید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دست زدن زیاد انرژی گیاه رو میگیره و باعث از بین رفتنش میشه

  • پاسخ
    Gh
    22 شهریور 1399
    Gh

    سلام گل قهر من گاهی بدون اینکه لمس بشه شاخه هاش میاد پایین و حساسیتش خیلی کم شده و برگ هاش زرد شدن چیکارکنم؟ و اینکه چند وقت یکبار و چقدر باید بهش آب بدم ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو گل قهر و آشتی به لمس زیاد حساسه، زیاد که لمس بشه گیاه انرژی خودش رو از دست میده وو به سمت نابودی میره، لطفا کمتر لمس کنید گیاه رو، در صورتی که زهکشی خاک مناسب نیست خاکش رو عوض کنید، و گیاه رو با کود تغذیه کنید.

  • پاسخ
    سودا
    09 شهریور 1399
    سودا

    سلام گل قهر به ابپاشی نیاز دارد وبرای دوری از حشرات چه کودی نیاز دارد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سودای عزیز خیر، مه پاشی گل قهر رو خراب میکنه، از روش جزیره یا سینی آب میتونین رطوبت محیطی رو براش تامین کنید، برای دوری حشرات میتونین از مخلوط یک تا دو قطره مایع ظرفشویی و آب یا آب و دارچین استفاده کنید، پیشنهاد میکنم مقاله الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات و ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک رو مطالعه کنید

  • پاسخ
    مریم
    20 مرداد 1399
    مریم

    سلام ببخشید من گیاهم تازه ۲ تا گل باز کرده.خواستم بپرسم گلاشم مثل برگاش شبا جمع میشه؟ چون مال من اینجوری شده؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز تا جایی که بنده اطلاع دارم خیر

  • پاسخ
    شقایق
    06 مرداد 1399
    شقایق

    سلام ببخشید فیلمی دارید ک نشون بده چ جوری باید تکثیرش کنیم‌اینجوری ک توضیح دادین میترسم گلم نگیره وخراب بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شقایق عزیز پیشنهادتون رو به همکاران بخش محتوا منتقل کردم

  • پاسخ
    ناشناس
    17 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام منم چن روزه دوتا گلدون خریدم خیلی دوسشون دارم یکیشون سرحاله و یکیشون دوروزه پژمردس وباز نمیشه چیکاکنم براش

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو کاور کنید و زیاد بهش دست نزنین

  • پاسخ
    شقایق
    06 مرداد 1399
    شقایق

    سلام خسته نباشید من یک ساله ک گل قهرمو خریداری کردم امسال یکم‌آبیاری و کم کردم و گاهی یادم میرف بهش اب بدم حالام ب شکل ی درختچه ی لخت شده ک برگاش تمام زرد شدن و یا خشک شدن ریختن گلدونشم ازاون سفالیای کوچیکه قدشم حدود نیم متری میشه هم گل میده حدیدا هم از بغلص ی بچه ی کوجیک داده الان خاکشو میتونم باگلدونش عوض کنم؟خاک برای گل بنت قنوس گرفتم اونوبریزم با یکم خاک برگ و شن خوبه؟ بعد ساقه هاش زرد و حالت خشک‌درختی داره اگ ازاون تکثیر کنم میگیره؟ بعد نمیشه کلا توآب بندازم تاریشه بزنه مث گل‌های دیگ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شقایق عزیز دلیل ریزش برگ های گل قهر و آشتی رطوبت پایین آبیاری کم دست زدن بیش از حد به گیاه درمان ریزش برگ های گل قهر و آشتی بالابردن رطوبت محیطی و کاور کردن گیاه آبیاری منظم عدم تحریک بیش از حد گیاه از همون خاک میتونین برای قهر و آشتی هم استفاده کنید، برای تکثیر هم باید قلمه قهر و آشتی رو بزارین توی خاک

  • پاسخ
    فرخنهال
    05 مرداد 1399
    فرخنهال

    من یک گل قهر واشتی دارم که خیلی کوچیکه و الانم داره پژمرده میشه باید چیکار کنم براش

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فرخنهال عزیز بیشتر توضیح دید درباره شرایط نگه داری و مشکل گیاه

  • پاسخ
    یلدا
    10 اسفند 1399
    یلدا

    سلام ببخشید چه جوری باید اتاقم را برای گل قهر و اشتی مرطوب کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام یلدای عزیز جزیره سازی و دستگاه بخور سرد

  • پاسخ
    صدری
    30 تیر 1399
    صدری

    سلام ببخشید گل قهر من خیلی با سرعت به سمت بالا رشد می کند و از اطراف هیچ رشدی ندارد الان حدودا ارتافعش به دو وجب رسیده و بسیار باریک شده چی کار کنم تا از اطراف هم رشد داشته باشد و نور خوبی دارد و پشت پنجره جنوبی است

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام صدری عزیز رشد علفی گیاه معمولا به دلایل مختلف اتفاق میفته، نور کم، کود زیاد و رطوبت محیطی کم از جمله این موارد هستن، برای رطوبت میتونین گیاه رو کاور کنید، نور رو بیشتر کنید و اگر از کود استفاده میکنین میزان و دوزش رو پایین بیارین.

  • پاسخ
    سعیده
    26 تیر 1399
    سعیده

    سلام وقتتون بخیر گل قهر و آشتی من برگ های پایینی دارن زرد میشن و دوتا شاخه های بالاییش بدون زرد شدن خشک میشه ..تقریبا دو هفته ای هست خریدم گلدانش عوض نکردم و خاکش زود خشک میشه نیاز داره هر دو روز بهش آب بدم..ممنون که راهنمایی میکنین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سعیده عزیز گیاه رو از حیث آفت بررسی کنید، اگر کوددهی میکنید متوقف کنید، در غیر اینصورت رطوبت محیطی رو بالا ببرید، ترجیحا در صورت امکان تا مدتی گیاه رو کاور کنید و آبیاریتون رو کمتر کنید، زهکش گلدان رو بررسی کنید که آب اضافی خارج بشه و آب زیرگلدانی رو ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از آبیاری خالی کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    21 تیر 1399
    ناشناس

    من می خواستم بدونم که بعد از این که گل قهر و آشتی پژمرده شد چی کار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو اگه منظورتون بسته شدنه که باید صبر کنید، اگر پژمرده شده، شرایط نگه داری رو باید بفرمایید به چه نحوی بوده.

  • پاسخ
    ندا
    10 تیر 1399
    ندا

    سلام من گل قهر خریدم ولی دوروز که میبینیم برگهای پایین زرد رنگ‌میشه خیلی نگرانش هستم ممنون میشم علت به من بگی آب رسانی هم زمانی که ببینم خاکش خشک شده آب میدم واز کود ۲۰ ۲۰ هم استفاده میکنم مرسی

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ندای عزیز احتمال داره مسمومیت کودی باشه، میزان استفاده از کود چقدره؟، آبیاری زیاد و مسمومیت کودی از جمله دلایل زرد شدن برگ های گیاهه

  • پاسخ
    علی
    10 تیر 1399
    علی

    بعد از دست زدن به گل قهر که برگ هاش بسته میشه بعد از چند دقیقه باز می‌شود؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز بسته به شدت ضربه و گیاه متفاوته، ولی پیشنهاد میکنم زیاد اذیتش نکنین چون انرژی زیادی میگیره از گیاه و میتونه باعث از بین رفتنش بشه.

  • پاسخ
    الهه
    19 خرداد 1399
    الهه

    سلام وقت بخیر عذر میخوام من چند روز هست گل قهر و آشتی خریدم و گلدانشو عوض کردم الان برگ هاش از پایین داره زرد میشه و وقتیم بهش دست میزنم دیگه خودشو جمع نمیکنه ممنون میشم بگید علت چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الهه عزیز احتمالا از آبیاری زیاده، آبیاری رو منظم کنید و زهکشی خاک رو بررسی کنید، همچنین جهت آبیاری در صورت امکان از آب مقطر یا آب جوشیده سرد استفاده کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    دشتی
    15 خرداد 1399
    دشتی

    سلام خسته نباشید گل قهر من برگهاش از پایین زرد میسه و میریزه علتش چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو احتمالا به دلیل آبیاری زیاد این اتفاق افتاده، آبیاری رو منظم کنید و از آب مقطر یا آب جوشیده سرد برای آبیاری استفاده کنید، همچنین خاک رو جهت زهکشی بررسی کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    14 خرداد 1399
    ناشناس

    سلام برگهایی ک از پایین خشک شدند را اگه جدا کنیم گل قهر میکنه ؟ یک روز در میان ابیاری کردم چون گلدان رو تازه عوض کردن برام گفتن دو بار یه روز در میان ابیاری کن بعد از اون سه روز یکبار حالا نمیدونم علتش ابیاریه یا کود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو میتونه از مسمومیت کودی باشه، گاها نمیشه براش کاری کرد ولی میتونین خاک رو تعویض کنید یا گیاه رو غرقاب کنید یکبار که کود اضافه شسته بشه، بعد از اون هم اگه خاک مناسبی استفاده کردید تا خشک شدن سطح خاک از آبیاری خودداری کنید.

  • پاسخ
    حسین
    24 اردیبهشت 1399
    حسین

    سلام خسته نباشید طاعات وعبادات قبول درگاه حق. من یک ماه پیش گل قهروآشتی جابه جا کردم داخل گلدان بزرگترالان گلم خشک شده علتش چی هست؟ میشه راهنمایی کنید؟ ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام حسین عزیز طاعات و عبادات شما هم مقبول درگاه حق پیشنهاد میکنم مطالب زیر رو مطالعه کنید : روش صحیح تعویض گلدان چند نکته برای تعویض گلدان ها چگونه بفهمیم گلدان برای گیاه تنگ است

  • پاسخ
    ناشناس
    24 فروردین 1399
    ناشناس

    علت بسته شدن برگهای گل قهر وباز نشدن برگها

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا با ضربه و تحریک بیش از حد گیاه باعث از دست رفتن انرژی گیاه شدید، اول از تحریک بیش از حد گیاه برای باز و بسته شدن خودداری کنید، همچنین از کود و قطره محرک رشد برای تغذیه گیاه استفاده کنید، برای خرید کود و خرید قطره محرک رشد به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ...
    01 فروردین 1399
    ...

    سلام وقتتون بخیر گل قهری من زیادی بلند شده و افتاده میتونم ساقه گل رو قیچی کنم و بعدش بزارم توی گلدون جدید

  • پاسخ
    پارسا
    08 تیر 1401
    پارسا

    سلام من گل قهرم کمی بیحاله ی کوچولو افتادس میشه بگید چرا اینطوری شده ؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام شرایط نگهداریش به چه صورته؟ آبیاری، دما، نور ...

  • پاسخ
    ناشناس
    04 اسفند 1399
    ناشناس

    سلام من چند ماه این گیاه رو داشتم رشد خوبی داشت همه چی خوب بود در اواخر پاییز برگاش ریخت میشه گفت دلیلش سرما بوده؟

  • پاسخ
    ناشناس
    10 خرداد 1400
    ناشناس

    نه عزیزم همه ی گل ها زمستون برگ هاش میریزه اما بهار شکوفه میزنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بله سرما و خزان میتونه دلیلش باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام رشد علفی معمولا به دلیل کمبود نور اتتفاق میافته، بهترین زمان قلمه گرفتن، در تابستان است که برای این منظور از شاخه های نرم گیاه و بدون گل استفاده می شود. یک شاخه که دارای یک گره برگی است را قطع کنید و آن را در خاک قرار دهید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا خاک مرطوب بماند. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داده شود. خرید بذر گل قهر و آشتی

  • پاسخ
    Ali
    30 مرداد 1400
    Ali

    سلام گیاه من رشد خوبی از لحاظ برگ و قد داره ولی ساقه خیلی باریک و نمیتونه وزن گیاه تحمل کنه و به یک سمت کج شده آیا میشه از یه چوب کنار ساقه استفاده کرد یا باعث حساسیت میشه واسه گیاه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مشکلی نداره ولی استفاده هم نکنید اتفاقی نمیفته، میتونین نهایتا هرس کنید گیاه رو

  • پاسخ
    ناشناس
    31 خرداد 1398
    ناشناس

    سلام ببخشید من تازگی ها یکی از این گلها خریدم . همین دیروز قاطی بقیه گلها کمی بهش مخلوط آب و پوست موز و تخم مرغ واسپرین دادم یه مدت بعد برگ هاش بسته شد و امروز هم برگهاش زرد شده بجز برگ های خیلی جدیدش . ایا این ربطی به چیزی که بهش دادم داره ؟حالا چی میشه؟ خواهش می کنم زود تر جواب بدین می ترسم بمیره...

  • پاسخ
    ناشناس
    08 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام من امروز گلم رو خرید ولی الان هفت ساعتی میشه باز نشده علتش چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 مرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام زیاد دست زدن به گل انرژی گیاه رو میگیره و خرابش میکنه

  • پاسخ
    ناشناس
    10 اسفند 1399
    ناشناس

    ??????????

  • پاسخ
    ناشناس
    17 آذر 1399
    ناشناس

    کارش تمومه

  • پاسخ
    مهتا
    17 خرداد 1398
    مهتا

    سلام وقتتون بخیر باتشکر از اطلاعات خوب و مفیدتون از گل قهرو آشتی میتوان در حیاط نگهداری کرد؟؟؟ سایه آفتاب مناسب است یا آفتاب مستقیم؟؟؟

  • پاسخ
    محمود
    28 دی 1400
    محمود

    سلام وقت شمابخیر گیاه من ازاول زمستان برگ هاش کمتروکمرنگ ترشده ازپایین ساقه کوچیکی رشدمیکنه باچندتاگل بعدازچندروز گل هاش خشک میشن ومیریزن هرروز شب هابهش اب میدم گلدان روهم گذاشتم پنجره جنوبی تاافتاب بهش بزنه ولی اصلا تغیری نمیکنه چندتاازشاخه هاش هم خشک شدن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام ریشه ها رو از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید

گزارش اشکال در سایت