نازبو
معرفی گیاه سینادنیوم یا فردوس
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه سینادنیوم یا فردوس

سینادنیوم یا فردوس گیاهی است که به راحتی در آپارتمان قابل نگهداری می‌باشد و با برگ‌های سبز رنگ و رنگدانه‌های قرمز و متمایل به قهوه ای که دارد هر فردی را به سمت خود جذب می‌کند. این گیاه بسیار مقاوم بوده و افراد مبتدی می‌توانند این گیاه را تهیه و به راحتی آن را پرورش دهند. فردوس می‌تواند انتخاب مناسبی برای ادارات شرکت‌ها و منازل شما باشد، فقط کافیست آن را مقابل پنجره‌های جنوبی قرار دهید و نور مناسب را برای آن فراهم کنید.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

مشخصات سینادنیوم یا فردوس

سینادنیوم "Synadenium" یا گیاه فردوس که با نام  گرانتی نیز شناخته می‌شود، از جمله گیاهان گوشتی بوده که خواستگاه اصلی آن آفریقا (تانزانیا) بوده و از خانواده یوفوربیاسه است. رنگ سبز برگ‌های این گیاه با رگه‌هایی از رنگ قهوه ای مایل به ارغوانی پوشیده شده است که زیبایی این گیاه را دو چندان می‌کند.

 گیاه سینادنیوم گرانتی تا ارتفاع متر و عرض 2 متر می‌رسد. رنگ سبز برگ‌های این گیاه با رگه‌هایی از رنگ قهوه ای مایل به ارغوانی پوشیده شده است که زیبایی این گیاه را دو چندان می‌کند.

این گیاه به دلیل نیاز آبی پایین، به عنوان گیاهی زینتی جهت کشت در حاشیه خیابان‌ها، سطح چمن‌ها و طراحی فضای سبز در مناطق خشک و کم آب کاربرد دارد. همچنین گیاه سینادنیوم شرایط نگهداری آسانی دارد و حتی در شرایطی با نور کم نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد و از این رو به راحتی در آپارتمان قابل نگهداری می‌باشد و با برگ‌های سبز رنگ و رنگدانه‌های قرمز و متمایل به قهوه ای که دارد هر فردی را به سمت خود جذب می‌کند. برای آشنایی با نحوه نگهداری گیاه فردوس (سینادیوم گرانتی) با "نازبو" همراه شوید.

همچنین بخوانید: گیاهان آپارتمانی با آبیاری کم

نگهداری سینادنیوم یا فردوس در آپارتمان

آبیاری گیاه فردوس : نیاز آبی گیاه متوسط تا کم بوده و نسبت به خشکی، مقاومت قابل ملاحظه‌ای از خود نشان می‌دهد به طوری که در طراحی فضای سبز در مناطق خشک و کم آب زیاد به کار می‌رود. توجه داشته باشید، آبیاری باید زمانی انجام شود که خاک گلدان تقریبا خشک شده باشد. خیس و غرقاب کردن خاک یا بستر دایم مرطوب باعث زردی و ریزش برگ و پوسیدگی ریشه می شود.

نور مناسب گل فردوس : نور مناسب برای این گیاه نور کامل خورشید ولی غیر مستقیم است، می‌توانید گلدان را در مکانی قرار دهید که در ساعات اولیه روز بین هفت صبح تا نه صبح که تابش نور زیاد نیست نور مستقیم را دریافت کند و بقیه ساعت‌های روز نور فیلتر شده تا رنگدانه‌های برگ بیشتر شود. فردوس در مکان‌هایی با نور کم هم رشد می‌کند اما رنگدانه‌های روی برگ در این مکانها تشکیل نشده و برگ‌ها سبز رنگ است. نور مستقیم مخصوصا نور شدید ظهر تابستان باعث سوختگی برگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: کمبود و زیاد بودن نور در گیاهان

دمای مناسب گل فردوس : دمای مناسب برای این گیاه ۱۶-۲۹ درجه سانتیگراد است، البته دمای تا ۳۲ درجه را تحمل می‌کند در روزهای گرم تابستان که دما بالا است و خشکی محیط نگهداری زیاد است، برگسار را اسپری آب بدون املاح کنید.

خاک سینادنیوم : بهترین خاک برای رشد و تکثیر گیاه سینادنیوم گرانتی، ترکیبی از خاک باغچه، ماسه درشت یا پرلیت و پیت ماس می‌باشد، خاک گیاه سینادنیوم بایستی زهکشی بالایی داشته باشد تا ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی نشود.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بهترین ترکیب خاک برای گیاه فردوس

  • یک قسمت خاک استریل لیمونی
  • یک قسمت ماسه درشت یا پرلیت
  • یک قسمت پیت موس یا خاک برگ کاملاً پوسیده
  • به خاطر رشد سریع این گیاه سالی یکبار نیاز به تعویض گلدان و تقویت خاک دارد.

کوددهی گل فردوس : جهت تقویت گل گیاه فردوس می‌توانید از کود کامل گیاهان آپارتمانی موجود در فروشگاه‌های گل و گیاه استفاده نمایید.

جهت خرید کود مناسب به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

آفات و بیماری‌ها: از آفات گل سینادنیوم در گلخانه و آپارتمان می‌توان به عنکبوت قرمز و شته‌ها اشاره کرد. این گیاه بیماری خاصی ندارد.

همچنین بخوانید :  آموزش درست کردن آفت‌کش‌های طبیعی

روش تکثیر گل سینادنیوم

بهترین زمان برای تکثیر گیاه سینادنیوم فصل بهار است. این گیاه به دو روش جنسی (بذر) و غیر جنسی (قلمه) تکثیر می‌شود. اما قلمه زدن گیاه فردوس روش رایج تکثیر آن می‌باشد. به منظور تکثیر و ازدیاد گیاه مراحل زیر را انجام دهید:

قلمه‌هایی از گیاه سالم و شاداب دارای 2 تا 3 گره (گره قسمتهایی از ساقه که برگ از آنجا رشد می‌کند) را از گیاه جدا کنید. گذاشتن 2 برگ در بالای قلمه کافی است.

قلمه‌هایی به طول 10-15سانتیمتر را از گیاه جدا کنید و به مدت سه روز در فضای باز قرار بدهید تا شیره اش خارج شود (گیاه دارای شیرابه ای سفید و سمی است، پس احتیاط نموده و دور از دسترس کودکان قرار دهید.)

سپس قلمه گیاه فردوس را در بستری سبک مثل پرلیت و پیت ماس قرار بدهید و در دمای 25 درجه نگهداری کنید، دقت کنید خاک بیش از حد خشک یا خیس نباشد.

گلدان مناسبی را انتخاب نموده و در هر گلدان 3 تا 4 قلمه بکارید.

نکته: ممکن است به علت شرایط نامناسب مثل کمبود نور یا آبیاری نادرست گیاه رشد بی رویه پیدا کند یا از پایین دچار برگ‌ریزی شود و ظاهر اولیه را از دست بدهد، در این حالت باید ساقه را کوتاه کنید تا دوباره جوانه بزند. از ساقه بریده شده هم می‌توانید به عنوان قلمه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش قلمه زدن گیاهان

به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- قلمه جدا شده از گیاه را ابتدا روی یک روزنامه قرار دهید. یکی از نکات مهم در قلمه زدن سینادنیوم، دادن استراحت به قلمه بعد از برش آن است. علت اصلی این کار خشک شدن محل برش برای جلوگیری از انتقال عوامل عفونی به قلمه و پوسیده شدن آن پس از انتقال به خاک می‌باشد.

2- قلمه ها باید از تابش مستقیم نور خورشید دور باشند. چرا که قلمه بدلیل نداشتن ریشه قادر به جایگزینی آب تبخیر شده نمی‌باشد. بتدریج و با ریشه دار شدن قلمه‌ها می‌توان آنها را به مکانی با نور بیشتر منتقل کرد.

3- بستر باید به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ مختصری رطوبت در اطراف قلمه از تجمع آب در اطراف آن جلوگیری کند. استفاده از از ماسه بادی رودخانه ای یا پرليت یا مخلوطی از این مواد با خاک ‌برگ و یا کمپوست قلمه به عنوان بستر مناسب است.

4- همچنین بذور این گیاه سمی است و در استفاده از آن باید دقت کرد. همچنین شاخه‌های این گیاه دارای خار می‌باشد که هنگام چیدن آنها باید دقت کرد.

برای خرید ابزار باغبانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چند نکته برای نگهداری گل فردوس

 نور زیاد باعث سوخته شدن برگ‌های گل فردوس می‌شود.
 نور کم باعث رشد علفی گیاه می‌شود.
 بهترین مکان برای گیاه فردوس پشت پرده پنجره جنوبی آپارتمان است.

علت زرد شدن گیاه فردوس

اگر برگ‌های پایینی پیر هستند که به نوبت زرد شده و می‌ریزند که روندی کاملاً طبیعی است (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگ‌های پیر به برگ‌های جوان منتقل می‌شوند و برگ‌های پیر به مرور زرد شده و ریزش می‌کنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگ‌های کهنه، باید از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد، آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا می‌شوند، احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است.

برای تقویت گیاه و کوددهی باید از کودهای محلول مخصوص گیاهان (انواع مختلف ان در فروشگاه سایت نیز عرضه شده است) که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، موليبدن، مس، بُر و... می‌باشند استفاده کرد. این کودها در فصول رشد (فروردین-آبان)، هردو هفته یک بار و در زمستان هر ماه یکبار یا از طریق خاک یا روی برگ‌ها اسپری می‌شود. (طبق دستور روی جعبه کود) کمتر از مقدار توصیه شده در روی جعبه کود اشکالی ندارد ولی بیشتر از مقدار توصیه شده باعث مرگ گیاه می‌گردد.

همچنین بخوانید: چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی

مقدار توصیه شده از کود را به صورت آبیاری به گیاه بدهید و در مصرف محلول کود زیاده‌روی نکنید و لازم نیست تمام محلول تهیه شده رو به یک گیاه بدهید، به مقداری که در هر نوبت آبیاری آب به گیاه می دهید، از محلول استفاده کنید. مقداری از محلول رو هم روی شاخ و برگ گیاه اسپری کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    11 بهمن 1400
    ناشناس

    سلام من یه گل فردوس خریدم تقریبا ۴۰ روزی میشه برگهای پایین ریخته وبرگهای بالا بی حالن سرشاخه ها هم جوانه زده چکار کنم تا شاداب بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت محیطی کم و احتمالا زهکشی خاک مناسب نیست، گیاه رو کاور کنید.

  • پاسخ
    زهرا
    18 دی 1400
    زهرا

    سلام من یه گل فردوس دارم که جدیدا روی برگ های جوانش دایره های زرد رنگ بوجود اومده علتش چی هست؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام قارچ و کمبود مواد غذایی میتونه از دلایلش باشه

  • پاسخ
    مهرارا
    22 فروردین 1400
    مهرارا

    سلام وقتتون بخیرممنون ازراهنماییتون گل فردوسم چندماهه قلمه زدم قلمهاجوانه وریشه زده اماگلدان اصلی هیچ برگی نمیزنه علت چه هست فرودس سبزهست گل من ممنونم راهنمایی کنیدخیلی گلم دوست دارم اماناراحتم چرابرگ نمیزنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مهرارای عزیز رطوبت محیطی رو بالا ببرید و گیاه رو تغذیه کنید

  • پاسخ
    مامان دلوین
    15 اسفند 1399
    مامان دلوین

    سلام چند ماه فردوس خریدم از بالا نصفش کردم گذاشتم تو گلدون اما برگهاش دارن قهوای میشن رشد هم نکرده چ گِلی مناسب فردوس هست

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو جهت خرید خاک میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید، در صورتی که گیاه قارچی شده هم میتونین از قارچکش متاسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    زهرا
    25 آذر 1399
    زهرا

    سلام خسته نباشید ببخشید برگهای گل فردوسم کج شدن.بنظر شما چکار کنم؟

  • پاسخ
    ناشناس
    07 شهریور 1400
    ناشناس

    سلام من حدود ۶ ماهه گل فردوس خریدم خیلی خوب رشد کرده و بلند شده ولی ساقه‌هاش نرم هستن و خم مبشن براش قیم گذاشتم و بستم حالا تا کمی رشد میکنه باید ساقه رو ببندم و برگهای بالایی کمرنگ و کوچیک شدن. لطفا راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام آبیاری رو منظم کنید و در صورتی که پوسیدگی داره، قارچکش استفاده کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زهرای عزیز اگه منظورتون لوله ای شدن برگ گل فردوس هست، گیاه رو از حیث آفت و قارچ بررسی کنید.

  • پاسخ
    نادیا
    12 آبان 1399
    نادیا

    سلام و سپاس از مطالب مفیدتون. ایا برگ های ریخته گل فردوس دوباره از محل خودشون رشد میکنند ؟ اگرنه . چه کار کنیم که گیاه نازیبا به نظر نرسد . گل فردوس من برگ های پایینش ریخته و البته ساقه هم کمی خم شده .برای درمانش چه کار کنم.؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نادیای عزیز رطوبت رو بالاببرید و کود با دوز پایین اسپری کنید و در صورتی که جواب نداد دیگه باید هرسش کنید

  • پاسخ
    سحر
    05 تیر 1399
    سحر

    سپاس

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سحر عزیز خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    فاطمه
    26 خرداد 1399
    فاطمه

    سلام من تازه گل فردوس خریدم و گذاشتم پشت پرده تو پنجره بعد ک اومدم دیدم ساقع های بالاییش خمیده تا هنوز درس نشده باید چیکار کنم؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فاطمه عزیز دمای بالا و آبیاری زیاد میتونه باعث این امر بشه، مدتی از پشت پنجره به جای خنک تری ببرید چون نسبت به نور کم هم مقاومه.

  • پاسخ
    نینا
    14 اردیبهشت 1399
    نینا

    سلام. ممنون بابت پیج خوبتون. من یکسالی میشه گیاه فردوس دارم. رشد قدی زیادی داشته و ساقه ش از پایین بدون برگ شده و فقط برگهای بالایی مونده که مشکلی ندارن. ظاهرش نازیبا شده. میشه قسمت بالای گیاه که برگ داره رو جدا کنم و بکارم ؟؟؟ ریشه میده؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نینای عزیز ممنونیم که نازبو رو دنبال می کنید، بله میتونین اقدام به تکثیر کنید، فقط قلمه ها شامل تعدادی گره باشن و دو برگ انتهایی کفایت میکنه، پیشنهاد میکنم برای بوجود نیومده مجدد این مورد، رطوبت محیطی نگه داری گیاه رو بالا ببرید، گیاه رو هرس کنید و از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    آرزو
    03 اردیبهشت 1399
    آرزو

    سلام گیاه فردوس من مدتیه ک شاخه هاش خمیده شدن چکارش کنم و. برگهاش رو ب پایین افتادن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آرزوی عزیز رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید و آبیاری رو متعادل کنید. دمای هوا رو هم کنترل کنید.

  • پاسخ
    طاهره
    03 اردیبهشت 1399
    طاهره

    سلام من یه دو هفته ای هست این گیاه رو خریدم ولی برگاش لوله می شه علتش چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام طاهره عزیز امکان داره به خاطر استفاده از آب کلر دار این اتفاق افتاده باشه، میتونین از آب جوشیده سرد یا آب دستگاه تصفیه استفاده کنید، کوددهی رو حتما بصورت مرتب انجام بدید، جهت خرید کود میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فریبا
    24 فروردین 1399
    فریبا

    سلام گل فردوس من خزان کرد و تمام برگاش ریخت بعد ساقه اون رو به چند قسمت تقسیم کردم قلمه زدم حالا جوانه زده ولی برگاش از همون ابتدا خشک میشه و می ریزه علتش چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ریزش جوونه های گیاه معمولا به دلیل شوک های محیطیه، عوامل محیطی رو بررسی کنید و از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    خانم هاشمی
    24 فروردین 1399
    خانم هاشمی

    سلام گل فردوس من رشد خوبی داشت گذاشته بودمش زیر نور گیر بعد که هوا سرد شد آوردمش داخل خانه اما متاسفانه تمام برگاش ریخت حالا ساقه اون رو به چند قسمت تقسیم کردم و زدم داخل گلدان جوانه زده ولی برگ که میکنه از همان ابتدا که برگاش کوچیک میسوزن وخشک میشن علتش چیه؟

  • پاسخ
    ناشناس
    28 مهر 1399
    ناشناس

    سلام من پنج روزه گیاه فردوس خریدم،رو خاک گلدونش خزه زده بود،خاکشودوروزه عوض کردم،داره برگاش میریزه،ممنون میشم راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو به دلیل جا به جایی و شوکه شدن گیاهه، کمی صبوری کنید، و گیاه رو در صورت امکان کاور کنید، پیشنهاد میکنم این مطلب رو مطالعه کنید. جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ریزش جوونه های گیاه معمولا به دلیل شوک های محیطیه، عوامل محیطی رو بررسی کنید، خصوصا رطوبت محیطی رو بالا ببرید و از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    28 دی 1398
    ناشناس

    سلام آیا گل فردوس درآب ریشه میدهد؟؟؟؟پاسخ لطفا

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 بهمن 1398
    نازبو - یاوری

    سلام به دلیل ساقه خاص این گیاه معمول نیست ریشه زایی این گیاه توی آب، بهتره قلمه ازش جدا کنید و چندروزی در محیط باز بزارید که شیره گیاه خارج بشه و بعد داخل بستر سبک کشت کنید.

  • پاسخ
    yashar
    21 دی 1398
    yashar

    سلام من فردوس رو از یکی هدیه گرفتم الان یک ماهی میشه که برگ های پایین اون به ترتیب زرد میشن برگ های بالا رشد خوبی دارن علت زرد شدن برگ های پایین ساقه چیه؟! ؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 دی 1398
    نازبو - یاوری

    آبیاری زیاد، دما و نور کم و در درجه بعدی کمبود پتاسیم میتونه از دلایلش باشه

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    22 دی 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام میتونه به دلیل خزان باشه، محیط رو پرنورتر و گرمتر کنید، همچنین در دمای بالاتر رطوبت رو بالاتر ببرید

  • پاسخ
    ناشناس
    21 آبان 1398
    ناشناس

    سلام واقعا ممنون ا زراهنمایی شما چون گل و گیاه مانند انسان نیاز به شرایط محیطی مناسب برای رشد هستند.من در خانه دوعدد گگلدان فردوس دارم اما نسبت به سال قبلی که خریدم ولی رشد زیادی نکرده

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 آبان 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام ممنون از نظر لطفتون، رطوبت محیط رو بالا ببرید و از کود یا قطره محرک رشد استفاده کنید : جهت خرید ابزار باغبانی مورد نیازتون می تونین از لینک های زیر اسنفاده کنید :
    خرید کود
    خرید خاک و بستر کشت
    خرید قطره رشد
    خرید قارچ کش کاپتان

  • پاسخ
    محبوبه
    28 تیر 1398
    محبوبه

    سلام .من دوماهی هست که گل فردوس خریدم .ماشالا هزار ماشالا فقط داره قد میکشه .میخوام قلمه بزنم .میشه راهنماییم کنید؟؟

  • پاسخ
    ناشناس
    27 فروردین 1400
    ناشناس

    موقع قلمه زدن مواظب باشید شیره سفیدی داره که سمی هست

  • پاسخ
    اسماء
    30 فروردین 1401
    اسماء

    شیره ی گیاه که سمی هست چه مشکلاتی ایجاد می‌کند

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بعضی از گیاهان باعث مرگ میشه باید مراقب باشید و موقع کار با گیاهان از دستکش استفاده کنید و گیاهانی که سمی هستن را دور از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی قرار بدین

  • پاسخ
    فاطمه
    24 تیر 1398
    فاطمه

    سلام.وقت بخیر ببخشید من یه گل فردوس چند ماه پیش خریدم خاکش خیلی سفت بود ودیدم برگاش یه کم لوله شدن دوهفته پیش گلدونش رو عوض کردم حالا داره همه برگاش لوله میشن واز پایین دونه دونه میریزن.چیکار کنم خوب بشه.ممنونم ازتون

  • پاسخ
    فاطمه
    03 تیر 1398
    فاطمه

    سلام الان دوهفته هس گل فردوس رو از طریق قلنه تکثیر کردم اما هنوز جون نگرفتن و برگاش داره زرد میشه میشه علتشو توضیح بدید؟؟؟

  • پاسخ
    ناديا
    11 فروردین 1398
    ناديا

    سلام ميشه علت سياه و خراب شدن ساقه هاي فردوس ك از سمت پايين شروع ميشه و كم كم ب طرف بالا مياد رو توضيح بديد؟

  • پاسخ
    مریم
    25 شهریور 1397
    مریم

    با سلام من سه ماه گل فردوس خریدم ولی یه ماه برگ های زیرینش ریخته و الانم برگ هایی بالایی آن آویزون شده ...لطفا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    20 آبان 1399
    ناشناس

    به احتمال زیاد ریشه هاش پوشیده ، باید قلمه بزنید

  • پاسخ
    لیلا
    04 مرداد 1397
    لیلا

    سلام بنده مدتیه فردس خریدم اوایل خوب بود ولی مدتی هست برگ های اون آویزون شده میشه راهنماییم کنید....ممنون

  • پاسخ
    مریم
    31 تیر 1397
    مریم

    سلام دوماه میشه که گل فردوس خریدم برگ های پایینش لوله شده ولی برگ های بالایی مشکلی نداره علتش چیه میترسم همه برگها همین شکلی بشه.ممنون از راهنماییتون

  • پاسخ
    سمیرا
    21 آذر 1399
    سمیرا

    سلام در اوایل آبان گل فردوس خریدم و توی بالکن گذاشتم الان که هوا سرد شده باید بیارمش تو یا در بالکن باشد بهتر است البته برگهاش هم لوله شده لطفا مرا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سمیرای عزیز لوله شدن برگ فردوس میتونه به دلیل آفت باشه، سعی کنید از جابه جایی زیاد گیاه خودداری کتید.

گزارش اشکال در سایت