نازبو
نقش گیاه خاکشیر در درمان سرطان و بیماری های دیگر
  • دایره المعارف
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

نقش گیاه خاکشیر در درمان سرطان و بیماری های دیگر

خاکشیر گیاهی است علفی یک‌ساله یا دوساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد. تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره.

پرورش خاکشیر در ایران این گیاه به صورت خودرو در کنار جاده‌ها و اماکن غیر زراعی و نسبتاً مرطوب دیده می‌شود، اما رویشگاه آن در ایران غالباً نواحی شمالی کشور، رشته‌کوه‌های البرز، استان خراسان جنوبی (شهرستان بشرویه)، استان بوشهر، منطقه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان، منطقه آذربایجان، استان لرستان و استان کرمانشاه می‌باشد. این محصول در ایران یا به صورت مستقل یا به صورت مخلوط (همراه با یک محصول دیگر) در زمین کشت می‌شود.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

خواص درمانی خاکشیر

1 - زخم‌ها و جراحات را التیام می‌بخشد.
2 - در رفع اسهال روده و خونی و از بین بردن ترشحات زنانه و آب آوردن نسوج می‌توان استفاده کرد.
3 - دانه‌های خاکشیر اندکی ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر هستند.
4 - ملین و خنک کننده با آب سرد است.
5 - بذر آن بر میزان شهوت و میل جنسی می‌افزاید و اشتها را باز می‌کند.
6 - تنظیم کننده دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌ها مرتفع می‌سازد.
7 - خوردن آن سبب نیکویی رنگ و رخسار می‌گردد. در این صورت خاکشیر را با دو برابر وزن آن، شکر مخلوط کنید و تا ده روز بخورید.


8 - خاکشیر یکی از بهترین داروهای ضدآلرژی می‌باشد، از این رو در برخی از انواع حساسیت‌های غذایی، خوردن خاکشیر نیم ساعت قبل از صرف غذا، مشکل را برطرف می‌کند.
9 - دل مالش و دل ضعفه را از بین می‌برد.
10 - برای رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی مفید است.
11 - برای رفع اسهال ساده کودکان شیرخوار می‌توان مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر پاک کرده را در ظرفی ریخته بر روی آتش ملایم به هم بزنند تا خاکشیر بو داده شود و سپس کمی آب و عسل به آن افزوده هر نیم ساعت یک قاشق چایخوری از آن را به کودک بخورانند.
12 - به عنوان خنک کننده در امراض حصبه و آبله تجویز شده است.
13 - اگر با شیر تازه خورده شود، بدن را چاق می‌کند.
14 - خاکشیر را بکوبید، شب موقع خوابیدن، کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید، در تسکین و بهبود فشار خون اثر دارد.
15 - روی ور‌م‌های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد نمایید.
16- از دانه‌های خاکشیر به عنوان پادزهر به نحو زیر می‌توان استفاده کرد؛ پنج گرم دانه را شسته و با گلاب یا آب خالص آن قدر بجوشانید تا شکفته شود و بعد آن را نیم‌گرم به مسموم بخورانید. به این صورت، قی آورده و ایجاد تهوع می‌نماید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید تا قی بند آید.
17- بزرگسالان معمولاً دانه خاکشیر را پس از پاک کردن و شستن کامل به مقدار 10 تا 20 گرم در آب خیسانده، صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط و برای چند روز متوالی می‌نوشند.
18- مصرف خاکشیر در اواخر بارداری بر آماده نمودن دهانه رحم برای زایمان واژینال موثر است. لذا توصیه می‌گردد با توجه به اینکه مصرف خاکشیر دردوران بارداری منع مصرف ندارد در زنان باردار جهت تسهیل زایمان استفاده شود.
19- خاكشیر تب‌بر است، این گیاه همچنین ادرارآور است و التهاب كلیه را برطرف می‌كند. از دیگر خواص خاكشیر می‌توان به درمان سرخك و مخملك اشاره كرد.
20- این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفید بوده و كهیر و التهابات پوستی را از بین می‌برد. از گل‌ها و برگ‌های این گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از كمبود ویتامین C استفاده كرد.

21- برای برطرف كردن جوش‌های صورت كه به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یك قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاكشیر مخلوط كرده و هر روز صبح ناشتا به مدت ۲ هفته میل شود تا جوش‌ها از بین بروند.
22- بر اساس مطالعات صورت گرفته، خاکشیر به دلیل برخورداری از خاصیت ضدالتهابی، موجب کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
23- خاکشیر یکی از بهترین داروهای خوراکی برای رفع بواسیر و واریس است. اگر خاکشیر در ابتدای بروز این بیماری‌ها مصرف شود، کاملاً بیمار درمان می‌شود، اما اگر در مرحله پیشرفته بیماری استفاده شود، از پیشرفت بیماری جلوگیری خواهد نمود. البته گفته می‌شود که در مرحله پیشرفته نیز بسیاری از بیماران مبتلا، به طور کامل درمان می‌شوند.
24- استفاده از خاکشیر به صورت ضماد بر روی پوست، انواع ورم‌های سفت پوستی و زیر پوستی را نرم می‌کند.
25- کودکانی که در طول سال چندین مرتبه دچار التهاب و ورم لوزه‌ می‌شوند، با مصرف بلندمدت خاکشیر، به ندرت به این عارضه دچار خواهند شد.
26- خاکشیر ترشحات بینی به هنگام سرماخوردگی را بسیار کم می‌کند و سردردهای ناشی از آن را تخفیف می‌دهد.
27-از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید.


جهت خرید بذر خاکشیر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

طریقه و میزان مصرف خاکشیر

_خیسانده: خاکشیر را در آب سرد برای چندین ساعت بخیسانید و میل کنید.

_جوشانده: خاکشیر را به مدت ۱۰ دقیقه با آب بجوشانید و پس از سرد شدن مخلوط را میل نمایید.

_ضماد: برای رفع زخم، جراحات و رفع ورم‌ها، خاکشیر را کوبیده و به صورت ضماد در آورید. ضماد به صورت موضعی مورد استفاده خواهد بود.
 

مضرات استفاده از خاکشیر

بعضی از افراد هنگامی که خاکشیر می‌خورند ممکن است سردرد بگیرند، اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

نکات قابل توجه برای استفاده از خاکشیر

۱ – دانه‌های خاکشیر باید در ظروف سربسته، دور از نور، حرارت و رطوبت نگهداری شوند.
۲ – گاهی دانه‌های گیاهان خانواده خاکشیر که مشابه با آن می‌باشند، به اشتباه توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند، لذا باید به رنگ، اندازه و شکل دانه‌ها دقت کافی نمود.
۳ – باید توجه داشت که شکل مصرف خاکشیر در اثرات دارویی آن دخالت دارد، مثلاً خاکشیر مخلوط با آب سرد دارای خاصیت ملین (ضد یبوست) و خاکشیر به صورت جوشانده دارای خاصیت ضد اسهال می باشد. در حالت اول صمغ و موسیلاژهای خاکشی در آب متورم شده و باعث رفع یبوست می‌شوند، در حالی که در جوشانده ترکیبات داخل خاکشیر استخراج شده و خاصیت ضد اسهال را ایجاد می‌نمایند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت