نازبو
ورمی کمپوست کودی ارگانیک و پایدار
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • بستر کشت

ورمی کمپوست کودی ارگانیک و پایدار

ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد. بیش از ۲۷۰۰ نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد این کرم‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می‌کنند و قدرت باروری آن را افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ‌های زیاد، راه نفوذ اکسیژن به خاک را آسان می‌کنند. کلمه ورمی (Verms) از لغت لاتین ورم (Vermis) گرفته شده که به معنی کرم است. تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است (حدود ۸۰٪ رطوبت) که توسط گونه‌ای خاص از کرمها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، و اکتینومیست‌ها انجام می‌شود، همچنین مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ماند. ورمی‌کمپوست، مجموعه‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌هاست که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. در خاک‌هایی دارای مواد دفع شده توسط کرمها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم ۵ – ۱۱ مرتبه بیشتر از خاک‌های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی‌ها زیاد می‌شوند. تولید ورمی‌کمپوست، تغذیه کرم‌های قرمز حلقوی بارانی موسوم به Eisenia Foetida از مواد آلی پسماندهای آشپزخانه بوده و محصول این فرایند کود آلی است که یکی از غنی‌ترین کودهای شناخته شده در دنیا است. ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم‌خاکی با نام علمی Eisenia foetida و گونه‌های دیگر می‌باشد این جانور با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت آن‌ را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه‌ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی‌ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید : کمپوست و چگونگی تولید آن در خانه

ورمی‌کمپوست در خواص فیزیکی،‌ شیمیایی و بیولوژیکی خاک تأثیر به سزایی دارد. این کود اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هر گونه بو، میکرو ارگانیسم‌های پاتوژن، باکتری‌های غیر هوازی، قارچ‌ها و علف‌های هرز می‌باشد. ورمی‌کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه‌بندی و قدرت نگهداری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌نماید. ورمی‌کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به‌ ویژه ازت بوده که به‌تدریج آن‌ها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد (این نکته از نظر حاصل‌خیزی خاک بسیار پراهمیت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است. ورمی‌کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیت‌های حیاتی گیاه نقش اساسی دارند، حاوی عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی و منگنز نیز می‌باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامین B12 و اکسین عوامل محرک رشد گیاه را فراهم می‌آورند. معمولا نسبت کربن به ازت (C/N) ورمی کمپوست 20-15 بود و طول دانه‌های خشک آن بین 1-5mm متغیر است. هوموس آن نیز 20% وزن خشک می‌باشد. کرم‌های زباله‌خوار با تغذیه زایدات آلی آن‌ها را تجزیه و دگرگون می‌نمایند. فرآیند هضم این کرم‌ها به تغییر سریع‌تر مواد آلی منتهی شده و کمپوست تثبیت می‌شود. نتیجه این عمل دستیابی به ورمی‌کمپوست با کیفیت بالا است که با بالاترین استانداردهای جهانی برابری می‌کند.

برای خرید کود ورمی کمپوست نازبو به این لینک در فروشگاه نازبو مراجعه کنید.


ورمی کمپوست

ورمی کمپوست چیست: ورمی کمپوست یک کود بیو ارگانیک است که بسیار نرم، سبک وزن،ترد،تمیز و بی بو بوده و ظاهری کم و بیش به پودر گرانول قهوه دارد و سرشار از مواد ریزمغذی میکرو و ماکرو می باشد که توسط کرم های خاکی ایزینیا فوتیدا ایجاد می شود. کیفیت ورمی کمپوست به نوع غذا (محیط کشت) یا مواد زائد آلی که کرم‌ها از آن تغذیه کرده‌اند، بستگی دارد. برای مثال کرم‌ها می‌توانند مواد آلی با سلولز زیاد مانند خاک اره را هضم کرده و یک ماده اصلاح‌کننده خاک با کیفیت پایین تولید نمایند، برعکس کرم‌ها قادرند با مواد غنی از ازت و فقیر از سلولز، ورمی کمپوست با کیفیت عالی تولید نمایند. نسبت کربن به ازت (C/N) ورمی‌کمپوست برابر 20 و پائین‌تر از آن می‌باشد. طول دانه‌های خشک ورمی کمپوست بین 1تا5 میلیمتر و وزن مخصوص آن نیز کمتر از خاک گلدان است. هوموس آن حدود %20 وزن خشک آن می‌باشد.

بیشتر بخوانید : ورمی کمپوست کودی ارگانیک و پایدار

یکی از مصارف عمده که امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از زباله جهت تولید ورمی کمپوست می‌باشد. هزینه دفع بسیاری از زائدات آلی که توسط صنایع نوین تولید می‌شوند گران تمام شده و مسائلی از قبیل بو یا آلودگی آب‌های سطحی را موجب می‌شوند که این‌گونه مسائل با استفاده از کرم‌های خاکی می‌توانند برطرف شوند بخصوص استفاده از کرم‌های‌ خاکی ایزینیا فتیدا (E.Foetida) که می‌توانند در حضور هوا به تجزیه مواد آلی پرداخته و در نتیجه آلودگی محیط را کاهش دهند. بسیاری از زائدات آلی که توسط صنایع نوین تولید می‌شوند گران تمام شده و مسائلی از قبیل بو یا آلودگی آب‌های سطحی را موجب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که اینگونه مسائل با استفاده از کرم‌های خاکی می‌توانند برطرف شوند بخصوص استفاده از کرم‌های خاکی ایزینیا فتیدا (E.Foetida) که می‌توانند در حضور هوا به تجزیه مواد آلی پرداخته و در نتیجه آلودگی محیط را کاهش دهند. بسیاری از انواع زائدات آلی انسانی، حیوانی و صنعتی برای تولید ورمی کمپوست به کار رفته و کود حاصله در بازارهای کشورهای پیشرفته صنعتی دارنده کشاورزی پایدار مانند : آمریکا، ایتالیا، فیلیپین و … به فروش می‌رود. طبق تحقیقات به عمل آمده میزان مصرف گوشت قرمز به علت کمبود میزان علوفه و غذای دام و طیور تولیدی تا سال 2050 به میزان شدیدی رو به کاهش است این موضوع موجب تغییر رژیم غذایی و تغییر به سمت گیاه خواری می‌شود. کود ورمی کمپوست از جمله کودهای ارگانیک و بدون ضرر می باشد که در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان محصولات کشاورزی به خصوص در کشورهای پیشرفته قرار گرفته است، که مبنای توسعه کشاورزی پایدار تولید و عرضه می‌شود و سبب ایجاد رقابت در میزان تولید و کیفیت محصول نهایی شده است.

بیشتر بخوانید : کاشت سبزیجات در بسته‌های کاه

ویژگی‌های ورمی کمپوست به طور خلاصه می‌توان ویژگی های ورمی کمپوست را شامل موارد زیر دانست:
1- سبک و فاقد هرگونه بو
2- عاری از علف‌های هرز
3- حاوی میکروارگانیسم‌های هوازی مفید مانند ازتوباکترها
4- بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی
5- دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز
6- دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامینها به ویژه ویتامین ب 12
7- قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
8- فرآوری آسان و سریع تر از کمپوست آلی
9- عاری از باکتری‌های غیر هوازی، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن
10- اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک
11- وجود عناصر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز
12- استفاده از ورمی کمپوست در تهیه چای کمپوست

ورمی کمپوست

 

فواید استفاده از کمپوست

  • در ایجاد کشاورزی پایدار مناسب است و از کاهش محصول جلوگیری کرده و باعث افزایش آن می‌گردد.
  • ذخیره کننده بزرگی از عناصر و آب بوده و به این ترتیب اعتماد و دلگرمی کشاورزان با استفاده از آن در مزارع بیشتر می‌شود و قابلیت ذخیره آب در خاک را افزایش می‌دهد.
  • باعث بهبودی ساختمان خاک شده و عملیات شخم را آسان تر می‌کند همچنین قابلیت ذخیره آب در خاک را افزایش می‌دهد.
  • وموس و مواد آلی خاک را افزایش داده و بعضی از ویتامین‌ها، هورمون‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز را تأمین می‌کند که این مواد نمی‌توانند به وسیله کودهای شیمیایی تأمین گردند. بنابراین در خاک‌های با کمبود مواد آلی بسیار مفید و مناسب می‌باشد.
  • در جلوگیری از تغییر اسیدیته خاک همانند یک بافر عمل می‌کند.
  • وقتی که در هنگام مرحله کمپوست شدن درجه حرارت به 60 درجه یا بیشتر می‌رسد، عوامل پاتوژن و بیماریزا، تخم انگلها، بذور علف‌های هرز را از بین برده و آنها را نابود می‌کند.
  • کمپوستی که کاملاً آماده شده و رسیده باشد، به راحتی با خاک در حال تعادل قرار می‌گیرد و تهویه خاک را بهبود می‌بخشد.
  • کودهای اضافه شده را به راحتی و با جلوگیری از تلف شدن و هدر روی در اختیار گیاه قرار می‌دهد.
  • بسیاری از عناصر‌ و مواد غذایی پرمصرف و ‌کم‌مصرف را که در خود داشته است در خاک آزاد کرده‌ و در اختیار گیاه قرار می‌دهد.
  • وزن مخصوص ظاهری خاک را به شدت کاهش داده و بنابر این برای خاک سنگین و رسی بسیار مناسب و مفید است.
  • چون ظرفیت نگهداری عناصر در سطح آن زیاد می‌شود، بنابراین در کاهش عناصر و مواد غذایی گیاه در خاک‌های سبک و شنی بسیار مناسب و مفید است.

آزولا گیاهی مفید برای شالیزار می‌باشد در صورتیکه رشد مناسب و معقولی در منطقه داشته باشد. ولی اقلیم و شرایط منطقه و همچنین افزایش آلودگی آبها در منطقه به عناصر مختلف خصوصاٌ ازت و فسفر باعث رشد زیاد‌ و بی‌رویه آن شده است به طوریکه امروزه تهدیدی بسیار جدی برای شالیزارها، استخرها، آب‌ بندها و تالاب‌ها شده و رشد برنج و جمعیت آبزیان را در معرض خطر قرار داده است. اثر کود ارگانیک ورمی کمپوست بر روی حاصلخیزی خاک و صفات ظاهری گیاه کرم‌های خاکی در هنگام مصرف ماده آلی مقداری زیادی خاک نیز می‌خورند. مواد حاصل از تغذیه کرم خاکی بعد از دفع خاکدانه‌های مستحکمی را تشکیل می‌دهد که یکی از پایدارترین انواع خاکدانه‌ها و همچنین بهترین نوع خاکدانه‌ها یعنی خاکدانه‌های کروی هستند. ورمی کمپوست در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تاثیر بسزایی دارد. این کود اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسم‌های پاتوژن، باکتری‌های غیر هوازی، قارچ‌ها و علف‌های هرز می‌باشد. ورمی کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگه داری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می‌نماید . ورمی کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آنها را در اختیار ‌گیاه قرار می‌دهد.( این نکته از نظر حاصل خیزی خاک بسیار پر اهمیت است) این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است. ورمی کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت ، فسفر و پتاسیم که در فعالیتهای حیاتی گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی، منگنز نیز می‌باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامین B12 و اکسین عوامل محرک رشد گیاه را فراهم می‌آورند. كرم‌هاي‌ خاكي‌ درنتيجه‌ فعاليت‌ خود باعث‌ تحرك‌ يون‌ها در سطح‌ و عمق‌ پروفيل‌ خاك ‌مي‌گردند و به‌ عبارت‌ ديگر هدايت‌الكتريكي‌ خاك‌ را با اين‌ عمل‌ افزايش‌ مي‌دهند. در اين‌ مرحله‌ آن‌ها با ترشح‌ مواد شيميايي‌ مي‌توانند برخي‌ از عناصر غذايي‌ پايه‌ موجود در خاك‌ را از حالت‌ تثبيت‌ خارج‌ نموده‌ و به‌ شكل‌ قابل ‌جذب‌ گياه‌ تبديل‌ نمايند. اين‌ فرآيند توسط كرم‌هاي‌ خاكي‌ به ‌دو صورت‌ مستقيم‌ و غيرمستقيم‌ انجام‌ مي‌گيرد. مثال‌ تأثير مستقيم‌ آن‌ها، معدني‌شدن‌ ازت‌ است‌ اين‌ عنصر كه‌ معمولاً به ‌شكل‌ كمپلكس‌هاي‌ آلي‌ غيرقابل‌ استفاده‌ براي‌ گياه‌ دارد، پس‌ از عبور از لوله‌ گوارش‌ كرمهاي‌خاكي‌ ابتداء به‌ آمونياك‌ و سپس‌ به‌ نيتريت‌ و نيترات‌ تبديل‌ مي‌گردد. مثال‌ تأثير غيرمستقيم‌ كرمهاي‌خاكي‌ در ازدياد حاصلخيزي‌ خاك‌، افزايش‌ فعاليت‌ ميكروارگانيسم‌ها و جانوران‌ خاكزي‌ و در نتيجه‌ توليد مواد محرك‌ رشد نظير ويتامين‌ها به‌ويژه‌ ويتامين‌ B12 است‌. بنابراین با توجه به نقش کرم‌های‌خاکی در اصلاح ساخت بافت و سایر عوامل یاد شده دارند. به طور مستقیم در ازدیاد حاصلخیزی و باروری خاک و افزایش محصول مؤثر واقع می‌شوند. همچنین شواهد بسیاری وجود دارد که غلظت کلسیم، سدیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و مولیبدن قابل جذب در مدفوعات کرم‌های‌خاکی بیشتر از محیط اطراف آنها می‌شود. گیاهانی که از کود ورمی کمپوست تغذیه می‌کنند، دارای ظاهری بلندتر و رشدی سریع‌تر و همچنین شاهد افزایش قطر ساقه و برگ آن‌ها نیز می‌باشند. بر اساس آزمایشات و تحقیقات انجام شده، استفاده ورمی کمپوست با غلظت کمتر در رشد و نمو گیاهان تاثیر بیشتری دارد. این نتایج علمی بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات اوهایو ( Ohio state university ) انجام شده است.

بیشتر بخوانید : آموزش اصول کوددهی

گزارشات این نتایج به شرح زیر می‌باشد: کود ورمی به عنوان یکی از اجزاء مغذی گیاهان در باغبانی و گل کاری تاثیر مستقیمی در خواص فیزیکی و شیمیایی و رشد و نمو گیاهان دارد. (منابع زیست فنّاوری Biosource Technology) افزایش در میزان رشد و نمو گیاهان همیشه به عنوان یک مزیت و برتری محسوب نمی‌شود. اما کود ورمی کمپوست فعالیت و عملکرد بیولوژیکی دارد و خود مواد دفع کننده قارچی دارد که از رشد بی رویه و منفی محصول جلوگیری می‌کند و به گونه‌ای روند رشد گیاهان را کنترل می‌کند.
موارد استفاده: ورمي كمپوست قابل استفاده در كليه محصولات زراعي، باغي و گلخانه‌اي مي‌باشد.
مقدار و نحوه مصرف کود ورمی کمپوست: بهترین روش مصرف هر نوع کود انجام آزمون خاک و مشاوره با کارشناسان تغذیه گیاه و خاک‌شناسی می‌باشد ولی بصورت عام مصرف ورمی کمپوست محدودیتی نداشته و مقادیر پیشنهادی به صورت عمومی و تجربی مورد آزمایش قرار گرفته است و مصرف بیش از مقادیر پیشنهادی نیز باعث سوختن گیاه نمی‌گردد. کود ورمی کمپوست را به صورت های مخلوط با خاک سطحی و یا هنگام تعویض گلدان با کل خاک و یا هنگام کاشت نهال به صورت چاله‌ای در اطراف ریشه (چالکود) مصرف نمایید.
گلدان‌های آپارتمانی:   به عمق 2 الی 5 سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید. در صورت جابجایی گلدان معادل20%الی40% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمایید. ترکیب خاک اره و ورمی کمپوست هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه خیلی بهتر از سایر بسترهاست.
صیفی‌جات:  3 تا 5 کیلو گرم کود ورمی در هر مترمربع ( بصورت مخلوط با خاک سطحی)
باغچه‌های خانگی :  3 تا 5 کیلوگرم کود ورمی کمپوست در هر مترمربع به صورت مخلوط با خاک سطحی به عمق 10 الی 15 سانتیمتر
سبزی کاری:   مخلوط 10% الی 15% کود ورمی کمپوست با خاک گلدان یا خاک سطح باغچه، حداقل به عمق 2 تا 5 سانتیمتر
درختان غیر مثمر:   3 تا 5 کیلو گرم برای هر درخت به صورت چالکود
درختان مثمر:   5 تا 10 کیلوگرم برای هر درخت به صورت چالکود
نهال کاری:    3 کیلوگرم گرم برای هر نهال به صورت چالکود
نشا کاری و تکثیر:    25 تا 75 گرم برای هر نشاء
زمین‌های زراعی:    5000 الی 10000 کیلو گرم در هکتار بسته به نوع کشت و کیفیت خاک.
ورمی كمپوست حاصل فعاليت بيولوژيك يك نوع كرم خاكي است اين جانور از مواد آلي موجود در طبيعت تغذيه كرده و آن‌ را به كود آلي مغذي تبديل مي‌كند. در حال حاضر ورمی كمپوست به‌عنوان تنها كود آلي بيولوژيك در دنيا شناخته شده و فرايند كمپوست را به‌صورت بيولوژيك انجام مي‌دهد. مصرف ورمی کمپوست در محصولات زراعی با توجه به نتایج مطالعات مختلف در صورتی که برای مصرف کننده از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد، در اکثر محصولات زراعی می‌توان بین ۵ تا حداکثر ۴۰ تن در هکتار مصرف نمود. با توجه به گران قیمت بودن این کود بنابراین برای محصولات زراعی پیشنهاد می‌شود بین ۵ تا ۱۰ تن در هکتار مصرف گردد. برای بهینه سازی مصرف و اثر بخشی مطلوب توصیه میگردد مقدار 5 تن در هر هکتار کود ورمی کمپوست را برای محصولاتی چون سیب زمینی، گوجه فرنگی و خربزه در مرحله خاک‌دهی پای بوته به صورت نواری مصرف نمود. برای سایر محصولات زراعی از جمله پیاز، چغندر قند، پنبه، ذرت، برنج و سایر محصولات مقدار مصرف بین ۳ تا ۵ تن در هر هکتار همزمان کاشت و مخلوط با خاک سطحی مصرف گردد. مصرف ورمی کمپوست در محصولات باغی بیشترین مصرف کود ورمی کمپوست در باغات و به طور ویژه در باغات پسته، انگور، مرکبات، انار و سیب صورت می‌گیرد. هر چند که مصرف این کود برای کلیه محصولات باغی مفید و باعث افزایش کمی و کیفی محصول می‌گردد. بدین منظور برای درخت پسته با سن بیش از ۷ سال مقدار ۵ تا 10 کیلوگرم برای هر درخت و برای مرکبات بین ۴ تا ۵ کیلوگرم و برای درخت انار ۳ تا ۵ کیلو گرم مصرف گردد. برای درختان بین ۲ تا ۵ ساله مصرف 3 کیلوگرم توصیه می‌گردد.
بهترین زمان مصرف در اواخر زمستان و به صورت چال‌کود می‌باشد. برای سایر درختان میوه بین 3 تا 5 کیلوگرم برای هر درخت پیشنهاد می‌گردد. مصرف ورمی کمپوست در محصولات گلخانه ای ورمی کمپوست حاصل از بازیافت کود دامی و بقایای گیاهی سرشار از مواد مغذی و مواد هیومیکی بوده که برای بهبود وضعیت خاک در گلخانه‌ها و افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی نقش موثری دارد. این کود بیولوژیک بهترین ترکیب آلی برای مصرف در محصولات گلخانه‌ای می‌باشد. خصوصا برای محصول خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سایر صیفی‌جات می‌باشد. بنابراین مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم از کود را در هر متر مربع و قبل کشت مصرف شود.در شرایط گلخانه ای عموماً کلسیم، آهن و بور به صورت قابل جذب نمی‌باشند، ورمی کمپوست در شرایطی را فراهم می آورد که این عناصر به صورت قابل جذب برای گیاه باشد. مصرف ورمی کمپوست در گیاهان زینتی و انواع گل برای فضای کشت گل و گیاه می‌توان مقدار ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم از کود ورمی کمپوست را در هر متر مربع مصرف نمود. مصرف ورمی کمپوست در درختچه‌های زینتی و فضای سبز ورمی کمپوست علاوه بر فواید زیاد به دلیل چهار ویژگی خاص بدون بو، فاقد علف هرز و عاری از بیماری‌ها و جاذب رطوبت بودن برای فضای سبز گزینه مناسبی است. مقدار مصرف ۵۰۰ گرم در متر مربع توصیه می‌گردد. مصرف ورمی کمپوست در خزانه‌ها و نهالستان‌ها برای خزانه و نهالستان به مقدار یک کیلو گرم در متر مربع قبل کشت مصرف شود. برای نهال که تازه کاشته می‌شود مقدار ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم مخلوط با خاک مورد استفاده قرار گیرد. مصرف ورمی کمپوست در گیاهان دارویی با توجه به اینکه مصرف کودهای شیمیایی برای محصولات دارویی مشکلاتی را بوجود می آورد ، بنابراین ورمی کمپوست گزینه جایگزین مناسبی می‌باشد. مقدار مصرف ۵۰۰ گرم در متر مربع پیشنهاد می‌گردد. برتری ورمي كمپوست به كمپوست معمولی ورمي كمپوست ماده اي شبيه به پيت (peat) است که به خوبي تغيير فرم يافته و ساختار، تخلخل، تهويه، زه كشي و ظرفيت نگهداري رطوبت آن در حد آلي مي‌باشد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع بستر کشت

توليد ورمي كمپوست تعداد ريز موجودات بيماري‌زاي گياهي (pathogenic microorganisms) را به شدت كاهش داده و بنابراین از اين نظر برتري نسبي به كمپوست معمولي دارد. توليد كمپوست به عنوان يك فرايند هوازي منجر به معدني شدن (mineralization) نيتروژن مي‌شود كه در مورد توليد ورمي كمپوست، استفاده از كرم‌هاي خاكي باعث تسريع اين روند مي‌گردد. فرآيند هوموسي شدن (Humification) كه در مرحله رسيدگي (Maturation stage) كمپوست سازي اتفاق مي‌افتد، در طول فرآيند توليد ورمي كمپوست، بزرگتر و سريعتر اتفاق مي‌افتد. كود توليدي در اين روش به علت بالا بودن نسبت كربن به ازت (C/N15) فاقد بوی نامطبوع و فعاليت حشرات مزاحم مي‌باشد. عناصر موجود در ورمی كمپوست : ازت، فسفر، پتاسیم، كلسيم، آهن، روی، مس، منگنز

ورمی کمپوست

بیشتر بخوانید : نکاتی جهت تسریع در تولید کمپوست

مقایسه کود ورمی کمپوست و کود گاوی

کود گاوی:

  • در هر هکتار ۲۵۰۰۰۰ تومان هزینه اضافی دارد (افزایش هزینه کارگری تا میزان هم وزن خود برای وجین علف هرز دارد، زیرا علف هرز حاصل تمام توان تولیدی خاک و زمین را برای باروری خود جذب می‌نماید)
  •  علف هرز دارد.
  • مواد شیمیایی دارد.
  • افزایش محصول در قیاس با کود ورمی‌کمپوست ندارد. لکن در قیاس با زمین بدون کود، افزایش محصول دارد.
  • میزان مصرف کود حدود ۳ برابر کود ورمی‌کمپوست است.
  • محصول تولیدی ارگانیک نیست.

کود ورمی‌کمپوست :

  •  علف هرز ندارد
  • مواد شیمیایی ندارد
  • افزایش محصول از ۲۰ تا ۷۰ درصد دارد.
  • میزان مصرف کود یک سوم کود گاوی است.
  • محصول تولیدی ارگانیک است
 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    بهنام
    09 مهر 1399
    بهنام

    درود و سپاسگزار از مطالب خودبتان. لینک تولید خاک ورمی کار نمیکنه. وارد میشم هیچ مطلبی نسیت.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام بهنام عزیز جهت خرید ورمی کمپوست به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گزارش اشکال در سایت