نازبو
محصولات ارگانیک و طبیعی را در خانه خود پرورش دهیم
  • آموزش و مقالات
  • پکیج رشد و ارگانیک
  • خودتان انجام دهید

محصولات ارگانیک و طبیعی را در خانه خود پرورش دهیم

باغداری ارگانیک نسبت به آنچه به طور معمول در سوپرمارکت محلی شما پیدا می‌شود، غذای سالم‌تری برایتان عرضه خواهد کرد. با پرورش دادن سبزیجات توسط خودتان، با مجبور نبودن برای خریدن محصولات ارگانیک گران قیمت از فروشگاه‌های مواد غذایی، می‌توانید پول خود را پس انداز کنید. علاوه بر این شما مطمئن هستید که خود و خانواده‌تان را با بهترین محصولات، یعنی محصولاتی عاری از هرگونه مواد شیمیایی و بسیار خوشمزه تامین می‌کنید.

 

باغ ارگانیک چیست ؟

اولين گام براي كاشت يك باغ ارگانيك، فهميدن معناي كلمه ارگانيك است. محصولات ارگانیک، غذاهایی سالم هستند که بدون بهره گیری از روش‌های سنتی و امروزی تولید شده‌اند. باغباني ارگانيك به معناي كشت بدون استفاده از كودهاي شيميايي يا آفت كش‌هاست. باغ‌هاي ارگانيك با استفاده از كودهاي طبيعي و بازدارنده‌هاي طبيعي حشرات، مانند كاشت همراه، كشت مي‌شوند.

شرایط کشت و کار در باغ ارگانیک

خاک مناسب برای باغ ارگانیک

موفقیت یک باغچه ارگانیک به خاک آن بستگی دارد. كشت و زرع در يك باغ ارگانيك سخت‌تر از زراعت در باغي كه از كودهاي شيميايي استفاده مي‌كند نيست، اما كمي برنامه ريزي بيشتر مي‌طلبد. برای داشتن يك باغ ارگانيك موفق، بایستي خاک سالم برای رشد گیاهان داشته باشيد.

براي رسيدن به این هدف، باید خاک را با مواد غذایی تقويت كنيد تا تمام كمبودهاي احتمالي تأمين شود. برای این کار، با کود کمپوست خوب و طبیعی شروع كنيد.

کمپوست به زبان ساده، يك ماده گياهي يا حيواني در حال پوسيدن است. شما مي‌توانيد به سادگي با استفاده از زباله‌های آشپزخانه و اضافات باغچه‌ها، شاخه‌هاي بريده شده و برگ‌ها، يك سطل كمپوست بسازيد. نیازی نیست که این سطل را با جزئیاتی دقیق بسازید، تنها کافی است که منطقه ای را انتخاب نموده و شروع به جمع آوری مواد ارگانیکی مانند چمن چیده شده، برگ‌ها و زائدات غذایی نمایید. اگر مایل باشید، می‌توانید از سطل‌هایی ساخته شده از سیم بافته شده و یا سازه‌های چوبی استفاده کنید و همچنین می‌توانید بشکه ای پنجاه و پنج گالنی را برای این کار انتخاب کنید. هر روز به سطل کمپوست خود سر زده و موادی را به آن اضافه کنید. اگر از یک بشكه استفاده می‌كنيد، حتماً به فاصله چند سانتيمتر تمام اطراف آن را با مته سوراخ‌هايي ايجاد كنيد تا كمپوست فرصت تنفس و پخته شدن پيدا كند.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید

کودهای مناسب برای باغ ارگانیک

همواره خاک خود را تست کرده و در صورت نیاز از کودهای ارگانیک مناسب برای بارورسازی و غنی نمودن خاک خود استفاده کنید. کود طبیعی را می‌توان از تمام مراكز معتبر لوازم باغباني خریداری نمود. این كودها مي توانند شامل عصاره جلبک دریایی و انواع گوناگوني از کودها باشد. کودها می‌توانند از مدفوع خرگوش، مرغ، بز و یا گاو باشند، يا مخلوطي از مدفوع گاو و مرغ كه معمولاً در میان تولیدکنندگان حرفه ای ارگانيك ترجيح داده مي‌شود. حدود يك سال براي تقويت خاك محوطه اي كه مي‌خواهيد باغ ارگانيك‌تان باشد وقت صرف كنيد. با افزودن مداوم كمپوست و ديگر كودها به خاك، هنگامي كه زمان كاشت فرا برسد، براي دانه‌ها و جوانه‌هاي خودتان بهترين شروع را رقم مي‌زنيد.

انتخاب بذر و دانه مناسب

گیاهان سالم، اولين دفاع شما در برابر بيماري و حمله حشرات هستند. گیاهان سالم و دانه‌های زیست پذیر و مناسب برای رشد را جهت کاشتن انتخاب کنید. بسیاری از باغدارهاي ارگانيك، گياهان غير صنعتي را انتخاب مي‌كنند، به این دلیل که دانه آنها را می‌توان سال به سال ذخیره و استفاده نمود. دیگر اينكه، براي جلوگيري از بيماري و مقاومت نسبت به حشرات، دانه‌ها و گیاهان پيوندي را براي پرورش انتخاب كنيد. شما همچنين مي‌توانيد بنابر آنچه كه مي‌خواهيد در باغتان بكاريد، بطور تركيبي هم گياهان غيرصنعتي و هم دانه‌هاي پيوندي را انتخاب كنيد.

در مورد کاشت اشتراکی گیاهان یا کشت مخلوط تحقیق نموده و روش‌های آن را بیاموزید. اطمینان حاصل کنید که گیاهان به خوبی و در یک رابطه همزیستی مناسب در کنار یکدیگر رشد می‌کنند. به عنوان مثال، گل همیشه بهار می‌تواند توجه شته‌ها را به سمت خود جلب نموده و آن‌ها را از گیاهان گوجه فرنگی شما دور سازند.

برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید

آبیاری باغ ارگانیک

مطمئن شوید که باغ ارگانیک شما آب کافی دارد. گیاهان برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند و گاهی طبیعت میزان کافی از رطوبت را برای گیاهان شما تامین نمی‌کند. برای کمک به حفظ رطوبت خاک، در اطراف گیاهان کوچک از مالچ استفاده كنيد: يعني مقداري یونجه یا کاه بريزيد تا رطوبت خاك حفظ شود. گیاهاني مانند كلم باید در اطراف ساقه‌شان لوله‌های پلاستیکی قرار داده شود تا از خورده شدن گياه توسط حلزون‌ها، کرم‌هاي صدپا و انواع خاصی از کرم‌ها جلوگيري شود. اين لوله‌ها را می‌توانيد به راحتی از بطری‌های نوشابه پلاستيكي تمیز بسازيد. بدين صورت كه قسمت بالا و پايين بطري پلاستيكي را مي‌بريد و آن را خيلي راحت دور تا دور گياه تازه كاشته شده قرار مي‌دهيد.

جلوگیری از آفات و حشرات

سعی کنید از آفت کش‌ها استفاده نکنید. روش‌های ارگانیک در این زمینه کمک بزرگی به شما خواهند کرد، استفاده از ترکیب آب و فلفل و یا مخلوط صابون ارگانیک که جهت دور کردن آفت‌ها بر روی گیاهان اسپری می‌شود و مواردی مشابه را امتحان کنید. مخلوط صابون علاوه بر دور کردن آفت‌ها فایده دیگری نیز دارد و آن کاهش احتمال بیماری گیاهان است.

یک راه کار دیگر استفاده از شبکه‌های توری برای حفاظت از گیاهان در مقابل حشرات، آفت‌ها و حیوانات کوچک می‌باشد. اگر دستگاه كاغذ خرد كن داريد، مي‌توانيد روزنامه‌ها و مجلات قديمي را خرد كنيد و آنها را در رديف‌هاي بين گياهانتان بريزيد. اين كار مانع رشد علف‌هاي هرزي مي‌شود كه حشرات را به باغ شما جذب مي‌كنند. البته ترجيحاً از روزنامه‌هايي استفاده كنيد كه با جوهر سويا چاپ شده اند، تا به گياهان باغتان آسيبي نرسد.

برداشت محصولات

به محض اینکه محصول دادن گیاهی متوقف شد، آن گیاه را بکنید. این گیاهان را جهت استفاده در سال آینده به سطل کمپوست خود اضافه کنید. وقتی گیاهان دیگر میوه نمی‌دهند، کندن به موقع آن‌ها به حفظ مواد مغذی خاک، غیر فعال کردن آفت‌ها و جلوگیری از بیماری‌ها کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت