نازبو
چگونه رطوبت مناسب را برای گیاهان فراهم کنیم؟
  • آموزش و مقالات
  • گلدان و محیط های رشد
  • توصیه ها

چگونه رطوبت مناسب را برای گیاهان فراهم کنیم؟

هنگامی که گیاه گلدانی خریداری می‌کنید و به خانه می‌آورید، باید بدانید که چند هفته یا چند ماه پیش از این که این گیاه به منزل شما بیاید، در محیط گرم و مرطوب گلخانه زندگی می‌کرده است. شرایط گلخانه در مقایسه با هوای خشک اتاق به خصوص در ماه‌های زمستانی که هوا خشک تر است، تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. به همین علت باید یاد بگیرید چگونه رطوبت محیط را افزایش دهید تا سلامت و طول عمر گیاهانتان افزایش یابد. برای اینگه بدانید رطوبت گیاهان آپارتمانی را چگونه تامین کنیم در این نقاله از"نازبو" با ما همراه شوید : 

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

به طور کلی گیاهان خانگی و آپارتمانی نیاز به رطوبت 40 تا 60 درصدی دارند و هنگامی که رطوبت از این مقدار کمتر یا بیشتر می‌شود گیاه دچار تنش و استرس می‌شود. اگر رطوبت سنج ندارید که رطوبت داخل خانه را اندازه گیری کنید، باید بیشتر مراقبت علائم استرس گیاهان باشید.

رطوبت گیاهان

علائم تنش رطوبت در گیاهان

هنگامی که علائم زیر را مشاهده کردید، رطوبت هوا را باید افزایش دهید تا گیاه را از تنش خارج کنید:

حاشیه برگ‌ها قهوه ای شده اند

گیاه پژمرده شده است

شکوفه‌های گل بزرگ نمی‌شوند یا پیش از باز شدن می‌ریزند

اندکی پس از باز شدن، چروکیده شده و خشک می‌شوند

برای خرید کود مایع گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چگونگی افزایش رطوبت خانه

افزایش رطوبت اتاق و خانه کار سختی نیست و فواید زیادی دارد. مه پاشی گیاهان، غبار پاشی و قرار دادن گیاهان در کنار یکدیگر و استفاده از بشقاب یا زیر گلدانی پر از خرده سنگ و آب از جمله بهترین راههای تامین رطوبت گیاه هستند.

رطوبت پسند

چگونه رطوبت ایجاد کنیم

۱- غبار پاشی: با اسپری ریز، آب را در اطراف گیاه اسپری کنید تا رطوبت اطراف آن بالا برود، اما تاثیر این کار موقتی است. روی گیاهانی که برگ‌های کرکی و مخملی دارند، مانند بنفشه افریقایی و ژینورا (شب تاب)، نباید آب اسپری کنید. کرک‌های ریز روی برگ آب را نگه می‌دارد و باعث می‌شوند گیاه در معرض بیماری‌های قارچی قرار گرفته و لکه‌های قهوه ای رنگ روی برگ‌های آن ظاهر شود.

۲- کنار هم قرار دادن گیاهان : آرایش گیاهان در کنار یکدیگر نه تنها منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌کند، بلکه رطوبت آن ناحیه را نیز بالا می‌برد.

۳- گذاشتن ظرف آب : علاوه بر راهکارهای بالا، برای کاهش خشکی هوا می‌توانید یک کاسه آب در بین گیاهان قرار دهید تا با تبخیر تدریجی آن هوا مرطوب‌تر شود. توجه داشته باشید باید ظرف آب را نزدیک گلدان‌ها و همچنین در دسترس خود بگذارید تا به راحتی آب آن را عوض کنید.

۴- پر کردن زیر گلدانی با آب و سنگریزه : یکی دیگر از روشهای تامین رطوبت گیاه این است که گلدان را در زیر گلدانی یا گلدان دیگر حاوی آب و سنگریزه قرار دهید. یک لایه سنگریزه در ظرف بریزید و سپس آب روی آن بریزید تا جایی که آب روی سنگ‌ها را نپوشاند. سپس گلدان را روی سنگها قرار دهید. با این روش چون گلدان روی سنگ‌ها قرار می‌گیرد، مستقیما ریشه‌های آن در آب نیستند و خیس نمی‌شوند (اگر ریشه‌ها در آب قرار داشته باشند، دچار خفگی شده و می‌میرند) اما آبی که از زیر سنگ‌ها تبخیر می‌شود به گیاه می‌رسد و رطوبت هوای اطراف آن را افزایش می‌دهد.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

رطوبت گلها

پرورش گیاهان آپارتمانی و رطوبت خانه

فضاهایی که در آنها آب زیادی استفاده می‌شود بسیار مرطوب هستند. اگر گیاهی را در آشپزخانه یا حمام نگهداری می‌کنید، ممکن است به خاطر رطوبت بالا علائم استرس را نشان دهند. در این حالت باید رطوبت کاهش پیدا کند، مثلاً آنها را به بخش دیگری از خانه منتقل کنید که شرایط رطوبتی مناسبی برای گیاهان داشته باشد. از طرف دیگر در مورد گیاهانی که از کمبود رطوبت هوا رنج میبرند و علائم تنش را نشان میدهند، می‌توانید مدتی آنها را در بخش‌های مرطوب خانه قرار دهید.

خاستگاه بیشتر گیاهان نواحی جنگلی و مرطوب است و رطوبت هوا برای حفظ سلامتی و شادابی آنها ضروریست. اگر شرایط مناسبی برای آنها ایجاد کنید، از واکنش و ابراز رضایت گیاهانتان شگفت زده خواهید شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت