نازبو
کاشت کاکتوس و نحوه پرورش آن
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • بستر کشت

کاشت کاکتوس و نحوه پرورش آن

آموزش کاشت کاکتوس : روشهای زیادی برای کاشت کاکتوس وجود دارد که در این بین  تکثیر از طریق بذر از همه راحت تر است. در مقاله ای که امروز برایتان تهیه کرده ایم شما نیز می‌توانید در منزل خود به نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس بپردازید.

شرایط محیطی از جمله خاک، کود، بذر و بستر کشت مناسب کاکتوس که در ادامه توضیح داده ایم را در نظر بگیرید تا گیاهی همیشه شاداب داشته باشید. با ما در "نازبو" همراه شوید.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت:

۱- سینی کاشت:
از ظروف پلاستیکی در دار و یکبار مصرف بعنوان سینی کاشت می‌توانید استفاده کنید این ظروف قادرند رطوبتی بالای ۷۰ درصد بذرها را تامین کنند. برای خروج آب اضافی کف ظرف را سوراخ کنید. بهتر است برای عبور نور در ظرف شفاف باشد.

۲-خاک بستر کشت:

یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز خاک بستر کشت می‌باشد که در این روش از خاک پیت ماس و ماسه برای کاشت کاکتوس استفاده می‌کنیم. ترکیب ۷۰ درصد پیت ماس ریز و با کیفیت مانند مارک میکس کار با ۳۰ درصد ماسه عاری از خاک با سایز ۱ تا ۵ میلی‌متر ترکیب مناسبی است برای کاشت خانگی البته می‌توانید از پیت ماس خالی هم استفاده کنید. ماسه بیشتر برای جلوگیری از ترک برنداشتن سطح بستر در اثر کمبود رطوبت استفاده می‌شود.

بذر کاکتوس

از جمله ترکیبات خاک مناسب برای کاشت بذر کاکتوس می توانیم  فرمول هایی که می توان به عنوان ترکیبات اصلی خاک کاکتوس استفاده کرد

• ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمتش شن و ماسه + ۱ قسمت کمپوست

•  ۱/۲ قسمت خاک رس + ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت ماسه

•  ۱ قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت ماس + ۱ قسمت ماسه

۳- بذر کاکتوس: بذر کاکتوس بسیار حساس می‌باشد و به راحتی می‌تواند قوه نامیه خودش را از دست بدهد پس تهیه بذر با کیفیت بسیار مهم می‌باشد.

۴- سم قارچ کش: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت کاکتوس بیماری‌های قارچی می‌باشد. برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی استفاده از سموم قارچ کش ضروری است. سموم قارچکش مانند کاربندازیم و مانکوزب برای این کار مناسب می‌باشند.

 

پرورش بذر کاکتوس

نیازها بعد از کاشت:

نور: کاکتوس به نور فراوان نیاز دارند و قرار دادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره های جنوبی بسیار مناسب است. در صورت ناکافی بودن نور طبیعی، نور مصنوعی نیز میتواند به عنوان مکمل، به کار رود.

بهترین دما برای کاشت بذر گیاه کاکتوس: 

برخی از گیاهان نیاز به سرمادهی دارند تا بتوانند بهتر رشد نموده و نتیجه ای زیبا از خود برجای بگذارند. بذر کاکتوس نیز از جمله گیاهانی به شمار می رود، که نیاز به سرمادهی دارد. برای این کار باید پس از خرید بذر، آن را به مدت 10 روز در یخچال قرار دهید، تا سرمادهی شود.
این عملیات سرمادهی، به نوعی قادر است منجر به رشد بالای گیاه شود. نمونه های خاصی از کاکتوس ها هستند که پس از سرمادهی رشد ارتفاعی بیشتری دارند. اما اگر بخواهیم در خصوص دمای مناسب بذر کاکتوس سخن بگوییم، می توانیم دمای 20 تا 25 درجه را دمایی ایده آل برای این گیاه به شمار آوریم.

آبیاری: در طی فصل رشد فعال کاکتوس باید بیش از دوران استراحت آبیاری شود. برنامه خاص و تعریف شده ای برای آبیاری کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگی دارد.

بهترین فصل کشت گیاه کاکتوس چه زمان است؟
برای کاشت بذر کاکتوس می توانیم هر فصلی را انتخاب نماییم. اما بهترین فصل برای کشت این گیاه، بهار، و اوایل تابستان است. در صورتی که تمامی شرایط و بستر های لازم برای کاشت این گیاه خاص مهیا شده باشد، هر فصلی بهترین فصل برای کشت کاکتوس به شمار خواهد رفت.

این گیاه دارای بذزی بسیار حساس می باشد، که ممکن است به راحتی قوه نامیه خود را از دست دهد. از این رو تهیه بذری با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

کود دهی کاکتوسها

1 -کاکتوس خود را از ابتدای فصل بهار زیر نظر بگیرید تا نشانه ای از رشد برای مثال برگ یا خار جدید، افزایش اندازه و … را در آن مشاهده کنید. زمانی که اولین نشانه ی رشد را در گیاه خود دیدید، وقت استفاده از کود کاکتوس فرا رسیده است.

2 -کود های کاکتوس حاوی سه ماده مغذی نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند و سه عدد روی بسته های کود مشاهده می شود. عدد اول مقدار نیتروژن را نشان می دهد و عدد دوم و سوم به ترتیب میزان فسفر و پتاسیم را. معمولاً عبارت NPK که مخفف نیتروژن، فسفر و پتاسیم است نیز روی بسته درج می شود.

cactus-seeds-mobile cactus-seeds-desktop

از کود کم نیتروژن 5-10-10 استفاده کنید. یک قاشق غذا خوری از کود کم نیتروژن را در کمتر از 4 لیتر آب حل کنید. کاکتوس را تا جایی که خاک آن مرطوب شود با آن آب بدهید. به صورت یک در میان از محلول یک قاشق غذاخوری کود 1-7-6 در کمتر از 4 لیتر آب حل کرده و کاکتوس را با آن آبیاری کنید.

3- از کود 10-10-5 هر هشت هفته یکبار در بهار و تابستان می توان استفاده کرد و از کود 6-7-1 هر دو هفته یکبار در فصل رشد کاکتوس می توان استفاده کرد. استفاده از کود مخصوص کاکتوس در پاییز و زمانی که گیاه در خواب زمستان می باشد نیاز نیست.

4- اضافه محلول کود را می توانید در ظرف در بسته تا مصرف بعدی نگهداری کنید. مواردی که لازم دارید تنها کود محلول کم نیتروژن، قاشق پیمانه و ظرف در دار است.

گیاه کاکتوس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    19 فروردین 1400
    ناشناس

    سپاس از صفحه مفید و باارزش تون

گزارش اشکال در سایت