نازبو
کاهش وزن با گیاهان دارویی
  • آموزش و مقالات
  • سبزیجات
  • گیاهان دارویی

کاهش وزن با گیاهان دارویی

اگر قصد کاهش وزن را دارید، به خوبی می‌دانید که تنها روش برای پیشرفت سالم این فرآیند و دوام موفقیت آمیز آن، تغییر نحوه خوردن و افزایش سطح فعالیت‌های روزمره است. با این حال، مواد گیاهی نیز می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد و این فرایند را تسریع نماید. گیاهان از ترکیباتی مانند گزانتین و سمپاتومیمتیک‌ها تشکیل شده‌اند که میزان متابولیسم پایه را افزایش می‌دهند و باعث سوخته شدن چربی‌ها و مصرف کالری می‌شوند. در نتیجه اشتها را سرکوب می‌کنند و به ذهن این پیام را القا می‌کنند، که معده پر است.

در ادامه شما را با چند نوع گیاه خوراکی و دارویی که در کاهش وزن به شما کمک می‌کنند، آشنا می‌کنیم:

گل قاصدک : گل قاصدک کلیه‌ها را تصفیه کرده، سوخت ساز بدن را افزایش داده و تمایل بیش از حد به شیرینی را تعدیل می‌کند. برگ‌های آن را به صورت خام در سالاد بریزید یا با آن چای درست کنید (۲ تا ۳ قاشق چایخوری از ریشه آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید)
گزنه، سرکوبگر هوس‌های غذایی : گزنه گیاهی است که باعث غذارسانی عمیق به سلول‌ها، کاهش هوس، سم زدایی بدن و کاهش وزن می‌شود. دمنوش گزنه برای کاهش اشتها و هوس بی‌نظیر است. گزنه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، آهن، سیلیکا و پتاسیم می‌باشد که برای شکستگی استخوان، جراحات تاندون‌ها و دردهای عضلانی نیز مفید است.
هودیا گوردونی (Hoodia Gordonii): زمانی که خاصیت هودیا برای افراد مشخص شد، بر محبوبیت آن نیز اضافه گردید. در حال حاضر مزایای این گیاه به خوبی مشخص شده است و هنوز هم هودیا یک ماده موثر برای کاهش وزن محسوب می‌شود. این گیاه که قبلا توسط شکارچیان نواحی افریقا مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌تواند به کاهش گرسنگی کمک کند. همین امر موجب می‌شود، بدون احساس گرسنگی کالری‌های کمتری دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : معرفی و کاشت 35 گیاه دارویی شفا بخش
کرفس
 : کرفس یکی از سبزی‌هایی است که علاوه بر استفاده از آن در تهیه انواع غذا و سالاد، بسیاری از افراد برای لاغر شدن، آن را در رژیم غذاییشان می‌گنجانند. مواد غذایی سرشار از فیبر مثل میوه و سبزیجات نه تنها شما را لاغر می‌کنند بلکه باعث می‌شوند که شما لاغر بمانید. رسول خدا فرمود: به خوردن کرفس عادت کنید، زیرا این سبزی خوراک پیامبران بوده است.
رازیانه : رازیانه مواد مخاطی و چربی را از مجرای روده ای زدوده و یک داروی طبیعی برای کاهش اشتها است.
یونجه، کاهنده طبیعی اشتها : یونجه به عنوان یک دیورتیک و کمک کننده به هضم می‌باشد. برگ‌های یونجه از فلاوون‌ها، ایزوفلاون‌ها و استرول‌ها تشکیل یافته است. ترکیبات مؤثر موجود در یونجه شامل ساپونین‌ها می‌باشد که باعث محلول تر شدن چربی‌ها می‌شود. در نتیجه علاوه بر اثرات کاهش وزن سلامتی رگ‌های خونی را نیز تضمین می‌کند.
اسفناج : به گفته‌ محققان سوئدی اسفناج حاوی ترکیباتی به نام تیلاکوئیدها می‌باشد که در غشای برگ‌های سبز قرار دارند. این ترکیبات باعث کندی هضم لیپیدها شده و روده‌ها را به کار می‌گیرد و همین مسئله هم باعث افزایش هرچه بیشتر هورمون‌های سیری می‌شود. البته محققان بر این باور هستند که خوردن اسفناج به تنهایی کافی نیست. باید این سبزیجات مفید را خرد و کاملاً له کنید تا تیلاکوئیدهای آن به خوبی آزاد شوند. چون بدن ما نمی‌تواند به طور مستقیم این ترکیبات را تفکیک و جذب کند.
دامیانا: دامیانا (damiana) با نام علمی Turnera diffusa گیاهی چند ساله، خزان پذیر و نیمه درختچه‌ای است که بومی جنوب غرب آمریکا، مکزیک و غرب هند است. این گیاه کاربردهای متعددی دارد، اما اخیرا محققان دریافته اند که این گیاه در کاهش وزن نیز موثر است. شاید این موضوع به خاطر تاثیری است که دامیانا بر روی سیستم گوارش بدن دارد. با این حال مطالعات انجام شده نشان داده است زمانی که این گیاه با سایر گیاهان همراه می‌شود، می‌تواند تخلیه روده را به تعویق بیندازد و احساس سیری را در فرد ایجاد کند.


 

فلفل تند : گنجاندن فلفل تند (چیلی) در رژیم غذایی در سرعت جریان خون در سراسر بدن موثر است. مصرف این فلفل موجب افزایش جریان خون در اندام‌های مختلف و میان سلول‌ها شده و این روند علاوه بر افزایش متابولیسم بدن موجب چربی سوزی و شکستن سلول‌های چربی در بدن نیز می‌شود.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.


آناناس : آناناس حاوی آنزیمی به نام برملیان (bromelain) است. این آنزیم پروتئین و چربی را هضم می‌کند. دکتر دوک، گیاه‌شناس، می‌گوید که با خوردن روزانه یک آناناس تازه، 4.5 کیلو وزن خود را کاهش داد. آناناس سرشار از مواد غذایی بوده و همچنین برای هضم غذا عالی است.
ریشه شیرین بیان، کاهش میل به شیرینی‌ها : ریشه شیرین بیان، هوس نسبت به شیرینی‌ها را برطرف می‌کند و از مصرف میان وعده‌های پرکالری مثل انواع شیرینی‌ها و شکلات‌ها جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه گیاهان و دمنوش‌های تهیه شده از آنها کالری ندارد، می‌توانید 1- 2 چوب از آن را در یک لیتر آب دم کنید و در طی روز و مابین وعده های غذایی استفاده کنید.
گیمنما: گیمنما بومی مناطق مرکزی و غرب هند، نواحی استوایی آفریقا و همچنین استرالیا محسوب می‌شود. این گیاه می‌تواند سطح قند خون را متعادل سازد و اغلب برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند توصیه می‌گردد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که این گیاه جذب قند را مسدود می‌سازد و هوس افراد برای خوردن مواد شیرین را متوقف می‌کند. همین امر موجب کاهش وزن در افراد می‌شود.
«جنسینگ» گیاهی در نقش یک کمک کننده : مصرف گیاه جینسینگ در طول روز در حفظ میزان انرژی ضروری بدن موثر است. با مصرف این گیاه در وعده‌های روزانه می‌توان علاوه بر تقویت میزان انرژی بدن، توان بدن را در رعایت رژیم غذایی خاص برای کاهش وزن بالا برد.


دانه‌های بارهنگ و اسفرزه : گیاه‌شناسان می‌گویند که تاثیر دانه‌های اسفرزه و بارهنگ در کاهش وزن موثر بوده است. کاهش وزن به دلیل بافت اِسفنجی (لزج) و مواد شیمیای خاص (پلی فنول) موجود در دانه‌های آن است.
آلوئه ورا، دفع کننده چربی ها : مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی باعث اثرات مسهلی می‌شود، حرکات روده را تشدید می‌نماید و به عنوان یک پاک کننده داخلی در سیستم گوارشی شناخته شده است. در نتیجه جذب چربی‌ها کاهش می‌یابد و برای کاهش وزن مؤثر می‌باشد.
کلپ: کلیپ سرشار از ید است. ید نیز ماده ای است که می‌تواند به کاهش وزن کمک فراوانی بکند. کمبود قابل توجه ید در بدن می‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. کم کاری تیروئید شرایطی است که با افزایش وزن مرتبط است. این گیاه علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک می‌کند، می‌تواند عملکرد غده تیروئید را نیز تنظیم نماید.
«جلبک» تنظیم کننده موتور بدن : جلبک دریایی یکی از غذاهایی است که این روز‌ها به عنوان ماده‌ای مغزی در سبد غذایی بسیاری از مردم از جمله مردم کشورهای آسیایی وجود دارد. مصرف جلبک همراه وعده‌های غذایی عملکرد تیروئید و میزان متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند.

برای خرید بذر گیاهان دارویی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.
گردو :
مطالعه روی بیش از ۲۵۰۰۰ نفر نشان می‌دهد کسانی که بیشترین آجیل را مصرف کردند، کمتر از بقیه چاق شدند. آجیل‌ها سرشار از سروتونین هستند؛ این ماده باعث احساس سیری در فرد شده و در نتیجه اِشتهای او را کم می‌کند.
علف مرغ، تجزیه کننده چربی‌ها : علف مرغ یا حشیشه القزاز باعث شکسته شدن چربی‌ها می‌شود. دمنوش علف مرغ راه خوبی برای کاهش هوس و اشتها، کمک به هضم و کاهش وزن است. علف مرغ را می‌توانید با قاصدک، گل پامچال، گزنه، بارهنگ، خرفه و ریشه باباآدم مخلوط کنید. سپس آنها را بجوشانید و به عنوان جوشانده استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد این مواد می‌توانند باعث شکسته شدن چربی‌ها شوند.
دانه قهوه سبز: برخلاف چیزی که بیشتر افراد تصور می‌کنند، خاصیت لاغر کنندگی قهوه سبز به خاطر کافئین موجود در آن نیست. مواد طبیعی که در دانه قهوه سبز یافت می‌شود کلروژنیک نام دارد که می‌تواند جذب چربی را افزایش دهد و افزایش وزن را متوقف سازد. مطالعه انجام شده بر روی عصاره دانه قهوه سبز نشان داده است افرادی که از این ماده استفاده کرده اند در عرض ۱۲ هفته حدود 8 کیلوگرم وزن کم کرده اند.


 

چای سبز، افزایش متابولیسم : چای سبز به عنوان یک محرک طبیعی است و مانند قهوه عمل می‌کند و باعث افزایش متابولیسم چربی‌ها و افزایش انرژی می‌شود و نیز دارای ویتامین c و آنتی اکسیدان است. چای سبز به صورت کپسول هم قابل استفاده است. اما به صورت مایع (دمنوش و جوشانده) عملکرد بهتری در بدن دارد. مطالعه ای که در دانشگاه جنوا در سوئیس انجام شد نشان داد که مصرف چای سبز باعث افزایش نرخ متابولیسم و تسریع اکسیداسیون چربی ها می شود. در این مطالعه محققان مصرف انرژی 24 ساعته را برای 10 مرد سالم اندازه گیری نمودند. آنها به گروه مورد آزمایش کافئین (50 میلی گرم) و عصاره چای سبز (50 میلی گرم کافئین و 90 میلی گرم اپیگالوکاتچین) دادند و به گروه شاهد دارونما داده شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که 4 درصد افزایش معنادار در مصرف انرژی افرادی که چای سبز مصرف می‌کردند به نسبت گروه شاهد وجود داشت.
دارچین : نصف قاشق چایخوری دارچین را در یک فنجان آب بجوشانید. بعد از جوش آمدن، ۵ دقیقه صبر کنید دم بکشد. آن را داخل فنجان دیگری از صافی رد کنید و یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. مخلوط را در دو نیم فنجان تقسیم کنید. نیم ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از خواب میل نمایید.
بابا آدم، افزایش سوخت و ساز چربی‌ها: باباآدم از جمله گیاهان دارویی پرخاصیت است. این گیاه متابولیسم چربی‌ها را بهبود می‌بخشد و به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند و یک گیاه عالی برای تصفیه خون می‌باشد که سیستم لنفوسیتی و خون را سم زدایی می‌کند. بابا آدم سرشار از آهن است و به ساخته شدن خون در زمانی که هموگلوبین کم می‌باشد کمک می‌کند. بابا آدم همچنین یک لاگزاتیو ملایم است و اسید اوریک را کاهش می‌دهد. ترکیبات فعال موجود در آن اینولین، پلی فنولیک اسید و اسیدهای غیر هیدروکسی می‌باشد. ریشه باباآدم همچنین برای کاهش احساس گرسنگی و هوس مفید است و باعث کاهش وزن می‌شود.

سرکهٔ سیب : استفاده از سرکهٔ سیب باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن شده و فشار خون را کاهش می‌دهد. سرکهٔ سیب حاوی مقدار مناسبی پکتین است. پکیتن کلسترول خون را کاهش داده و شاید راز خاصیت لاغر کنندهٔ آن در همین ویژگی نهفته باشد. اگر سرکهٔ سیب را برای لاغر شدن استفاده می‌کنید، دفعهٔ اول باید با یک قاشق چایخوری شروع کنید و بعد مقدار آن را کم کم به سه قاشق چایخوری افزایش دهید و به مدت چند هفته، قبل از غذا میل کنید. در این صورت اِشتهای شما کم شده و سوخت وساز بدنتان نیز افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت