نازبو
معرفی گیاهان دارویی شادی بخش و نشاط آور
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی شادی بخش و نشاط آور

در جهان امروز افراد زیادی وجود دارند که از بیماری افسردگی یا بیماری‌های ناشی از آن رنج می‌برند. بسیاری از این افراد برای درمان بیماری خود به متخصصان و کارشناسان این حوزه مراجعه می‌کنند و برخی از این بیماران، بیماری را بدون درمان رها کرده و سختی‌های زیادی را در طول زندگی متحمل می‌شوند. برای از بین بردن این حالت‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد اما از دیدگاه طب ایرانی می‌توانیم به كمك خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی ساده، برای رفع این مشكلات به راه‌حل‌هایی كاربردی برسیم و با شناخت مزاج و كیفیت حالات روانی زمینه بهبود و كنترل عواطف و حالات روانی‌مان را فراهم كنیم.

در مصرف گیاهان دارویی شادی بخش باید به چند نكته توجه شود؛ بومی بودن، كم‌عارضه بودن، تناسب برای مزاج بیشتر افراد. بر این اساس شما را با گیاهی که آرام بخش نشاط آور و ضد افسردگی است آشنا می کنیم.

 

معرفی گیاهان نشاط آور

بادرنجبویه

این گیاه را به عربی «مفرح‌القلب المحزون» می‌نامند كه به خوبی جایگاه و اهمیت آن را نشان می‌دهد. بادرنجبویه مقوی دل، دماغ، معده، كبد، مفرح و افزاینده حافظه است. مشخصه برگ بادرنجبویه اصلی این است كه اگر آن را كف‌مال كنید و ببویید، بوی لیمویی لطیفی از آن به مشام می‌رسد. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه، حدود پنج گرم از برگ بادرنجبویه را در قوری چینی ریخته، با یك لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه روی بخار دم كنید و با كمی عسل یا نبات سفید یا نبات زعفرانی، یك ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید. مصرف برگ بادرنجبویه در مبتلایان كم‌كاری تیروئید و در دوره بارداری مجاز نیست.

گزنه تیغی

گزنه‌ تیغی بعنوان یک گیاه ضد آلرژی شناخته شده است، اما یک انرژی دهنده‌ فوق‌العاده برای خانم‌هاست. وقتی دمکرده‌ گزنه را می‌نوشیم، همان انرژی و الکتریسیته برای ما فراهم می‌شود. فواید گزنه تقریبا بی‌شمار است: غدد آدرنال را بازسازی و ترمیم می‌کند، کلیه‌ها را تقویت می‌کند، لوزالمعده را بازسازی می‌کند و قند خون را ثابت نگه می‌دارد. بعلاوه، یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری است. یک لیتر دمکرده‌ی گزنه، در حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. بعلاوه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های A،B،D،E،K هم هست. برای دریافت بهترین نتیجه، آن را بصورت دمکرده بنوشید.

زعفــران

طلای سرخ ایران، بسیار نشاط‌آور، مقوی حواس، كاهنده برخی عفونت‌ها، محرك میل جنسی، مقوی قلب، كبد و ریه‌ها و پاك‌كننده كلیه‌ها، مثانه و پوست است. در داروسازی سنتی ایرانی هرگاه می‌خواستند دارویی به قلب برسد و تاثیر قلبی خوبی داشته باشد به آن زعفران می‌افزودند. زعفران را می‌توان به‌تنهایی به‌صورت شربت (مثلا با گلاب) یا دمنوش میل كرد یا همراه دیگر دمنوش‌ها چون چای، چای سبز، به و . . . استفاده كرد. فقط یادمان باشد زعفران بسیار گرم است و مصرف درازمدت یا زیاد آن به‌ویژه در گرم‌مزاجان، موجب عوارضی خواهد شد كه گاه می‌تواند جدی باشد.

گیاه آب بشقابی

گیاه آب بشقابی یک راه حل برای مشکلات درونی است. این گیاه به بهتر شدن خلق و خو کمک می‌کند، زیرا جریان اکسیژن به مغز را افزایش می‌دهد، شما را هوشیار می‌کند و بدون اینکه عصبی شوید، شما را هیجان زده می‌کند. این گیاه برای استرس نیز مفید است. به تنظیم هورمون‌های آدرنال و کنترل قند خون هم کمک می‌کند. این گیاه برای بد اخلاقی هورمونی بسیار مفید است. این گیاه به دختران و پسرانی که دوران سخت نوجوانی را می‌گذرانند، توصیه می‌‌شود.

جهت خرید بذر گل و گیاه به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل سرخ

این گیاه، مفرح و مقوی قلب است و برای ضعف معده و كبد، كلیه‌ها، ریه، رحم و مقعد مفید است. ایرانیان گل‌سرخ را دم می‌كنند یا آن را به ماست و دوغ می‌افزایند. گلاب هم مقوی مغز و دهانه معده است و نیروهای حیاتی بدن را می‌افزاید. از گلاب در مجالس سوگواری برای كاهش اندوه استفاده می‌شود و در برخی خوراك‌های اصیل ایرانی چون شله‌زرد، شیربرنج و برخی شیرینی‌ها نیز جایگاهی ویژه و والا دارد. شربت گلاب و زعفران را برای كاهش اندوه، افسردی و اضطراب و افزایش نیرو و انرژی خود فراموش نكنید.

گیاه خار مریم


ممکن است این گیاه سم زدا، مانند یک تثبیت کننده‌ خلق و خو بنظر نرسد، اما کبد را پاکسازی می‌کند و یک کبد پر از سم، باعث می‌شود که احساس خوبی نداشته باشید. هر هورمونی که در بدن تولید می‌شود باید توسط کبد متابولیزه شود. وقتی کبد پر از مواد سمی باشد، انتقال دهنده‌های عصبی یا هورمون‌های استرس را بدرستی تجزیه نمی‌کند. خار مریم بخاطر خاصیت پاکسازی‌اش، در گذشته بعنوان یک داروی گیاهی ضد افسردگی، مورد استفاده قرار می‌گرفت. کبد با عصبانیت در ارتباط است و از آنجا که سرخوردگی و خشم باعث افسردگی می‌شود، این گیاه، یک انتخاب مناسب برای مبارزه با افسردگی است.

بابونه

به واسطه تبلیغات زیادی که درباره آن صورت گرفته، گیاهی نام آشنا در نزد عموم مردم به شمار می‌رود. این گیاه خاصیت عجیبی در رفع افسردگی دارد. بابونه دو گروهند. یکی بابونه زرد شامل انواعی به نام بابونه کوتول، بابونه دو رگ، بابونه زیبا و بابونه دشتی و دیگری گروه بابونه گاوی که شامل دو نوع بابونه بی بو و بابونه گاوی است. همه آنها نیز به تیره مرکبان تعلق دارند.

ترشک

این گیاه نشاط آور به تیره گیاهی ریواس تعلق دارد. ترشک را به وسیله طعم ترش آن می‌توان از گیاهان به آسانی تشخیص داد. این گیاه در کتاب‌ها و در زبان مردم به نام‌های گوناگونی همچون ترشه، حماض، خردل ترش، شبدر ترش و غیره معروف است. ترشک به شدت نشاط آور است و خاصیت ضد تب دارد. این گیاه همچنان اشتهاآور و ملین و تصفیه کننده خون است، اما باید در نظر داشت که بیماران رماتیسمی، نقرسی و کسانی که از ناراحتی‌های کلیه و مثانه رنج می‌برند نباید آن را مصرف کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    شری
    20 آذر 1396
    شری

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

گزارش اشکال در سایت