نازبو
تقویم باغبانی، آذر ماه
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

تقویم باغبانی، آذر ماه

در این زمان از سال، شاهد هوایی سرد در روزهایی آفتابی هستیم. این روزها در باغچه گردش کرده و برای سال بعد برنامه‌ریزی نمایید. گیاهان مناسب سال آینده را کاشته و وضعیت باغچه و گیاهان را ساماندهی کنید.
باغچه گیاهان زینتی: برای داشتن باغچه ای پاکیزه و مرتب، نیاز است تا گیاهان چند ساله علفی را هرس کنید و شاخ و برگ آن‌ها را تا ارتفاع ۱۵ سانتیمتری بالاتر از سطح زمین، کوتاه کنید. البته برخی افراد، بخش هوایی گیاهان را تا بهار سال آینده، هرس نمی‌کنند و اعتقاد دارند این کار باعث حفاظت گیاه در برابر سرمای زمستان می‌شود. در مورد برخی از گیاهان مانند گیاهان خانواده گندمیان، بخش هوایی خشک شده گیاه، ظاهری جذابتر در زمستان ایجاد می‌کند. علاوه بر این، بقایای بعضی گیاهان، منبع غذایی با ارزشی برای پرندگان در زمستان به شمار می‌روند؛ و پرندگان در این فصل از سال، از حشرات موجود در بقایای گیاهی تغذیه می‌کنند. هرچند که بسیاری از آفات، در این پسماندها زمستان گذرانی کرده و در بهار سال آینده باعث خسارت به گیاه می‌شوند. بهتر است برای زیباتر شدن باغچه و حفاظت از گیاهان و همچنین ایجاد سرپناهی برای پرندگان، در نقاط کانونی باغچه اقدام به ساخت لانه‌های زیبای پرندگان کنید.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

کارهای لازم در باغچه گیاهان زینتی

  • هرس گیاهان چندساله
  • کاشت پیاز لاله
  • تهیه قلمه‌های چوبی و کاشت پرچین‌ها
  •  محافظت از گیاهان حساس با پوشاندن آن‌ها

همچنین بخوانید : خاک مناسب گیاهان آپارتمانی

پیازهای گل کاشته شده در بستر

 در مناطق سردسیر و با شروع خشک شدن گیاهان، پیازها را با کاه و دیگر مواد خشک باغی بپوشانید. فقط زمانی که خطر یخبندان جدی شد، پیازها را از خاک خارج کنید. در مورد پیازهایی همچون گلایول، بهتر است برای انبار کردن به موقع، تا حد امکان پیازها را زود از خاک خارج کنید. هنوز زمان کافی برای کاشت پیازهای بهاری همچون لاله در اختیار دارید. اکنون زمان مناسبی هست برای تقسیم بوته‌های پرپشتی که گل‌دهی آن‌ها کاملاً متوقف شده است؛ زیرا فعالیت حیاتی بوته به حداقل رسیده و تنش حاصل از تقسیم ریشه، برایشان مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

تهیه قلمه چوبی

 برای ازدیاد درختان و بوته‌ها، می‌توان از قلمه‌های چوبی استفاده کرد، قلمه‌ها فضای کمی را اشغال کرده و نیاز به مراقبت کمتری دارند. قلمه ساقه، معمول‌ترین نوع قلمه‌ها می‌باشد که در آن، قسمتی از ساقه را که دارای جوانه جانبی یا انتهایی است، از گیاه مادری جدا کرده و برای ریشه زایی، در محیطی مناسب قرار می‌دهند تا پس از ایجاد ریشه، به صورت گیاهی جداگانه رشد کند. قلمه ساقه را می‌توان در مراحل مختلف رشد، گرفت. به عنوان مثال برای یاس زرد از قلمه چوب سخت و برای اسپیره از قلمه چوب نرم برای تکثیر استفاده می‌شود. ابتدا بستر کاشت قلمه‌ها را آماده کنید. چاله ای به عمق مناسب (متناسب با طول قلمه‌ها) حفر کرده و در صورت سنگینی بافت خاک، در کف چاله به ارتفاع ۲ تا ۳ سانت شن و ماسه بریزید. از گیاه مورد نظر، قلمه‌هایی با ۴ جوانه یا بیشتر بگیرید و آن‌ها را به گونه ای ببرید که از زیرِ پایین‌ترین جوانه و بالایِ بالاترین جوانه قطع شده باشند. سعی کنید برش قلمه ها به صورت اریب باشد. قلمه‌ها را به صورت قائم در بستر قرار دهید به گونه ای که ۲ تا ۳ جوانه، بالاتر از سطح خاک قرار گیرند. پس از استقرار مناسب قلمه‌ها در بستر، می‌توانید به آن ها برچسب زده و نوع قلمه و تاریخ و سایر مشخصات را بنویسید. سپس خوب آبیاری کنید و تا پاییز سال آینده آن‌ها را به حال خود گذاشته تا ریشه‌دار شوند.

بیشتر بخوانید : کاشت سبزیجات در خانه

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بوته‌هایی که می‌توان از آن‌ها قلمه چوبی گرفت:

  • زرشک زینتی
  • شمشاد
  • یاس زرد
  •  بید
  • شیرخشت
  • آکوبا
  • دُم موشی
  • اسپیره
  • نرگس درختی

باغچه سبزی‌ها

 پس از برداشت آخرین محصولات، زمین را شخم زده و به حال خود رها کنید. کلوخه‌ها در اثر یخبندان، می‌شکنند خصوصاً اگر بافت خاک سنگین باشد. این کار باعث می‌شود تا ریشه علف‌های هرز مقاوم که در خاک مانده اند، از بین بروند. می‌توانید یک روز قبل از یخبندان، زمین شخم زده شده را غرقاب کنید تا در اثر یخبندان، بسیاری از آفات از بین بروند. یخ آب باعث بهبود ساختار فیزیکی خاک‌های سنگین شده که منجر به حفظ رطوبت در خاک و گسترش ریشه گیاهان می‌شود. همچنین لارو و تخم بسیاری از حشرات که در حال زمستان‌گذرانی هستند در اثر یخبندان، از بین رفته و سال آینده خسارت کمتری به باغچه وارد می‌شود. به این ترتیب به صورت طبیعی از آسیب آفات و علف‌های هرز تا حدودی جلوگیری می‌شود.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کاشت درختان میوه دانه دار

 معمولاً در اواخر پاییز، نهال درختان میوه دانه دار برای کاشتن، به فروش می‌رسد. در صورت تهیه این نهال‌ها در این فصل از سال، باید هرچه سریع تر و تا زمانی که نهال در خواب زمستانه هست، در زمین اصلی کاشته شود. نهال‌ها را در روزهایی با هوای مناسب و زمانیکه خاک زیاد خیس و یخ زده نیست، در زمین بکارید. معمولاً کشت در اواخر پاییز و در دمای مناسب، باعث می‌شود تا درخت در زمین، استقرار بهتری داشته باشد و با آب و هوای محل کاشت، سازگاری بهتری پیدا کند، در این صورت در اثر تنش‌های محیطی مانند سرما، مقاومت بهتری نشان خواهد دهد. بهترین زمان کاشت برای مناطق سردسیر، بعد از گذشت دوره یخبندان است. برای کاشت نهال‌ها، ابتدا چاله ای به عمق یک متر حفر کرده، در کف گودال، مخلوط مواد آلی پوسیده همچون خاک برگ و مقداری خاک سطحی حاصل از حفر گودال، ریخته و ریشه‌های نهال را پس از آنکه مدتی در آب قرار گرفته و تازه شده اند، در مرکز گودال و روی مخروط خاک و خاک برگ قرار دهید. اگر نهال پیوندی است، نهال را نسبت به جهت وزش باد غالب منطقه، به گونه ای بکارید که وزش باد باعث شکستن درخت از محل پیوند نشود. گودال را با خاک پر کرده، سپس با پا اطراف محل کاشت را فشار دهید، تا منافذ خالی اطراف ریشه پر شود و نهال، محکم تر در خاک قرار گیرد. با شن کش، سطح خاک را یکدست کنید و سپس آبیاری نمایید. نهال درختان میوه دانه دار که بر روی تنه اصلی، شاخه‌های زیادی تولید می‌کنند، کاملاً هرس شوند. بخش هوایی را تا ارتفاع ۶۰ سانتیمتری از سطح خاک، کوتاه کنید تا درخت بتواند شاخ‌های تازه تولید کند. معمولاً برای داشتن فرم بهتر در سال‌های آینده، ۴ شاخه در ۴ جهت اصلی، روی تنه اصلی نگه داشت می‌شود که این چهار شاخه باید روی تنه، با فاصله مناسب از یکدیگر قرار گیرند و زیاد به هم نزدیک نباشند.

نکته: تمامی عملیات‌های مربوط به کاشت نهال‌های دانه دار و هرس آن‌ها، باید در زمان خواب درخت انجام گیرد.

کارهای لازم در باغچه سبزی و میوه

  • محافظت از سبزی‌های حساس و بوته‌های توت فرنگی با پوشاندن آن‌ها
  • کاشت نهال‌های خریداری شده
  • هرس درختان میوه دانه دار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت