نازبو
تهیه کود خانگی برای کاکتوس
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • خودتان انجام دهید

تهیه کود خانگی برای کاکتوس

کاکتوس یکی از گیاهان فوق‌العاده ای است که در هر خانه‌ای می‌توانید یکی از آنها را بیابید. این گل به دلیل حساسیت‌های زیاد رشدی که ندارد، انتخابی مناسب برای هر خانه‌ای می‌باشد. اما بدون شک نیاز به کود داشته و باید کود خانگی برای کاکتوس به درستی تهیه و ترکیب شود. 

در خانه بدون نیاز به هیچ عمل دشواری می‌توانید کود مناسب را برای گل‌های کاکتوس تهیه نمایید. این گیاه دوست داشتنی نیز همچون دیگر گل‌ها به کود خاصی نیاز دارد. جهت تهیه کود خانگی برای کاکتوس ابتدا باید بدانیم چه کودی مناسب است. 

کاکتوس‌ها نیز همچون دیگر نمونه‌های گل، نیاز به رشد دارند. اگر از خاک مناسبی برخوردار نباشند، بدون شک قادر نخواهند بود به میزان قابل توجهی رشد کنند. برای این که گل‌های کاکتوس را تقویت کنیم، باید کود خانگی برای کاکتوس تهیه نماییم.

جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که کاکتوس‌ها گیاه‌هایی هستند که به کندی رشد می‌کنند. پس هرگز با این تصور که کود بیشتر می‌تواند منجر به رشد بیشتر کاکتوس شود، آنها را نابود نکنید. هر چیزی برای رشد گیاه کاکتوس باید به میزان مناسب باشد. 

بیشتر بخوانید: آموزش اصول کوددهی

مواد تشکیل دهنده کود خانگی برای کاکتوس

برای این که کودی مناسب برای رشد کاکتوس تهیه نماییم، باید بدانیم از چه ترکیباتی استفاده کنیم. هر چه قدر مواد منحصر به فردتر باشند، بدون شک کود بهتری نیز برای خاک تهیه خواهد شد. معمولاً جهت تهیه کود خانگی برای کاکتوس از اجزای اصلی تشکیل دهنده با واحد گالن باید استفاده شود. برای اجزای فرعی کود نیز می‌توان از قاشق‌های غذاخوری، چایخوری، یا گرم و اونس استفاده کرد. به برخی از مهمترین مواد تشکیل دهنده کود خانگی برای کاکتوس در زیر اشاره خواهیم نمود.

همچنین بخوانید : چگونگی تولید کمپوست در خانه

  • شن و ماسه 

معمولا شن و ماسه‌های درشت و خشن که برای ساختمان سازی از آنها استفاده می‌شود، یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی کودهای خانگی برای کاکتوس به شمار میرود. استفاده از این شن و ماسه‌ها، منجر به زهکشی و هوادهی به گل شده و استفاده از آن لازم است. اما اصولاً استفاده از شن‌ها و ماسه‌های درشت در ساخت کود خانگی برای کاکتوس قادر نیست ظرفیت نگهداری از آب را بالا ببرد. پس باید استفاده از آنها به میزان مناسب بوده تا نه سنگین شود و نه برای گل ضرری داشته باشد. نکته ای که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است، که هرگز شن و ماسه را با خاک رس ترکیب نکنید.

برای خرید کود کاکتوس و گلدهی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پیت ماس

پیت ماس‌ها یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده اصلی کود خانگی برای کاکتوس هستند. استفاده از پیت ماس به دلیل بافت طبیعی که دارند، باعث می‌شود گردش هوا در کود به راحتی انجام شود. از سوی دیگر ظرفیت آبرسانی به خاک را افزایش داده و از خشک شدن آن جلوگیری می نماید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که اگر بیش از اندازه در کود خانگی برای کاکتوس از پیت ماس استفاده شود، خاک قابلیت تخلیه خود را از دست داده و قادر نخواهد بود محلی مناسب برای رشد کاکتوس به شمار رود. بهتر است پیش از استفاده پیت ماس و مخلوط نمودن آن با سایر مواد، آن را خیس و مرطوب کنید.

جهت خرید پیت ماس و خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چگونه خاک کاکتوس تهیه کنیم؟

  • ورمیکولیت

در بیشتر موارد در ترکیب ساخت کود خانگی برای کاکتوس از ورمیکولیت استفاده می‌شود. این نوع از خاک رس، متعلق به خانواده میکا بوده و خود در پوسته‌هایی با لایه های مختلف تهیه می شود. این خاک‌ها قادر هستند هوا و مواد مغذی را به خوبی در خود حفظ نموده و در رشد گیاه تاثیر موثر داشته باشند. 

البته این مسئله را مد نظر قرار دهید که برای تهیه کود خانگی برای کاکتوس بهتر است حتماً ورمیکولیت را از فروشگاه‌های لوازم باغبانی خریداری نمایید. این ماده مغذی به راحتی فشرده شده و توانایی آن را دارد تا آب را به میزان قابل توجهی در خود حفظ نماید. پس می‌تواند به عنوان یکی از مواد اصلی ساخت کودهای خانگی به شمار رود. 

جهت خرید پرلیت به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پرلیت

استفاده از پرلیت‌ها هم در کودهایی که با پایه خاک تهیه می‌شوند مناسب هستند، هم کودهایی که دارای پایه پیت ماس می‌باشند. پرلیت‌های مورد استفاده در کود خانگی برای کاکتوس همان سنگ‌های منسجم شده آتشفشانی هستند، که در دمای 1800 درجه حرارت دیده و تولید می‌شوند. پرلیت‌ها بسیار سبک بوده و همچون شن و ماسه قادر هستند، تخلیه خوبی را در اختیار گل شما قرار دهند. اما متاسفانه نسبت به شن و ماسه از هزینه بیشتری نیز برخوردار می‌باشند. با تمام مزایایی که می‌توانیم برای استفاده از پرلیت در ساخت کود خانگی برای کاکتوس بیان نماییم، معایبی را نیز در خود جای داده اند. این مواد قادر نیستند آب را در کود حفظ نمایند و باید پیش از مخلوط کردن با دیگر ترکیب‌های ساخت کود، آنها را مرطوب نمود. از طرف دیگر پرلیت‌ها قادر هستند در زمان اب دهی به گیاه، به بالای محیط آمده و بر روی سطح آب شناور شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت