نازبو
دراسنا یا درخت اژدها
  • دایره المعارف
  • آموزش و مقالات
  • گلها

دراسنا یا درخت اژدها

درخت اژدها ( درخت دراگون)، خون سیاوشان، دراسنا، درخت پول، ماداگاسکار، گیاهی خانگی است که نیاز کمی به نگهداری دارد. بیش از چهل گونه دراسنا وجود دارد که در اینجا ما به بررسی یکی از محبوب‌ترین آنها، دراسنا مارگیناتا می‌پردازیم. رقم و تیپ(کولتیوار) تریکالر یا سه رنگ‌ها که عموما گیاهان رنگین کمانی خوانده می‌شوند دارای حاشیه زرد و کرم در حاشیه برگ‌های سبز هستند. با نور مناسب، گیاه دراگون سالانه حدود 45 سانتیمتر در سالهای اول رشد می‌کند و ممکن است در مجموع به ارتفاع 3 تا 4.5 متر برسد. دراسینا برای سگ‌ها و گربه‌ها بسیار سمی است. برگ این گیاه هنگامی که توسط سگ و گربه خورده می‌شود سبب علائم بالینی آدم صورت و دهان (تورم)، سرازیر شدن آب دهان، استفراغ و بی‌اشتهایی می‌شود. این گیاه همانند سایر اعضای خانواده خنجریان شامل ساپونین‌های استروئیدی است که می تواند برای انسان در هنگام جویده یا بلعیده شدن سوزش ایجاد کند اما برای انسان سمی محسوب نمی‌شود.

تصفیه هوا: ناسا این گیاه را تصفیه کننده (گیاهان دیگری که هوا را تصفیه می‌کنند را از اینجا پیدا کنید) آلاینده‌های هوا نظیر بنزن، فرمالیدها، تری کلرواتیلن و زایلن می‌داند.
محل نگهداری: درخت اژدها به نور غیر مستقیم خورشید و به میزان متوسط به بالا نیاز دارند. نقاط قهوه‌ای روی برگ‌ها معمولاً نشان از این دارد که گیاه بیش از حد آفتاب دیده است. از سوی دیگر اگر گیاه به اندازه کافی نور نبیند برگ‌ها بی حال و رنگ پریده می‌شوند. دمای مناسب برای گیاه دراسنا، دمای معمول اتاق  و بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد است. اگر چندین روز در زمستان منزل نیستید حتما دمای منزل را کنترل کنید. تغییر ناگهانی در دما ممکن است سبب افتادن برگ‌های پایینی شود. همچنین رطوبت معمول اتاق‌ها برای آن مناسب است.
آب و کود: بهترین و مطمئن‌ترین راه برای کشتن گیاه دراسنا این است که بیش از حد به آن آب بدهید. فقط زمانی به گیاهتان آب دهید که عمق 3 سانتی خاک خشک شده باشد. اجازه ندهید که زیر گلدانی پر آب بماند. در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار و در پاییز و زمستان هر ماه از کود مایع استفاده کنید و آن را کودیاری نمایید.


 

تعویض گلدان: گیاهان رنگین کمانی را هر 2 سال یکبار در گلدانی با یک سایز بزرگتر قرار دهید تا زمانی که گیاه به ارتفاع مورد نظر برسد. پس از آن، گیاهتان را هر سه سال یکبار در همان گلدان  و یا یک گلدان دیگر با همان سایز در خاکی تازه قرار دهید. گیاه دراسنا در گلدان کوچک با ریشه‌هایی در هم تنیده بهتر رشد می‌کند. از یک خاک گلدان معمولی استفاده کنید و تا می‌توانید بدون آسیب به ریشه‌ها، خاک قدیمی را جدا کنید.
فلوراید: گیاه دراگون به فلوراید موجود در آب حساس است. قسمت‌های مرده، یا سوخته بر روی برگ‌ها و وجود حاشیه زرد یا قوه ای بر روی آنها ممکن است بیانگر این باشد که گیاه در به حد زیادی در معرض فلوراید بوده است. از خاک گلدان با پرلیت کم استفاده کنید و برای جلوگیری از جذب فلوراید از PH آن را بین 6 تا 6.5  نگاه دارید، همچنین از کود دادن با کود سوپر فسفات پرهیز نمایید.
رسیدگی به ارتفاع: گیاهان رنگین کمانی معمولاٌ برای قرار دادن بر روی میز خریداری می‌شوند، اما پس از مدتی با رشد سریعی که دارند باید آنها را روی زمین قرار دهید. با مراقبت مناسب، آنها به حدی رشد می‌کنند که اغلب منازل نمی‌توانند آن را در خود جای دهند. زمانی که رشد گیاه بیش از حد بود و جایی برای آن نداشتید میتوانید شاخه های بالایی را در ارتفاع مناسب قطع نمایید . ممکن است بالای آن لخت و بی‌ریخت به نظر برسد اما پس از چند هفته 2 انشعاب جدید از بیرون زده و شروع به شاخ و برگ دادن می‌کنند.
روش‌های ازدیاد و تکثیر دراسنا : دراسنا گاهی به صورت چند ساقه ای رشد کرده و بزرگ می‌شود و نیاز به هرس و کنترل دارد. این زمان برای تکثیر مناسب است. دراسنا را می‌توان از طریق قلمه‌های انتهایی ساقه و قلمه‌های ساقه‌ای تکثیر کرد. می‌توان از جوانه‌های به وجود آمده در پای گیاه نیز استفاده کرد. قلمه ها را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید قلمه‌ای ساقه‌ای را از ساقه یا بدون برگ بگیرید و به تکه‌های ۵ تا ۵/۷ سانتیمتری تقسیم نمایید. هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشد. مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد، ریشه‌ای تولید نمی‌کند. هر قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. برگ‌های زیادی را از ساقه جدا کنید و هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید. قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید.
پس از دو ماه که ریشه‌دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید. بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

خوابانیدن شاخه: این گیاه را می‌توانید از طریق خوابانیدن شاخه نیز تکثیر کنید. دراسنا هم داخل آب هم مستقیم داخل خاک ریشه دار می‌شود.

برای تکثیر دراسانا از طریق قلمه زنی: در اواخر زمستان قلمه را از شاخه‌های مسن جدا کنید، ساقه‌ها را به صورت افقی در شن قرار بدهید. روی آن را نایلون بکشید و خاک را مرطوب نگه دارید بعد از دو ماه جوانه می‌زند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    پیام
    25 اردیبهشت 1401
    پیام

    سلام وقتتون بخیر دوسال یه دراسنا خریدم جاش پشت پنجره است آبیاریشم منظم کود هم سه 20 بهش دادم و هیومیک اسید ولی حتی یه دونه برگ هم اضافه نکرده هیچ تغییری نکرده از وقتی که خریدم، چکار کنم رشد کنه؟؟ سپاس از پاسخگوییتان

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 مرداد 1401
    نازبو - یاوری

    سلام خاک رو بررسی کنید و در صورت امکان خاکش رو در زمان مناسب تعویض کنید

  • پاسخ
    Ario
    10 آبان 1400
    Ario

    سلام، یکی از گیاهان اژدها رو توی راه پله های ساختمان گذاشته بودم که با سرد شدن هوا شروع به ریزش برگ ها کرد الان دو روز آوردم داخل ولی همچنان برگاش داره میریزه، چیکار باید بکنم، خیلی ناراحتم. حیونی کچل شد.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رطوبت رو بالاتر ببرید

  • پاسخ
    مهسا
    03 شهریور 1400
    مهسا

    سلام برگای گیاهم ی مدت خیلی زرد میش البته جاشو‌چندباری عوض کردم چ جوری میتونم‌جلو‌زرد شدنشو بگیرم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام میتونه به دلیل شوک باشه، گیاه رو کاور کنید و زیاد جا به جاش نکنید

  • پاسخ
    مهسا
    03 شهریور 1400
    مهسا

    سلام برگای گیاهم زرد میشن و‌میریزن علتش چیه چ‌جوری میتونم جلوشو‌بگیرم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه

  • پاسخ
    علی
    20 مرداد 1400
    علی

    سلام . من چند تا دراسنا ریشه سخت خریداری کردم ولی بعد از کاشت همه خم شدن و برگ هاش خییییلیی نامنظم و زشت شده نظر شما چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا خاکتون مشکل داره

  • پاسخ
    ناشناس
    08 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام من گلدان دراسنا رو روی زمین گذاشتم ولی بانور غیرمستقیم عالی حتما باید روی ارتفاع باشه تا رشد کنه یانه؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه رشدش اوکیه نه لزوما

  • پاسخ
    مورکا
    02 اردیبهشت 1400
    مورکا

    سلام روز بخیر، ممنونم از پاسخ شما، برای درخچه دراسنا چه کودی رو پیشنهاد میدید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مورکای عزیز انوع کودها قابل استفاده است، پیشنهادم ۱۲ ۱۲ ۳۶، هیومیک و آهن هر ۳ تا ۴ هفته یکبار از هرکدوم هست، یعنی هر کدوم یکبار، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    امیر حسین
    11 فروردین 1400
    امیر حسین

    میشه لطفن جواب هارودر این صفحه بدین تا سوال تکرای نشه وماهم از این سوال وجوابها استفاده کنیم ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام امیرحسین عزیز هرجا سوالی مطرح بشه همونجا پاسخ داده میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    14 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    خواصش از دید فنگشویی چی هست؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اطلاعی ندارم

  • پاسخ
    رادین
    01 تیر 1399
    رادین

    سلام من بالای ساقه رو بریدم و ۳ تا جوونه اطراف محل برش زده شده ولی یکی از اون سه تا رشد کرد. چه کنم که هر سه جوانه همزمان و به یک اندازه رشد کنند؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام رادین عزیز رطوبت محیطی رو بالا ببرید و از قطره محرک رشد بصورت اسپری استفاده کنید، البته تضمینی در این زمینه وجود نداره ولی امکان این امر هستش، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    محمد
    27 دی 1398
    محمد

    سلام من یه دراسنا دارم که حدودا دوسالشه مدتی هستش که برگهاش شل شده و کم کم میریزه و ساقه اون نرم و حالت پوک شده چکارش کنم درست شه.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 دی 1398
    نازبو - یاوری

    سلام آبیاری رو منظم(کمتر) کنید و رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید

  • پاسخ
    عفت
    13 دی 1397
    عفت

    سلام خسته نباشید، یک شاخه گیاه دراسینا خریدم، فروشنده گفت 15 روز بزار تو آب تا ریشه بزنه.محل نگهداریش هم،تو اتاق پشت پنجره گذاشتم.حالا یک هفته گذشته ریشه نزده و برگای پایینی زرد شده که جداش کردم. فکر کنم بقیه برگاش هم همین طور بشه. نوک برگ ها هم زرد و قهوه ای شده. لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم؟

  • پاسخ
    سارا
    10 بهمن 1397
    سارا

    منم همینطوری یه شاخه خریدم. روزای اول برگاش زرد شد و افتاد ولی به تدریج ریشه میده. ۲ روز یبار آبش رو عوض کنید حتما. و یه تیکه کوچیک چوب دارچین بندازین تو آبش

گزارش اشکال در سایت