نازبو
کاشت و برداشت بذر سبزی خوردن
  • بذرها
  • بذر سبزیجات

کاشت و برداشت بذر سبزی خوردن

سبزیجات بر سفره هر ایرانی مهمترین پذیرایی به شمار می‌رود. همه ما مصرف سبزی را دوست داریم، اما همه نمی‌دانیم باید چگونه بذر سبزی را پرورش دهیم و برداشت کنیم. بسیاری از ما در خانه‌های آپارتمانی سکونت داریم که پرورش برخی از گیاهان برایمان مقدور نیست. اما باید بگوییم بذر سبزی را می‌توان در هر محیطی و با هر امکاناتی پرورش داد. می توانیم این بذر را درون گلدان، یا باغچه ای کوچک پرورش داده و مورد استفاده قرار دهیم. تنها مسئله ای که باید در خصوص نحوه پرورش سبزیجات بدانیم، این است که باید در چه آب و هوایی، با چه شرایط محیطی اقدام به کشت نماییم. می‌توانید با ما همراه باشید تا روش‌های پرورش بذر سبزی را با هم مرور نموده و همیشه بر سر سفره‌های خود از این سبزیجات معطر و خوش طعم استفاده کنیم. البته سبزیجات در دسته های مختلفی وجود دارند، اما ما در این مطلب برای شما تنها نحوه کشت و پرورش سبزی خوردن را بیان خواهیم نمود.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

زمان مناسب برای کشت و پرورش بذر سبزی

سبزی اصولا به آب و هوای خنکی نیاز دارد و این گیاه در آب و هوا سرد رشد نمی‌کند و به نوعی خود را در میام لحاف گرم و نرم خاکی پنهان می‌کند. از طرف دیگر باید بیان نماییم که تره را نمی‌توان در محیط‌هایی که بیش از اندازه آب و هوای گرمی دارند نیز، کشت نمود. بذر سبزی در اصل نیاز به آب و هوایی دارد که نه دارای هوای سرد و نه دارای هوای گرم باشد. از این رو بهترین زمان برای کاشت این گیاه، فصل بهار و پاییز است. به خاطر داشته باشید که سبزی نیازی مبرم به نور مستقیم خورشید دارد.

 خاک مناسب برای کاشت سبزی خاک‌های باغی می‌توانند برای رشد این گیاه مورد استفاده قرار گیرند. اما اگر بخواهید بذر سبزی را در منزل و در گلدان‌های بزرگ کشت نمایید، بهتر است از خاک‌های آهکی یا هوموسی استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید، که خاک مورد نظر را باید پیش از کشت سبزی، از هر نظر مورد بررسی قرار دهید. مثلاً زمانی که شما از خاک باغ استفاده می‌کنید، باید بدانید آیا این خاک غنی سازی شده است؟ برای این که خاک مناسبی برای کشت بذر سبزی استفاده کنید، می‌توانید از کودهای ریز مغذی یا کودهای حیوانی استفاده نمایید. یکی دیگر از روش‌های دستیابی به خاک مناسب، ترکیب خاک معمولی با کمپوست می‌باشد. که این عمل بدون شک کیفیت و کمیت خاک مورد استفاده را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر باید حتماً اقدام به زهکشی خاک، پیش از کاشت بذر سبزی نمایید. این مسئله نیز می‌تواند در بهبود روند رشد گیاه تاثیر گذار باشد.

مقدار آب مورد نیاز پرورش سبزی خوردن  مسلماً برای رشد هر گیاهی نیاز به آبیاری خواهیم داشت. اما برخی از گیاهان به آبیاری زیاد و برخی دیگر به آبیاری کم نیاز دارند. تره از جمله گیاهانی می‌باشد که به خشکی بسیار حساس است. بذر سبزی اگر بدون آب بماند، بدون تردید قادر نخواهد بود پروسه رشد خود را تکمیل نماید و خشک می‌شود. از این رو باید بگوییم سبزی برای رشد به آب فراوانی نیاز دارد. در صورتی که آب کمی به این گیاه برسد، برگ‌های آن سوخته، پژمرده و چروکیده می‌شود. از سوی دیگر اگر به بذر سبزی آب زیادی داده شود، این عمل نیز مناسب نبوده و منجر می‌شود تا در قامت گیاه کوتاهی شاهد باشیم. پس بهتر است در این خصوص میزان مورد نیاز را رعایت کنیم. برای هر یک متر مربع زمین، تنها کافیست نیم یا یک گرم از بذر تره استفاده شود.

 برای خرید پکیج کاشت 15 بذر صیفی و سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه سبزی  اولین نکته‌ای که باید در خصوص نحوه مراقبت از بذر سبزی در نظر داشته باشید، آبیاری ارام این گیاه است. با این کار می‌توانید مانع از جابجایی بذرهای سبزی شوید. اگر از بذرهای سالم خریداری نموده باشید، می‌توانید به سرعت روند رشد این گیاه را شاهد باشید. اما اگر از بذرهای قدیمی در منزل داشتید، می‌توانید ابتدا چند عدد از آنها را درون پارچه ای مرطوب نگهداری کنید، تا ببینید آیا قادر به جوانه زنی هستند و سالم می‌باشند، یا خیر. پس از آن از بذر سبزی در محل مورد نظر استفاده کنید. پیش از کشت بهتر است حتماً خاک را شخم زده و کود غنی شده در آن استفاده نمایید. با این کار می‌توانید از سبزی با برگ‌ها بزرگتر و ضخیم‌تر بهره مند شوید. در انتها برای جلوگیری از آفات، بهتر است از آفت کش‌های خانگی و بدون ضرر استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    کارگر
    29 بهمن 1400
    کارگر

    توضیحات کاملا به زبان ساده و عالی بیان شده بود ممنون. لطفا اگر امکان داره در مورد سیفی جات هم توضیح بدهید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام به دوستان بخش محتوی منتقل میکنم

گزارش اشکال در سایت