نازبو
آبیاری به گیاهانی که خیلی تشنه هستند
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • گلدان و محیط های رشد

آبیاری به گیاهانی که خیلی تشنه هستند

بسیاری از گیاهان گلدانی سالم می‌توانند بی‌آبی و خشکی کوتاه مدت را تحمل کنند، اما اگر خیلی به گیاه بی توجهی کنید و آن را بی آب بگذارید، باید برای نجات گیاه در حال خشک شدن، کمک‌های اولیه به کار بگیرید در غیر این صورت گیاهتان را از دست خواهید داد. در اینجا یاد می‌گیرید گیاه گلدانی خیلی تشنه را چگونه سیراب کرده و نجات دهید.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آیا می‌توان گیاه گلدانی خشک و پژمرده را نجات داد؟

پژمردگی برگ نشانه تنش و اولین علامت تشنگی شدید گیاه است. در این مرحله آبیاری منظم گیاه می‌تواند او را نجات داده و سلامت را به او بازگرداند. علائم نشان دهنده خشکی و تشنگی شدید گیاه عبارتند از کندی رشد، زرد شدن و پیچ خوردن برگ‌های پایینی و قهوه ای شدن یا شکننده شدن لبه برگ‌ها. گیاهان تشنه اغلب از کناره‌های گلدان فاصله می‌گیرند. برگ‌ها ممکن است ظاهر شفافی پیدا کنند و یا پیش از موعد از گیاه جدا شده و بریزند. برطرف کردن تشنگی گیاه تضمین نمی‌کند سلامتی گیاه باز می‌گردد، اما اگر هنوز بخشی از ریشه‌ها سالم و زنده باشند، ممکن است بتوانید گیاه را نجات دهید.

همچنین بخوانید : گیاهان آپارتمانی با آبیاری کم

گیاه تشنه

چگونه به گیاه شدیدا تشنه آب بدهیم؟

سیراب کردن گیاهان گلدانی باید با دقت انجام شود. آبیاری منظم و متداول گلدان در شرایطی که خاک گلدان خشک شده و از کناره‌های گلدان جدا شده و کنار رفته است، نمی‌تواند به گیاه تشنه کمک نماید. در این وضعیت بحرانی هنگامی که به گلدان آب می‌دهید، آب به جای این که جذب خاک شود مستقیماً از سوراخ زهکشی گلدان تخلیه می‌شود، بدون این که خاک مرطوب شده باشد. در صورتی که گیاهتان در شرایط بحرانی بی آبی قرار گرفته است، به دقت با استفاده از یک چنگال خاک سفت و خشک گلدان را شخم بزنید. سپس کل گلدان را در تشت یا سطل حاوی آب ولرم قرار دهید. توجه کنید سطح آب نباید تا سطح گلدان بیاید، بلکه همین که زیر گلدان در آب قرار داشته باشد، کافیست. بگذارید گلدان در تشت بماند تا زمانی که دیگر هیچ حباب هوایی از ته گلدان به بالا شناور نشود. سپس گلدان را از تشت خارج کنید و بگذارید گیاه کاملاً زهکشی شود و آب اضافی آن از سوراخ ته گلدان خارج شود. سپس با استفاده از قیچی تمیز برگ‌های ناسالم و خراب گیاه را هرس کنید، تا فقط برگ‌های سبز و سالم روی گیاه بمانند. گیاه سیراب شده را در مکانی خنک و سایه قرار دهید.

همچنین بخوانید : مهمترین نکات در آبیاری گیاهان

امیدوار باشید با این کمک‌های اولیه گیاهی دوباره علائم حیات ظرف چند ساعت پدیدار شوند، اما در صورتی که گیاه بیش از حد خشک شده باشد ممکن است این فرایند یک ماه طول بکشد. اگر مطمئن نیستید ارزش دارد جان گیاه را نجات دهید، با ملایمت گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه‌های آن را بررسی کنید. اگر ریشه‌های گیاه پژمرده و چروکیده‌اند و حتی پس از تلاش برای سیراب کردن گیاه هیچ علائم حیاتی نشان نمی‌دهند، ممکن است بهتر باشد با گیاه خود خداحافظی کنید و به جای آن گیاه جدیدی کاشته و پرورش بدهید. دفعه بعد توجه بیشتری به آبیاری منظم گلدان داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت