نازبو
آبیاری کاکتوس و ساکولنت
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • آبیاری

آبیاری کاکتوس و ساکولنت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاکتوس‌ها فقط در مناطق بیابانی و گرمسیر رشد کرده و نگهداری می‌شوند. اما در حقیقت بسیاری از کاکتوس‌هایی که ما در منزل از آنها نگهداری می‌کنیم برای مناطق کوهستانی با آب و هوای معتدل و البته کم آب می‌باشند. به همین دلیل برای نگهداری و مراقبت از کاکتوس‌ها باید شرایط مشابه با آب و هوای مناطق زندگی آنها فراهم نمود. یکی از اصول مهم در نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها که خیلی باید به آن دقت کرد، آبیاری می‌باشد. آبیاری به عواملی مثل سن و نوع گیاه اندازه گلدان و فصل بستگی دارد.

جهت خرید بذر کاکتوس به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

همواره آبیاری کاکتوس یکی از چالش‌های دوستداران کاکتوس می‌باشد. به راحتی ترس از آبیاری زیاد را می‌توان در صاحبان کاکتوس دید، همچنانکه بسیاری دیگر از سر لطف و سخاوت به کاکتوس‌های خود آب فراوان می‌دهند. شدت هر کدام آثاری برای کاکتوس به همراه خواهد داشت. همانطور که می‌دانیم کاکتوس توانایی ذخیره آب در بافت خود را دارد. البته این موضوع نباید باعث آبیاری کم و نامناسب آن شود. کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در فصل رشد به آبیاری بیشتری نیاز دارند و در فصل خواب شاید ماه‌ها به آبیاری نیازی نداشته باشند.

همچنین بخوانید: 4 اشتباهی که باعث از بین رفتن ساکولنت ها می شود.

آبیاری کاکتوس و ساکولنت

نحوه، حجم و فواصل آبیاری در کاکتوس رابطه مستقیم با عوامل زیر دارد:
فصل
اقلیم
نوع کاکتوس
نوع گلدان
تعداد یا حجم کاکتوس یک گلدان
ترکیب خاک
دمای محیط
نور و تابش آفتاب
رطوبت هوا
شرایط تهویه هوا یا باد محلی

بنابراین به علت متنوع بودن شرایط فوق، نمی‌توان دستورالعمل عمومی تعیین کرد و فقط می‌توان نکات و معیارها را معرفی کرد تا به وسیله آن‌ها، صاحبان کاکتوس به یک استاندارد مناسب با شرایط محیطی خود برای آبیاری کاکتوس برسند. در حالت کلی قانون طلایی برای آبیاری کاکتوس وجود دارد: less is more یعنی کمتر بیشتر است. این به این معنی است که ممکن است کاکتوس کمی از کم آبی رنج ببرد، ولی امکان از دست دادن آنها کم می‌شود.

خرید بذر انواع کاکتوس 

آبیاری کاکتوس‌ها در فصول رشد

فصل رشد، به فصولی گفته می‌شود که کاکتوس فعال بوده و در حال رشد می‌باشد. برخلاف تصور بسیاری، در فصول رشد کاکتوس و ساکولنت نیاز به آبیاری منظم دارد. در این فصل بهتر است که کاکتوس تا اندازه ای آبیاری شود که کمی آب از درزهای پایین گلدان خارج شود. سپس آبیاری مجدد، زمانی انجام شود که خاک کاکتوس کاملاً خشک شود.

بهتر است که کل سطح خاک را خیس نکرد. این به این دلیل است که آب در اطراف ساقه کاکتوس جمع نشده و رطوبت به مرور به کل خاک برسد. با این کار امکان پوسیدگی ساقه از بین می‌رود. برای اطمینان از خشک بودن خاک می‌توان به اندازه چند سانتیمتر سطح خاک را به کناری زد و یا آنکه یک خلال دندان را به آرامی در خاک فرو کرده، در صورتی که رطوبتی مشاهده نشد مجددا آبیاری انجام شود.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

در ایامی که هوا گرم می‌باشد، آبیاری در ابتدای شب انجام شود تا گرما و تابش خورشید به کاکتوس آسیبی نرساند و کاکتوس فرصت کافی برای دریافت آب قبل از تبخیر را داشته باشد. همچنین دمای آب ترجیحاً به دمای محیط نزدیک باشد تا ریشه کاکتوس در اثر تغییر دمای ناگهانی شوکه نشود. (بهتر است ظرف حاوی آب به مدت ۲۴ ساعت در محل نگهداری کاکتوس باشد تا به دمای محیط نزدیک شود) همچنین می‌توان کاکتوس را از پایین گلدان آبیاری کرد. این روش بیشتر برای گلدان‌های پلاستیکی مناسب است.
برای اینکار می‌تواند گلدان کاکتوس را برای مدتی در یک ظرف با حجم آب کم قرار داد، تا ریشه کاکتوس آب مورد نیاز خود را جذب نماید. زمان به اندازه ای باشد که خاک مرطوب گردد.

آبیاری می‌تواند به صورت ترکیبی باشد. به این شکل که گاهی از زیر گلدان و گاهی داخل گلدان آبیاری انجام شود. آبیاری کم و خشکی طولانی مدت در فصول رشد موجب خشک شدن ریشه‌ها گشته و در صورت آبیاری مجدد امکان پوسیدن ریشه‌ها وجود دارد. کاکتوس‌هایی که در فصول رشد در فضای آزاد نگهداری می‌شود، نسبت به نگهداری در خانه، رطوبت را سریع‌تر از دست می‌دهند. بنابراین فواصل زمانی آبیاری کم می‌شود. در صورتی که از سنگریزه روی سطح خاک استفاده می‌شود، دقت شود که خاک دیرتر رطوبت خود را از دست می‌دهد. ساکولنت‌ها به آب بیشتری نسبت به کاکتوس نیاز دارند. بنابراین قبل از خشک شدن کامل خاک، آبیاری انجام شود.

همچنین بخوانید: اثرات تغییر دما بر رشد کاکتوس ها

آبیاری کاکتوس‌ها در فصل استراحت

فصولی از سال به عنوان فصل استراحت است که کاکتوس در این فصول فعالیت و قدرت رشد ندارد و ترجیح می‌دهد به شرایط استراحت و خواب برود. عموماً این فصل برای کاکتوس‌ها زمستان و با سرد شدن هوا و کوتاه شدن روز می‌باشد. البته برخی واریته‌ها دارای فصل استراحت متفاوت بوده و برخی نیز فصل استراحت ندارند. ایجاد شرایط استراحت الزامی نبوده و بیشتر با هدف ذخیره شدن انرژی کاکتوس‌ها برای گل‌دهی در فصول رشد می‌باشد. در فصول استراحت، کاکتوس عموماً نیاز آبی بسیار کمی دارد و حتی برخی از آنها باید کاملاً خشک شوند.

در صورتی که کاکتوس‌ها را در نور و درجه حرارت زیر ۸ درجه نگهداری می‌شود، فقط زمانی آبیاری شود که احساس می‌شود کاکتوس در حال خمودگی و چروکیدگی می‌باشد. حجم آب در حد رفع نیاز و رسیدن رطوبت به ریشه بوده و نباید به اندازه سیراب شدن آبیاری شود. در این شرایط بهتر است ۲ هفته پس از خشک شدن کامل خاک آبیاری ناچیز انجام شود. در صورتی که کاکتوس در مکانی تاریک و در دمای زیر ۸ درجه نگهداری می‌شود، می‌توان کل فصل استراحت، کاکتوس‌ها را خشک نگهداری کرد.

در همه موارد دقت شود که کم کردن آب تدریجی انجام شود. در فصل استراحت و ایامی که هوا سردتر است باید آبیاری در صبح زود انجام شود و آب کمی ولرم باشد. ساکولنت‌ها نسبت به کاکتوس‌ها در این فصل نیز نیاز آبی بیشتری دارند. در صورتی که تصمیم بر این نباشد که کاکتوس در این فصل به حالت استراحت برود، با ایجاد شرایط نوری و دمای مناسب، آبیاری با حجم کمتر و فواصل کم بیشتری نسبت به فصول رشد نیاز است.

بیشتر بخوانید: آیا کاکتوس‌ها به خواب زمستانی احتیاج دارند؟

خاک کاکتوس خرید 

نکات کلی آبیاری کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها

کاکتوس‌ها و ساکولنت دارای اندام‌های ذخیره‌سازی آب هستند و به واسطه آن تحمل کم آبی را دارند. کاکتوس‌ها به علت داشتن سیستم‌های قوی‌تر نگهداری و روش‌های هوشمندانه نگهداری آب و مبارزه با تبخیر آب نسبت به ساکولنت‌ها از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل در آبیاری، کاکتوس‌ها با ساکولنت‌ها تفاوت هایی دارند.

کاکتوس‌های نوزاد و نوجوان نسبت به کاکتوس‌های بالغ به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

همچنین بخوانید : نحوه کاشت کاکتوس و پرورش آن

زهکشی مناسب گلدان، شاه کلید و نکته اطمینان برای در امان ماندن از بسیاری مخاطرات آبیاری است. بهتر است ۳ سانتی متر کف گلدان با سنگریزه‌ها (به اندازه نخود) پر شود و گلدان سوراخ تخلیه آب داشته باشد. تعداد سوراخ‌ها بسته به اندازه و نوع گلدان متفاوت است.

در صورتی که از زیر گلدانی استفاده می‌شود، حتماً پس از آبیاری، آب قرار گرفته در زیر گلدان (ناشی از زهکشی مناسب گلدان) را تخلیه شود تا مجدداً ریشه گیاه رطوبت را پس از آبیاری دریافت نکند.

کاکتوس‌هایی که در گلدان سفالی (خام) نگهداری می‌شوند، به علت جذب بخشی از رطوبت توسط گلدان، به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

گلدان پلاستیکی آب را برای زمان بیشتری نسبت به سفالی نگه می‌دارند. بنابراین در آبیاری این دسته از کاکتوس‌ها دقت شود.

جهت خرید گلدان به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کاکتوس‌هایی که در گلدان نگهداری می‌شوند نسبت به کاکتوس‌هایی که بر روی زمین کاشته شده اند، نیاز به مراقبت بیشتری در آبیاری دارند.

هر چه اندازه گلدان کاکتوس کوچکتر باشد، در فصول رشد به آبیاری بیشتری نسبت به گلدان‌های بزرگ نیاز دارند. این به دلیل حجم کمتر خاک و زمان کمتر نگهداری رطوبت می‌باشد.

در صورتی که در ترکیب خاک از موادی که نگهدارنده رطوبت هستند (مانند ورمی کمپوست) استفاده می‌شود، در آبیاری دقت بیشتری شود.

در صورتی که در ترکیب خاک کاکتوس، حجم خاک باغچه یا خاک رس و یا پیت موس زیاد است به آبیاری کمتری نیاز دارند.

در صورتی که خاک کاکتوس از شن زیاد برخوردار است و مقدار خاک کمی دارد، به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

از آنجا که یکی از منابع تغذیه آبی کاکتوس رطوبت هواست، در صورتی که کاکتوس در مناطق گرم و خشک نگهداری می‌شود، به آبیاری بیشتری نیاز دارد و در صورتی که در مناطق شرجی با رطوبت بالا نگهداری می‌شود به آبیاری کمتری نیاز دارد.

برخی کاکتوس‌ها دارای ریشه‌های عمودی و تا حدی غده ای با گستردگی کم هستند و برخی دارای ریشه‌هایی گسترده و نازک هستند. کاکتوس‌ها با ریشه‌های گسترده به آبیاری بیشتری نیاز دارند و کاکتوس‌ها با ریشه کوتاه یا غده ای به آبیاری کمتری نیاز دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سام
    05 اسفند 1400
    سام

    سلام الان که کاکتوس تو خواب هست الان آب دادن چند روز یه بار شروع کنم برای اینکه از خواب دراد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام زمانی که عمیق خاک خشک بود میتونید آبیاری کنید

  • پاسخ
    محمد سجاد رنجبر
    05 دی 1400
    محمد سجاد رنجبر

    چجوری کاکتوسی رو که با بالاش پجمرده هست رو سالم کنیم و ایا ریشه ی کاکتوس به تهیی میتو نه کاکتوس بده؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بستگی به میزان آسیبه

  • پاسخ
    امیر رضا
    18 مرداد 1400
    امیر رضا

    سلام من به کاکتوس چند روز یکبار آب بدم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بستگی داره ولی بصورت کلی تا وقتی خاک گیاه بصورت عمقی خشک بشه نیازی به آبیاری نداره

  • پاسخ
    فاطمه
    22 خرداد 1400
    فاطمه

    سلام وقت بخیر،ببخشید من چند ماه پیش یک گلدان با ۵ نوع کاکتوس مختلف خریدم که یک نوعش کاکتوس درخچه مانند که اسمش رو یادم نمیاد و شباهت زیاد به نخل داره هست اوایل خیلی خوب رشد می کردند و سرعت رشدشون هم بالا بود اما بعد از مدتی یکی یکی خشک شدند،برگ هاشون شل می شد و می ریخت و بعد از نزدیک به ریشه تیره می شدند این در حالی بود که فواصل آبیاری شون بیشتر از قبل شده بود با توجه به چروکیده شدن بخش تنه مانند کاکتوس نخلی،حدس می زنم از کم آبی و گرما این طور شده باشن حالا من خاک گلدان رو عوض کردم ولی هنوز اونا رو نکاشتم گذاشتمشون توی آب همراه با چند قطره از قطره ی مخصوص درخچه ها که باید بریزم براشون حالا سوالم اینه که موندنشون در آب،به مدت یه روز،ممکنه باعث گندیده شدن ریشه هاشون بشه؟ (ریشه هاشون کاملا سالم به نظر میاد،فقط رنگ تنه کمی متفاوته)

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فاطمه عزیز کاکتوس رو نباید داخل آب گذاشت، در مورد مشکل پیش اومده هم میتونین از قارچکش استفاده کنید.

  • پاسخ
    میلاد
    24 اردیبهشت 1400
    میلاد

    سلام من دوتا کاکتوس خریدم وقتی خریدم هم گل داشت هم جوانه زده بود که باز گل بده ولی وقتی اوردم خونه گلش دوروز موندو خود به خود کنده شد و دیگه اون جوانه هاهم بزرگ نشد بنظرتون دلیلش چیه اب هم هفته ای یبار با آب پاش به حدی که مرطوب بشه دادم بنظرتون کم دادم و باید با ظرف میریختم؟؟ و یه سوال دیگه اینکه اگه با آب پاش بروی کاکتوس آب بپاشم مشکلی داره؟ ممنونم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام میلاد عزیز بهتره مهپاشی نکنید و بطور کلی عمر گلهای کاکتوس پایینه

  • پاسخ
    ستاره
    28 فروردین 1400
    ستاره

    کاکتوس من حالت شیپوری داره میشه بگید چند وقت یکبار آبش بدم؟؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام ستاره عزیز کاکتوس ها بصورت عمومی آبیاری کمی نیاز دارن، خاک بصورت عمیق باید خشک بشه بین دو آبیاری

  • پاسخ
    امین نژاد
    06 بهمن 1399
    امین نژاد

    با سلام و عرض ادب کاکتوسی که چروک شده، بعد دادن آب حالش خوب میشه؟ دیروز متوجه شدم کاکتوس نعل اسلیم چرک شده امروز آب دادم، نکنه کلا خراب بشه لطفا راهنماییم کنین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بله معمولا بر میگرده گیاه

  • پاسخ
    ناشناس
    12 دی 1399
    ناشناس

    با سلام من دوتا کاکتوس توپی دارم گددونش سفالیه. الان از سمت زیر کاکتوس داره زرد میشه. علت چی میتونه باشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو زیادی آبیاری و قارچ میتونه از دلایلش باشه

  • پاسخ
    ناشناس
    22 تیر 1399
    ناشناس

    سلام چه کنیم که کاکتوس زرد نشود؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو آبیاری به اندازه و در صورت اضافه شدن زردی استفاده از قارچ کش، جهت خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    باران
    22 تیر 1399
    باران

    سلام ۲روزه چند تا از شاخه های کاکتوس من زرد شده لطفا راهنمایی کنید .چیکارشون کنم؟ممنون میشم توضیح بدین ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام باران عزیز آبیاری رو کمتر کنید و در صورت تداوم زردی از قارچ کش مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    19 تیر 1399
    ناشناس

    ببخشید چه کودی برای کاکتوس اچینو گروزونی مناسب؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو انواع کود مناسب کاکتوس وجود داره، جهت خرید کود میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Reza
    20 اردیبهشت 1399
    Reza

    سلام خسته نباشید من الان با توجه به توضیحاتی که دادید فهمیدم چه زمانهایی به کاکتوسم آب بدم ولی اگه میشه میزان آبدهی در هر بار رو بگید خیلی ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام رضا عزیز آبیاری عمیق و پس از آن خالی کردن آب داخل زیر گلدانی به نظر بهترین نوع آبیاری محسوب میشه، لطفا مقاله ۶ نکته مهم برای آبیاری صحیح گیاهان را مطالعه کنبد.

  • پاسخ
    امیر
    19 اردیبهشت 1399
    امیر

    با سلام من چند کاکتوس کاشتم در گلدان های کوچک به انها چگونه اب دهم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام امیر عزیز آبیاری عمیق و خالی کردن زیر گلدانی، از لحاظ میزان آبیاری هم باید صبر کنید تا خاک بصورت عمقی خشک بشه.

  • پاسخ
    ناشناس
    28 فروردین 1399
    ناشناس

    کاتکوس چقدر طول میکشه بزرگ بزرگ بشه؟

  • پاسخ
    ناشناس
    04 فروردین 1400
    ناشناس

    بستگی به آب دادن به کاکتوستان می باشد و اگر به انداز ه آبش دهید در چند روز یا یک روز بزرگ می شود

  • پاسخ
    رضا
    22 مهر 1399
    رضا

    سلام از نرم افزار picture this استفاده کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز بسته به شرایط نگه داری متفاوته، نور خوب و کوددهی مناسب میتونه به رشد مناسب کاکتوس کمک کنه، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مهران
    22 فروردین 1399
    مهران

    سلام کاکتوس ما چند روزه زرد شده از چیه ممنون از راهنمایی

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام تغذیه و آبیاری بیش از اندازه، گیاه رو از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید، در صورتی که پوسیدگی داره سریعا تا پوسیدگی به همه جای گیاه نرسیده تکثیرش کنید. در غیر این صورت آبیاری رو منظم و کمتر کنید و از قارچ کش استفاده کنید. جهت خرید خاک و خرید قارچ کش به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    رضا
    22 مهر 1399
    رضا

    سلام از نرم افزار picture this استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    22 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام میشه عکس کاکتوس ها را فرستاد برای شما تا نام انرا مشخص کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لطفا مطلب نگه داری انواع کاکتوس خانگی با عکس و نام رو مطالعه کنید، همچنین جهت خرید بذر کاکتوس میتوانید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    07 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام در فصل بهار آبیاری چگونه باید باشد ؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام و عرض ادب لطفا قسمت آبیاری در فصل رشد از مقاله رو مطالعه کنید، بصورت کلی به آبیاری منظم نیاز دارن در فصول رشد ولی بعد از آبیاری آب داخل زیرگلدانی باید خارج بشه، مراقب پوسیدگی ها باشید همچنین زهکشی خاک رو بررسی کنید تا مشکلی پیش نیاد، پیشنهاد میکنم این مقالات رو هم مطالعه کنید : روش های صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی مهمترین نکات در آبیاری گیاهان

  • پاسخ
    امین
    18 بهمن 1398
    امین

    سلام من تازه دوتا کاکتوس خریدم کوچیکن میخوام بدونم روزی یا چند روز در هفته باید بهشون اب بدم

  • پاسخ
    ناشناس
    01 تیر 1400
    ناشناس

    هر وقت دیدی که حاکش خشک شده بعدشم باید شب اب بدید

  • پاسخ
    ناشناس
    19 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    هفته یک بار

  • پاسخ
    فرنیا رحمتی
    04 فروردین 1400
    فرنیا رحمتی

    کاکتوس بدون تیغ را باید ۴ روز یک دفه آب داد کاکتوس با تیغ را هروز آب داد و وقتی آب دادی وقتی خاک خشک شد دوباره آب بدی و وقتی همش آبش بدی وقتی خاکش خشک شد گل می دهد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 بهمن 1398
    نازبو - یاوری

    تا زمانی که خاک بصورت عمقی خشک نشده نیاز به آبیاری نداره، کوددهی به کاکتوس رو فراموش نکنید، خاک زهکشی خوبی داشته باشه. آبیاری معمولا در تابستان و فصل رشد تقریبا هفته ای یک بار و در زمستان و فصل خواب گیاهان ۱۰ روز تا دوهفته یک بار مناسبه

  • پاسخ
    ناشناس
    20 دی 1398
    ناشناس

    مرسی

  • پاسخ
    ناشناس
    15 دی 1398
    ناشناس

    توضیحاتتون تا حدی خوب و اموزندست ولی کامل نیست،بهر حال ممنون از لطفتون

  • پاسخ
    هرچه زود تر
    13 آذر 1398
    هرچه زود تر

    باسلام.یکی از کاکتوس های من دچار سرما زدگی شد واکنون نمی دانم که آن را چگونه به روز اولش برگردانم من شما می خواهم هرچه زودتر این جواب را به من بدیت ..باتشکر

  • پاسخ
    امیر رضا
    18 مرداد 1400
    امیر رضا

    بهش سم سرما زدگی بزن

  • پاسخ
    ناشناس
    15 بهمن 1399
    ناشناس

    ?

  • پاسخ
    ناشناس
    16 آبان 1399
    ناشناس

    سرما خوردگی یعنی چی

  • پاسخ
    آیدا
    23 مرداد 1400
    آیدا

    سلام من یک کاکتوس دارم که خیلی پهن هست کی ها باید بهش اب بدم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا ساکولنته و آبیاری کم نیاز داره

  • پاسخ
    ناشناس
    11 بهمن 1399
    ناشناس

    سلام من کاکتوس النگاتا رو تازه خریداری کردم میشه بگید چند روز یک بار به اون آب بدم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو کاکتوس ها معمولا نیاز آبی پایینی دارن، وقتی خاک بصورت عمقی خشک شد اقدام به آبیاری کاکتوس کنید.

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    13 آذر 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام بستگی به میزان آسیبی که گیاه دیده داره، تنها راهی که به ذهن میرسه سربرداری قسمت های سرمازده هستش، این مورد میتونه باعث جوشیدن جوانه های تازه تر بشه.

گزارش اشکال در سایت