نازبو
آموزش نگهداری از تراریوم کاکتوس
  • آموزش و مقالات
  • تراریوم
  • کاکتوس و ساکولنت ها

آموزش نگهداری از تراریوم کاکتوس

یکی از روش‌های نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها نگهداری آنها داخل شیشه یا به اصلاح تراریوم است این روش بیشتر جنبه تزئینی دارد و در کل روش مناسبی برای نگهداری گیاهان نیست زیرا نیازهای نوری، دما، نوع خاک و سایر موارد برای رشد و سلامت گیاه در کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها یکسان نیست. همچنین به دلیل بالا بودن رطوبت داخل شیشه می‌تواند باعث خراب شدن گیاه شما شود. البته با رعایت یک سری اصول می‌شود، با این روش نیز از گیاهان مراقبت کرد. حتما گیاهانی را برای تراریوم انتخاب کنید که نیازهای نور، دما و آب یکسانی داشته باشند. از کاشت سایر گیاهان در کنار کاکتوس‌ها در تراریوم خودداری کنید.

برای خرید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

اصول آبیاری تراریوم کاکتوس: در آبیاری تراریوم کاکتوس و ساکولنت به هیچ عنوان نباید زیاده روی کرد. در حالت عادی هر دو هفته یک بار آبیاری کافی می‌باشد. البته به دما و رطوبت همچنین نوع گیاه بستگی دارد. اگر خاک لایه زیری تراریوم ما از سنگ‌ها تشکیل شده باشد به مقداری آب می‌دهیم که از لایه زیری آب بالاتر نایستد. زیاده روی در آبیاری تراریوم کاکتوس باعث می‌شود که ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت های داخل آن پوسیده شوند و کم کم گیاهان نابود شوند،. در فاصله بین دو آبیاری حتماً صبر کنید تا خاک کل تراریوم خشک شود، حتی خاک لایه زیرین. بعضی از تراریوم‌ها که در کف دارای سوراخ می‌باشند، مثل گلدان عمل می‌کنند و خاک آن‌ها زودتر خشک می‌شود پس به تراریوم هایی که کف آن‌ها سوراخ هست بیشتر آب می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین و مناسب‌ترین گیاهان برای ساخت یک تراریوم زیبا

تراریوم کاکتوس

نور تراریوم: بعضی از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها نیاز نوری کمی دارند، ولی گونه‌هایی هم نیاز زیادی دارند، در مجموع شما می‌بایستی برای زیبا نگه داشتن گیاهان خود به آن‌ها در روز حداقل ۲ تا ۴ ساعت نور آفتاب فیلتر شده بدهید تا از لحاظ ظاهر سالم بمانند و هم رشد خود را به خوبی ادامه بدهند. توجه کنید که نباید نور مستقیم بیشتر از این مقدار به تراریوم برسد، برای اینکه در محفظه شیشه‌ای نور گرمای زیادی تولید می‌کند و باعث پخته شدن و سوختگی کاکتوس و ساکولنت می‌شود. نور کم باعث می‌شود که گیاهان شما شکل و ظاهر اصلی و زیبای خود را از دست بدهند و معمولاً به سرعت قد کشیده و بلند شوند و به اصطلاح رشد علفی خواهد داشت.

همچنین بخوانید : آموزش ساخت تراریوم کاکتوس


خاک مناسب تراریوم: در صورتی که کف تراریوم کاکتوس سوراخ‌هایی داشته باشد، می‌توان از خاک معمولی کاکتوس استفاده کرد. ولی اگر کف تراریوم سوراخ نداشته باشد، باید از خاک سبک‌تری که دارای ماسه بیشتری است استفاده شود. برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی بهتر است قبل از استفاده خاک تراریوم را با سموم قارچ‌کش ضدعفونی کنید.
کوددهی: در فصل رشد و ماهی بک بار با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا می‌توانید کوددهی کنید.
دمای مناسب برای نگهداری تراریوم: بهترین دما برای نگهداری کاکتوس و ساکولنت ها ۲۰-۳۵ درجه در فصل رشد می‌باشد. دمای خیلی بالا باعث پختگی و سوختگی در گیاهان داخل  تراریوم می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    اهورا
    04 فروردین 1401
    اهورا

    میشه به من بگید اگه این مراحل را اجرا کنم تراریوم که میخواهم درست کنم کا کتوس هاش خراب نمی شوند اخه من دختر عمو توکار تراریوم میگه کاکتوس ها در تراریوم بعد ۱سال خشک میشوند

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام بسته به رقم کاکتوس و بسته یا باز بودن تراریوم متفاوته

  • پاسخ
    #a.s
    21 فروردین 1399
    #a.s

    من تراریوم کاکتوس دارم ولی امروز یکی از کاکتوس های درون تراریوم شاخه هاش افتاده شدن و از هم جداشدن..هاورتیا گورخری بود و الان کامل همه شاخه هاش از هم جدا شده و له شدن میشه علتش و بدونم و راهنمایی کنید خیلی نگران تراریومم هستم....

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام میتونه از آبیاری زیاد باشه

  • پاسخ
    خراطین
    02 فروردین 1397
    خراطین

    واقعا خوب بود ،، من برم بقیه ببینم سایت جالبی دارید واقعا لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

گزارش اشکال در سایت