نازبو
انواع گل سنبل و پرورش آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

انواع گل سنبل و پرورش آن

سنبل معمولی یا هلندی معمول‌ترین گیاه خانگی دارای پیاز است. دمگل بدون برگ این گیاه دستکم ۳۰ گل زنگوله مانند معطر دارد که بوی آنها اتاق را پر می‌کند. هر پیاز فقط یک ساقهٔ گل دهنده، با گل‌هایی مومی به طول ۵ / ۲ تا ۵ سانتیمتر تولید می‌کند که دو تا سه هفته عمر دارند. پیازهایی که برای گلدهی اول زمستان پرورش می‌یابند، باید در شهریور کاشته شوند و برای تولید گل در اواخر زمستان، پیاز سنبل را در آبان یا آذر می‌کارند. واریته‌های فراوانی به رنگ‌های سفید، زرد، صورتی، سرخ، آبی و بنفش دارد.

همچنین بخوانید : زمان کاشت گل‌های پیازی و نحوه تکثیر آنها

نام  فارسی: سنبل
خاستگاه: مدیترانه ای
نام های انگلیسی: Hyacinth ، Roman hyacinth
نام علمی:
Hyacimthus Orientalis
خانواده:   Asparagaceae
ارتفاع: 15 تا 20 سانتیمتر

سنبل رومی از چند جهت با دیگر سنبلی‌ها متفاوت است: هر پیاز ۲ تا ۳ ساقه گل دهنده تولید می‌کند و گل‌هایش کوچک‌تر و کم پشت‌تر است. دمگل این گیاه باریک‌تر است و رنگ‌های آن فقط به سفید، صورتی و آبی محدود می‌شود. در مرداد و شهریور آن را می کارند تا در آذر و دی ماه گل دهد. گروه سوم سنبل‌ها، چند گله‌ها هستند که از هر پیاز آنها چندین ساقهٔ گل دهنده می‌روید.
نور: سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصاً در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری می‌کنید، پرنورترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید، مثلا کنار پنجره جنوبی

سنبل

آبیاری: سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید، مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز می‌شود.
نگهداری : سنبل یک گل دائمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه میباشد اما بعد از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید، در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگه هم می‌توانید بکارید و سبز میشود
کود دهی: نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد.
خاک : خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس میباشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه

بیشتر بخوانید : کاشت و نگهداری گل‌های پیازی

سنبل  

سنبل هایی که پیش از دی ماه گل می‌دهند: سوخ در تیر برداشت شده و در انبار 29 درجه سانتیگراد انبار می‌شود. در طول 5-4 هفته اول انبار داری، دما به تدریج به 27 ، 23 ، 20 درجه سانتیگراد رسانیده می‌شود، زمانی که گل داخل سوخ تشکیل شد، دما را به 17 درجه سانتیگراد می‌رسانند.
سنبل‌هایی که دی ماه گل می‌دهند: سوخ در تیر برداشت شده و در انبار 26 درجه سانتیگراد انبار می‌شود. برخی ارقام برای تشکیل گل به بیش از یک تا دو هفته در انبار 26 درجه می‌مانند. پس از آن، سوخ‌ها تا زمان کاشت در دمای 17 درجه سانتیگراد نگاه داشته می‌شوند. در مورد سایر ارقام، باید سوخ‌ها را پس از برداشت تا اواسط مهر در دمای 26 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. سپس تا زمان کاشت دمای انبار، 17 درجه سانتیگراد باشد. زمان کاشت سنبل اوایل تا اواسط پاییز (حدودا آبان ، آذر) می‌باشد. در کشت سوخ‌ها باید دقت شود که نوک پیازها چند سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار گیرند. بعد از کاشت پیازها باید آنها را آبیاری کرد و گلدان‌ها را به محلی سرد انتقال داد تا ریشه‌ها تکامل یابند. بعد به تدریج آن‌ها را به محل گرمتری منتقل می‌کنیم تا برگ‌ها ظاهر شوند و در گلخانه های سرد به گل روند.
در زمان حمل گلدان‌های سنبل، با قرار دادن دو قیم در دو طرف پیاز گل و بستن خوشه گل به این قیم‌ها از شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کنیم. برداشت سنبل‌ها زمانی که رنگ گلچه‌های پایینی مشخص شدند. سنبل‌های گلدانی را می‌توان برای فروش بسته‌بندی کرد، پس از 4 -2 روز گل‌ها کاملاً باز می‌شوند. می‌توان آنها را به مدت 4 هفته در دمای ( 0-2– ) نگهداری کرد. گل بریدنی سنبل به همراه صفحه پایگاهی به فروش می‌رسد و نیاز به ریکات کردن (زدن پایین ساقه) نیست. کاشت سنبل هفت سین و شب عید در آب

همچنین بخوانید : کاشت سنبل هفت سین و شب عید در آب

سنبل

بیشتر بخوانید: آشنایی با گل مریم و روش کشت

روش‌های تکثیر سنبل

1- بذر ( برای به نژادی)
2- کشت بافت
3- ته برداری (Scooping)
4- ته شکافی(Scoring) بذر سنبل حالت کاغذی دارد و افزایش به روش بذری 6-4 سال زمان نیاز دارد (تا گیاه گل دهد)

سوخ سنبل یکساله است و کیفیت گل‌ها در سال دوم مطلوب نمی‌باشد. (از برخی سوخ‌ها نظیر سوخ نرگس، می‌توان چند سال گل با کیفیت خوب بدست آورد) سنبل به طور طبیعی سوخک کمی تولید می‌کند؛ به منظور تولید سوخک بیشتر، بکارگیری دو روش ته شکافی و ته برداری مرسوم است.
ته برداری (Scooping): در این روش با چاقوی انحنادار، صفحه پایگاهی سوخ به صورت افقی، برداشته می‌شود. در قسمت‌های برش داده شده تعداد زیادی سوخک تولید می‌شود که می‌توانیم آنها را کشت کنیم. اجرای این روش مهارت خاصی می‌طلبد.
ته شکافی(Scoring): در این روش نیز به منظور تولید سوخک بیشتر، با استفاده از چاقو برش‌هایی در صفحه پایگاهی سوخ ایجاد می شود. بعد از برداشت گل‌ها، باید برگ‌ها را به منظور تغذیه سوخ، روی گیاه نگه داشت. سنبل گلی نوروزی می‌باشد. در تیر و مرداد که گلدهی تمام شده است، سوخ‌های سنبل را در می‌آوریم. (در بهار، وقتی سنبل گل دارد ، مواد ذخیرهای از سوخ خارج شده و سوخ چروکیده است. اما در تابستان که سوخ‌های بدون گل را از خاک خارج می‌کنیم می‌بینیم که، سوخ‌ها شاداب هستند) پس از خارج نمودن سوخ از خاک (در تابستان) می‌توان از تیمارهایی نظیر تیمار دمایی برای زود گلدهی استفاده کرد.

سنبل

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:

  • برای نگهداری سنبل در منزل پیازهای پرورش یافته مخصوص مورد نیاز است که معمولاً پس از یکبار گل دادن غیر قابل استفاده می‌شوند مگر اینکه در خاک مناسبی رشد کرده باشند که در این صورت هم ممکن است پیازچه ها دوسال طول بکشد تا گل بدهند.
  • در واقع سنبل یک گیاه آپارتمانی نیست، ولی هنگام شکفتن گل‌هایش در آنجا ارج می‌یابد. معمولاً برای این منظور بیش‌تر به سراغ سنبل‌های هلندی می‌روند، یعنی نژادی که خوشه‌ی متراکمی از گل‌های معطر و به رنگ‌های مختلف می‌دهد.
  • کشت مصنوعی سنبل‌ها برای استفاده از آن‌ها در آپارتمان با انتخاب پیازی درشت که پیرامون آن دست کم 16 سانتیمتر باشد آغاز می‌شود. آنگاه چنین پیازی را در گلدانی کوچک و در خاکی سبک و سالم که حاوی خاک شن‌دار و خاک‌برگ باشد می‌کارند به صورتی که بیش از دو سوم پیاز داخل خاک نشود.
  • آنگاه آن را در محلی خنک و یا داخل یک شاسی شیشه‌ای قرار می‌دهند و روی پیاز را با خاک سبکی می‌پوشانند و مدت شش هفته در این شرایط نگهداری می‌کنند و بالاخره گلدان را به محلی که حرارتی معتدل دارد می‌آورند و در اینجاست که به زودی شروع به گل دادن می‌کند.
  • این گیاه را در آپارتمان می‌توان درون پیت، ماسه و یا آب پرورش داد.
  • برای نگهداری سنبل در آب به گلدان‌های مخصوصی نیاز دارد که دارای دهانه‌ای گشاد و گلوگاهی باریک باشند، بقسمی که آب ریشه‌ها را فرا گرفته و مماس با انتهای پیاز گل باشد. سنبل، در تاریکی مطلق ریشه تولید می‌کند. بنابراین بهتر است بدین منظور پیاز را در قفسه آشپزخانه گذارده و حرارتی معادل 9 – 11 درجه سانتیگراد برای آن فراهم نمود.
  • پیازهایی که در شن خوابانده شده‌اند را لازم است با گلدان در نقطه ای از باغچه که از خطر یخبندان محفوظ باشد دفن نمود. برای اینکه بیرون آوردن گلدان از خاک در زمستان آسان شود می‌توان قبلا پوششی اطراف گلدان قرار داد.
  • هیچگاه گیاه را در مکانی که خیلی گرم باشد قرار ندهید، هرچه می‌توانید بر روی برگ‌ها آب بپاشید تا شادابی خود را حفظ کنند برای کاشتن آن‌ها در تُنگ‌های بلورین نیز همین شیوه به کار می‌رود. بدین معنی که ابتدا آن‌ها را در محلی تاریک و در حرارتی بین 8 تا 10 درجه‌ سانتیگراد نگهداری می‌کنند تا ریشه‌ها به حد کافی رشد نمایند و سپس آن‌ها را به آپارتمان‌های نسبتاً گرم با حرارت ملایم می‌برند تا به گل بنشینند.
  • گل سنبل در گلدان، جام یا تُنگ بلورین بین ماه‌های دی و فروردین به دست می‌آید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    smh
    31 مرداد 1401
    smh

    مطلب بسیار کامل و عالی ممنون

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته دوست عزیز

گزارش اشکال در سایت