نازبو
آموزش ساخت باغچه آپارتمانی
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

آموزش ساخت باغچه آپارتمانی

باغچه آپارتمانی می‌تواند ایده ای خلاقانه باشد تا حال و هوای بهار را به خانه شما بیاورد. روزهای آخر هفته بهترین زمان برای وقت سپری کردن با گل و گیاه و باغبانی و تازه کردن دکور خانه یا تراس است. اگر شما باغچه و حیاط ندارید، هیچ نگران نباشید. با ما در "نازبو" همراه شوید تا به نحوه ساخت باغچه داخل خانه بپردازیم. باغچه آپارتمانی ظرفی است که در آن چند گیاه نشانده شده است. در این باغچه، گلدان دیده نمی‌شود، گلدان‌ها یا زیر خاک هستند یا گیاهانشان را قبلاً از گلدان خارج کرده اند و در باغچه نشانده اند. افراد بیشتر به نگهداری تک گلدان تمایل دارند تا نگهداری گروهی از گیاهان و به این دلیل در ذهن آن‌ها تصویری غیرعادی از باغچهٔ خانگی وجود دارد. گیاهان رنگینی مانند بگونیا (بگونیا سمپر فلورنس) و حسن یوسف را می‌توان به همان گونه که در باغچه می‌رویند در اتاق نیز نشاند، هر چند تقریباً همیشه آنها را به صورت گیاه تکی در گلدان می‌رویانند.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چگونه باغچه آپارتمانی داشته باشیم؟

ظرف بزرگی تهیه کنید که در آن چند گیاه جای بگیرد، این ظرف هر چه از لحاظ شکل و رنگ و طرح زیباتر باشد، بهتر است. در این ظرف مقداری کمپوست بریزید و تک گیاهان را در آن بکارید. می‌توانید گلدان‌ها را روی لایه ای از شن، سنگ ریزه، پیت یا ریگ بگذارید و اطراف گلدان را با پیت مرطوب پر کنید تا آنجا که حتی لبهٔ گلدان (سفالی یا پلاستیکی) دیده نشود، با این کار شما یک باغچهٔ داخلی خانه درست کرده اید.

باغچه داخل خانه

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

باغچه داخل خانه ممکن است از ۵ گیاه کوچک تشکیل شده باشد یا کمی پرپشت تر باشد و چند گیاه سبز برگی و گلدار را در چند اشکوب بگیرد. اما مزیت‌های اصولی و شالودهٔ ساخت این باغچه‌های کوچک آپارتمانی در همهٔ موارد مشابه است. بعضی از مزایای گلدانهای گروهی در مورد باغچه‌های آپارتمانی نیز صادق است، مثل تأثیر چشمگیرتر، استفاده مطلوب‌تر از گیاهان برگی و گلدار درجه دو، پوشش دادن ساقه‌های سخت و نامطلوب و برگ‌های زخمی، آسان‌تر شدن آبیاری و ایجاد شرایط مرطوب در اطراف برگ‌ها. اما تأثیر طبیعی باغچهٔ داخل خانه به مراتب بیشتر است تا گروه گلدان‌ها زیرا وقتی باغچهٔ خانگی داشته باشید، در واقع باغبانی می‌کنید. به چند دلیل گیاهان در باغچه‌های آپارتمانی بهتر می‌رویند تا زمانی که در گلدان‌های تکی باشند. رطوبت بالا، حفظ ریشهٔ گیاهان از تغییرات ناگهانی دما و آب جمع شده، در زیر گلدانی از جمله مزایای باغچه آپارتمانی است. اما خطرهایی هم وجود دارد، مثلاً کاشت گیاهان نزدیک به هم، تهویه را کاهش می‌دهد و فرصت بیشتری نیز برای آفات و بیماری‌ها فراهم می‌آورد تا به گیاهان حمله کنند. برای جلوگیری از شلوغی باغچهٔ داخل خانه، گیاهان را هرس کنید یا بیرون آورید و به محض مشاهدهٔ گل‌ها و برگ‌های آلوده به قارچ، آنها را بچینید.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

باغچه داخل خانه  

نکات مهم برای ساخت باغچه آپارتمانی

گیاه همهٔ گیاهان داخل باغچه تقریباً در شرایط یکسان رطوبت و گرما قرار دارند. نور نیز به یک اندازه به همهٔ گیاهان می‌رسد، اما گیاهان وسط باغچه، اگر باغچه مربع شکل و بزرگ باشد، ممکن است نسبت به گیاهان حاشیهٔ باغچه نور کمتری دریافت کنند. الگوی استاندارد آن است که در پشت همهٔ گیاهان، بوته‌های دایمی کاشت و لابه لای آنها گیاهان گلدار قرار داد. گلدان بهتر است گیاهان را با گلدان در باغچه داخل خانه کاشت تا از گلدان بیرون آورده و سپس در باغچه نشا شوند. با این روش، گلدان بوته‌ها را هر از گاهی می‌توان داخل خاک چرخاند تا از رشد یک طرفهٔ بوته‌ها جلوگیری شود. همچنین می‌توان گیاهان گلدار را پس از پایان گل‌دهی بیرون آورد و گیاه دیگری را جانشین آنها کرد.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تعویض گلدان بوته‌ها نیز با این روش ساده تر است. گلدان‌ها باید سوراخ زهکشی داشته باشند. پیت (خاک گلدان) باید مطمئن بود که خاک داخل باغچه آپارتمانی به آن حد باشد که لبهٔ گلدان‌ها را بپوشاند، همچنین باید از دادن آب زیاد تا آن حد که خاک اشباع شود، خودداری کرد. خاک مرطوب این باغچهٔ داخلی خانه منبع رطوبتی خوبی برای اشکوب پایینی بوته‌ها فراهم می‌کند. اثر این کار آن است که گیاه در این شرایط نسبت به زمانی که به صورت تک گلدان نگهداری شود، رشد بهتری دارد، زیرا گاهی زمان آبیاری تک گلدان‌ها به دلیل تعطیلی‌ها از نظم خارج می‌شود. فضای خیسی بودن یا نبودن این فضا چندان مهم نیست، اما بهتر است پیش از ریختن پیت یا خاک در جعبه، لایه ای از شن، درشت یا ریگ در ته آن ریخته شود. جعبه باغچه از بسیاری از مواد اولیه می‌توان جعبه باغچه داخل خانه را تهیه کرد. ظرف‌های پلاستیکی، دیگ‌های مسی، جعبه های چوبی و غیره. اگر این جعبه از چوب ساخته شود، بایستی سطح داخلی و گوشه‌های آن آب بندی گردد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت