نازبو
باغ مرتفع و باغبانی در بستر آن
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

باغ مرتفع و باغبانی در بستر آن

باغ مرتفع چیست؟ باغ مرتفع باغی است بالاتر از سطح زمین و با یک سطح دارای کناره‌های بلند احاطه شده است. باغبان می‌تواند بین بسترها حرکت کند و این یک راه بسیار سازمان یافته برای احداث باغ است. این باغ می‌تواند هر عمقی را که شما انتخاب می‌کنید داشته باشد و تقریباً برای هر چیزی که می‌خواهید کشت کنید استفاده می‌شود. گونه‌های گیاهان در الگوهای هندسی هستند که بسیار به همدیگر نزدیک‌تر از ردیف‌های متدوال باغبانی قرار گرفته‌اند. مراعات فاصل شامل این است که وقتی گیاهان به طور کامل رشد کرده است، برگ‌های آنها تنها کمی با یک دیگر تماس دارند، ایجاد یک محیط زیست که در آن رشد علف هرز سرکوب شده و رطوبت حفظ شده است. خاک بسترهای مرتفع در بهار به دلیل از دست دادن زیاد سرما زودتر گرم می‌شوند. بسترهای مرتفع اجازه باغبانی در مناطق دارای خاک فقیر را می‌دهند، تولید بهبود میابد و با توجه به بالاتر بودن سطح کشت و گیاهان دسترسی شما بیشتر خواهد بود. بسیاری از کشاورزان  گیاهان دارویی از ترکیبی از بسترهای مرتفع برای کاشت زمین استفاده می‌کنند که این موضوع به گسترش فصل رشد تا زمان ممکن کمک می‌کند.
روش بستر مرتفع مزایای مختلفی دارد: فصل کاشت را گسترش می‌دهد، اگر به درستی کاشته و طراحی شود، می‌تواند باعث کاهش علف‌های هرز شود و نیاز به خاک بومی ضعیف را کاهش می‌دهد. از آنجا که باغبان بر روی بستر مرتفع راه نمی‌رود، خاک فشرده نمی‌شود و ریشه زمان رشد آسان‌تری دارد. فواصل نزدیک کاشت و استفاده از کمبوست به طور کلی بازده بیشتری در مقایسه با ردیف‌های متدوال باغبانی دارد. بستر مرتفع تا کمر، به افراد مسن و معلول جسمی که تمایل به رشد گیاهان بدون نیاز به خم شدن دارند این امکان را می‌دهد.

برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

باغ مرتفع


ساخت یک باغ مرتفع: ساخت یک باغ مرتفع تنها نیاز به اسکلت و چند آیتم دارد. برای فریم‌های بستر مرتفع می‌توان از بسیاری از مواد مانند چوب فراوری نشده، آجر سیمان، سنگ و آجر استفاده کرد. هنوز اتصالات آهنی یا دیگر چوب‌های فراوری شده برای ایجاد باغ‌های خوراکی استفاده نمی‌شود. هنگامی که شما قاب خود را به اندازه صحیح که برای باغ مدنظرتان است ساختید، آن را با خاک سطحی و بهترین ماده آلی که به آن دسترسی دارید، پر کنید. حتی اگر به این مساله فکر می‌کنید که شما ممکن نیست بر روی این خاک راه بروید و فرسایش و فشردگی خاکی صورت نخواهد گرفت، باید مقدار بیشتری خاک به مخزن کاشت خود اضافه کنید. مواد آلی و مالچ کاربردهای دیگری نیز خواهند داشت. باغ دارای بستر مرتفع گرچه در آغاز کار پرهزینه است، اما این هزینه در درازمدت جبران خواهد شد.
مشکلات باغ گیاهی مرتفع مشکل بستر مرتفع این است که هزینه سرمایه گذاری آن بالاست. شما باید جعبه‌ها را با بهترین خاک ممکن پر کنید چون شما از هیچ شروع می‌کنید. شما همچنین ممکن است دریابید که جعبه‌ها را در اندازه کافی و بزرگ نساخته‌اید و نیاز به فضای بیشتری دارید. این بدان معنا است بیشتر هزینه سرمایه گذاری مالی و نگهداری باغ کمتر از خواسته شماست؟! بسترهای مرتفع روشی بی‌نظیر برای احداث باغ هستند و برای محوطه‌های کوچک ایده آل هستند، این بسترها یک روش خوب برای پرورش گیاهان خوب بومی در یک فضای کوچک است.

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید

باغ مرتفع

مخلوط خاک ایده آل برای بستر باغ گیاهی مرتفع یک باغ مرتفع از نور به خوبی استفاده می‌کند، اگر خاک شما از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، گیاهان شما در مخلوط مناسب رشد خواهد کرد. شما تنها با رعایت مخلوط مناسب برای هر اندازه بستر به راحتی می‌توانید، آن را ایجاد کنید.

مزیت‌های باغ با بستر مرتفع

  • دسترسی آسان و باغبانی راحت به علت خم شدن و زانو زدن کمتر
  • تولید محصول بیشتر در واحد سطح به علت زهکشی مناسب و ریشه‌دهی عمیق‌تر
  • ایده ‎آل برای مکان‌های کوچک
  • خاک‌های پر از سنگ، ضعیف و یا از بین رفته شده را به آسانی می‌توان با مخلوط کردن با مواد دیگر به فرم ایده ‎آل در آورد
  • از آن جا که آسان‌تر می‌‎توانید خاک را در اواخر زمستان در مناطق سرد برای رشد گیاهان در این بسترها آماده کنید، به شما این امکان را می‌‎دهد که پرورش گیاهانتان را زودتر آغاز کنید.
  • باغبانی را آسانتر می‌کند، برای مثال کاشت با تراکم بیشتر گیاهان باعث تولید سایه بیشتر نیز خواهد شد.

باغ مرتفع

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید
 

طرح‌ها و گیاهان مناسب برای باغ مرتفع

مکانی را برای ساخت باغ خود انتخاب کنید که برای این کار مناسب بوده و به میزان کافی نور خورشید دریافت می‎‌کند. عموماً برای ساخت این باغچه‌ها عرض آن را حدود 1.2 متر انتخاب می‌‎کنند. تخته چوب‎‌ها با طول 1.2 متر بریده شده و طوری درست می‌‎شوند که قادر باشید، به راحتی به همه جای باغچه دسترسی داشته باشید. طول باغ زیاد مهم نیست. قطعات باغچه عموماً با عرض 1.2 متر با طول 2.5 تا 4 متر ساخته می‌‎شوند. عمق بستر کشت متغیر است. حداقل عمق باید 15 سانتیمتر باشد. گیاهان عموما به 15 تا 30 سانتیمتر عمق خاک برای توسعه ریشه‌های خود نیاز دارند، بنابراین بهتر است که عمق بستر کشت 30 سانتیمتر باشد. قبل از این که خاک را به درون باغچه خود انتقال دهید، آن را خرد کنید تا فشرده نباشد. برای برداشتن خاک، تا 20 سانتیمتر خاک را کنده و به باغچه منتقل کنید. برای بهبود ریشه‌دهی برخی باغبانان ترجیح می‌دهند که لایه‌های سطحی و زیرین خاک را با هم مخلوط نموده و سپس برای کشت گیاهان از آن‌ها استفاده کنند.

  باغ مرتفع

آماده کردن بستر کشت باغ مرتفع میله‌های چوبی باغچه (پایه‌ها) را در گوشه‌های باغچه قرار دهید (هر نیم تا یک متر در باغچه‌های طویل مناسب است). انتهای آن‌ها را می‌‎توانید در درون بستر کشت قرار دهید تا قابل مشاهده نباشند. حدود 60 سانتیمتر آن‌ها را در فاصله باغچه تا زمین قرار دهید و مابقی آنها را در درون باغچه قرار دهید که قابل دیدن نباشند.

  • از مساوی بودن ارتفاع تمامی پایه‌ها اطمینان حاصل کنید، تا بستر کشت شما تراز باشد.
  • اولین صفحه را روی آن قرار دهید و دقت نمایید که تراز باشد.
  • از میخ‌های گالوانیزه (یا پیچ) برای محکم کردن تخته‎‌ها استفاده کنید.
  • سپس تمامی صفحات اضافی را به چوب‌ها ببندید و محکم کنید.

باغ مرتفع

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت