نازبو
آموزش کاشت هویج در خانه
  • بذرها
  • بذر سبزیجات

آموزش کاشت هویج در خانه

هویج فرنگی:

نام انگلیسی CَARROTS
فصل کاشت بهار و پاییز
زمان کاشت تا برداشت محصول برای انواع زودرس ۲ ماه و برای انواع دیررس ۴ تا ۵ ماه
مدت زمان جوانه زدن 20 روز
خاک سبک
نور مورد نیاز گیاه (نور خورشید) زیاد
دمای مورد نیاز گیاه ۱۵-۳۰
آبیاری و رطوبت مرطوب
میزان بذر لازم در هر ۱۰۰ متر ۶۰-۷۰ گرم

شرایط اقلیمی هویج فرنگی به عنوان یک محصول فصل خشک، بهترین رشد را در میانگین دمایی 16 تا 18 درجه سانتیگراد دارد، رشد هوایی در شرایط میانگین دمای هوای 28 درجه سانتیگراد افت کرده و ریشه دارای طعم نامناسبی می‌گردد. در دمای پایین رنگ هویج کم رنگ شده و ریشه‌ها در دمای کمتر از 16 درجه سانتیگراد بلند و باریک می‌شوند. در دمای 4 تا 10 درجه سانتیگراد رشد ریشه و اندام‌های هوایی بسیار کم می‌گردد. مناطق بسیاری وجود دارد که نیازهای دمایی را برای تولید هویج برآورده می‌کنند. هویج در مناطق نیمه قطبی سوئد – فنلاند و آلاسکا که عرض جغرافیایی شمالی آن‌ها بیش عرض شمالی بوده و کمتر از 60 روز بدون  یخبندان در سال دارند، هویج در ارتفاعات 1000 تا 3000 متری کاستاریکا و مناطق کوهستانی گواتمالا کشت می‌شود و در فیلیپین در ارتفاعات 2000 متری می‌توان هویج را در سراسر سال کشت نمود. برای پرورش هویج در مناطق گرمسیری شب‌های خنک لازم است.

برای تهیه بذر هویج می‌توانید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

نحوه کاشت هویج در خانه

رقم یا نوع هویج موردنظر برای کاشت در گلدان را انتخاب کنید. معمولاً ارقام کوچکتر هویج بهتر و سریعتر از ارقام هویج با طول استاندارد، برای کاشت در گلدان سازگار می‌شوند. ارقامی را انتخاب کنید که دارای ریشه کوتاه و کروی شکل یا گرد باشند. ارقامی که مناسب کاشت در گلدان هستند عبارتند از: Thumbelina ،Parmex و Parisienne همچنین ارقام "Nantes" هویج را که دارای شکل مخروطی هستند، می‌توانید انتخاب کنید. ارقام مذکور، کوتاه تر و عریضتر از رقم هویج استاندارد هستند. این ارقام شامل گونه‌های Danvers Half Long، Chantenay Red Core و Shin Kuroda، می‌باشند.
توجه: رقم نانتس (Nantes) هویج، اندازه ریشه ۱۶-۲۰ سانتیمتر و ریشه دارای شکل سیلندری و سازگار با تمام شرایط آب و هوایی و دارای رنگ نارنجی است. همچنین بوته راست و قوی و مناسب برای برداشت ماشینی است. یک ظرف یا گلدان با عمق کافی و مناسب برای کاشت هویج انتخاب کنید. ظرف انتخابی حداقل 30 سانتیمتر یا بیشتر عمق داشته باشد. هویج در زیر زمین رشد می‌کند و سیستم ریشه هویج نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. همچنین ظرف باید سوراخ‌های زهکشی کافی برای جلوگیری از تجمع آب اضافی و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در هویج، داشته باشد. نوع ظرف کاشت هویج تا زمانی که هویج هنوز رشد زیادی نکرده است، موضوع مهمی نیست. شما می‌توانید از ظروف یا گلدان‌های سفالی، پلاستیکی یا سنگی استفاده کنید و همچنین می‌توان یک گلدان دایره‌ای یا یک گلدان بزرگ مستطیل شکل، برای کاشت هویج خود انتخاب کنید. ظرف موردنظر برای کاشت هویج را کاملاً تمیز کنید. اگر در ظرفی که قبلاً استفاده شده است، می‌خواهید هویج خود را بکارید، باید قبل از کاشت هویج، ظرف را با آب گرم و صابون بشویید. تخم‌های باکتری‌ها و حشرات میکروسکوپی و ریز اغلب در داخل ظروف مخفی می‌شوند و ممکن است گیاهان هویج را آلوده کنند، و مانع افزایش عملکرد محصول شوند.

بستر کاشت نرم به همراه زهکش خوب برای کاشت هویج فراهم کنید. ترکیبات خاک و یا بدون خاک هر دو می‌توانند برای کاشت هویج مفید باشند. مخلوطی از خاک قرمز (خاک رس)، کمپوست تجزیه شده و شن و ماسه را به نسبت مساوی برای تهیه یک ترکیب مناسب جهت کاشت هویج در گلدان امتحان کنید. مخلوطی از کوکوپیت را با مقدار کمی پرلیت، برای تهیه یک ترکیب بدون خاک برای کاشت هویج در نظر داشته باشید. گاهی اوقات می‌توان کاشت هویج را در اسفند ماه نیز شروع کرد. هویج در آب و هوای سردتر بهتر رشد می‌کند. برخی از ارقام "زودرسِ" هویج باید در اوایل اسفند ماه کاشته شوند، در حالی که بسیاری از انواع گونه‌های اصلی "main crop" بهتر است در اواسط اسفند ماه کاشته شوند. ظرف مورد نظر را با بستر کاشت تهیه شده برای هویج، پر کنید. 2.5 سانتیمتر، بین قسمت بالایی بستر کاشت و لبه ظرف کاشت هویج فاصله قرار دهید. در صورت تمایل، کود را با خاک گلدان هویج مخلوط کنید. کود باعث افزایش رشد هویج می‌شود، اما ضروری نیست. سوراخ‌های کوچکی در بستر کاشت هویج ایجاد کنید. سوراخ‌ها باید حدود  1.3 سانتیمتر عمق و تقریباً 7.5 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. در داخل هر یک از سوراخ‌های ایجاد شده در بستر کاشت، دو یا سه بذر هویج قرار دهید. سوراخ‌های ایجاد شده در بستر کاشت هویج را پر کنید. سوراخ‌های روی سطح بستر کاشت را خیلی فشرده نکنید و خاک را روی بذرها پرت نکنید، زیرا این کار ممکن است به بذرهای هویج آسیب رسانده و آنها را خراب کند. در عوض، به آرامی خاک را بر روی هر سوراخ بریزید. بذرهای هویج را کاملاً آبیاری کنید. محیط کشت را بیش از حد آبیاری نکنید تا که از آب اشباع شوند، بلکه به اندازه کافی آب اضافه کنید تا محیط برای بذرهای هویج بسیار مرطوب نگه داشته شود. گلدان هویج را در مکانی که نور و سایه جزئی دریافت می‌کند، بگذارید.

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هویج به عنوان یک سبزی ریشه‌ای، مکان سایه‌دار را به خوبی تحمل می‌کند. البته قرار دادن گلدان هویج در مکانی که هر روز شش ساعت نور دریافت می‌کند، نسبت به مکانی که هیچ نوری را دریافت نمی‌کند باعث افزایش رشد هویج می‌شود. محیط کاشت هویج را مرطوب نگه دارید. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که گلدان هویج را دو بار در روز، در آب و هوای گرم و آفتابی، آبیاری کنید. اجازه ندهید خاک برای مدت زمان طولانی، خشک بماند. هویج را یکبار در هفته برای افزایش رشد، با کود تغذیه کنید. البته کوددهی به بوته‌های هویج کاملاً اختیاری است. وقتی که جوانه های سبز هویج به ارتفاع 25 میلیمتر رسیدند، بوته‌های اضافی را حذف کنید. جوانه‌ها و بوته‌های اضافی هویج در خاک را با استفاده از قیچی بچینید تا فقط یک جوانه در هر سوراخ باقی بماند. برای حذف بوته‌های اضافی روش کشیدن جوانه‌های هویج، توصیه نمی‌شود. ریشه کن کردن (Uprooting) بوته‌های هویج، می تواند محیط کشت را خراب کرده و به ریشه ی گیاهان باقی مانده آسیب برساند. در اطراف جوانه‌های هویجی که خمیده به نظر می‌رسند، خاک اضافه کنید. اگر ساقه جوانه‌های هویج خم شود، ریشه‌ها به درستی شکل نمی‌گیرند. ریشه هویج‌هایی که از بستر کاشت بیرون می‌آیند را مجدداً با خاک پوشش دهید. به دلیل اینکه وقتی ریشه‌های هویج در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، سبز شده و هویج‌ها غیر قابل خوردن می‌شوند. اگر بر روی بوته‌های هویج انواع قارچ‌ها یا سفیدک mildew (نوعی بیماری گیاهی) مشاهده کردید، گوگرد وتابل (wettable) و یا ضد قارچ را روی بوته‌ها اسپری کنید. وقتی بوته‌های هویج در محیط بیش از حد مرطوب نگه داشته شوند، مستعد ابتلا به سفیدک هستند و اگر گیاهان هویج شما مدت زمان طولانی باران دریافت کنند، نیاز به اسپری موارد بالا بر روی محصولات خود دارید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

توجه: سم گوگردی وتابل جهت مبارزه با سفیدک سطحی و بیماری‌های قارچی میوه و گیاهان زینتی و نباتات زراعی و صیفی بکار می‌رود، طرز مصرف اینگونه سموم به صورت اسپری می‌باشد. محصول هویج را پس از گذشت دو تا دوماه و نیم، بسته به انواع مختلفی که برای رشد انتخاب کردید، برداشت کنید. برگ‌های سبز را در بالای ریشه با دست گرفته و به آرامی آنها را تکان داده و بیرون بکشید. هرچه هویج‌ها زودتر برداشت شوند، هویج‌ها شیرین‌تر خواهند بود.

هویج فرنگی

تشکیل ساقه گل دهنده هنگامی که بوته‌های بذری با قطر ریشه 6 میلیمتر یا بیشتر (در مرحله نونهالی نباشند) در معرض یک دوره دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد قرار گیرند، گل‌دهی صورت می‌گیرد. آزمایشات نشان می‌دهند که ورنالیزاسیون (بهاره کردن) به مدت 8 هفته در دمای 8 تا 9 درجه سانتیگراد برای گل‌دهی هویج لازم است و در هویج‌هایی با ریشه‌های بزرگتر گلدهی راحت‌تر صورت می‌گیرد. گزارش شده است انواع قرمز رنگ حاوی آنتوسیانین تحت شرایط روز بلند گل می‌دهند.

برای خرید پکیج بذر سبزی ایتالیایی  اینجا را کلیک کنید.

خاک، رطوبت و تغذیه هویج فرنگی در انواع زیادی از خاک‌ها به خوبی رشد می‌کند و ترجیحاً به خاکی با زهکشی خوب و PH خنثی (5/5 تا 7) نیاز دارد. خاک‌های لوم شنی یا خاک‌های آلی فاقد کلوخ یا سنگ، برای تولید ریشه‌های صاف و راست ترجیح داده می‌شود. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه موثر است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک‌های بسیار فشرده شده ریشه به صورت مخروطی و در خاک‌های نرم، نازک و بلند می‌شود. بذر هویج فرنگی را در ردیف‌هایی به عرض 8 تا 15 سانتیمتر می‌پاشند و مشخص گردیده که حداکثر عملکرد در هویج با تراکم 100 تا 150 بوته در مترمربع است و عملکرد در کشت به صورت ردیف‌های مستطیلی شکل با نسبت 1 به 6 بیشتر از فضای مربعی شکل با نسبت 1 به 1 می‌باشد. وجود رطوبت کافی در فصل رشد بسیار مهم است. مجموع 45 تا 90 سانتیمتر آب (شامل آب بارندگی) برای کیفیت و عملکرد بالا لازم است. تحت شرایط کم خاک، طعم هویج بسیار تند و شدید می‌گردد و در خاک‌های با رطوبت زیاد، ریشه‌ها کم رنگ می‌گردند. هویج برای عملکرد خوب، به مواد غذایی موجود در خاک به میزان70 تا 120 کیلوگرم ازت، فسفر 30 تا 35 کیلوگرم و 1 تا 5 کیلوگرم پتاس در هکتار نیاز دارد.

هویج فرنگی

طرز کاشت هویج در سطح وسیع هویج فرنگی در سطح وسیع در دو نوبت بهار و پاییز کشت می‌شود. زمان کشت بذر هویج در مناطق سردسیر، پس از رفع سرمای بهاره در بهار و در مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان است. اراضی سبک و قابل نفوذ برای رشد کامل ریشه ضرورت دارد. زمینی که برای کشت هویج انتخاب می‌شود را در ابتدا بایستی شخم عمیق زد و در پاییز به هر هکتار آن 25 تا 30 تن کود حیوانی پوسیده اضافه کرد. سپس در اوایل فروردین زمین را به صورت جوی و پشته آماده نمود. فواصل ردیف‌ها در هویج زودرس 25 سانتیمتر و در هویج های دیررس 30 تا 35 سانتیمتر و فواصل بوته‌ها را به طور متوسط 5 تا 10 سانتیمتر روی ردیف در نظر می‌گیرند. بذر هویج را در کنار پشته‌ها می‌کارند و عمق کاشت بذر 0/5 تا 1 سانتیمتر است. بعد از آن که بذرها سبز و بوته ها 4 برگه شدند، تدریجا در 2 تا 3 نوبت آن‌ها را پراکنده کرده و پس از پراکنده کردن باید مزرعه را بلافاصله آبیاری نمود تا ریشه‌هایی که اطرافشان خالی شده پوشانده شوند. عمل پراکنده کردن باید تا زمانی صورت بگیرد، که فاصله بین بوته‌ها به 10 تا 15 سانتیمتر برسد. مدت فعالیت ریشه در خاک در حدود 6 ماه است و در این مدت مواد غذایی لازم را از خاک جذب و ذخیره می‌نماید. در تمام این مدت سله شکنی بعد از هر آبیاری ضروری است.

هویج فرنگی برداشت : برای مصرف تازه هویج، هنگامی که قطر اغلب ریشه‌ها در محل طوقه به 5/2 تا 5/3 سانتیمتر برسد، برداشت می‌کنند که بسته به دمای محیط معمولاً مصادف با 65 تا 85 روز یا بیشتر بعد از کاشت است. هویج های مورد استفاده برای فرآوری را برای افزایش رنگ و ماده خشک در زمان بلوغ، به مدت بیشتری روی زمین باقی می‌گذارند.

شرایط انبارداری : هویج را می‌توان در دمای 0 تا 1 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 93 تا 98 درصد به مدت پنج ماه نگهداری کرد. چنانچه اندام هوایی از ریشه جدا گردد. جهت انبارداری بهتر است، زیرا آب و مواد غذایی در طول انبارداری از ریشه به قسمت هوایی گیاه منتقل می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ساحل
    16 آذر 1401
    ساحل

    سلام وقتی هویج محصولش در اومد از اول یه هویج دیگه بکاریم یا همین خودش ثمرمیده باز

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 آذر 1401
    نازبو - یاوری

    ثمر میده ولی میزان باردهی پایینه، بیشتر جنبه سرگرمی داره این سبک کشت ها

  • پاسخ
    1234
    02 اسفند 1399
    1234

    عالی

گزارش اشکال در سایت