نازبو
بذر گوجه فرنگی، شرایط کاشت و پرورش آن
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • باغبانی شهری

بذر گوجه فرنگی، شرایط کاشت و پرورش آن

گوجه فرنگی یکی از محصولات پر مصرفی است که در کشور ما به فراوانی کشت و استفاده می‌شود. اما آیا تاکنون به تاریخچه این مواد غذایی توجه کرده اید؟ یا این که اصلا بذر گوجه فرنگی از کجا به کشور ما رسید؟ این بذر را در زبان افغانستانی بادمجان رومی می‌گویند. یکی از بذرهایی است که می‌توان به راحتی در هر منطقه ای آن را تکثیر نمود. باید بگوییم بذر گوجه فرنگی از راسته دو لپه‌ای‌ها بوده و برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. می‌توان آن را به صورت خام خواری استفاده نمود و می‌توان از آن رب تهیه کرد.

جهت خرید بذر گوجه فرنگی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

ریشه بذر گوجه فرنگی اصولا عمیق بوده و نیاز به خاک زیادی برای رشد دارد. اما می‌توان آن را در گلخانه و در گلدان، یا در باغ و باغچه نیز کشت نمود. برخی از افراد که در آپارتمان ساکن هستند و علاقه بسیار زیادی به باغبانی دارند، می‌توانند این میوه خوشمزه و پرمصرف را در گلدان پرورش دهند. بذر گوجه فرنگی و میوه آن، از خواص بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل در مکان‌های بسیار زیادی آن را کشت می‌نمایند. باید بگوییم یکی از ویژگی‌های خاص گوجه فرنگی، پرورش آن بدون نیاز به خاک است. البته این روش چندان برای پرورش گوجه فرنگی مناسب نخواهد بود.

جهت خرید پکیج بذر گوجه فرنگی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مکان مورد نیاز جهت کشت بذر گوجه فرنگی

بهترین مکانی که می توانیم برای کشت این محصول انتخاب نماییم، مناطقی است که از خاک فراوان و آب و هوای معتدلی برخوردار باشد. اگر بخواهیم بهترین زمان کشت این محصول را بیان نماییم، باید بگوییم در ابتدای بهار، زمانی که زمین سرما را از خود دور نموده است، بهترین زمان برای کشت بذر گوجه فرنگی به شمار می‌رود. البته شهرهایی که دارای آب و هوای گرم هستند، اصولاً برای کشت بذر گوجه فرنگی اواخر زمستان را انتخاب می‌کنند. تا زمانی که هوا هنوز گرم نشده است، این محصول را برداشت نمایند. 

بیشتر بخوانید : 6 روش برای رشد سریع تر گوجه فرنگی

خاک مناسب برای کشت بذر گوجه

یکی از مهمترین مواردی که باید در کشت بذر گوجه فرنگی به آن توجه نماییم، انتخاب خاک مناسب است. خاک این محصول باید از مواد مغذی بسیار زیادی بهره مند باشد. از طرف دیگر این خاک اگر زهکشی شده باشد، مسلماً مناسبتر خواهد بود. اصولا برای زهکشی خاک از خزه استفاده می‌کنند. اسید موجود در خاک باید بین 6 تا 7 باشد. اگر در خاکی که بذر گوجه فرنگی کاشته میشود، کمی آهک وجود داشته باشد، نیز می تواند مناسب بوده و تاثیر بهتری را بر محصول داشته باشد.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بهترین دما برای محصول گوجه فرنگی

همیشه برای کاشت هر بذری، دمای محیط بسیار مهم است. اگر قصد کشت بذر گوجه فرنگی در گلخانه دارید، بهترین دمایی که می‌توانیم برای این محصول استفاده کنیم، دمای 18 الی 20 درجه سانتیگراد است. برای گوجه فرنگی چه دما بالا باشد، چه پایین، هر دو می‌تواند مضر به شمار رود. به هیچ عنوان نباید تا پیش از رشد بذر گوجه فرنگی دمای آن به زیر 15 درجه سانتیگراد برسد.  

مراقبت از گوجه فرنگی و کود دهی آن

گوجه فرنگی گیاهی بسیار حساس است. از این رو باید بسیار مراقب مراحل رشد آن باشید. بذر گوجه فرنگی تقریباً به چند عنصر مهم برای رشد نیاز خواهد داشت. مثلاً این محصول باید برای رشد، آب هیدروژن دریافت نموده و کربن نیز به دست آورد. اکسیژن نیز از طریق هوا به او خواهد رسید. پس این سه عنصر مهم، برای رشد بذر گوجه فرنگی بسیار لازم و ضروری هستند. از طرف دیگر کوددهی مناسب و در زمان مشخص نیز، برای رشد این محصول لازم خواهد بود. بهترین کودی که می‌توانیم برای گوجه فرنگی استفاده کنیم، کودهای مرغی یا کم نیتروژن هستند. بذر گوجه فرنگی نیاز به کوددهی زیادی ندارد. از این رو هر یک ماه یک بار، برای کوددهی این محصول کافی خواهد بود. می‌تواند با این روش، هم میوه و هم ساقه گوجه فرنگی را تقویت کرد.

جهت خرید کود مخصوص گوجه فرنگی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

کاربردهای گیاه گوجه فرنگی 

شما بر سر هر سفره‌ای این محصول خوشمزه را مشاهده می‌نمایید. پس باید بگوییم یکی از مهمترین محصولات در سبد هر ایرانی گوجه فرنگی است. از این رو کاربردهای آن نیز بسیار زیاد بوده و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده نمود. مثلاً سس گوجه، رب گوجه، پودر گوجه، آب گوجه، پوره گوجه و.. همگی از جمله مزایایی است که شما با کشت بذر گوجه فرنگی، تهیه میوه آن، به دست خواهید آورد. علاوه بر آن می‌توان این میوه خوش طعم را به صورت خام و در سالاد نیز استفاده نمود.

همچنین بخوانید : نحوه کاشت و نگهداری گوجه گیلاسی در خانه

بیماری‌ها و آفات بذر پس از کشت

معمولاً این گیاه به بیماری‌ها و آفات متعددی دچار می‌شود. از جمله بیماری‌هایی همچون شانکر، انتروکیناز، کپک خاکستری، پژمردگی‌های باکتریایی و ... که همگی با سمپاشی به موقع قابل رفع یا پیشگیری خواهند بود. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت