نازبو
علائم تنش‌های وارد شده به گیاهان
  • آموزش و مقالات

علائم تنش‌های وارد شده به گیاهان

در این جا قصد داریم برخی از نشانه‌های رایج تنش و شرایطی که باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شوند را بیان کنیم:

 پژمردگی: پژمردگی می‌تواند نشان دهنده وجود حشرات یا بیماری‌ها باشد، اما عمدتا به خاطر عدم رطوبت خاک است. فکر نکنید که گیاهان به اندازه کافی آب دارند اگر سطح خاک مرطوب باشد. برای بیشتر گیاهان و سبزیجات باید مطمئن شوید که تا عمق 15 سانتیمتر مرطوب است. اگر خاک بیش از حد خشک باشد، به طور کامل آبیاری شود ظرف 24 ساعت بهبود می‌یابند. خاک بیش از حد مرطوب نیز باعث پژمردگی می‌شود، زیرا آب بیش از حد منافذ را پر کرده و مانع از ورود هوا می‌شود و ریشه‌ها را خفه می‌کند. اگر خاک بیش از حد خیس است آبیاری را متوقف کرده و صبر کنید تا خاک خشک شود. اگر گیاهان بهبود نیافتند ممکن است آسیب بسیار شدید باشد. همچنین پژمردگی یک واکنش طبیعی به گرمای شدید است. این واکنش فیزیولوژیکی نشان می‌دهد که گیاه به طور موقت بسته شده است تا رطوبت را به حداقل برساند. صبر کنید تا ببینید آیا گیاهان در هنگام خنک شدن دما در عصر احیا می‌شوند یا خیر. نهال های تازه کاشته شده و گیاهان دیگری که به تازگی به فضای باز منتقل شده اند، هنگامی که برای اولین بار در معرض آفتاب و باد قرار می گیرند از بین می‌روند. آنها را در یک منطقه حفاظت شده قرار دهید یا آنها را با پارچه باغبانی پوشش دهید تا زمانی که به شرایط عادت کنند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

لکه‌های سفید: قسمت‌های سفید بر روی شاخ و برگ‌های پیوندهای جدید یا گیاهانی که از داخل خانه به فضای باز منتقل شده‌اند می‌توانند آفتاب سوختگی را نشان دهند. تغییر رنگ در برگ‌هایی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، بیشتر است. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، نهال‌ها و دیگر گیاهان حساس باید به تدریج و در طول یک دوره چند روزه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.
لکه‌های سیاه: لکه‌های سیاه بر روی برگ‌ها می‌توانند نشان دهنده آسیب یخ زدگی باشد. شاخ و برگ‌هایی که از سرما آسیب دیده اند بهبود نخواهند یافت اما این گیاهان دوباره رشد خواهند کرد. اجازه دهید که شاخ و برگ‌های آسیب دیده باقی بمانند تا خطر یخ زدگی از بین برود و گیاه شروع به رشد جدید کند.

برای خرید کود مایع گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برگ‌های ناهموار: برگ‌های بریده بریده و ناصاف می‌تواند ناشی از بادهای شدید، باران یا تگرگ باشد. اگر چه این امر تا حد زیادی مربوط به مساله زیبایی می‌شود اما باعث می‌شود که گیاه نسبت به بیماری‌ها آسیب پذیر شود. به همین دلیل بهتر است که برگ‌های آسیب دیده را حذف کنید. در اغلب موارد برگ‌ها به سرعت جایگزین می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ بیماری گیاهی که باید مراقب آنها باشیم تشخیص مشکلات گیاه از روی برگ آن به زبان ساده

برگ‌های با رنگ غیر طبیعی: برگ‌های بی‌رنگ می‌تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. اگر رنگ سفیدتر از حد معمول باشد ممکن است کمبود نیتروژن را نشان دهد. اگر رگ برگ‌ها سبز باشند اما منطقه بین آن‌ها زرد است مشکوک به کمبود آهن است. گیاهانی که دچار کمبود فسفر هستند، معمولاً به رنگ قرمز یا بنفش متمایل می‌شوند. رشد کم ممکن است به این معنی باشد که کمبود کلی مواد مغذی ضروری وجود دارد. PH خاک را بررسی کنید و در صورت لزوم برای گیاهانی که در حال رشد هستند تنظیم کنید (اکثر گیاهان و سبزیجات PH حدود 6.8 را ترجیح می دهند). PH نامناسب می‌تواند از جذب مواد مغذی خاک، حتی زمانی که در خاک وجود دارند، جلوگیری کند.

برای خرید کود آهن پودری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.


حاشیه‌های خشک: حاشیه‌های خشک برگ می‌تواند نشانه سوختگی از کود زیاد یا سوختگی ناشی از باد باشد. برای جلوگیری از این موضوع همیشه کودهای شیمیایی را بر طبق اصول برچسب به کار ببرید. کودهای آلی به ندرت موجب سوختگی می‌شوند، زیرا مواد مغذی به آرامی در طول زمان آزاد می‌شوند. گیاهان جوان باید باید به وسیله پارچه باغبانی یا گیاهان بزرگتر در برابر باد محافظت شوند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت