نازبو
تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت2)
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • باغبانی

تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت2)

در این پست در ادامه مطلب قبلی به بررسی کمبود مواد مغذی در گیاهان و عناصر مورد نیاز آنها خواهیم پرداخت. با نازبو همراه باشید.

بررسی کمبود مواد مغذی در گیاهان و عناصر

کلسیم

تغذیه گیاهان
 

تاثیرات کلسیم روی گیاه: یکی از عناصر پرمصرف است که عموماً توجه زیادی به آن نمی‌شود و حرکت آن در درون گیاه برخلاف دیگر عناصر ماکرو بسیار کند است. جزیی از دیواره سلولی است و در تقسیم سلولی گیاه نقش دارد، همچنین در فرایندهای رشد و مقاومت به آفات و بیماری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

حرکت و جذب این عنصر در حضور تنظیم کننده‌های رشد (بخصوص اکسین) به خوبی صورت می‌گیرد. جهت حرکت اکسین و هرمون اکسین برخلاف یکدیگر می‌باشد. شاخ و برگ‌ها نسبت به میوه مخزن قوی تری برای کلسیم هستند.

در نتیجه تنش‌های محیطی از قبیل گرمای هوا، خشکی یا حتی تولید بار خیلی سنگین، گیاه به طور طبیعی هرمون گازی اتیلن تولید می‌کند که به اعتقاد آقای جری استولر، کلسیم می‌تواند این اتیلن ناشی از تنش را تا حد زیادی کنترل نماید.

بسیاری از ناهنجاری‌های فیزیولوژیکی در داخل گیاه مربوط به کمبود کلسیم در گیاه است. همچنین کلسیم در تولید دیواره سلولی مستحکم در داخل گیاه نقش اساسی دارد و عنصر مهمی در نیرومندی و سلامتی گیاه محسوب می‌شود.

در اثر کمبود کلسیم نوک برگ‌های جوان سفید و جمع و پیچیده می‌شود و رشد گیاه متوقف می‌شود. فاصله بین گره‌ها کوچک مانده، گل‌ها عقیم شده و ریشه‌ها نحیف و کوچک مانده و میوه‌ها بی مزه و ریز خواهند شد.

علایم کمبود: دوره‌های آب و هوایی گرم و خشک یا رطوبت خیلی بالا، کم آبی و مصرف بیش از حد پتاس و ازت (به خاطر رشد شدید رویشی) باعث تشدید کمبود کلسیم در در گیاه می‌گردد.

بیش بود کلسیم: بیش بود این عنصر باعث ظهور کمبود منیزیم و پتاسیم در گیاه می‌شود.

برای خرید خاک و بستر کشت  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گوگرد

تغذیه گیاهان

 

تاثیرات گوگرد روی گیاه: بیشتر به صورت پروتئین در درون کلروپلاست‌ها قرار دارد، به این ترتیب در گیاهانی که کمبود گوگرد دارند، میزان کلروفیل نیز کاهش می‌یابد. گوگرد در تنظیم ساخت قند، نشاسته و همی سلولز موثر است. از آنجایی که گوگرد در تولید کلروفیل گیاهان دخالت دارد، جزیی از ساختمان چندین اسیدآمینه پروتیین و کلروفیل می‌باشد.
علایم کمبود: زردی برگ‌های جوان و ضعیف شدن ساقه.
بیش بود گوگرد : بیش بودش موجب پیری زودرس برگ‌ها می‌شود. گوگرد هم از طریق ریشه‌ها و هم از طریق برگ‌ها جذب می‌شوند.

برای خرید کود گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
 

منیزیم

تغذیه گیاهان

تاثیرات منیزیم روی گیاه: جزیی از کلروفیل می‌باشد و در جذب فسفر به گیاه کمک می‌کند.
علایم کمبود: برگ‌های پیر دچار زردی بین رگبرگی می‌شود.
بیش بود منیزیم : بیش بود منیزیم بندرت اتفاق می‌افتد و در صورت اتفاق علایم کمبود پتاسیم و کلسیم را نشان می‌دهد.  

روی

تغذیه گیاهان

تاثیرات روی بر گیاه: در عمل گرده افشانی و لقاح و بیوسنتز(اکسین) برای رشد سلول‌ها نقش مهمی دارد. روی در بسیاری از سیستم‌های آنزیمی گیاه، نقش کاتالیزوری، فعال کننده و یا ساختمانی دارد و در ساخته شدن و تجزیه پروتئین‌ها در گیاه دخیل است. گیاهان مبتلا به کمبود روی از نظر فاکتورهای تنظیم کننده رشد نیز دچار کمبودند.
علایم کمبود: زردی بین رگبرگی که بیشتر در برگ‌های جوان گیاه ظاهر می‌شود (ظهور نوارهای زرد رنگ در ذرت)، کاهش مقدار تنظیم کننده‌های رشد که در اثر کمبود روی در گیاه بوجود می‌آید، باعث کوتولگی و کاهش فاصله بین گره‌ها در ساقه گیاه می‌شود. پیچیدگی حاشیه برگ‌ها نیز از نشانه‌هایی است که کمبود روی در ایجاد آن دخیل است.

تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت۱)
تغذیه گیاه و علائم کمبود (قسمت3)  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت