نازبو
تفاوت کود میکرو و ماکرو
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • باغبانی

تفاوت کود میکرو و ماکرو

کود میکرو و ماکرو: به طور کلی عناصر مورد نیاز گیاهان، از نظر نیاز غذایی گیاه به دو دسته کود میکرو و کود ماکرو تقسیم می‌شوند که در حال حاضر انواع کود میکرو یا کود کم مصرف که شامل : آهن، روی، منگنز، مس، بر، نیکل، مولیبدن و انواع کود ماکرو یا پرمصرف که که شامل: ازت، فسفر، پتاس، کلسیم و منیزیم می‌باشد، با برندها و ترکیبات مختلفی در بازار وجود دارد.
توصیه می‌شود که کود میکرو به صورت محلول و بر روی برگ گیاهان مورد استفاده قرار گیرد و همراه با سموم شیمیایی مورد نیاز، ترکیب شده و همراه با آن‌ها بر روی گیاه سمپاشی گردد. تفاوت عمده انواع کود میکرو و ماکرو، در میزان مصرف آنها می‌باشد، نه در تعداد دفعات مورد استفاده.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 

اغلب کاربران کود میکرو و ماکرو، بر این گمان هستند که با توجه به نام این کودها، انواع کود میکرو باید به تعداد کم و انواع کود ماکرو باید به تعداد زیاد مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که در کاربرد این کودها، این موضوع کاملاً برعکس می‌باشد. به عنوان مثال در صورت تغذیه گیاه با عنصر ازت یا فسفر، لازم است به میزان بسیار کم از کود اهن نیز استفاده شود.
میکروالمنت‌های مورد نیاز گیاه عبارتند از : آهن، مس، روی، بر، سدیم، کلر، مولیبدن و منگنز که بر این اساس می‌توان گفت: انواع کود میکرو عبارتند از :کود آهن، کودی روی و انواع ماکرو المنت‌های مورد نیاز گیاه نیز عبارتند از: فسفر، پتاسیم، ازت، منیزیم، کلسیم، گوگرد و ... کود حیوانی نیز حاوی مقادیری از میکرو المنت‌ها می‌باشد. علیرغم اینکه میزان مورد نیاز عناصر کم مصرف، برای گیاه بسیار پایین می‌باشد و اغلب میزان بسیار کمی از انواع کود میکرو توسط گیاه جذب می‌شود ولی با این تفاسیر، میزان کم یا عدم وجود هر یک از این عناصر می‌تواند نقش سایر عناصر خاک را بی تاثیر و کم رنگ نماید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت