نازبو
تکنیک‌های باغبانی برای آب و هوای خشک
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

تکنیک‌های باغبانی برای آب و هوای خشک

در زمان خشکسالی ممکن است گیاهان آبی را که برای زنده ماندن نیاز دارند، به سختی به دست آورند و کمتر دوام بیاورند. با چاه‌هایی که در حال خشک شدن هستند، کم شدن آب انبارها، ممنوعیت آب در بسیاری از مناطق، ما چاره ای جز به حداقل رساندن مقدار آبی که به گیاهان خود می‌دهیم، نداریم. پس چگونه می‌توانیم آن‌ها را با استفاده از آب کمتری شاد و سالم نگه داریم؟
سعی کنید مثل یک گیاه فکر کنید. اگر بفهمید که یک گیاه چگونه از آب استفاده می‌کند و رشد می‌کند، بسیار ساده تر و جالب تر است، تا این که ببینید چگونه یک باغ کارآمد را ایجاد و حفظ کنید.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

همه چیز درباره ریشه‌ها

بیشتر گیاهان رطوبت بسیار کمی را از طریق برگ‌های خود جذب می‌کنند. تقریباً تمام آبی که آن‌ها نیاز دارند باید از طریق ریشه‌ها جذب شوند. پس گیاهانی که ریشه‌های بیشتری دارند، تجهیزات بیشتری برای پیدا کردن و جذب رطوبت دارند. یک سیستم ریشه‌ای پیشرفته با تعداد زیاد موهای ریشه مانند اسفنجی، بهترین پوشش گیاهی برای زنده ماندن در شرایط خشکسالی است. یک گیاه برای ایجاد یک سیستم ریشه ای خوب، ریشه‌ها باید بتوانند به خاک نفوذ کنند. برای انجام این کار آنها باید در یک خاک آزاد و شکننده رشد کنند، نه یک خاک که سخت و فشرده است. باغبانان می‌توانند با شکستن خاک سخت با یک چنگال و مهمتر از همه با افزودن مواد آلی به خاک شرایط خوبی برای رشد ریشه فراهم کنند. مخلوط کردن مواد آلی با ذرات خاک بومی خاک را نرم می‌کند و باعث می‌شود که ریشه‌ها در تمام جهات حرکت کنند.

برای خرید پکیج بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مواد آلی مانند کمپوست، پیت ماس و برگ‌های خرد شده بهترین راه برای رساندن رطوبت به ریشه گیاه می‌باشد. افزودن این مواد خاک شما را متخلخل می‌کند، بنابراین آب‌هایی که به سطح خاک اعمال می‌شوند از بین نمی‌روند، بلکه به سمت منطقه ریشه حرکت خواهد کرد. خاکی که حاوی مقدار زیادی از مواد آلی است می‌تواند رطوبت بیشتری را حفظ کند. زمانی که آب بر روی خاک حاوی مقدار زیادی مواد آلی ریخته می‌شود، آب را در خود نگه میدارد تا زمانی که گیاه به آب نیاز دارد ریشه‌ها به آن دسترسی داشته باشند. صد متر مربع زمین حاوی خاک خوب و خاکبرگ می‌تواند حدود 340 لیتر آب را جذب کند، در حالی که صد متر مربع ماسه تنها می‌تواند 230 لیتر جذب کند. 

آخرین نکته در مورد ریشه‌ها

جذب رطوبت وظیفه جوانترین بخش سیستم ریشه گیاه_ریشه‌های رو به رشد و موهای ریشه_ می‌باشد. هنگامی که شرایط رطوبتی به طور قابل توجهی بین مرطوب و خشک متناوب می‌شوند، این موهای ریشه دچار تنش و آسیب می‌شوند. پوشاندن سطح خاک با یک لایه ضخیم از مالچ باعث کاهش تبخیر آب می‌شود و از همه مهم‌تر میزان رطوبت را در خاک ثابت نگه می‌دارد تا ریشه‌های ظریف سالم بمانند.

برای اطلاعات تکمیلی مقاله انتخاب یک مالچ مناسب برای باغ سبزیجات را نیز مطالعه نمایید.

همه چیز درباره برگ‌ها

گیاهان از طریق برگ‌های خود آب بسیاری را جذب نمی‌کنند بلکه از طریق برگ‌های خود آب را از دست می‌دهند. در حقیقت 98 درصد از آب جذب شده توسط یک گیاه از طریق منافذ میکروسکوپی (به نام روزنه) روی برگ‌های گیاه از بین می‌رود. این بیرون دادن بخار آب که تعرق نامیده می‌شود یک بخش ضروری از فرآیند متابولیک گیاه برای جذب مواد مغذی خاک است. تعرق همچنین به خنک شدن گیاهان در هوای گرم کمک می‌کند. راه‌های مختلفی برای کاهش میزان رطوبت گیاهان شما از طریق برگ‌هایشان وجود دارد. از آن‌ها در برابر آفتاب و گرمای بیش از حد محافظت کنید. خورشید بعدازظهر بسیار گرم است. بنابراین فراهم کردن سایه کوچکی برای گیاهان در بعدازظهر ایده خوبی است. برای این کار می‌توانید از درختان در حیاط خود استفاده کنید یا یک سقف مشبک بر روی گیاهان خود قرار دهید یا گیاهان را طوری بکارید که گیاهان بلندتر برای گیاهان کوتاه تر سایه ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که برگ‌های پژمرده در یک بعدازظهر داغ همیشه سبب زنگ خطر نمی‌شود. در نور خورشید داغ، برخی گیاهان قادر به بستن روزنه‌های خود و کاهش تعرق هستند. این یک مکانیزم دفاعی طبیعی است. زمانی که خورشید غروب می‌کند و دمای هوا شروع به خنک شدن می‌کند، گیاهان عملکرد طبیعی خود را از سر می‌گیرند و برگ‌ها به حالت قبل برمی گردند.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 

برای خرید کود مایع صیفی و سبزیکاری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

یکی دیگر از راه‌های مهم کاهش اتلاف رطوبت از طریق برگ‌های گیاهان، محافظت از آن‌ها در مقابل باد است. اگر باغتان در یک مکان بسیار بادگیر قرار دارد، می‌توان از چند تکنیک برای محافظت از باغ استفاده کرد. یکی از این راه‌ها استفاده از یک روکش مانند پارچه‌های باغی می‌باشد. در فصل بهار، بسترهایی که به تازگی کاشته می‌شوند یک بار آبیاری می‌شوند و سپس با پارچه‌های باغی پوشانده می‌شوند. این روکش سطح خاک را از خشک شدن حفظ می‌کند و همچنین از گیاهان تازه در حال رشد در برابر وزش باد محافظت می‌کند. به خصوص گیاهان جوان در برابر اتلاف رطوبت آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا به اندازه کافی از یک سیستم ریشه ای برای مرطوب نگه داشتن خود بهره‌مند نشده اند. همیشه پیوندهای جدید را به مدت یک هفته یا بیشتر با پارچه های باغی بپوشانید. هنگامی که ریشه‌های آن‌ها گرفته شد، پوشش را می‌توان برداشت. همچنین از پارچه‌های باغی برای پوشش دادن چهار طرف قفسه‌های گوجه فرنگی و قفسه ‌ای بادمجان می‌توان استفاده کرد. به این ترتیب گیاهان در برابر باد محافظت می شوند و با آب بسیار کمتری رشد می‌کنند. گل‌ها نیز باید در برابر باد محافظت شوند. از نرده‌ها نیز می‌توان مانند بسیاری از بادگیرهای دیگر برای محافظت از گیاهان در برابر باد استفاده کرد. یک نرده چوبی 3 فوتی از منطقه ای در حدود یک تا سه برابر ارتفاع خود محافظت می‌کند. تجربه نشان می‌دهد که قسمت‌های محافظت شده از باد به ندرت به آبیاری نیاز دارند.

برای خرید پکیج بذر فلفل به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

همچنین می‌توان از درختچه‌ها و درختان برای ایجاد بادشکن در مکان‌های مختلف در اطراف حیاط استفاده کرد. از گیاهان بلند و مقاوم مانند اکینوپس و فلوکس برای محافظت از گیاهان نازک‌تر و حساس در مقابل باد استفاده کنید. بعضی از باغبانان از گیاهان بلند ذرت برای محافظت از کدو و لوبیا در برابر باد و آفتاب استفاده می‌کنند. ما هم به شما پیشنهاد می‌کنیم در باغ سبزیجات خود همین کار را انجام دهید و از گوجه فرنگی برای محافظت از لوبیا و از گل‌های آفتاب گردان برای محافظت از خیار استفاده کنید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    بی نام
    24 اسفند 1399
    بی نام

    درسته . عالی بود .

گزارش اشکال در سایت