نازبو
تیلاندسیا گیاهی هوازی و بی دردسر
  • آموزش و مقالات
  • گلها

تیلاندسیا گیاهی هوازی و بی دردسر

گیاهان هوازی نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی جدیدتر و ناشناخته‌تر هستند، در عین حال جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از هر نوع گیاهی هستند. گیاهانی که نه لازم است نگران آبیاری‌اش باشیم، نه نگران حشره‌های پای گلدانش، چرا که این گیاه عجیب، به خاک احتیاج ندارند و به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند. اگر همیشه دوست داشته‌اید، در اتاق‌تان گیاهی بدون دردسر داشته باشید، این گیاه مخصوص شماست! گیاهان هوازی برخلاف بسیاری از گیاهان نیاز به مراقبت فراوان ندارند و تنها کافی است به آن‌ها آب اسپری کنید. روی هر سطحی می‌تواند رشد کند و حتی می‌توانید آن را در جایی آویزان کنید. گیاهان هوازی برای افرادی که به خاک حساسیت دارند بسیار مناسب می‌باشند. گیاهان هوازی، جزو گیاهان کم توقع می‌باشند که برای رشد فقط به هوا احتیاج دارند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله گیاهان هوازی و شرایط نگهداری و مراقبت از آن ها را مطالعه نمایید.

معرفی گیاه تیلاندسیا 

نام : گل هوازی - تیلاندسیا یا تیلاندزیا
نام علمی : تیلاندسیا Tillandsia
بومی: کلمبیا، پرو و مکزیک تیلاندسیا بومی امریکا، امریکای جنوبی، مکزیک و جزایر کارائیب می‌باشد و نیازی به بسترهای خاکی ندارد و دارای گونه‌های متفاوتی است.گیاهان هوازی (air plants) جایگاه بسیار خوبی در تراریوم دارند و با رشد اندک و مقاومت بالا از بهترین مولفه‌ها در صنعت گل و گیاه تزئینی به شمار می‌آیند. بیش از ۵۰۰ گونه دارند و شناخته شده‌ترین گروه آنها تایلاندزیا Tillandsia می‌باشد که در خانواده بروملیا Bromeliaceae جای دارد.

شرایط نگهداری از گیاه هوازی تیلاندسیا

دما: تیلاندسیا ها در دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد زندگی می‌کنند اما بهترین دما برای زیست گیاهان هوازی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سلسیوس می‌باشد. دمای حداقلی که این گیاهان تحمل می‌کنند، حدود ۷ درجه مثبت سانتیگراد است و در دماهای معمولی خانه (۱۵ تا ۳۰) به خوبی آداپته شده و رشد می‌کنند. هیچ وقت اجازه ندهید گیاهان هوازی تان در هوای سرد قرار بگیرند در غیر این صورت به سرعت از بین می‌روند، آنها را همیشه در هوای گرم نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید می‌توانید در تمام طول سال آنها را در بیرون از خانه هم پرورش دهید، البته به شرطی که در زمستان‌ها از خیس شدن آنها جلوگیری کنید.

برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نور: این گیاهان عاشق نور خورشید هستند ولی در ماه‌های گرم تابستان باید مراقب سوختگی آنها باشیم و بهتر است در این ایام در نور غیر مستقیم (سایه، آفتاب) قرار بگیرند و همچنین بهتر است از پنجره‌های جنوبی فاصله مناسبی داشته باشند. در گلخانه نیز باید ازسایبان توری استفاده شود. این گیاهان هوای گرم را دوست دارند. بیشتر گیاهان هوازی نباید در آفتاب کامل و شدید قرار گیرند. اگر گیاه هوازی که از آن نگهداری می‌کنید به طور طبیعی بر روی درختان رشد می‌کند، آن را مرطوب نگه دارید و در مکانی سایه دار قرار دهید. اگر گیاه هوازی‌تان از انواعی هستند که در طبیعت بر روی زمین رشد می‌کند، مثل تیلاندسیا سایانیا یا تیلاندسیا لیندینایا، این نوع را در درون خانه در آفتاب غیر مستقیم و در بیرون از خانه در مکانی سایه دار قرار دهید.
نور مصنوعی: در صورت عدم دسترسی به نور مستقیم آفتاب، می توان از نور فلورسنت استفاده کرد. در این حالت فلورسنت باید در فاصله ۶۰ سانتیمتری از گیاه قرار گیرد و استفاده ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز نیاز گیاه را تامین می‌نماید. تامین ۳۰.۰۰۰ لوکس نور، برای آنها مناسب است.
آب: تیلاندسیا مانند هر گیاه دیگری با توجه به شرایط خشک، گرم، خنک و مرطوب بودن محیط، باید آبیاری شود که بین ۲ تا ۳ بار درهفته نیاز آبی گیاه را در محیط‌های بسته تامین می‌نماید ودر فضای باز ۴ تا ۵ بار در هفته نیاز دارد. اسپری کردن گیاه در فواصل آبیاری بسیار مفید است، موقع اسپری آب روی برگ‌ها می‌توان لای برگ‌ها (یقه برگ‌ها) آب اسپری کرد تا گیاه طراوت و سرزندگی خویش را در مواقع خشکی هوا حفظ کند. در صورت وجود رطوبت زیاد به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و کافی است هر دوهفته یک مرتبه گیاه را برعکس حدود ۲۰ دقیقه درون آب بگذارید، ولی اگر در مناطق خشک زندگی می‌کنید هر روز باید بر روی آن آب اسپری کنید.
نکته : باید توجه شود که گیاه ۴ ساعت پس از آبیاری خشک شده باشد، در غیر اینصورت باعث پوسیدگی برگ‌ها و نابودی گیاه می‌گردد.
تکثیر گیاهان هوازی - تیلاندسیا

تایلاندسیا ها از طریق تنه جوش و بذر تکثیر می‌شوند. تقریباً یک ماه بعد از گلدهی، گیاهان جوان در اطراف پایه گیاه مادر چشم زده و شروع به رشد می‌کنند. تعداد تنه جوش‌ها به 12 عدد می‌رسد.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تیلاندسیا

گردش هوا: جریان هوا در سلامت گیاه هوا زی حائز اهمیت است و باید طوری باشد که ۴ ساعت پس از آبیاری، گیاه خشک شده باشد. در محیط‌های خفه خیلی خوب رشد نمی‌کند. برای همین در تراریوم‌های کاملا بسته ممکن است دچار مشکل شوند.
کود: از کودهای با ازت پایین (مانند کود پتاسه کریستالون قزمر ۱۲.۱۲.۳۶) از اردیبهشت تا شهریور ماه هر دو هفته یکبار با درصد نیم گرم در لیتر به صورت اسپری استفاده شود. (توجه داشته باشید که به نظر خیلی ماده کمی می‌آید، ولی بیش از آن مورد استفاده قرار ندهید.)

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تیلاندسیا به بیماری‌های قارچی مانند فوزاریوم و حشراتی مانند شپشک‌های آردآلود حساس است. نشانه مهمی که در مورد حمله قارچ به شما هشدار می‌دهد پژمردگی و خشک شدن برگ‌های پایین است. در این حالت با قطع ساقه شاهد سیاه شدن آوندها هستیم. ساقه را تا حذف قسمت‌های سیاه شده کوتاه کنید.  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مینا
    26 تیر 1398
    مینا

    سلام وقتتون بخیر چطور میتونم اطلاعات بیشتری راجع به این گیاهان داشته باشم منظورم گیاهان هوازی هست.

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر مقالات زیادی در این مورد هست دوست عزیز اگه اطلاعات خاصی خواستید می تونید به شماره واتساپ زیر پیام بدین تا جایی که بتونیم راهنماییتون می کنیم شماره واتساپ: 09192145297

گزارش اشکال در سایت