نازبو
مارچوبه و خواص شگفت انگیز آن در سلامتی
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

مارچوبه و خواص شگفت انگیز آن در سلامتی

مارچوبه گیاهی جادویی و شگفت انگیز است که نقش بسزایی در سلامتی انسان دارد. به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون. این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. مارچوبه با نام علمی "Asparagus officinalis" از سبزی‌های چهار فصلی است که در اکثر نقاط جهان یافت می‌شود. مارچوبه به علت فعالیت تنفسی زیاد نسبت به گیاهان دیگر به سرعت آب خود را از دست می‌دهد. بدین منظور می‌بایست آنرا در جای مرطوب و در صورت امکان انتهای را در پارچه نمناک گذاشته و حداکثر طی دو روز مصرف شده ناکیفیت خود را از دست ندهد. برگهای این گیاه فلسی شکل بوده و ارتفاع آن تا چندین متر می‌رسد.

برای خرید بذر مارچوبه از فروشگاه نازبو به این لینک مراجعه کنید.  

خواص درمانی مارچوبه :

1- ضد نفخ:  این گیاه در تقویت سیستم گوارشی موثر بوده و در بالنس باکتری‌های مفید بدن نقش بسزایی دارد.
2- کمک به دستگاه ادراری:  این سبزی در دفع مایعات اضافی بدن بسیار خوب است بنابراین به افرادی که دارای ورم مجاری ادرار هستند توصیه نمی شود.
3- کاهش وزن: این گیاه دارای چربی و کالری اندکی بوده و حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی می باشد و این باعث می‌شود به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل شود. از آنجا که بدن انسان فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد دارای فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیرتر گرسنه می‌شوید. فیبر به شما حس سیری داده و این امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه نیز باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. برای افزایش قدرت مارچوبه می‌توان آن را با تخم مرغ آب پز مصرف کرد. این ترکیب باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

4- برای مقابله با یبوست اگر مدتی است که دستگاه گوارشتان تنبل شده است و یبوست گرفته‌اید می‌توانید به مارچوبه اعتماد کنید. این سبزی یکی از منابع خوب فیبرهای غذایی است که حاوی فیبرهای محلول و غیر محلول در آب به نام «پکتین» و «موسیلاژ» و غیره می‌باشد که برای مقابله با یبوست بسیار مفیدند. به خاطر اینکه این فیبرها آب را به خود گرفته و دفع مواد زائد را از طریق روده‌ها آسان‌تر می‌کنند. در واقع این فیبرها و ترکیبات موجود در ساقه‌ مارچوبه تنبلی روده‌ها را از بین می‌برند. اگر دچار یبوست هستید، می‌توانید با مصرف آن بدون ترس از آسیب رساندن به مخاط روده‌ها با یبوست مقابله کنید.
5- ویتامین‌های موجود در این گیاه: مارچوبه حاوی  آنتوسیانین است که به میوه و سبزیجات رنگ متمایل به بنفش می‌دهد که دارای آنتی اکسیدانی زیادیست که در مواجه بدن با رادیکال‌های آزاد بسیار موثر است. از پختن زیاد مارچوبه بپرهیزید پخت طولانی مدت ممکن است مواد مغذی را از بین ببرد، هر چند پختن سبزیجات فعال کردن مواد ضروری منجرب می‌شود. این سبزی سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی و ضروری محسوب می‌شود. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و تاثیرات مضر رادیکال‌‌های آزاد نقش دارد. برای تاثیر بیشتر و بهره مندی کامل می‌توان آن را با مقدار کمی روغن زیتون تفت داد. از آنجا که بدن ویتامین E را بهمراه چربی جذب می‌کند استفاده از روغن زیتون برای دریافت چربی سالم با آن مفید است. خوردن چهار برگ از این گیاه می‌تواند تا 22 درصد از نیاز روزانه شما به فولیک اسید را پوشش دهد. اسید فولیک برای زنان باردار بسیار مفید وضروری است. مطالعات دانسمندان نشان می‌دهد که مکمل‌ها دارای اسید فولیک خطر زایمان زود هنگام را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
این گیاه به همراه سبزیجات دارای برگ سبز، منبع بسیار خوب ویتامین K می‌باشد که برای انعقاد خون وسلامت استخوان‌های بدن مفید است. همچنین مارچوبه حاوی سطح بالایی از یک نوع آمینه اسید به نام تریپتوفان است که به درمان افسردگی کمک می‌کند.نحوه مصرف مارچوبهبرای خرید بذر مارچوبه بنفش از فروشگاه نازبو به این لینک مراجعه کنید.

 
6- مفید در درمان کم خونی مارچوبه به علت داشتن کلروفیل خونساز است و کسانی که کم خون هستند باید از آن استفاده کنند.
7- مقوی غرایز جنسی این گیاه سرشار از ویتامین B6 و فولات است، که هر دو می‌تواند اوج لذت جنسی را تقویت کند و همچنین دارای ویتامین E، که باعث تحریک هورمون‌های جنسی در مردان و زنان می‌شود. همچنین دارای ویتامین E، که باعث تحریک هورمون‌های جنسی در مردان و زنان می‌شود.

 

نحوه مصرف مارچوبه

  • در صورتی که می‌خواهید از خواص درمانی این گیاه استفاده کنید، می‌توانید برای تسکین و آرامش قلب از دم کرده آن استفاده کنید. دم کرده مارچوبه را به این صورت تهیه کنید: چند شاخه گیاه را در داخل یک لیتر آب جوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد. از این دم کرده به مقدار 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.
  • شما می‌توانید مارچوبه را به همراه کمی روغن زیتون و نمک در فر قرار دهید و سپس همراه گوشت، ماهی یا مرغ به عنوان یک وعده غذایی کامل و خوشمزه سرو کنید.

مضرات مارچوبه

  • مصرف مارچوبه به دلیل خواص دیورتیک آن برای افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند توصیه نمی‌شود. چرا که مصرف مارچوبه در افراد مبتلا به این عارضه باعث افزایش میزان اسیداوریک و در نتیجه بروز نقرس می‌شود.
  • توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این گیاه به دلیل دارا بودن اسید اگزالیک می‌تواند، باعث بروز سنگ کلیه شود.
  • اگر از بیماری کرون رنج می‌برید نیز باید بدانید که فیبرهای موجود در این سبزی می‌تواند برایشان مشکل‌ساز شود.
  • زیاده روی در مصرف مارچوبه در دوره بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.
  • توجه داشته باشید که مصرف این سبزی در افرادی که مبتلا به ورم مجاری ادرار هستند و یا اشخاص عصبی توصیه نمی‌شود.
  • این گیاه همچنین برای مبتلایان به روماتیسم و سنگ کلیه خوب نیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت