نازبو
خواص درمانی گیاه بابونه
  • دایره المعارف
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

خواص درمانی گیاه بابونه

گیاه بابونه یکی از گیاهانی است که در دست‌نوشته‌های پزشکی باستانی زیادی به آن اشاره شده است و حالا دیگر گذر زمان خواص بی‌شمار آن را به همه اثبات کرده است. گل بابونه یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در جهان است که برای کاربردهای درمانی مختلف توصیه شده است. بسیاری از مردم از ترکیب این گیاه با گیاهان دیگری مثل به‌لیمو و بهارنارنج دمنوش‌های مختلفی تهیه می‌کنند که هر کدام خواص متنوعی دارند. امروزه از این گیاه به عنوان درمان طبیعی برای بهبود مشکلاتی مثل بی‌خوابی، اضطراب، اختلالات گوارشی، بیماری‌های پوستی، اسپاسم عضلانی و … به کار گرفته می‌شود. در ادامه این مطلب خواص بابونه را برای پوست، مو و زیبایی و سایر خواص آن بررسی می‌کنیم:


خواص بابونه برای پوست

بابونه به واسطه ترکیبات موثر خود، تاثیر زیادی روی سلامتی پوست دارد و به همین خاطر در محصولات مراقبت پوست از عصاره آن استفاده می‌شود. بابونه به سبب داشتن ویتامین‌های A، C، E، D و ویتامین ب کمپلکس در کنار خواص ضدالتهاب، ضدحساسیت و آنتی‌باکتریال در محصولات مراقبت پوست زیادی به کار برده شده است و به صورت موضعی هم برای درمان عارضه‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان بیماری‌های خفیف پوست با بابونه
بابونه یک ترمیم کننده ملایم است و در صورت استفاده مستقیم از عصاره بابونه روی زخم، این گیاه می‌تواند فرآیند بهبود آن را سرعت ببخشد. علاوه‌ بر این پماد یا کرم حاوی بابونه به عنوان یک روش کمکی در درمان پسوریازیس و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاهش حلقه‌های تیره دور چشم با بابونه
اگر با تیرگی اطراف چشم خود مشکل دارید می‌توانید با یک درمان خانگی شاهد بهبود آن باشید. برای این کار کافی است دمنوش کیسه‌ای بابونه را چند دقیقه در آب جوش قرار داده و بعد صبر کنید تا خنک شود. سپس دمنوش کیسه‌ای را برای چند دقیقه کوتاه زیر چشم‌های خود بگذارید.

روشن کردن پوست با بابونه
بابونه حاوی مقادیری ویتامین C است که به روشن‌تر شدن پوست و تقویت سد دفاعی آن کمک زیادی می‌کند. در صورت استفاده مداوم از عصاره بابونه یا محصولات مراقبتی حاوی این عصاره روی جای جوش و جای زخم به مرور پوست شما ترمیم شده و جای آن‌ها از بین می‌رود.

برای خرید بذر بابونه آلمانی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

کاهش التهاب پوست با بابونه
گیاه بابونه حاوی ویتامین‌های A، E و D است که یک ضدالتهاب و نرم‌کننده پوست قوی از این عصاره ساخته است. اگر در قسمتی از پوست خود احساس التهاب یا خشکی و زبری دارید، می‌توانید از این عصاره یا محصولات حاوی عصاره بابونه کمک بگیرید.

جلوگیری از چین‌وچروک پوست با بابونه
از جمله خواص بابونه برای پوست، اثر ضدچروک آن است. بابونه یک آنتی‌اکسیدان قوی است و محصولاتی که بر پایه بابونه ساخته شده‌اند، از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سرعت بروز نشانه‌های پیری زودرس را کند می‌کنند.

 

خواص بابونه برای مو

حتما شما هم تاکنون شاهد شامپوهای مختلفی با عصاره بابونه در قفسه فروشگاه بوده‌اید. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، گیاه بابونه حاوی ویتامین‌های A، C، E، D و ویتامین ب کمپلکس است که سلامتی سلول‌ها و رشد موهای سر را تضمین می‌کند. در این بخش تاثیر بابونه روی موها را بررسی می‌کنیم.

درمان شوره سر با بابونه
بابونه به واسطه داشتن ویتامین‌های نرم کننده پوست نظیر A و E در کنار خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب خود نقش موثری در درمان شوره سر و تسکین خارش حاصل از آن دارد. این عصاره پوست سر را نرم می‌کند و خشکی و شوره آن را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از این ویژگی بابونه می‌توانید از عصاره بابونه یا محصولاتی مثل شامپو یا ماسک مو که حاوی ترکیبات بابونه استفاده کنید.

درخشندگی و سلامت مو با بابونه
اگر شما هم با موهای کدر خود دست و پنجه نرم می‌کنید و هنوز راه حل مناسبی برای مشکل خود پیدا نکرده‌اید، می‌توانید سراغ دم‌کرده بابونه یا محصولات حاوی عصاره آن بروید. عصاره بابونه به واسطه داشتن ب کملپکس و ویتامین‌های  A، C، E، D و ب کمپلکس می‌تواند با تضمین سلامت سلول موی شما، آن را نرم و تقویت کند و موجب درخشش آن‌ها شود.

بابونه جلوگیری از ریزش مو
گیاه بابونه با اثرات ضدالتهابی روی پوست سر، از رشد موی سالم حمایت کرده و برخی از مشکلات ریشه نظیر التهاب که باعث ریزش مو می‌شوند برطرف می‌کند. این گیاه حاوی ب کمپلکس است که برای رشد و بقای مو یک ویتامین حیاتی محسوب می‌گردد.

برای خرید بذر بابونه زینتی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

خواص بابونه برای لاغری

گیاه بابونه تاثیر مستقیمی روی لاغری یا افزایش چربی‌سوزی ندارد. اما متاسفانه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که کاهش وزن یکی از خواص بابونه است درحالی‌که این تصور اشتباه است. چای بابونه یک نوشیدنی بدون کالری است که اشتها را کم می‌کند، هضم غذا را بهبود می‌بخشد و ممکن است به خاطر فوایدی که برای بدن دارد روی کاهش وزن شما تاثیر غیرمستقیم داشته باشد.

خاصیت‌های درمانی گیاه بابونه

دمنوش بابونه یک نوشیدنی سالم است و بسیاری از مردم دمنوش بابونه را به عنوان جایگزین بدون کافئین و کالری برای چای سیاه انتخاب می‌کنند. چرا که این گیاه در کنار خواص خاص خود برای پوست و مو خواص درمانی زیادی هم برای بدن دارد. در این مطلب خانومی قصد داریم شما را با معرفی مهم‌ترین خواص بابونه و عوارض محدود آن آشنا کنیم تا بتوانید مصرف آن را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.

خواص بابونه برای سرماخوردگی
سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که عوارض مختلفی دارد. مطالعات نشان داده است که استنشاق بخار بابونه یا نوشیدن عصاره بابونه و دمنوش آن بخاطر خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب در بهبود علائم سرماخوردگی از جمله سردرد و آبریزش بینی تاثیر زیادی دارد.

بابونه و سلامت دستگاه گوارش
خواص بابونه برای روده را می‌توان یکی از بهترین فواید این گیاه دارویی دانست. بابونه التهاب دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و با هضم راحت غذا از بروز سوء هاضمه و دیگر مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند به همین خاطر دمنوش بابونه از قدیم به عنوان یک دمنوش آرام بخش دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

کنترل قند خون و دیابت با دمنوش بابونه
اگرچه اکثر تحقیقات انجام شده روی این موضوع روی حیوانات انجام شده و تحقیقات انسانی محدود است اما برخی از آزمایش‌ها نشان می‌دهد که بابونه با کنترل سطح قند خون، افزایش ذخیره گلیکوژن کبد و مهار سوربیتول در گلبول‌های قرمز، موجب کاهش عوارض دیابت می‌شود.

خواص بابونه برای بدن

خواص بابونه برای عفونت
التهاب یکی از واکنش‌های دفاعی بدن در برابر عفونت است و کاهش التهاب یکی از خواص بابونه محسوب می‌شود. التهاب مزمن می‌‌تواند منجر به بیماری‌هایی مثل بواسیر، اختلالات خودایمنی، معده‌درد و… شود و دمنوش گل بابونه با خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال خود به کاهش عفونت و التهاب درونی بدن کمک می‌کند.

دمنوش بابونه برای کاهش اضطراب و استرس
گیاه بابونه می‌تواند برای بهبود اضطراب و استرس مفید باشد. طی بررسی‌های انجام شده در سال 2019، این گیاه به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند اما درمانی قطعی برای بی‌خوابی محسوب نمی‌شود. دمنوش بابونه جزو یکی از دمنوش‌های مناسب برای کاهش اضطراب و بیقراری است.

خواص دمنوش بابونه برای اضطراب

تاثیر بابونه بر کاهش علائم افسردگی
بابونه با اثرگذاری روی عملکرد دوپامین و سروتونین روی کاهش علائم افسردگی موثر است. فلانوئیدهای موجود در ترکیبات بابونه از راه کاهش عمل انتقال عصبی دوپامین، گاما‌آمینو‌بوتیریک‌اسید(GABA) و سروتونین باعث کاهش اضطراب و عوارض افسردگی می‌شود.

خواص دمنوش بابونه برای قاعدگی
ز خواص بابونه برای رحم می‌توان به طبع گرم و ضداسپاسم آن اشاره کرد که درد و گرفتگی‌های ناشی از پریود را تسکین می‌دهد. اگر چند روز پیش از قاعدگی دمنوش بابونه را در رژیم غذایی خود قرار دهید هم از بروز جوش و دردهای عضلانی پیش از قاعدگی جلوگیری می‌کند و هم دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد.

همچنین خواص بابونه برای کیست تخمدان هم از مواردی است که نوشیدن آن را برای تضمین سلامت رحم و کاهش دردهای قاعدگی ضروری می‌کند. مهمترین دلیل بروز کیست تخمدان استرس و سبک زندگی ناسالم است که بابونه به واسطه آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در فرمولاسیون خود باعث کمتر شدن استرس و خنثی شدن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد می‌شود.

آیا گل بابونه عوارضی هم دارد؟

گل بابونه عوارض جانبی کمی دارد اما گاهی مشکلاتی مثل حالت تهوع، سرگیجه و واکنش‌های آلرژیک در افرادی که محصولات بابونه مصرف کرده‌اند یا با آن تماس داشته‌اند رخ داده است. عموم مردم بابونه را در مقادیر کم و به شکل دمنوش یا چای استفاده می‌کنند که این حجم مصرف تقریبا بی‌خطر است. علاوه‌براین مصرف خوراکی کوتاه‌مدت این گیاه با اهداف درمانی و دارویی نیز خطرات کمی دارد اما در رابطه با مصرف طولانی‌مدت نتایج مشخصی وجود ندارد و نیاز به توجه بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : پرورش گیاهان دارویی در باغچه خانه

گروه‌های زیر باید از مصرف بابونه بدون توصیه پزشک اجتناب کنند:

افراد با سابقه آلرژی شدید به محصولات بابونه و گیاهان مختلف باید از مصرف بی‌رویه محصولات بابونه خودداری کنند.
نوزادان و کودکان خردسال به خاطر ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن خود بهتر است بدون مشورت پزشک از این ترکیبات استفاده نکنند.
افرادی که داروهای مختلف استفاده می‌کنند. این داروها ممکن است با بابونه تداخل دارویی داشته باشند. در رابطه با تداخل گیاه بابونه با داروهای مختلفی مثل وارفارین، سیکلوسپورین و… گزارش‌های مختلفی وجود دارد بنابراین حتما باید توجه داشته باشید که در صورت مصرف هر نوع دارویی، قبل از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنید.
افرادی که عمل جراحی در پیش دارند. بابونه روی رقیق شدن خون تاثیر می‌گذارد بنابراین بهتر است چند هفته قبل از هرگونه عمل جراحی، از مصرف چای بابونه خودداری کنید.
اطلاعات کمی در رابطه با بی‌خطر بودن گل بابونه در دوران بارداری یا شیردهی وجود دارد، بنابراین از مصرف گل بابونه در دوران بارداری و شیردهی جدا خودداری کنید.
عوارض مصرف بابونه

آیا بابونه برای کودکان مضر است؟

چای بابونه مانند عسل و سایر محصولات طبیعی ممکن است به هاگ‌های بوتولیسم آلوده باشد. بدن اکثر بزرگسالان توانایی مقابله با عفونت را دارد اما بدن خردسالان و نوزادان ممکن است توانایی این کار را نداشته باشد. بنابراین باید از مصرف محصولات بابونه برای کودکان بدون توصیه پزشک باید اجتناب کرد.

 

سوالات متداول خواص بابونه

آیا چای بابونه خواب‌ آور است؟

چای بابونه خواب آور نیست اما به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند و می‌تواند موجب بهبود کیفیت خواب شود.

آیا بابونه برای قاعدگی مفید است؟

بابونه خواص ضد اسپاسم دارد و مصرف آن در دوران پریود می‌تواند روی کاهش درد و علائم افسردگی این دوران کمک کند.

آیا بابونه برای کودکان مضر است؟

مصرف بابونه بدون مشورت با پزشک ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مثل آلرژی، عفونت و … شود. بنابراین بهتر است نوزادان و کودکان از مصرف این گیاه و فراورده‌های آن بدون مشورت با پزشک خودداری کنند.

 

منبع: خانومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    زهرا
    30 خرداد 1401
    زهرا

    مطالب خو و مفیدی بود ممنون از لطف شما برای سردرد و تب دخترم استفاده‌ ميکنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    31 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خواهش می کنم دوست عزیز. فقط توی مصرف گیاهان دارویی هم خیلی مراقب باشید مصرف بیش از اندازه ممکنه عوارض داشته باشه و بهتره قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید

  • پاسخ
    مهدی
    26 دی 1397
    مهدی

    خیلی ممنون .مطالب خیلی مفیدی بود/استفاده کردم .و اینکه میخوام در کار بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت کنم یعنی تقریبا شروع کردیم

  • پاسخ
    خاتون
    11 دی 1397
    خاتون

    سلام مطالب مفیدی بود ممنونم

گزارش اشکال در سایت