نازبو
همه چیز درباره سبزی روکولا (آروگولا)
  • دایره المعارف
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

همه چیز درباره سبزی روکولا (آروگولا)

  روکولا، آروگولا، منداب، شابانک، کک کوج، جرجیر با نام‌های لاتین Eruca sativa ، Arugula و یا Rocket Salad یک سبزی سالادی عضوی از خانواده کلم است که مانند یک موشک و در شرایط هوایی سرد و مرطوب جوانه می‌زند و رشد می‌کند، روکولا تنها پس از یک ماه از جوانه زدن آماده به خوردن می‌شود! روکولا (آروگولا) یا دارای طعم اکتسابی است (Acquired Taste)، به این معنی که اگر فرد برای بار اول آن را بچشد ممکن است از آن خوشش نیاید و طعم‌های اکتسابی می‌بایست چند بار چشیده شوند تا مزه آن یاد گرفته شود (همانند آبجو، قهوه، زیتون، خاویار). علی‌رغم ظاهر برگ ظریف، این سبزی طعمی تند و جسورانه دارد. در واقع این یک طعم و مزه کاملاً متمایز است که باعث می‌شود همه چیز را خوشمزه کند. تمام قسمت‌های روکولا اعم از ساقه، برگ و دانه خوردنی است. مزه این گیاه و عطر و طعم بالا و فوق العاده‌ای آن باعث شده در برخی از کشورها به عنوان عنصر اصلی سالاد سبز استفاده می شود.

خرید بذر آروگولا

برای اینکه طعم متفاوت روکولا را به خود بیاموزانید، چند قطعه کوچک از برگ آن را به سالاد معمولی اضافه کنید، خیلی طول نمی‌کشد که خود را در حالی که برگ‌های بیشتر و بیشتری به سالادتان اضافه می‌کنید پیدا می‌کنید و در نهایت ممکن است سالادتان به جز روکولا (آروگولا) نباشد!

 

راهنمای کاشت سبزی روکولا (آروگولا)

برای کاشت بذر آروگولا آن را در خاک باغچه یا گلدان، آن‌ها را در فواصل ۲ تا ۵ سانتیمتر از هم بکارید و پس از کاشت آن، در حدود نیم تا یک سانتیمتری عمق خاک روی آن را با خاک مرغوب بپوشانید. این گیاه جز سبزیجات سایه دوست محسوب می‌شود و در اکثر خاک‌ها به راحتی رشد می‌کند، اما بهترین خاک برای رشد آن خاک غنی با مقادیر زیاد مواد آلی است. جهت خرید خاک می‌توانید به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی آووکادو و نحوه کاشت آن

کاشت و برداشت: روکولا بهترین عطر و طعم خود را هنگامی که با گرما و یا کمبود آب روبرو نباشد، به دست می‌آورد. بعد از گذشت حدوداً ۴۰ تا ۵۰ روز از کاشت بذر آروگولا، قابل برداشت و مصرف می‌باشد، البته زودتر از این زمان یعنی بعد از ۲۰ روز هنگامی که برگ‌های کوچک‌تری تولید شده می‌توان برداشت را انجام داد. ارتفاع گیاه در بهترین شرایط رشدی حداکثر به ۶۰ سانتیمتر می‌رسند ولی اغلب ارتفاع آن ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر دیده می‌شود.

در اواخر بهار یا تابستان، برگ آروگولا به سرعت به تلخ می‌شود و گیاه وارد فاز تولید گل می‌گرد، گل‌های گیاه  منداب یا روگولا را می‌توانید به سالادها اضافه کنید زیرا در این زمان شکوفه گیاهان بسیار بلند می‌شود و این زمان، زمان درآوردن گیاه و کاشت گیاه و سبزیجات جدید است و داشت آروگولا در گرمای تابستان مشکل است.

برای حفظ عرضه دائمی برگ‌های جوان و لطیف، کمی بذر آروگولا را در محل موردنظر، هر دو یا سه هفته در طول فصل رشد بپاشید. در اواخر تابستان، کاشت آروگولا را زیر سایه پارچه برای برداشت در فصل پاییز آغاز نمایید. در فصول بسیار سرد نیز بایستی آن را بپوشانید اما در زمستان‌های مناطق گرمسیر این گیاه به پوشش نیازی ندارد.

همچنین بخوانید : معرفی سبزیجات سایه دوست

روش دیگر برای کشت در زمین و باغچه، کشت به صورت ردیفی است، در این روش ردیف‌هایی به فاصله‌ی ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر در نظر بگیرید و بذرها را با فواصل ۳ تا ۵ سانتیمتر از هم بکارید.

تا قبل از جوانه‌زنی اجازه ندهید که خاک خشک شود و همیشه خاک را مرطوب نگه دارید، در اوایل رشد نیز روزانه آبیاری شود و خاک همیشه مرطوب باشد، بعد از رشد کامل گیاه هر زمان که خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید، رطوبت همیشگی پای بوته‌ها گیاهان ترد تر و خوش طعم‌تری به وجود می‌آورد.

خاک مناسب برای کاشت بذر روکولا باید زهکشی مناسب داشته و سبک باشد خاک‌های بسته‌بندی برای سبزی‌کاری بهترین بستر برای کاشت در گلدان می‌باشد.

جهت خرید خاک می‌توانید به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

از آنجایی که گیاه آروگولا کوچک است و سیستم ریشه‌ای فشرده نیز دارد، می‌توانید آنها را نزدیک به هم و یا حتی در یک گلدان بکارید، به عنوان سبزی کمتر به آفتاب کامل و زیاد احتیاج دارند و می‌توانند در نیم‌سایه و یا سایه درختان هم رشد ‌کنند.

 

آفت‌ها : (Flea Beetlesسوسک کک) است، سوسک‌های منداب یا روکولا که به کفشدوزک صیفی هم مشهورند، عاشق جویدن برگ‌های آروگولای شما هستند. راهکار مقابله با آن پوشاندن گیاهتان با پارچه باغبانی است. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد آفت‌ها می‌توانید مقاله بیماری های باغچه سبزیجات خانگی را بخوانید.
 

از خواص شگفت‌انگیز این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاهش وزن: اگرچه روکولا هیچ توانایی اثبات شده‌ای برای کمک به کاهش وزن به خودی خود ندارد، اما یک سبزی کم کالری و دارای مواد مغذی بسیار، جهت گنجاندن در برنامه غذایی است این سبزی که به آن راکت هم می‌گویند و منشاء مدیترانه ای دارد، امروزه در تمام دنیا در سالاد، پیتزا، پاستا و غذاهای دیگر هم مورد استفاده دارد. این سبزی بسیار معطر و دارای طعمی تیز است و ترکیب آن با برگ‌های خردل قرمز، تاتسوی (خردل سبز)، کیل، کاهو فر سبز و کاهو فر بنفش در سالاد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برای خرید بذر سبزیحات به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

سلامت چشم : این گیاه منبع خوبی از کارتنوئیدها است که از بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا پیشگیری می‌کنند. ویتامین C موجود در این گیاه می‌تواند از ابتلای چشم به بیماری آب مروارید نیز پیشگیری کند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان : این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی ویتامین  C، ویتامین K و ویتامین A است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید :  پرورش گوجه گیلاسی در خانه

سرشار از ویتامین A : ویتامین A ، آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و اثرات مفیدی بر روی چشم، پوست، استخوان و دندان دارد.

سرشار از ویتامین K : مصرف سه پیمانه از سبزی روکولا، 100 درصد نیاز روزانه به ویتامین K در بدن را تامین می‌کند. ویتامین K به عنوان افزاینده سلامت استخوان و عملکرد مغزی و همچنین یک ضد‌التهاب و آنتی‌اکسیدان شناخته شده است.

سرشار از ویتامین C : ویتامین C به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی شناخته شده که در پیشگیری از سرطان نقش موثری دارد. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین از به روز سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

مقدار کم اگزالات :  اگزالات مانع جذب مواد معدنی در بدن می‌شود. سبزیجات برگی سالم دیگر مانند اسفناج دارای مقادیر زیادی اگزالات هستند ولی این سبزی از مقدار کمی اگزالات برخوردار است و باعث شده برای افرادی که به دنبال غذاهای سالم‌تری حاوی کلسیم و دیگر مواد معدنی بالاتری هستند گزینه مناسب‌تری باشد.

برای خرید انواع بذر کلیک کنید. خرید بذر صیفی‌جات

پیشگیری از سرطان : این گیاه از رسته کلم‌هاست و براساس بسیاری از تحقیقات این رسته نقش بسزایی در جلوگیری از سرطان‌ها دارند. مطالعات نشان داده ترکیبات ویتامین آ و فلاوونوئید موجود در گیاه روکولا می‌توانند از ابتلای بدن به سرطان پوست، سرطان ریه و سرطان دهان پیشگیری کنند. گیاه روکولا همچنین دارای فیتوکمیکال‌هایی مانند سولفورافان است که با مواد سرطان‌زا در بدن مبارزه می‌کنند.

سلامت استخوان : ترکیب مقدار کم اگزالات‌ها با ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، گیاه روکولا را به گیاهی مناسب و موثر برای تقویت استخوان‌ها تبدیل کرده است. در یک بررسی مشخص شد مصرف روزانه ویتامین K می‌تواند خطر سایش‌های استخوانی را کاهش دهد. کلسیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز و ویتامین C همگی در سلامت استخوان نقش مفیدی دارند. کلسیم،‌ پتاسیم، منیزیم، منگنز و ویتامین C موجود در گیاه منداب، برای حفظ و تقویت استخوان‌ها گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت