نازبو
رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • کنترل آفت داخلی

رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

روش‌های متداولی برای پیشگیری از آلودگی گیاهان، درمان مشکلات گیاهان آپارتمانی و کنترل آفات وجود دارد، اما گاهی برای درمان ممکن است راه‌های زیادی وجود نداشته باشد. امروز در "نازبو" شما را با متداولترین مشکلات و آفات گیاهی و راه‌های پیشگیری از ابتلای گیاهان به آنها بیشتر آشنا می‌کنیم.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از آفت زدگی و بیماری در گیاهان

اولین نکته مهم این است که گیاه سالم و غیر آلوده خریداری کنید. با این کار خطر بروز آفت زدگی و بیماری نه تنها در گیاه جدید کاهش می‌یابد، بلکه احتمال انتقال بیماری به گیاهان دیگرتان نیز وجود ندارد. اگر مطمئن نیستید گیاهی که می‌خواهید بخرید سالم است یا خیر، چند هفته آن را از سایر گیاهانتان جدا کنید و به صورت ایزوله نگهداری و مراقبت کنید تا ببینید وضعیت آن چگونه می‌شود. مطمئن باشید قرنطینه گیاه خیلی بهتر از آلوده کردن تمام گیاهانتان به آفت یا بیماری است.
عادت کنید هنگامی که به گلدان آب می‌دهید، گل‌های مرده را بچینید و تمام بخش‌های گیاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم و تمیز هستند.
اگر متوجه مشکلی در گیاه شدید بلافاصله پیش از آلوده شدن کل گیاهان آن را درمان کنید.
توجه داشته باشید حتماً از کمپوست گلدانی غیر آلوده استفاده کنید. هرگز از گیاهی که سلامت آن زیر سوال است، قلمه نگیرید. به خاطر داشته باشید، بیشتر گیاهان گلدانی چون مرتباً تغذیه رسانی نمی‌شوند موفقیت کمتری نیز حاصل می‌کنند. بیشتر افراد در منظم بودن آبیاری گیاه مشکلی ندارند، اما در مورد تغذیه با کود توجه لازم را به خرج نمی‌دهند. اگر کود متعادل به گیاه بدهید احتمال نجات آن از آلودگی یا بیماری، بیشتر می‌شود.
بیش از حد به خاک گیاه کود ندهید چرا که می‌تواند باعث مسمومیت خاک شده و رشد گیاه را متوقف سازد یا حتی آن را از بین ببرد.
هرگز پس از اواخر تابستان به گیاهانی که در تابستان گل می‌دهند کود ندهید. در صورتی که این کار را انجام دهید باعث پر پشت شدن گیاه می‌شوید. این امر گیاه را درست در زمانی که به خواب زمستانی می‌رود و مقاومتی ندارد، مستعد بیماری و آفت می‌سازد.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آشنایی با شایع‌ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی اگر گل و گیاه در منزل پرورش می‌دهید باید مراقب بیماری‌ها و آفت‌های زیر باشید:

  • گیاهانی که برگ‌های چند رنگی دارند در صورتی که نور کافی دریافت نکنند برگ‌هایشان سبز می‌شود. گل‌های گیاهان گلدار در صورتی که خاک خیلی خشک باشد یا نور کافی به آنها نرسد، خشک شده و خیلی زود می‌ریزند.
  • در صورتی که خاک خیلی خشک شود یا دمای اتاق خیلی بالا برود برگ‌های پایینی گیاه شروع به خشک و ترد شدن شدن می‌کنند (به اصطلاح چیپسی می‌شوند)
  • اگر پوشش سفید رنگ پودری بر روی گلدان سفالی دیدید، معمولاً نشانگر این است که گیاه بیش از حد تغذیه شده یا آبی که با آن گیاه را آبیاری می‌کنید گچ زیادی دارد.
  • وجود سوراخ‌هایی در مرکز برگ یا در راستای لبه‌های برگ می‌تواند نشانگر بی‌توجهی و آسیب زدن افراد یا حیوانات خانگی به برگ‌ها باشد.
  • اگر غنچه‌های گل پیش از باز شدن میریزند خاک یا هوا خیلی خشک بوده یا گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند.
  • اگر خاک خیلی خشک باشد یا بیش از حد آبیاری شود برگ‌ها پژمرده می‌شوند. همچنین در یک روز داغ تابستانی ممکن است موقتا برگها پژمرده شوند.
  • اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، برگ‌ها پژمرده شده و به سرعت دچار پوسیدگی می‌شوند.
  •  ضایعات و لکه‌های قهوه ای روی برگ‌های گیاه دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. ممکن است عامل آن سوختگی در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر روی قطره آب روی برگ باشد یا بیماری‌های قارچی مانند لکه برگی.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت