نازبو
روش‌های طبیعی و ارگانیک برای از بین بردن علف‌های هرز
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • کنترل آفت داخلی

روش‌های طبیعی و ارگانیک برای از بین بردن علف‌های هرز

شناخت علف‌های هرز و راه‌های کنترل آن در کشاورزی و باغداری بسیار مهم است. علف‌های هرز به گروهی از گیاهان گفته می‌شود که برخلاف میل ظاهری در مزرعه یا باغ رشد می‌کنند. ممکن است بوته‌هایی از گندم در مزرعه جو دیده شود که به عنوان علف هرز حذف شوند هر چند که ارزش اقتصادی گندم از جو بیشتر باشد. گاهاً علف‌های هرز به دلیل داشتن مقاومت بالا با روش‌های معمولی مبارزه از بین نمی‌روند.
علف‌های هرز به دلیل صدمه‌ای که به گل‌ها و گیاهان موردعلاقه‌ ما می‌زنند، گیاهان مهاجم و مضر محسوب می‌شوند. آن‌ها رشد و تکثیر فوق‌العاده سریعی دارند و در مدت کوتاهی می‌توانند چشم‌انداز زیبای باغچه‌ها و یا محوطه‌ی چمن‌کاری شده را خراب کنند و به بیشه‌ای پر هرج‌ومرج با منظره‌ای ناخوشایند تبدیل نمایند. برای اجتناب از این مسئله لازم است که به‌ شدت و در اسرع وقت به نابودی علف‌های هرز باغچه اقدام کنید. به‌جای سموم بازاری که ترکیبات شیمیایی و معمولاً خطرناکی دارند، می‌توانید از موادی که در هر خانه‌ای موجود هستند و یا راهکارهای ساده و ابتکاری استفاده کنید که چند نمونه از بهترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

بیشتر بخوانید: علف‌های هرز و مبارزه با آن‌ها

پیشگیری و ممانعت از رشد و گسترش علف‌های هرز

چندین روش پیشگیری را باید در زمان‌های مناسب بکار برد که مهم‌ترین و موثرترین روش‌های مختلف بستگی به میزان و فراوانی گونه‌های علف هرز و همچنین شرایط زیست محیطی دارد. یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از رشد علف‌های هرز مالچ پاشی می‌باشد. علف‌های هرز برای رشد خود در جست و جوی نور هستند. بنابراین نمی‌توانند از لایه‌های مالچ عبور کنند. مواد خشک و سخت نسبت به مالچ تازه به آرامی تجزیه شده و اثرات خود را حفظ می‌کنند. روش دیگر در پیشگیری از رشد علف‌های هرز که بسیار ساده می باشد، این است که ابتدا باید صبر کنید که گیاهان یا بذرهایی که کاشته‌اید، کمی جوانه بزنند و بعد از رشد و گسترش علف‌های هرز جلوگیری کنید. به کمک دست یک‌ لایه‌ نازک آرد ذرت بر روی باغچه یا محوطه‌ چمن‌کاری شده پخش‌کنید. آرد ذرت از رشد و جوانه زدن بذر گیاهان جلوگیری می‌کند و به همین دلیل است که باید ابتدا اجازه بدهید که بذرهایی که خودتان کاشته‌اید، سبز شوند. علاوه بر این آرد ذرت کرم‌هایی که مرتباً مشغول زیرورو کردن خاک باغچه و جذب مواد غذایی آن هستند را نیز جذب می‌کند. به همین دلیل حتی اگر مشکل علف هرز ندارید استفاده از آرد ذرت برای باغچه‌ شما مفید است.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

استفاده از ترکیبات شیمیایی خانگی
ثابت شده است که خود سرکه خاصیت علف کشی دارد. بیشتر علف کش‌های تجاری موجود در بازار که برای کنترل علف‌های هرز استفاده می‌شوند، انتخابی نیستند و مشخص نیست تنها علف‌های هرز را از بین می‌برند یا ممکن است به گل‌های شما نیز آسیب برسانند. اما سرکه ماده‌ای سازگار با محیط زیست است که برخلاف علف کش‌های بازاری، هیچ ضرری به دنبال نداشته و ضرری برای انسان، حیوانات خانگی یا محیط زیست ندارد. سرکه بهترین و سالم‌ترین سم علف‌کش طبیعی است که حتماً در خانه‌ شما وجود دارد و اگر نیست به‌ راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. کمی سرکه‌ سفید رقیق نشده را در یک افشانه بریزید و آن را مستقیماً بر روی علف‌های هرزی اسپری کنید. نتیجه‌ی این کار در طی چند ساعت مشخص می‌شود. برخلاف سموم علف‌کش بازاری که معمولاً ترکیبات شیمیایی پیچیده و مضری دارند، سرکه کاملاً طبیعی است و برای شما، فرزندانتان و حیوانات خانگی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. دستگاه هاضمه به‌ راحتی می‌تواند سرکه را جذب کند (هرچند که طعم آن زیاد خوشایند نیست) و بر روی پوست هیچ تأثیر بدی ندارد. در کنار همه‌ این مزایا، قیمت کم سرکه امتیاز بزرگی برای ترجیح دادن آن به سموم علف‌کش گران‌قیمت است. برای گرفتن نتیجه بهتر، از سرکه در روزهای آفتابی همراه با نسیم ملایم استفاده کنید، زیرا باد شدید از رسیدن سرکه به همه نقاط علف هرز جلوگیری می‌کند. سرکه بر روی همه گیاهان به یک اندازه اثر منفی دارد پس بهتر است اسپری کردن را با دقت زیاد و مستقیماً بر روی علف هرز انجام دهید تا به گیاهان مورد علاقه‌ی شما و خاک باغچه آسیبی نرسد. سرکه حشرات و سایر آفت‌های باغچه را نیز از بین می‌برد. کمی از آن را در نقاطی از باغچه که مورچه، حلزون و یا حتی گربه‌های ولگرد دیده‌اید بریزید تا بوی سرکه آن‌ها را فراری بدهد. تنها اشکال سرکه در برخی موارد این است که تأثیر آن باقی نمی‌ماند، بنابراین خیلی زود علف‌ هرزهای جدید به وجود می‌آید. از بین بردن علف‌های هرز به صورت ماندگار و دایمی، در مورد علف هرزهای سرسخت سنگ‌فرش‌ها و پیاده ‌روها اهمیت بیشتری دارد. برای افزایش طول مدت تاثیر سرکه، می‌توانید کمی نمک معمولی به آن اضافه کنید تا علف‌های هرز را از بین ببرد.
اگر به سرکه دسترسی ندارید، جوش‌شیرین جانشین مناسبی برای آن است. جوش‌شیرین یک محصول بی‌خطر است که استفاده‌های زیادی دارد، از پختن کیک گرفته تا تمیز کردن لکه‌های چربی و علاوه بر این برای از بین بردن علف‌های هرز نیز کاربرد دارد. کافی است کمی جوش‌شیرین در مناطقی از باغچه که علف‌های هرز رشد کرده‌اند بریزید تا خاک آن نقاط برای رشد علف هرز نامناسب ‌شود. برای جلوگیری از رشد علف هرز در گوشه و کنار حیاط و یا درز بین موزاییک‌ها و دیوارها نیز می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. راه‌ کار دیگر، استفاده از محلول یک پیمانه نمک و دو پیمانه آب جوش است که باید مستقیماً بر روی علف هرز ریخته شود. نمک خشک به‌ تنهایی نیز مؤثر است ولی باید با دقت زیادی استفاده شود چرا که استفاده‌ی بیش‌ازحد آن می‌تواند کلاً همه‌ آثار حیات در باغچه را نابود کند. توجه داشته باشید هرگز نباید نمک را بر روی خاک بریزید، چرا که محلول نمک باعث می‌شود دیگری چیزی در آن ناحیه رشد نکند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چند نکته مفید

بهترین راه برای از بین بردن علف هرز در محوطه‌های چمن، رسیدگی مداوم و حفظ سلامت و شادابی آن است، وقتی چمن‌ها یکدست و سالم بوده و ساقه‌های آن‌ها ضخیم و شاداب هستند، یعنی ریشه‌های آن تمام خاک اطراف را اشغال کرده‌اند و به‌این‌ترتیب هیچ فضایی برای رشد علف‌های هرز وجود ندارد. استفاده از کود گیاهی سرعت رشد علف‌های هرز در باغچه و محوطه‌ی چمن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این اگر راه‌های فوق تأثیری نداشت، روی باغچه‌ها را با روزنامه بپوشانید (به‌جز مناطقی که گل‌ها و گیاهان خودتان قرار دارند) به‌ این‌ ترتیب نور خورشید به علف‌های هرز نمی‌رسد و آن‌ها در مدت کوتاهی از بین می‌روند. در کنار همه این اقدامات، هر وقت که فرصت کردید علف‌های هرز را با دست از خاک بیرون بکشید. با این کار می‌توانید فقط گیاهانی ناخواسته و مهاجم را از بین ببرید و باغچه‌ خود را دقیقاً مطابق میلتان کنترل کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت