نازبو
معرفی گل شمعدانی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل شمعدانی

گل شمعدانی با نام علمی "PELARGONIUM HORTOM" از دسته گیاهانی است که هم در باغچه و فضای باز و هم در گلدان و محیط آپارتمان به خوبی رشد می‌کند. نگهداری، کاشت و تکثیر گل‌‌های شمعدانی، به کمی زمان و حوصله نیاز دارد، ولی برای انجام آن به مهارت خاص و یا فضای زیادی نیاز نخواهید داشت.

جهت خرید بذر گل شمعدانی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

گل شمعدانی گیاه علفی، یکساله یا چندساله و پایا هستند و ارتفاع آن‌ها در طبیعت در حدود یک تا ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌ها بزرگ، کرکدار و کروی هستند، اگر برگ‌ها بین دو انگشت له شوند، عطر ویژه ای از آنها متصاعد می‌شود. گل‌ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش و به شکل گل آذین چتر ساده روی ساقه ظاهر می‌شوند. خانواده شمعدانی یک خانواده نسبتاً پر گیاه است. تعداد زیادی از آن‌ها به عنوان شمعدانی‌‌های بذری تحت، عنوان گیاهان یکساله در فضای آزاد کشت می‌‌شوند. شمعدانی‌‌های کشور ما از گروه پلارگونیوم‌‌ها و جنس پلارگونیوم هستند. این جنس برگ‌‌های سبز پنجه‌ ای و گل‌‌های متراکم دارد که به عنوان گیاهان فضای سبزی و پات پلنت Pot plant معرفی شده‌‌اند.

همچنین بخوانید : گل‌های آپارتمانی زیبا برای تزئین خانه

انواع گل شمعدانی

الف) شمعدانی معمولی

شمعدانی معمولی، گیاهی است چند ساله علفی که ممکن است ابتدای ساقه آن نیمه چوبی شده باشد، ولی استحکام چندانی ندارد. پهنک برگ گرد و در وسط برگ‌ها یک حلقه تیره رنگ وجود دارد. بنابراین، این دسته از شمعدانی‌ها را گاهی حلقه دار نیز می‌نامند. دارای رقم‌های متعددی است که در برخی برگ‌ها بزرگ و در برخی کوچک بوده و حلقه وسطی برگ نیز کم یا بیش نمایان است. از رقم های مهم این گونه که بعضی ها هم دو رگه هستند موارد زیر را می توان نام برد:
۱- شمعدانی حرام زاده: رقمی است پاکوتاه و پرگل و در بهار، تابستان و پاییز گل می‌دهد. برگ‌ها درشت با حاشیه کنگره ای است. ۲- شمعدانی بهار هلویی: دارای برگ‌های دو رنگ و گل‌های درشت و زیبا است و به رنگ صورتی مایل به نارنجی می‌باشد.
3- شمعدانی نقره ای: اطراف برگ‌ها در این رقم به رنگ سفید نقره ای و وسط آن‌ها سبز رنگ است و گل‌ها به رنگ قرمز تند می‌باشند.
۴- شمعدانی سفید: برگ‌ها کوچک، گل‌ها سفید رنگ، کم پر یا پرپر هستند.
۵-شمعدانی ترمه ای: برگ ها سبز با حاشیه کرم و رنگین بوده، حلقه‌های وسطی آن‌ها بزرگ شده و به رنگ زرد مایل به قرمز درآمده و خود برگ‌ها نیز به رنگ زرد تیره می‌‌باشد، گل‌ها به رنگ صورتی تند بوده و کم پر هستند.
۶- شمعدانی طلایی: برگ‌ها به رنگ زرد و سبز بوده و گل‌ها قرمز و پرپر هستند، حلقه وسطی برگ‌ها در بعضی به کلی از بین رفته و در بعضی به طور کامل نمایان است.

 

ب) شمعدانی پیچ یا شمعدانی برگ عشقه ای

این گونه که گاهی به نام پیچ روسی نیز خوانده می‌‌شود، به علت دارا بودن ساقه‌های آویزان نازک و زاویه دار و حالت رونده، به قیم نیاز داشته و گاهی به عنوان گیاه آویزی استفاده می‌شود. برگ‌ها ضخیم، دارای ۵ لوب، تقریبا بدون کرک با حاشیه کامل و رگبرگ مرکزی است. در این نوع نیز بعضی برگ‌ها دارای حلقه وسطی تیره رنگی هستند. گل‌های آن به رنگ‌های قرمز تند، بنفش و صورتی است و از نظر تراکم به پیچ کم پر و پرپر شهرت دارد، این نوع شمعدانی از بهار تا پاییز (در طول سال) گل می‌دهد، رشد آن در گلدان بهتر است.

ج)شمعدانی اژدر (شمعدانی آلمانی، شمعدانی گل درشت)

برگ‌ها به رنگ سبز تیره و چین دار با دمبرگ دراز، گل‌ها بسیار درشت، به رنگ‌های صورتی، قرمز و گاهی دو رنگ با رگه‌های ارغوانی و به صورت چتری هستند، برگ‌ها کشیده و به شکل خاصی به طرف بالا متمایل است. اندام این گیاه بدون کرک است. دوره گل‌دهی این دسته به نسبت کوتاه است، در بین گلکاران ایرانی به نام شمعدانی آلمانی نیز معروف است.

د) شمعدانی عطری

این گل‌ها چندان زینتی نیستند، چون هم ریز هستند و هم مدت کوتاهی روی بوته ظاهر می‌شوند. اما برخی از آن‌ها به رنگ آبی مایل به بنفش و بسیار زیبا هستند، برگ‌های آن‌ها کرک‌دار، معطر و دارای بریدگی‌های عمیق بوده و به رنگ‌های ساده و ابلق هستند. برگ‌ها در اثر تماس عطری بسیار خوشبو و به نسبت تند از خود متصاعد می‌‌کنند، از این جهت از اسانس آن‌ها در عطرسازی استفاده می‌‌شود، این دسته شامل ۲۰۰ گونه است که عطر برگ‌های آنها متفاوت و شبیه بوی لیمو ترش، سیب، نعناع، گل رز، توت فرنگی و ادویه‌هایی مثل فلفل و زنجبیل است. ساقه‌های شمعدانی عطری چند ساله نیمه چوبی است.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و پرورش شمعدانی:

خاک مناسب گل شمعدانی: خاکی برای شمعدانی مناسب است که کمی سنگین باشد. این خاک را اگر متشکل از ده قسمت در نظر بگیرید، باید شامل دو قسمت خاکبرگ، چهار قسمت خاک باغچه، دو قسمت کود دامی پوسیده و دو قسمت شن باشد.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نور مورد نیاز شمعدانی: گل شمعدانی نسبت به نور بسیار واکنش می‌دهد، به طوری که نیاز به آفتاب مستقیم دارد و نور آفتاب گل‌ دهی گیاه را بیشتر می‌کند.
دمای مناسب گل شمعدانی: گیاه شمعدانی در گستره دمایی بین ۱۰ تا ۲۵ درجه بهترین رشد را خواهد داشت. در زمستان‌‌ها و شب‌های پاییزی که هوا خنک است؛ بهتر است شمعدانی را به خانه آورده و در گلخانه نگهداری کنید.
نحوه آبیاری گل شمعدانی: بیشتر انواع گل شمعدانی به محیطی خشک نیاز دارند، در نتیجه فاصله آبیاری باید به گونه‌ ای باشد که سطح خاک گلدان خشک شده باشد.
کوددهی گل شمعدانی: شمعدانی در زمستان نیاز چندانی به کود ندارد. در سایر فصل‌ها، محلول پاشی ماهیانه با یک کود کامل و با غلظت کم نتیجه خوبی می‌دهد. کود پاشی و آبیاری بیش از حد، باعث رشد رویشی زیاد و کاهش تعداد گل می‌شود.

جهت خرید کود به سایت فروش بذر نازبو مراجعه کنید.

نحوه تکثیر گل شمعدانی: گل‌های شمعدانی به راحتی تکثیر می‌‌شوند، فقط کافی است بخشی از گل را جدا کنید و درون آب قرار دهید تا ریشه جدید بدهد و شما می‌‌توانید دوباره آن را بکارید و از راه بذر هم قابل تکثیر است، اما بهترین گزینه قلمه زدن است.

همچنین بخوانید  : گیاهان مقاوم به گرما

بیماری‌ها و آفات گل شمعدانی

پوسیدگی ریشه: می‌تواند در نتیجه بر هم کنش عواملی مانند آب زیاد، اکسیژن کم، آب‌شویی بیش از حد و تجمع بیش از حد نمک‌های محلول در خاک ایجاد شود.
زردی برگ‌ها شمعدانی: به دلایل مختلف مانند آبیاری کم یا بیش از اندازه، مواد غذایی، شرایط نامساعد جوی و خشکی بیش از حد و یا کمی نور ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: علل زرد شدن برگ‌های شمعدانی

گیاه بیحال است: یا از آبیاری کم می باشد یا زیاد و یا هوای سرد عامل آن شده است. شرایط را بازبینی کنید.
تارهایی روی برگ‌ها کشیده شده: اگر تار عنکبوت باشد که مفید می‌باشد، زیرا عنکبوت همیار کشاورز است و در شکار حشرات و انواع آفات کمک می‌کند ولی اگر در زیر برگ‌ها تار باشد علامت کنه است و باید هر چه سریعتر با کونفیدور سمپاشی شود. عامل اصلی کنه هوای خشک است پس غبار پاشی هفته ای ۳ بارو پر کردن زیر گلدانی فراموش نشود!
مگس‌هایی سیاه به دور گیاه در حال پروازند: با ریختن سنگ ریزه و یا سنگ‌های زینتی روی خاک گیاه آنها مدفون می‌شوند یا کنترل با دست و یا عصاره سیر برای مبارزه کافیست.

همچنین بخوانید: 10 روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک

نوک برگ‌ها قهوه ای شده: از خشکی هوا و تشنگی می‌باشد.
گیاه گل نمی‌دهد: اگر در فصل گل‌دهی باشد شاید گیاه انرژی به گل رفتن را نداشته باشد، مثلاً نور برای غذاسازی یا تغذیه کافی در اختیار نداشته باشد.
گل‌ها می‌ریزد: احتمالاً از هوای گرم و خشک باشد، هوای سرد هم می‌‌تواند باعث ریزش گل‌ها شود.
سرشاخه‌ها سیاه می‌شوند: سیاه شدن سرشاخه‌ها می‌تواند از سرمای بیش از حد، یخ زدگی، گرمای زیاد، یا قارچ باشد، شرایط را بازبینی کنید.
برگ‌ها قرمز رنگ می‌شوند: از کمبود فسفر می‌باشد و احتمالاً بخاطر هوای سرد باشد، که فسفر قابل استفاده گیاه در خاک را نا محلول می‌کند!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    بهجت حداد از تبریز.مسیول گل مرداب .یه تولیدی کوچک گل و گیاه
    24 تیر 1400
    بهجت حداد از تبریز.مسیول گل مرداب .یه تولیدی کوچک گل و گیاه

    همکار محترم باعرض سلام و احترام. افتخار اشنایی بااین سایت امروز نصیبم شد.مطالب .بسیار مفید قابل استفادهدارید.

  • پاسخ
    ??
    29 بهمن 1399
    ??

    من یک گل صورتی با گل های کوچک و برگ های پهن دارم اگه کسی اسمش را میدونه بگه ممنون میشم ??

  • پاسخ
    ناشناس
    28 تیر 1399
    ناشناس

    سلام هر چند روز باید آب بدهیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو سطح خاک که خشک شد اقدام به آبیاری کنید، جهت خرید بذر گل شمعدانی میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    هارلی❤
    03 خرداد 1399
    هارلی❤

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون گل من نسبت به سال های پیش گل های بیشتری داده و جون دار تر شده همه ی این ها بخواتر مطالب خوب شما هست ممنون ازتون ?????❤

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو، خیلی خوشحالیم که مطالب ما تونسته برای شما مفید بوده باشه، خوشحال میشیم نظرات و توصیه هاتون رو با ما به اشتراک بزارین

  • پاسخ
    ناشناس
    22 دی 1398
    ناشناس

    ممنون از نوشته هاتون اطلاعات منم کامل شد

  • پاسخ
    ناشناس
    13 آبان 1398
    ناشناس

    موقع قلمه زدن و کاشتن شمعدانی کی هست ؟؟ درطول سال چندمرتبه میتوان قلمه زد یا کاشت؟؟

  • پاسخ
    ميثم
    08 اردیبهشت 1398
    ميثم

    بسيار ممنون از مطالبتون

گزارش اشکال در سایت