نازبو
شرایط نگهداری و پرورش گل خورشیدی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

شرایط نگهداری و پرورش گل خورشیدی

گل خورشیدی گیاهی همیشه سبز با برگ‌های خطی یا نواری شکل به رنگ سبز تیره براق و به طول نیم متر است. ارتفاع این گیاه به حدود ۵۰ سانتیمتر می‌رسد. ساقه گلدهنده در فصل بهار حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل لوله ای تا قیفی شکل به رنگ نارنجی یا پرتقالی رنگ دارد. گل خورشیدی یک گل آپارتمانی است که در زمستان به هوای معتدل نیاز دارد. اما در تابستان می‌توان آن را بیرون پنجره گذاشت. پس از سه سال از زمان کاشت شروع به گل دادن می‌کند و گل‌های آن بادوام است. گل خورشیدی گیاهی بدون ساقه و دارای ریشه‌های ژوخه ای است.این گیاه به خاطر برگ‌های دایمی و نیز گل‌های آن پرورش داده می‌شود.

شرایط نگهداری از گل خورشیدی

از اوایل پاییز باید به گیاه آب کمتری داد تا طول ساقه گل دهنده به ۱۵ سانتیمتر برسد. سپس به میزان مناسب آب داده و آن را در حرارت ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگاه می‌داریم. بهتر است در مورد این گیاه برای آبیاری از آب مقطر استفاده شود. پس از گل دادن باید خاک گلدان را عوض کرد و این عمل در اردیبهشت و خرداد ماه صورت می‌گیرید. به علت حساس بودن ریشه اصلی این گیاه بهتر است گلدان آن را تعویض نکرد، بلکه به تعویض خاک سر گلدان آن اکتفا کرد و فقط هر ۳ یا ۴ سال یکبار زمانی که ریشه ها تمام گلدان را پر کرده آنرا در گلدان بزرگتری کاشت. خاک مناسب آن خاکی سبک است که مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاکبرگ پوسیده است.

برای خرید بذر مرغ بهشتی نارنجی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

قبل از گلدهی یکبار با کودهای کریستالون صورتی رنگ طبق دستور تغذیه گردد. بعد از گلدهی تا اواسط تابستان ماهی یکبار با همان دستور تغذیه کنید تا گیاه بتواند برای سال آینده توشه ای ذخیره کند. زمانی که سطح خاک خشک شود باید دوباره آبیاری گردد در زمان رشد به آب فراوان احتیاج دارد، اما پس از گلدهی آبیاری را کم کرده و تنها در حد زنده بودن به گیاه آب داده شود. موقع ظهور غنچه‌های گل مقداری کود شیمیایی محلول نیز باید به آب آبیاری اضافه کرد. برای گلدهی زیاد و خوب به نور زیاد غیر مستقیم مثل پنجره‌های شمالی نیاز دارد. می توان این گل را در بهار و تابستان در زیر سایه درخت یا دیوار داخل حیاط نگهداری کرد.

تکثیر و ازدیاد گل خورشیدی

گل خورشیدی از طریق بذر و پاجوش‌هایی که مجاور پایه مادری، بین برگ‌های تسمه‌ای شکل، غده‌ها و ریشه‌ها به وجود آمده اند تکثیر می‌شود. باید اشاره کرد که گل خورشیدی به ندرت از طریق کاشت بذر افزایش می‌یابند، زیرا با این روش ۳ یا ۴ سال طول می‌کشد این گیاهان به گل بروند.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به سایت فروش بذر نازبو مراجعه کنید.

تکثیر با تقسیم بوته گلدان‌های خورشیدی که چندین پاجوش دارند و کاملاً متراکم شده‌اند، برای افزایش استفاده می‌شوند. زمان تقسیم بسته به گونه و زمان گلدهی هنگامی است که گیاه شروع به ایجاد رشد جدید بکند در این زمان، پاجوش‌ها را با احتیاط کامل به طوری که به ریشه‌های گوشتی آن آسیب نرسد، از بوته مادری جدا کرده و هر کدام را جداگانه در گلدان مناسب با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت کشت می‌کنند. هر پاجوش باید شامل دست کم ۳ تا ۴ برگ بوده و طول آن حدود ۲۵ سانتیمتر باشد. قلمه‌ها را در مای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگاه دارید و به طور منظم خیس و خشک بودن خاک را کنترل کنید. زیرا آبیاری به موقع به ویژه در مراحل اولیه تکثیر، در سرعت ریشه دهی بسیار موثر است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ویدا قربانیان چیلناب
    09 اردیبهشت 1402
    ویدا قربانیان چیلناب

    سلام وقتتون بخیر من گل خورشیدی رو زیر درخت تو باغچه کاشتم الان گلش تموم شد باید حتما تو گلدون نگه داری شود؟

گزارش اشکال در سایت