نازبو
شرایط نگهداری از گیاه سنگی
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • توصیه ها

شرایط نگهداری از گیاه سنگی

گیاه سنگی ( Living stone ) یا لیتوپس ( Lithops ) یک گیاه گوشتی یا ساکولنت است، همان طور که از نامش پیداست شکل و ظاهری سنگ مانند دارد. همچنین شکل آن به سُم شکافدار حیوانات اهلی نیز  شباهت دارد. این گیاه گوشتی کوچک دو تکه ای، بومی بیابان‌های جنوب آفریقا است، اما امروز در سرتاسر دنیا می‌توان آن را از مراکز فروش گل و گیاه خریداری نمود. گیاه سنگی یک گیاه بسیار جالب و زیبا برای نگهداری در خانه و یا کاشت در باغ می‌باشد. گیاهان شاداب که شبیه سنگ و یا در اشکال مختلف، در رنگ و بافت های متفاوت رشد می‌کنند. گیاه سنگی می‌تواند دمای 48 درجه سانتیگراد را نیز تحمل کند. این گیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 7- درجه سانتی گراد و بالاتر است قادر به رشد می‌باشد. در مناطق سردتر گیاه سنگی را به عنوان یک گیاه خانگی پرورش می‌دهند. گیاه سنگی در خاک ماسه ‌ای فشرده و متراکم با رطوبت اندک و هوای داغ به خوبی رشد می‌کند. اگر چه پرورش این گیاه کار نسبتاً آسان است اما اگر اطلاعات کافی در مورد نیازهای آن نداشته باشید ممکن است خیلی زود گیاهتان را نابود کنید.

برای خرید بذر کاکتوس  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

ویژگی‌های گیاه سنگی

این گیاه در واقع اسامی گوناگونی دارد و به آن گیاه سنگی، سنگ گلدار، گیاه قلوه سنگی و ... گفته می‌شود. لیتوپس گیاه کوچکی است که به ندرت ارتفاع آن به بیش از 2.5 سانتی متر بالاتر از سطح خاک می‌رسد. معمولاً این گیاه تنها دو برگ تولید می‌کند. برگ‌های بالشتکی قطور گیاه سنگی شبیه به سم شکافدار حیوان به نظر میرسند و رنگ آنها معمولاً سبز تا قهوه ای مایل به خاکستری می‌باشد. این گیاه ساقه حقیقی ندارد و بیشتر آن در زیر خاک قرار دارد.

گیاه سنگی

بیشتر بخوانید : آشنایی با ساکولنت‌ها و نگهداری از آنها

نکات مهم در مورد گیاه سنگی
این گیاه در شرایط نامساعد که مواد مغذی خاک و میزان رطوبت محدود است، رشد می‌کند. از آنجایی که بیشتر بدن گیاه در زیر خاک قرار دارد، محدوده ‌ای که انرژی خورشید را دریافت می‌کند بسیار کم است. در نتیجه گیاه هم به شکل منحصر به فرد رشد کرده و به نحو خاصی انرژی خورشید را جمع می‌کند. در سطح برگ‌های گیاه سنگی، بخش پنجره مانند شفافی وجود دارد. این قسمت شفاف با اگزالات کلسیم پر شده است که ساختار بلورین انعکاسی ایجاد کرده و نفوذ نور را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از سازگاری‌های شگفت انگیز این گیاه، طول عمر زیاد بذرهای کپسولی آن است. از آنجایی که رطوبت در زیستگاه این گیاه کم بوده و بارندگی کم اتفاق می‌افتد، بذرها ماه‌ها در خاک زنده می‌مانند تا شرایط مناسب جوانه زدن فراهم گردد.

برای خرید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

پرورش گیاه سنگی

پرورش گیاه سنگی بیشتر مناسب شرایط آب و هوایی گرم و خشک با تابستانهای داغ است. لیتوپس به خاک کاکتوس یا خاک گلدانی در ترکیب با مقداری ماسه نیاز دارد. پیش از این که خاک گیاه را آبیاری کنید، باید بگذارید خاک کاملاً خشک شود. گلدان لیتوپس را باید تا حد ممکن در نور زیاد قرار دهید. تکثیر این گیاه از طریق بذر یا تقسیم ریشه انجام می‌شود، اما گیاهان بذری (گیاهانی که از بذر پرورش داده شده اند) ممکن است چندین ماه یا سال طول بکشد تا به شکل گیاه مادر در بیایند.

گیاه سنگی

همچنین بخوانید : نور مناسب کاکتوس و ساکولنت

شرایط مراقبت از گیاه سنگی

تا زمانی که زیستگاه بومی لیتوپس را به خاطر داشته باشید، پرورش این گیاه کار ساده ای است. تنها کافیست شرایط مشابه بیابان‌های گرم و خشک آفریقا برای آن فراهم کنید. اکیداً توصیه می‌شود مراقب باشید گیاه سنگی را بیش از حد آبیاری نکنید. این گیاه گوشتی کوچک از فصل پاییز تا بهار به خواب می‌رود و نیازی به آبیاری ندارد. اگر می‌خواهید گلدهی لیتوپس را ببینید، کمی با کود رقیق شده کاکتوس در فصل بهار که آبیاری گیاه دوباره شروع می‌شود کوددهی انجام دهید. گیاه سنگی زیاد دچار آفت زدگی نمی‌شود، اما ممکن است آفاتی مانند پشه قارچ، حشره پولک دار و چند بیماری قارچی به آن حمله کنند. به همین منظور باید مراقب علائم تغییر رنگ گیاه باشید و همیشه گیاه را بررسی کنید تا در صورت هجوم آفت یا بیماری قارچی به موقع اقدامات درمانی را در پیش بگیرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ارینمهر کشانی
    30 دی 1401
    ارینمهر کشانی

    نتایج شما خیلی خوب بود قرار بگیره زیاد بهش آب بدیم بهار میخوابه

  • پاسخ
    ناشناس
    26 خرداد 1401
    ناشناس

    چند روز یک بار آب بدیم ؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    28 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام هر زمان که خاکش کامل خشک شد آبیاری رو انجام بدین

  • پاسخ
    ناشناس
    13 فروردین 1401
    ناشناس

    سلام گیاهم گندیده چطوری قلمه بزنم ؟

  • پاسخ
    ا
    05 بهمن 1400
    ا

    منم دارم

  • پاسخ
    ناشناس
    04 مهر 1400
    ناشناس

    خسته نباشید گفته شده طول گیاه دو سانت نیم هست ولی برای من نزدیک پنج سانت هستش

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام یا واریته خاصی هست یا اینکه گیاه دیگه ایه

  • پاسخ
    ناشناس
    21 شهریور 1399
    ناشناس

    میتونیم جلو نور مستقیم افتاب گذاشت ؟

  • پاسخ
    ناشناس
    05 تیر 1401
    ناشناس

    نه باید از نور مستقیم بدور باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو نور مناسب برای گیاه سنگی نور بیابانهای آفریقاس، بله میتونین جلوی نور مستقیم بگذارید.

  • پاسخ
    سعید نجم الدینی
    27 آبان 1396
    سعید نجم الدینی

    سلام خسته نباشید از کجا میتونم چندتا لیتوپس به مجموعه خودم اضافه کنم ؟

گزارش اشکال در سایت