نازبو
دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گلدان و محیط های رشد

دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی یکی از متداولترین مشکلاتی است که دوستداران گیاه با آن مواجه می شوند. شوکه شدن و رطوبت مورد نیاز یکی از مهترین عوامل می باشند. با این حال در این پست به تمامی عوامل دخیل در ریزش برگ گیاهان به تفصیل می‌پردازیم.

هنگامی که به گیاه خود سر می‌زنید و متوجه می‌شوید برگ‌های سبز آن بدون هیچ نشانه‌ای ناگهان بر روی زمین ریخته است، حتما نگران یا دلسرد می‌شوید، به ویژه چون ریشه‌یابی چنین مشکلی دشوار است، صاحبان گل و گیاه را دچار استرس می‌کند. باید بدانید در واقع ریزش برگ در بیشتر گیاهان امری طبیعی است و در بسیاری از گیاهان به تدریج برگهای پایینی میمیرند و می افتند.

اما در صورتی که این اتفاق ناگهانی بوده و گیاه تعداد زیادی از برگ‌های خود را یک مرتبه از دست داده است و یا برگ‌های سالم و سبز رنگ گیاه در حال ریزش هستند، ممکن است گیاهتان به یکی از مشکلات زیر دچار شده باشد.

بیشتر بخوانید : چگونه گیاهان شادابی داشته باشیم؟

دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

شوک: متداول‌ترین عامل ریزش برگ‌های سبز گیاه، شوک است اما این وضعیت را به سختی می‌توان اصلاح کرد. شوک اغلب به واسطه تغییر ناگهانی در شرایط محیطی ایجاد می‌شود. مثلا ممکن است دما، نور یا عادت آب دهی گیاه تغییر کرده باشد.

برای مثال هنگامی که گیاهی را به تازگی خریداری می‌کنید و به خانه می‌آورید، مسلما شرایط محیطی آن تغییر می‌کند و از موقعیت بسیار خوب در گلخانه به موقعیت کم ایده آل‌تر در خانه وارد می‌شود. همین امر در مورد تعویض گلدان گیاه یا تقسیم ریشه نیز اتفاق می‌افتد. متاسفانه در این مورد کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید و باید امیدوار باشید گیاه از این شرایط جان سالم به در ببرد.

سرمای زیاد: اگر گیاهان نواحی گرمسیری را در معرض سرما قرار دهید، برگ‌های سالم و سبز آن شروع به ریزش می‌کنند.
آسیب فیزیکی: گیاهانی که در محلی قرار دارند که رفت و آمد زیاد است یا دائما به اشیاء اطراف برخورد می‌کند، دچار ریزش برگ بدون علت می‌شود. اگر حیوانات خانگی و کودکان زیاد به گیاه دست بزنند و با آن برخورد کنند باعث می‌شوند برگ‌های سبز گیاه بریزند.
شرایط آب و هوایی: تغییرات محیطی علاوه بر این که منجر به شوکه شدن گیاه می‌شوند، به واسطه شرایط آب و هوایی جدید نیز نقش مهمی در ریختن برگ گیاه دارند. دما تاثیر قاب توجهی بر گیاه میگذارد. یک تغییر ناگهانی در دما ( سرد یا گرم) باعث زرد یا قهوه ای شدن برگها و افتادن آنها میشود.
رطوبت: بسیاری از گیاهان در نتیجه خشکی یا رطوبت بیش از حد، برگهای خود را از دست میدهند. مثلا آب دهی زیاد معمولاً منجر به زرد شدن برگ و ریختن آن می‌شود. خاک متراکم و خشک نیز همین پیامد را به دنبال دارد، چون ریشه محدود شده و نمیتواند مواد غذایی و آب کافی به گیاه برساند. در شرایط خشکی و بی آبی اغلب گیاه برای نگه داشتن آب در خود، مجبور می‌شود برخی از برگ‌ها را از خود جدا کند. گیاهانی که به صورت خیلی متراکم و انبوه در گلدان قرار دارند ممکن است به همین علت برگ‌های خود را از دست بدهند که این امر نشانه نیاز به تعویض گلدان است.

همچنین بخوانید : ریشه زایی قلمه در آب یا خاک؟

آفت‌ها: برخی از آفت‌ها از جمله شپشک آرد آلود می‌توانند موجب ریختن برگ‌های گیاه شوند. برای اطمینان از این موضوع برگهایی که ریخته اند را به دقت بررسی کنید و به دنبال علائم مشخصه آفت زدگی بگردید. اگر آفتی دیدید باید گیاه را درمان کنید تا ریزش برگ متوقف شود.
تغییرات فصلی: تغییر فصل می‌تواند به ریزش برگ منجر شود. همه ما با برگ‌ریزان پاییزی آشنایی داریم، اما آیا می‌دانستید که این اتفاق در فصل بهار و تابستان نیز ممکن است رخ دهد؟ در مورد برخی گیاهان مانند درختان همیشه سبز برگ پهن، ریختن برگ‌های قدیمی‌تر (که اغلب زرد شده اند) در بهار امری متداول است که علت آن ایجاد فضا برای رشد برگ‌های تازه است. برخی دیگر از گیاهان در اواخر تابستان یا اوایل پاییز این کار را انجام می‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت