نازبو
علت کوچک شدن گلهای رز چیست؟
  • آموزش و مقالات
  • گلها

علت کوچک شدن گلهای رز چیست؟

گل رز چه به صورت درختچه ‌ای باشد یا بوته ‌ای و یا گلدانی، به خاطر گل‌های زیبایش پرورش داده می‌شود. اگر می‌خواهید گیاهتان گلدهی مناسبی داشته باشد، باید درست از آن مراقبت کنید.

بوته رز به شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد به خصوص در ساعات صبح. همچنین این گیاه به مقدار زیادی آب، کود، گردش هوا و فضای کافی برای رشد بدون رقابت با گیاهان دیگر نیاز دارد. بوته رز را هر سال باید هرس کنید. خاک گلدان یا باغچه‌ ای که رز در آن قرار دارد، باید قابلیت زهکشی خوبی داشته و کمی اسیدی و حاوی مقدار زیادی مواد آلی باشد.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نوع رز

حتی در صورتی که تمام کارها را درست انجام دهید و از گیاهتان خوب مراقبت کنید تا گل‌های درشتی تولید کند، در صورتی که نوع گیاهتان به گونه ای باشد که گل‌های کوچکی حاصل می‌کند، نمی‌توانید با تغییر شرایط و مراقبت این ویژگی ژنتیکی گیاه را تغییر دهید. چرا که اصلاً این گیاه قابلیت تولید گل‌های درشت را ندارد. اگر می‌خواهید گل‌های درشت داشته باشید، از گونه‌های گل درشت رز باید استفاده کنید.

هرس مناسب

هرچه هرس گونه رز شدیدتر باشد، گل‌های درشت‌تری حاصل می‌کند. در فصل بهار شاخه ‌های قدیمی گیاه را که دیگر گل خوب نمی‌دهند، آسیب دیده‌ اند یا ضعیف‌تر هستند، ببرید. خیلی زود گیاه دوباره رشد کرده و به شکوفایی می‌رسد. حتی گاهی می‌توان شاخه ها را تا نزدیکی سطح زمین هرس کرد.

شاخه ‌های سالم را نیز باید کوتاه کنید به صورتی که ارتفاع آنها 45 تا 60 سانتی‌متر بالاتر سطح زمین باشد. با این کار اگر چه ممکن است گل‌دهی کندتر شود، اما گل‌ها بزرگ‌تر خواهند شد. یک استثنا برای این شیوه هرس، بوته ‌های قدیمی رز هستند که به هرس شدید واکنش نشان می‌دهند و تنها باید حدود یک سوم آنها هرس شود.

دوباره در فصل پاییز به هرس سبک بوته رز بپردازید و شاخه ‌های آسیب دیده، مرده یا بدون بار را جدا کنید. در مورد انواع بالارونده رز، در فصل پاییز باید شاخه ‌های قدیمی را جدا کنید اما شاخه‌ های جدیدتر باید بر روی گیاه باقی بمانند مگر این که خیلی بزرگ شده و فضای زیادی را گرفته باشند.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کوچک شدن گلهای رز همچنین بخوانید  : از گل‌های رز در پاییز چگونه نگهداری کنیم؟

کود دهی

در فصل بهار همین که برگ‌های گیاه شروع به رشد کردند، باید به گیاه کود بدهید. کود دهی را تا فصل پاییز ادامه دهید و حداقل شش هفته پیش از اولین سرما زدگی پاییز کود دهی را متوقف کنید. پس از هر دوره گلدهی باید کود دهی را تکرار کنید یا در مورد گیاهانی که گلدهی دوره ‌ای ندارند، هر دو ماه یکبار کود بدهید.

دستورالعمل کود دهی بر روی برچسب روی محصول درج شده است و باید شما نیز از همان دستورالعمل پیروی کنید. کمبود پتاسیم یا نیتروژن خاک می‌تواند منجر به کوچک شدن گل‌ها شود در حالی که کمبود فسفر باعث کم شدن تعداد گل‌ها و یا عدم تولید گل می‌شود.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

عوامل دیگری که باعث کوچک شدن گل رز می‌شود

اگر گیاه رز شما در سایه قرار داشته باشد، طبیعتاً گل‌های آن کوچک‌تر خواهند بود چرا که این گیاه برای گلدهی به چند ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد. کمبود آب نیز می‌تواند باعث کوچک شدن گل‌های رز شود. هنگام آبیاری توجه داشته باشید که خاک تا عمق 5 تا 10 سانتی متری خشک شده باشد. سپس آبیاری عمیق انجام دهید.

نباید به رز بیش از حد آب دهید چرا که خیس بودن دائمی خاک باعث تضعیف گیاه و هجوم آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود گیاه نتواند گل‌های درشتی تولید کند. هر هفته تمام گیاه را کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ آفتی بر روی برگ‌ها و ساقه ‌های آن قرار ندارد.

در صورتی که متوجه آفت زدگی شدید، با استفاده از آب ‌پاشی، روغن‌های گیاهی حشره ‌کش یا آفت‌ کش‌های شیمیایی با آفت مقابله کنید. ویروس‌هایی مانند موزائیک رز ( rose mosaic ) باعث توقف رشد گیاه می‌شوند اما متأسفانه هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    21 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام گل رزم اول غنچه های پرپشت می داد حالا گل هایی که میده کم پشت شده کودهم بهش دادم علتش چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام امکان داره خاک قلیایی شده باشه می تونید از تفاله قهوه استفاده کنید اما توی استفاده از تفاله قهوه هم نباید زیاده روی کرد

  • پاسخ
    ناشناس
    20 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام گل روز دارم ولی تا میخاد برگ کند می سوزد وهیچ روشد هم ندارد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام کوددهی کنید و رطوبت محیطی رو بالا ببرید

  • پاسخ
    ناشناس
    05 تیر 1399
    ناشناس

    سلام ممنون اطلاعات جامعی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    سعید پایکارزاده
    20 اردیبهشت 1399
    سعید پایکارزاده

    سلام اگر روی یک شاخه چند غنچه بود میشه مثلا سه تاشو بزنیم دو تاش بمونه تاثیری رو اندازه گلهای باقیمونده داره؟

  • پاسخ
    فهیمه
    21 شهریور 1401
    فهیمه

    سلام غنچه های گل رزم که توی حیاط کاشتم خیلی کوچیک شدن،چکار کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سعید عزیز اگر ذات خود گیاه گل کوچک تولید نکنید میتونین از کود مخصوص گلدهی برای درشت شدن گل و بالابردن میزان گلدهی گیاه استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    اعیاص
    17 فروردین 1399
    اعیاص

    سلام توی نور غنچه های گلم آویزون می شن تو غروبی صاف میشن علتش چی می تونه باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شدت نور برای اون گل زیاده، در صورتی که میتونین نور رو فیلتر کنید، کوددهی هم میتونه مفید باشه، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    سعیده ابوئی
    24 خرداد 1398
    سعیده ابوئی

    سلام برگهای گل خورده شدن.چرا؟؟؟؟؟؟

گزارش اشکال در سایت