نازبو
علل زرد شدن برگ‌های شمعدانی
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • کنترل آفت داخلی

علل زرد شدن برگ‌های شمعدانی

زرد شدن برگ‌های شمعدانی علل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که یکی از مشکلات اصلی بیماری‌های قارچی می‌باشد که به صورت سیاه شدن تنه یا زرد شدن دیده می‌شود که برای درمان می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد. از خاک خوب برای شمعدانی استفاده کنید. کف گلدان حتماً باید دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد. در ادامه برخی از آفت‌ها و بیماری‌های اصلی گل شمعدانی توضیح داده می‌شود، گیاه شمعدانی یا ژرانیوم ( Geranium ) یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی و باغچه ای است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت شمعدانی تحمل آن در مقابل خشکی و بی آبی و گل‌های رنگارنگ زیبای آن است. بیشتر افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند، مراقبت از شمعدانی را تجربه کرده اند. با وجود مقاوم بودن آن، ممکن است گاهی دچار مشکلاتی از جمله زرد شدن برگ‌های شمعدانی شوند.

جهت خرید بذر F1 شمعدانی به اینجا بروید.

دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی

دلایل زرد شدن برگ‌های شمعدانی

یکی از متداول‌ترین عواملی که باعث زردشدن برگ‌های شمعدانی می‌شود، آب دهی بیش از حد است. به طور کلی آبیاری بیش از اندازه گیاهان باعث می‌شود برگ‌هایی پایینی شروع به زرد شدن کنند. همچنین ممکن است روی برگ‌ها لکه‌های رنگ پریده (لک آب) ظاهر شود. در این صورت باید فوراً آب دهی را متوقف کنید و بگذارید خاک خشک شود. به خاطر داشته باشید شمعدانی در مقابل خشکی مقاوم است و نباید زیاد به آن آب بدهید. (در اینجا با روش آبیاری گیاهان گلدانی بیشتر آشنا می‌شوید.)

دمای هوا یا آب خیلی سرد نیز می‌تواند دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی باشد. این گیاه گرما دوست است و هوای سرد را نمی‌تواند تحمل کند. افت دمای ناگهانی در بهار یا هوای سرد طولانی مدت به خصوص در صورتی که سرد و مرطوب باشد می‌تواند باعث زردی برگ‌ها شود.

هنگامی که برگ‌های شمعدانی بیشتر به رنگ زرد متمایل هستند تا سبز، احتمال کمبود مواد مغذی می‌تواند عامل آن باشد. شمعدانی را باید با کود محلول در آب کامل (ترجیحاً حاوی ریز مغذی‌ها) حداقل بین هر سه آب دهی و یا یک بار در ماه تغذیه کنید. کوددهی نه تنها از زرد شدن برگ‌های شمعدانی جلوگیری می‌کند، بلکه به رشد بهتر و سریعتر گلهای آن نیز کمک می‌کند.

گهگاهی زردی برگ‌های شمعدانی به علت نوعی بیماری اتفاق میافتد. مثلاً یک بیماری قارچی به نام ورتیسیلیوم (verticillium) باعث توقف رشد، پژمردگی و تغییر رنگ برگ‌ها به زرد روشن می‌شود.

در این راستا خواندن مقاله معرفی گل شمعدانی خالی از لطف نیست. 

در مواردی که حاشیه برگهای شمعدانی یا نوک برگ‌ها زرد شده اند، معمولاً کم آبی یا خشکی بیش از حد علت آن است. با این که این گیاه تحمل کم آبی را دارد، اما بهرحال به مقداری آب نیاز دارد. برای این که بدانید زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است یا خیر، می‌توانید به خاک دست بزنید تا ببینید رطوبت خاک چقدر است و در صورت خشکی به آن آب بدهید. هرس برگ‌ها و جوانه‌های زرد نیز می‌تواند مفید باشد.

همان طور که متوجه شدید در صورتی که متوجه شدی برگ‌های شمعدانیتان زرد شده است، در اکثر موارد با کمی مراقبت و درمان مناسب می‌توانید این وضعیت را اصلاح کنید. نیازهای شمعدانی را تامین کنید تا شاهد رشد و سرسبزی و گلدهی آن باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    شمعدونی قرمز
    24 تیر 1402
    شمعدونی قرمز

    سلام‌ شمعدونی من برگاش کوچیک شده و رشد نمی کنه و برگ ها رنگ پریده و لبه هاش جمع شده هستش. هر روز وقتی خاکش خشکه بهش آب میدم . علتش چیه؟!

  • پاسخ
    علی
    14 فروردین 1400
    علی

    سلام.من یه شمعدانی دارم که داره پژمرده میشه.همه گلاش خشک شده و ریخته.قفط یه دونه گل سالم داره.هیچ حشره و آفتی هم نداره.داره به سرعت زرد میشه.من هر چهار روز یک بار آبیاریش می کنم.تو بالکن نگهداریش می کنم.محیط خونه من اصلاً یه ذره هم نور نداره.فقط یه پنجره هست.یه مدت گذاشتمش جلوی پنجره همه‌ی گلاش خشکید.به هیچ کودی هم دسترسی ندارم.الان شمعدانی رو چی کارش کنم؟با این وضع امیدی هست؟هر کاری میکنم روش افاقه نمیکنه.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز خاک و ریشه رو بررسی کنید احتمالا پوسیدگی داره، از قارچکش مناسب استفاده کنید، کود رو میتونین از فروشگاه نازبو تهیه کنید براتون ارسال میشه، همچنین بستر کشت مناسب.

  • پاسخ
    مرادی
    20 مرداد 1399
    مرادی

    کامل ومفید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

گزارش اشکال در سایت